[proFTPd] DefaultRoot gaat prima, geen root?

Pagina: 1
Acties:

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Deze keer geen probleem met DefaultRoot, daarover al veel via de search gevonden en hier op mijn linux-server chroot ie users mooi naar hun homedir. Maar ik begrijp iets niet en misschien weten jullie meer :)

Het zit zo: volgens de proFTPd site zal chroot() alleen werken als de server als root draait, omdat chroot() eenmaal root privileges nodig heeft... zie http://www.proftpd.org/docs/faq/linked/faq-ch5.html#AEN631. Ik citeer:

Non-root server issues
The chroot() system call will not work under a non-root ftp server process, the call requires root privaliges. Without them it simply doesn't work, there doesn't appear to be any checking in the code of the uid/gid before calling chroot so using DefaultRoot in such a setup will cause the server to fail.

Het leuke is: mijn server draait niet onder root, maar onder de user proftpd, zoals het ook in proftpd.conf staat geconfigureerd. En wel deze regel in m'n ps aux-output geeft dat aan:

proftpd 1351 0.0 1.9 3628 1204 ? S Dec16 0:00 proftpd: (accepting connections)

Hoe kan dit chrooten dan in hemelsnaam werken? Draait ie toch stiekem als root en hoe kan ik dat dan wel niet zien?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

chroot is wat anders dan de DefaultRoot :)
Volgens mij bedoelen ze met chroot de echte unix-systeem-call chroot en bedoelen ze met de DefaultRoot-chroot een soort "eigen implementatie van chroot".

Ik denk dat dat trouwens een verouderde FAQ-entry is ofzo, anderzijds wordt het proftpd-controle proces wel door root gestart (hoe kan ie anders aan die lage poorten binden) dus de kans is groot dat ie toch stiekem nog teruggrijpt naar root af en toe...

Verwijderd

probeer anders het volgende om te testen of het zo is
code:
1
2
3
4
5
ftp localhost
user / pass
cd /
ls -la
bye

Op het moment dat je nu een directory listing ziet van je root dan werkt het niet..

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 01:26 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bij mij werkt het ook prima als proftpd user, maar root start natuurlijk wel in eerste instantie de proftpd. Dat testen hoeft niet echt, het werkt gewoon ;)

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

bruto

Druktemaker.

well als ie moet chrooten, en hij dat niet mag dan lijkt me het een beetje stug dat het gaat werken. Waarom draai je die daemon niet als root ?

The more you know, the more you know you don't know.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Omdat een op een TCP poort luisterende daemon als root draaien over het algemeen geen goed idee is? [/inkoppertje]

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

BRuTo schreef op 17 December 2002 @ 09:29:
well als ie moet chrooten, en hij dat niet mag dan lijkt me het een beetje stug dat het gaat werken. Waarom draai je die daemon niet als root ?

DefaultRoot ~ werkt prima als een semi-chroot en daar hoeft je proftpd-daemon echt niet continue voor als root te draaien.

Ik heb nu al een stuk of wat proftpds aan het werk gezet en nog meer aan het werk gezien, de meeste met een DefaultRoot ingesteld en geen een die met normaal gebruik als root draait...
Pagina: 1