[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."
dit is op zich een vreselijk irritant fenoneem en kan makkelijk verholpen worden, tenzij je een benchmark draait (want dan gelden het recht van de meeste frames).
je grafische kaart renderd sneller dan je refreshrate van je beeldscherm. je moet het zo zien. je beeldscherm schrijft frame #1 tijdens het schrijven (halvewege ofzo) vult de grafische kaart de framebuffer met frame #2.. wat gebeurt er dan dus.. de andere helft wordt gevuld met frame #2..
een illustratie van wat ik bedoel
# = frame 1
@ = frame 2
monitor
/---------\
|######|
|######|
|##@@@|
|@@@@@|
|@@@@@|
\---------/
je kunt dit oplossen in games door bijvoorbeeld je vsynch te activeren. okay je FPS wordt dan wat lager maar de wat lagere fps "voelt" dan wel soepeler aan. je moet je vsynch optie opzoeken in je eigenschappen van je Geforce kaart en activeren..
[ Voor 5% gewijzigd door nIghtorius op 17-12-2002 11:01 . Reden: monitor gefixd ;) ]
Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)
Verwijderd
echter niet met de monitor (daarop loopt alles perfect), maar wel op de TV-Out (Composiet out op Geforce2MX400-32MB) aangesloten op de TV
NB: Op een Commodore Amiga monitor (composiet) op de TV-out heb ik geen problemen.
V-sync (H/V) staan AAN... uitzetten lost niets op, alsmede wijziging van refreshrate.
TV-Decoder is Chrontel 7008 ingesteld op Pal B/D/G/H/I - 800x600 - Composiet
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 11:07 ]
Heb ik al veranderd, aan en uit maar het probleem blijft.418O2 schreef op 17 december 2002 @ 10:58:
ik denk dat je de verticale synchronisatie uit hebt staan (Vsync). als ik dat uitzet heb ik nl hetzelfde
Ik heb het nog niet aangezet nadat ik die aperture size had gewijzigd, eens ff proberen als ik thuis kom.
[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."
Tnx, ik dacht al dat dat het was (echt waarnIghtorius schreef op 17 December 2002 @ 11:00:
wat jij last van hebt staat bekend als "Image-tearing"..
dit is op zich een vreselijk irritant fenoneem en kan makkelijk verholpen worden, tenzij je een benchmark draait (want dan gelden het recht van de meeste frames).
je grafische kaart renderd sneller dan je refreshrate van je beeldscherm. je moet het zo zien. je beeldscherm schrijft frame #1 tijdens het schrijven (halvewege ofzo) vult de grafische kaart de framebuffer met frame #2.. wat gebeurt er dan dus.. de andere helft wordt gevuld met frame #2..
een illustratie van wat ik bedoel
# = frame 1
@ = frame 2
monitor
/---------\
|######|
|######|
|##@@@|
|@@@@@|
|@@@@@|
\---------/
je kunt dit oplossen in games door bijvoorbeeld je vsynch te activeren. okay je FPS wordt dan wat lager maar de wat lagere fps "voelt" dan wel soepeler aan. je moet je vsynch optie opzoeken in je eigenschappen van je Geforce kaart en activeren..
En Kwaliteit boven kwantiteit, dus 5fps minder kan ik wel mee leven
[ Voor 5% gewijzigd door vacuumcleaner op 17-12-2002 11:14 ]
met behulp van vsynch kun je fps terugdrukken naar 60 zodat ie synchroon loopt met je beeldscherm.
als vsynch activeren niet helpt kan het misschien zijn dat je vsynch signal van je monitor niet echt lekker overkomt naar je grafische kaart of misschien heb je een tooltje gebruikt waardoor je vsynch optie compleet niet meer werkt..
toch is je monitor in dit geval het "minst" verdacht apparaat.
[ Voor 11% gewijzigd door nIghtorius op 17-12-2002 11:20 ]
Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)
Maar dit verschijnsel treed op zonder dat ik ook maar iets heb gewijzigd (lees, compleet nieuwe windows install + deto 41.09)nIghtorius schreef op 17 december 2002 @ 11:20:
nee het ligt dus niet aan je monitor.. dit fenoneem treedt op wanneer je monitor op een refresh zit van 60 hz terwijl je kaart rendert met 110 fps ofzo (bij exact 120fps verdwijnt het fenoneem weer)..
met behulp van vsynch kun je fps terugdrukken naar 60 zodat ie synchroon loopt met je beeldscherm.
als vsynch activeren niet helpt kan het misschien zijn dat je vsynch signal van je monitor niet echt lekker overkomt naar je grafische kaart of misschien heb je een tooltje gebruikt waardoor je vsynch optie compleet niet meer werkt..
toch is je monitor in dit geval het "minst" verdacht apparaat.
Ik zet vanmiddag die vsync weer aan, kijken of dat helpt.
Het gekke was nadat ik de deto 41.09 geinstalleerd had en de agp aperturesize van 256 naar 32mb had gezet het een stuk minder werd.
Ik hoop dat die Vsync helpt
Voorderest gebruik ik geen verdere tooltjes als de display properties en de regtweak voor het oc-en
[ Voor 6% gewijzigd door vacuumcleaner op 17-12-2002 12:29 ]
dit is wat ik dus bedoel:
# = frame 1
@ = frame 2
monitor
/---------\
|######|
|######|
|##@@@|
|@@@@@|
|@@@@@|
\---------/
In Counter-strike is mijn fps gelimiteerd tot 60fps en dat werkt wel prima, maar bij Spearhead en vooral bij 3dmark2001se - draak ziet het erg erg brak uit.
Vsync staat aan
AGP aperture staat op 64mb
mijn monitor is een CTX 1769SE
specs
Type beeldscherm CRT
Techniek onbekend
Formaat 17 "
Zichtbaar formaat 15,7 "
Dot pitch 0.27
Pixel frequentie 108 mHz
Resolutie max. 1280 x 1024
Refresh rate onbekend
Frequentiebereik horiz. (kHz) 30-70
Frequentiebereik vertic. (Hz) 50-160
(bron: kieskeurig.nl
als je in 3DMark benchmarkt (dus niet de demo) is het een gewone zaak dat je die balken te zien krijgt (want het gaat dan over je performance en niet hoe je je beeld ervaart).. maar in de demo modus mag het niet voorkomen als je de vsynch functie aan hebt in 3DMark..
in spearhead moet je in de opties gaan (en niet in de video opties). welke optie weet ik niet maar er is een optie waarbij de decals in kunt stellen en sky quality in deze optie staat ook vsynch.. die moet dan ook aanstaan.
Ik ga het meteen ff checken als ik thuis kom.
Hebben alle nieuwe spellen tegenwoordig de optie om vsync aan of uit te zetten?
misschien dat wat helpt.