Toon posts:

Flikkerend TFT => vermoeide ogen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe Iiyama 18.1 TFT AS4612en nu krijg ik zere, vermoeide ogen na een tijdje kijken. Ik heb zelfs al m'n nieuwe ATi 9700 videokaart direkt via de DVI ingang aan m'n monitor gehangen maar het blijft desondanks. Na > 2uur lijkt het wel minder.

Wat me opvalt is dat het lijkt alsof het achtergrond-licht flikkert. Alsof je een CRT op te lage refreshrate hebt. Zeker als ie net aanstaat is het goed te zien. Je ziet het beeld gewoon een beetje trillen.

Heeft iemand anders daar al eens ervaring meegehad. En kan dit inderdaad de reden zijn voor vermoeide ogen? Beeld zelf is iig scherp genoeg dus daar kan het niet aan liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 00:17 ]

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

staat je rsolutie gewoon niet te laag?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Klinkt alsof de backlight van de tft een beetje flikkert, en dat kan idd erg irritant zijn. Als het blijft/nog erger wordt kan je denk ik IIyama wel contacten voor garantie, want een monitor moet natuurlijk wel werkbaar zijn :)

Maar check eerst nog even standaardingen als kabels, resolutie en refreshrate (niet dat dat zo heel veel uitmaakt bij een TFT monitor, maar toch).

[ Voor 26% gewijzigd door Pollewob op 17-12-2002 00:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Resolutie staat op 1280 x 1024. De aanbevolen resolutie.
Refreshrate op 60 of 75 heb ik al geprobeerd. Ik heb de originele bij de TFT meegeleverde kabels gebruikt.

Ik heb de storing al bij Iiyama aangemeld en tevens de winkel gemailed.
Ik heb zelfs niet meer op de 9500Pro gewacht, maar vandaag een ATi 9700 gehaald omdat ie op voorraad bij de winkel lag.(verschil tussen een GF2 en een ATi9700 is ERG goed te zien op 1280x1024)

Enne, ik zat ook al aan de "backlight" te denken. Kan haast niet anders zou je zeggen.

PS Kan de snelle reacties erg waarderen :)

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 00:27 ]

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 19:54
Nee ..maar Het moet minimaal 85 hz voor CRT zijn en minimaal 60 hz voor LCD Als LCD monitor niet geschikt voor je is dan moet je andere nieuwe TFT monitor met hogere frequentie ..

Bedankt info :(

[ Voor 20% gewijzigd door comprobot op 17-12-2002 01:15 ]

www.tiedragon.nl

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Uhm, het antwoord wat je geeft klopt niet echt. Bij TFT monitoren is een lagere refreshrate (bijvoorbeeld 60 Hz) niet hinderlijk, dit in tegenstelling tot CRT monitoren die toch wel 85 Hz nodig hebben om trillingsvrij te zijn. Een hogere refreshrate is dus niet nodig :)

[ Voor 13% gewijzigd door Pollewob op 17-12-2002 00:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu achter de 15.1 Philips TFT van m'n vrouw en die staat op een refreshrate van 60 bij een resolutie van 1024x768. En dat is absoluut NIET hinderlijk.

Ik had begrepen dat 60 zelfs een beter beeld zou geven bij een TFT.

M'n "oude" Iiyama 19" CRT (Vision Master Pro 450) staat uiteraard wel op 85.

Enne dat flikkeren is dermate iiritant dat ik er gisteren zelfs hoofdpijn van had gekregen :'( Dus werkbaar is het ZEKER niet. Ik wil danook sowieso of een andere of deze moet gerepareerd worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 00:50 ]

• comprobot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-08 19:54
Eerste generatie LCD monitor hadden beperkte technische mogelijkheden.. ..
Als LCD monitor niet geheel functioneert dan is er misschien slechte monitordriver ...

www.tiedragon.nl

Verwijderd

Topicstarter
edwtie schreef op 17 december 2002 @ 01:09:
Eerste generatie LCD monitor hadden beperkte technische mogelijkheden.. ..
Als LCD monitor niet geheel functioneert dan is er misschien slechte monitordriver ...
Ik ga 't gelijk uittesten. Ik zal 'm op "Plug & Play" monitor zetten en daarna weer de driver van IIyama.

Update: Ik had 'm een uurtje geleden op PnP gezet. Net ff de driver van Iiyama weer gekozen en je ziet gewoon het beeld flikkeren. Monitor heeft maar een kwartiertje uitgestaan :'( En een TFT staat bekend om super stil beeld.....
Nou deze bepaald niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 01:18 ]

Verwijderd

ik zou maar gewoon terug naar de winkel gaan met je monitor.
Voor zo veel geld zou ik op z'n minst wel fatsoenlijk beeld verwachten

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de storing aangemeld bij de winkel en Iiyama.
Zij zijn nu in conclaaf of dat ie gerepareerd wordt of dat ik een nieuwe krijg.
Ik moet zeggen dat zowel de winkel(SWW, Zoetermeer) als Iiyama wel prettig snel reageren.

Ik hou jullie op de hoogte!

Ik heb trouwens de URL van deze thread gemailed naar de winkel en IIyama. Kunnen ze zien dat ik al heel veel moeite heb genomen om er zelf achter te komen wat het kan zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 12:05 ]

• Fed-Ex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 12:29

Fed-Ex

Hakuna Matata

TFT staat stil he dus waarom refreshrate opschroeven ? als het beeld stil staat maakt een refreshrate toch niet uit ? daar staat TFT om bekend (uit mijn weten dan hoor)

Soms zit het mee, Soms zit het tegen.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals het er nu naar uitziet kan ik donderdag een nieuwe halen. Er zit 8 dagen DOA garantie op, wat betekent geen reparatie maar vervanging door een nieuwe.

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2002 23:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update: Ik zit nu achter de nieuwe. Een paar dagen afwachten of het inderdaad nu beter is. Hij is gelukkig ook weer zonder defecte subpixels. Wat me opviel is dat de brightness default op 100 staat. Die heb ik als eerste naar 50 of lager gezet 8)

Wat ik wel geleerd heb, is dat TFT's van Iiyama TFT's levert onder de klasse 2 eisen. D.w.z. max 5 dode subpixels. Zowel de eerste als nu de tweede hebben zelfs niet 1 dode subpixel, of die moeten nog komen. Op de TFT's zit 8 dagen DOA garantie. Als je dus een storing binnen de 8 dagen hebt, krijg je een nieuwe. Na de 8 wordt het een reparatie. (8>

Verwijderd

Topicstarter
Definitieve update:
Deze Iiyama 18.1 TFT AS4612UT is goed. Nog steeds geen last van vermoeide en/of zere ogen. Top!

De algemene eigenschappen zijn ook erg goed. En perfect voor gamen.
Aanrader dus! Zeker nu blijkt dat de service van Iiyama ook in orde (b)lijkt te zijn.
Pagina: 1