Beeldscherm verdeeld in horizontale balken?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik heb een probleem met mijn beeldscherm,

Als ik games of 3Dmark2001SE draai dan lijkt het soms alsof mijn beeldscherm is onderverdeeld in horizontale balken.
Het lijkt alsof het ene balk zich sneller ververst dan het andere balk.

Ik heb het probleem vooral als ik met veel frames draai, 3Dmark2001SE met die draak heb ik bv soms boven de 250FPS low detail. Vooral als het beeld dat wordt vertoond snel draait van de ene kant naar de andere kant.

Mijn monitor is al een best oud (+/- 4 jaar) Het is een CTX 17", meer weet ik niet.

Mijn Videokaart is een GF4 Ti4200 @ 300/615. Ook bij de standaard waarde heb ik dit probleem, het zijn dus geen artifacts (denk ik)

Bij het veranderen van mijn AGP Aperture van 256 naar 64 werdt het minder maar het is er nog wel.

Kan het zijn dat mijn monitor de FPS niet aankan?

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

ik denk dat je de verticale synchronisatie uit hebt staan (Vsync). als ik dat uitzet heb ik nl hetzelfde

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

wat jij last van hebt staat bekend als "Image-tearing"..

dit is op zich een vreselijk irritant fenoneem en kan makkelijk verholpen worden, tenzij je een benchmark draait (want dan gelden het recht van de meeste frames).

je grafische kaart renderd sneller dan je refreshrate van je beeldscherm. je moet het zo zien. je beeldscherm schrijft frame #1 tijdens het schrijven (halvewege ofzo) vult de grafische kaart de framebuffer met frame #2.. wat gebeurt er dan dus.. de andere helft wordt gevuld met frame #2..

een illustratie van wat ik bedoel

# = frame 1
@ = frame 2

monitor

/---------\
|######|
|######|
|##@@@|
|@@@@@|
|@@@@@|
\---------/

je kunt dit oplossen in games door bijvoorbeeld je vsynch te activeren. okay je FPS wordt dan wat lager maar de wat lagere fps "voelt" dan wel soepeler aan. je moet je vsynch optie opzoeken in je eigenschappen van je Geforce kaart en activeren..

[ Voor 5% gewijzigd door nIghtorius op 17-12-2002 11:01 . Reden: monitor gefixd ;) ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. 2 a 3 balkige onderverdeling van het scherm waarbij de afzonderlijke schermdelen met vertraging verversen (terwijl de videostream wel doorloopt en de CPU/RAM genoeg overhead hebben -> WinBar etc).

echter niet met de monitor (daarop loopt alles perfect), maar wel op de TV-Out (Composiet out op Geforce2MX400-32MB) aangesloten op de TV

NB: Op een Commodore Amiga monitor (composiet) op de TV-out heb ik geen problemen.

V-sync (H/V) staan AAN... uitzetten lost niets op, alsmede wijziging van refreshrate.
TV-Decoder is Chrontel 7008 ingesteld op Pal B/D/G/H/I - 800x600 - Composiet

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 11:07 ]

• vacuumcleaner
418O2 schreef op 17 december 2002 @ 10:58:
ik denk dat je de verticale synchronisatie uit hebt staan (Vsync). als ik dat uitzet heb ik nl hetzelfde
Heb ik al veranderd, aan en uit maar het probleem blijft.

Ik heb het nog niet aangezet nadat ik die aperture size had gewijzigd, eens ff proberen als ik thuis kom.

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• vacuumcleaner
nIghtorius schreef op 17 December 2002 @ 11:00:
wat jij last van hebt staat bekend als "Image-tearing"..

dit is op zich een vreselijk irritant fenoneem en kan makkelijk verholpen worden, tenzij je een benchmark draait (want dan gelden het recht van de meeste frames).

je grafische kaart renderd sneller dan je refreshrate van je beeldscherm. je moet het zo zien. je beeldscherm schrijft frame #1 tijdens het schrijven (halvewege ofzo) vult de grafische kaart de framebuffer met frame #2.. wat gebeurt er dan dus.. de andere helft wordt gevuld met frame #2..

een illustratie van wat ik bedoel

# = frame 1
@ = frame 2

monitor

/---------\
|######|
|######|
|##@@@|
|@@@@@|
|@@@@@|
\---------/

je kunt dit oplossen in games door bijvoorbeeld je vsynch te activeren. okay je FPS wordt dan wat lager maar de wat lagere fps "voelt" dan wel soepeler aan. je moet je vsynch optie opzoeken in je eigenschappen van je Geforce kaart en activeren..
Tnx, ik dacht al dat dat het was (echt waar ;)) mijn monitor is dus een beetje "op"
En Kwaliteit boven kwantiteit, dus 5fps minder kan ik wel mee leven :D

[ Voor 5% gewijzigd door vacuumcleaner op 17-12-2002 11:14 ]

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

nee het ligt dus niet aan je monitor.. dit fenoneem treedt op wanneer je monitor op een refresh zit van 60 hz terwijl je kaart rendert met 110 fps ofzo (bij exact 120fps verdwijnt het fenoneem weer)..

met behulp van vsynch kun je fps terugdrukken naar 60 zodat ie synchroon loopt met je beeldscherm.

als vsynch activeren niet helpt kan het misschien zijn dat je vsynch signal van je monitor niet echt lekker overkomt naar je grafische kaart of misschien heb je een tooltje gebruikt waardoor je vsynch optie compleet niet meer werkt..

toch is je monitor in dit geval het "minst" verdacht apparaat.

[ Voor 11% gewijzigd door nIghtorius op 17-12-2002 11:20 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• vacuumcleaner
nIghtorius schreef op 17 december 2002 @ 11:20:
nee het ligt dus niet aan je monitor.. dit fenoneem treedt op wanneer je monitor op een refresh zit van 60 hz terwijl je kaart rendert met 110 fps ofzo (bij exact 120fps verdwijnt het fenoneem weer)..

met behulp van vsynch kun je fps terugdrukken naar 60 zodat ie synchroon loopt met je beeldscherm.

als vsynch activeren niet helpt kan het misschien zijn dat je vsynch signal van je monitor niet echt lekker overkomt naar je grafische kaart of misschien heb je een tooltje gebruikt waardoor je vsynch optie compleet niet meer werkt..

toch is je monitor in dit geval het "minst" verdacht apparaat.
Maar dit verschijnsel treed op zonder dat ik ook maar iets heb gewijzigd (lees, compleet nieuwe windows install + deto 41.09)

Ik zet vanmiddag die vsync weer aan, kijken of dat helpt.

Het gekke was nadat ik de deto 41.09 geinstalleerd had en de agp aperturesize van 256 naar 32mb had gezet het een stuk minder werd.

Ik hoop dat die Vsync helpt :'(

Voorderest gebruik ik geen verdere tooltjes als de display properties en de regtweak voor het oc-en

[ Voor 6% gewijzigd door vacuumcleaner op 17-12-2002 12:29 ]

• vacuumcleaner
Nou, ik heb echt van alles gedaan maar het probleem blijft zich voordoen.

dit is wat ik dus bedoel:

# = frame 1
@ = frame 2

monitor

/---------\
|######|
|######|
|##@@@|
|@@@@@|
|@@@@@|
\---------/

In Counter-strike is mijn fps gelimiteerd tot 60fps en dat werkt wel prima, maar bij Spearhead en vooral bij 3dmark2001se - draak ziet het erg erg brak uit.

Vsync staat aan
AGP aperture staat op 64mb

mijn monitor is een CTX 1769SE

specs

Type beeldscherm CRT
Techniek onbekend
Formaat 17 "
Zichtbaar formaat 15,7 "
Dot pitch 0.27
Pixel frequentie 108 mHz
Resolutie max. 1280 x 1024
Refresh rate onbekend
Frequentiebereik horiz. (kHz) 30-70
Frequentiebereik vertic. (Hz) 50-160

(bron: kieskeurig.nl :S)

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

bij sommige software/spellen kun je ook de vsynch instellen. Want ik vermoed dat je vsynch optie van spearhead en 3dmark uitstaan en omdat counterstrike volgens mij geen vsynch optie heeft (dus wordt de standaard waarde gebruikt die in je display-properties staan en staat volgens jou aan) en limiteert de fps zodat ie gelijk staat aan de aantal Hz van je beeldscherm.

als je in 3DMark benchmarkt (dus niet de demo) is het een gewone zaak dat je die balken te zien krijgt (want het gaat dan over je performance en niet hoe je je beeld ervaart).. maar in de demo modus mag het niet voorkomen als je de vsynch functie aan hebt in 3DMark..

in spearhead moet je in de opties gaan (en niet in de video opties). welke optie weet ik niet maar er is een optie waarbij de decals in kunt stellen en sky quality in deze optie staat ook vsynch.. die moet dan ook aanstaan.

• vacuumcleaner
oke dan!

Ik ga het meteen ff checken als ik thuis kom.
Hebben alle nieuwe spellen tegenwoordig de optie om vsync aan of uit te zetten?

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

nee.. sommige hebben 't en sommige juist weer niet.

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

de nieuwste drivers van nVidia kun je met de optie "meer direct3d" vsynch forceren voor direct3d apps..

misschien dat wat helpt.

Pagina: 1