[Linux] kabel, dhcp

Pagina: 1
Acties:

• cemtex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 20:52

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
Ik heb zojuist mijn kleine (speel) servertje geinstalled met clarkconnect.
Maar hoe ik het ook probeer ik krijg he niet op het internet. Ik heb de netwerkcard uit mijn desktop pc genomen, en die als externe eth geinstalled in mijn servertje.

Hoe ik het ook probeer ik kom niet naar buiten, als vast ip adres met het ip wat ik had, als dhcp, maar ik kom gewoon niet naar buiten.

Als ik vervolgens de modem weer in mn desktop gooi doet hij het direct :? . Ik heb een motorolla modem en het lijkt wel alsof hij de boosdoener is.

(!)Na de search te gebruiken heb ik 1 iemand gevonden die een soort gelijk probleem had. Die had het vervolgens over het installen van dhcpd. Maar dit is toch een dhcp-server om juist intern ip adressen zelf uit te geven? Dus ik snapte niet zo goed hoe dit nou zou kunnen bijdragen om een ip van chello te kunnen krijgen (!)

Wellicht kan iemand een beetje in de juiste richting helpen _/-\o_
Ik moet er denk ik wel bij vertellen dan mn linux skill's erg laag zijn.

Verwijderd

dhcpcd is iets anders dan dhcpd :)

in principe moet je gewoon een ip kunnen krijgen met

dhcpcd -h ccnummer eth0

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
ja dat dacht ik dus ook , maar ik kreeg hem, gewoon niet
"determine ip eth0 ....... Failed"
ccnummer ziet er uit als 11:22:33:44: of sla ik nu de plank mis ?

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Zoals dredge al schreef :) , de opdracht die je moet geven is:
dhcpcd -h cc12345-a eth0

je cc nummer ziet er dus zo uit: cc12345-a en staat in de handleiding die je van @home hebt gekregen (nummer willekeurig ;) )

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

-ProXy- schreef op 17 December 2002 @ 08:58:
Zoals dredge al schreef :) , de opdracht die je moet geven is:
dhcpcd -h cc12345-a eth0

je cc nummer ziet er dus zo uit: cc12345-a en staat in de handleiding die je van @home hebt gekregen (nummer willekeurig ;) )
Hoe weet je dat het hier om @home gaat? Dan had hij nl. ook zijn netwerkkaart niet mee hoeven nemen, @Home modems zijn niet max adres gebonden...

Topicstarter : Heb je wel aale instellingen gedaan? Een statisch IP instellen is leuk, maar je zult ook in /etc/resolv/conf je dns server adressen op moeten geven en mbv "route add default gw <IP-van-je-Gateway>" een gateway...

• cemtex

cemtex

Version 1.1.1

Topicstarter
Het gaat hier om chello.

Nee heb nog geen dns server ingesteld, ga ik wel doen, thnx for the tip.

• deadinspace
  • Laatst online: 15-05 13:11

deadinspace

The what goes where now?

Welke DHCP client heb je, pump, dhcpcd of dhclient? Je zou het eens met een andere kunnen proberen.
Verschijnt er wat in je logs (vooral in /var/log/messages en /var/log/syslog.log) mbt DHCP of je netwerkkaart?
Als je geboot bent en het werkt niet, wat zegt ifconfig dan over die interface (copy/paste het liefst)?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Je Motorola-modem op een andere netwerkkaart aansluiten werkt niet meteen. Eerst moeten je nic-gegevens van de gateway worden verwijderd. De gateway herkent het mac-adres van de andere netwerkkaart namelijk niet dus doet niets met de DHCP-aanvraag.

Oplossing: modem 6 uur van de stroom laten of Chello verzoeken de gegevens van de gateway te smijten. (Als de gateway 6 uur niets van een modem heeft vernomen flusht hij namelijk ook de gegevens..)

Daaropvolgend krijg je een IP-adres wat met 10 begint. Hiermee moet je de aanmeldpagina @ www.chello.nl doorlopen, daarna je modem resetten, nieuw ip aanvragen, evt rebooten als 't niet werkt en klaar is kees.

Staat ook allemaal keurig in de NT-FAQ uitgelegd trouwens.. by me! :]

Case closed :)

[ Voor 1% gewijzigd door Bergen op 18-12-2002 04:17 . Reden: entertje erbij.. ]

Verwijderd

GerbenW schreef op 18 December 2002 @ 04:17:
Je Motorola-modem op een andere netwerkkaart aansluiten werkt niet meteen.
Goed lezen werkt altijd ;)
Staat ook allemaal keurig in de NT-FAQ uitgelegd trouwens..
Tegenwoordig krijgen de meeste Chello klanten keurig een APS pagina voorgeschoteld als ze een 10.X.X.X krijgen.
by me! :]
:?
Case closed :)

Niet te snel conclusies trekken a.u.b.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 05:00 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Foutje.. [schaam schaam]
Tegenwoordig krijgen de meeste Chello klanten keurig een APS pagina voorgeschoteld als ze een 10.X.X.X krijgen.
Ja, dat zeg ik toch ook?
:?
Ik heb dat stuk in de FAQ geschreven.
Niet te snel conclusies trekken a.u.b.
Ja sorry, ik had begrepen dat hij de boel op een andere netwerkkaart had aangesloten. Ik lees te vlug.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Anyway, om dan nog even terug te komen. In principe zou het mogelijk moeten zijn om de nic zo in een andere pc te plaatsen ja, omdat je dan hetzelfde mac-adres houdt. In praktijk werkt dat niet.

Om dat te begrijpen moet je even snappen hoe de DHCP-server werkt: Als je je pc opstart, vraagt die aan de DHCP-server: "Ik had de laatste keer IP-adres xx.xx.xx.xx, mag ik dat nog steeds gebruiken?", waarop de DHCP-server doorgaans zegt: "Sure! Ga je gang!" Als het al aan een ander is gegeven zegt de server: "Neen, om de donder niet!", waarna je en voorstel voor een ander adres krijgt, wat nog eens door beide wordt bevestigd en dan is de onderhandeling rond.

In jouw geval gaat het iets anders. Als je de netwerkkaart in een nieuwe pc stopt roept je pc na het opstarten: "Hallo daar, mag ik alstublieft een IP-adres?" (ipv dat hij al eentje had) waarop de DHCP-server zegt "Euh.. nee, je had er toch al een?"

Ook in dat geval is de oplossing: je modem 6 uur van de stroom laten. Je gegevens zijn dan wel van de server verwijderd.

Om het verhaal compleet te maken nog even de officiële onderhandelingsberichtjes:

Na een reboot:
---> naar server [DHCP REQUEST]
<---- naar client [DHCP ACK]

In nieuwe pc:
---> naar server [DHCP DISCOVER]
<--- naar client [DHCP OFFER]

Jouw geval:
<--- naar client [DHCP NAK]

[ Voor 4% gewijzigd door Bergen op 18-12-2002 05:17 . Reden: typo ]

• active2
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

De oplossing hiervoor is gewoon even de desktop pc je ip even release en vervolgens nic in die andere stoppen en een nieuw ip adres vragen ;)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

GerbenW schreef op 18 December 2002 @ 05:16:
In jouw geval gaat het iets anders. Als je de netwerkkaart in een nieuwe pc stopt roept je pc na het opstarten: "Hallo daar, mag ik alstublieft een IP-adres?" (ipv dat hij al eentje had) waarop de DHCP-server zegt "Euh.. nee, je had er toch al een?"
...
Na een reboot:

In nieuwe pc:
<--- naar client [DHCP OFFER]

Jouw geval:
<--- naar client [DHCP NAK]
Ehm, nee. Een DHCP server moet op een DHCPDISCOVER gewoon antwoorden met een DHCPOFFER, ook al bestaat er al een lease.
Tenminste, als ik de RFC goed begrijp.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

deadinspace schreef op 18 december 2002 @ 12:43:
[...]

Ehm, nee. Een DHCP server moet op een DHCPDISCOVER gewoon antwoorden met een DHCPOFFER, ook al bestaat er al een lease.
Tenminste, als ik de RFC goed begrijp.
Ehm... tja, ik heb de RFC over dat protocol niet doorgespit... Maar zo heb ik het in ieder geval geleerd.

Op de helpdesk krijgen we ook regelmatig klanten die hun nic in een andere bak hebben gestopt waarna ze geen ip-adres meer krijgen toegewezen. Heel apart (zolang je niet weet waar het door komt iig). Mijn verklaring zou uitkomst bieden, maarja, als de RFC anders oordeelt klopt mijn theorie niet...

Anyway, zoals active2 zei zou een release best wel eens de uitkomst kunnen zijn. Toch nog maar eens op onderzoek uit waarom zo'n nic overzetting niet (altijd?) werkt...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

GerbenW schreef op 18 December 2002 @ 12:50:
Ehm... tja, ik heb de RFC over dat protocol niet doorgespit... Maar zo heb ik het in ieder geval geleerd.
Nouja, ik kon me niet voorstellen dat het DHCP protocol dat zou eisen... Het is namelijk onpraktisch. Ik heb dus even de RFC gezocht en bekeken, en dit is het boeiende stukje:
If a client remembers and wishes to reuse a previously allocated network address, a client may choose to omit some of the steps described in the previous section.
Het hergebruiken van een lease is dus volkomen optioneel.
Op de helpdesk krijgen we ook regelmatig klanten die hun nic in een andere bak hebben gestopt waarna ze geen ip-adres meer krijgen toegewezen. Heel apart (zolang je niet weet waar het door komt iig).
Anyway, zoals active2 zei zou een release best wel eens de uitkomst kunnen zijn. Toch nog maar eens op onderzoek uit waarom zo'n nic overzetting niet (altijd?) werkt...
Ah, werk jij bij de Chello helpdesk?

Releasen helpt misschien, maar volgensmij zou dat eigenlijk niet moeten...

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

deadinspace schreef op 18 December 2002 @ 13:09:
[...]

Nouja, ik kon me niet voorstellen dat het DHCP protocol dat zou eisen... Het is namelijk onpraktisch. Ik heb dus even de RFC gezocht en bekeken, en dit is het boeiende stukje:

[...]

Het hergebruiken van een lease is dus volkomen optioneel.
Toevallig dat mijn buren een uur geleden aanbelden met de melding dat ze een router hadden gekocht, zo'n Sitecom-ding, of ik ff wilde helpen want ze kregen geen verbinding. Nouja, ze hadden em zo aangesloten en niet 't mac-adres overgenomen dus het werkte zowieso al niet.

Mac-adres van de nic in de router gezet, boel weer op de pc aangesloten, APS opnieuw doorlopen omdat de gateway graaaag wilde weten waar hij aan toe was nu hij 2 mac-adressen in de cache had, oude mac van de gateway afgehaald (die mogelijkheid krijg je ergens halverwege de APS) en na een reset van de modem hadden we weer een keurig Chello-adres.

Toen heb ik het IP-adres gereleased, kabel op de router aangesloten, router gestart en ja hoor, router krijgt keurig hetzelfde IP-adres. De release-techniek werkt dus perfect :7
Ah, werk jij bij de Chello helpdesk?
Ja, zie profiel ;)
Releasen helpt misschien, maar volgensmij zou dat eigenlijk niet moeten...
Nee, als ik weer eens bij ze langs kom (ze staan elke 2 weken ofzo wel een keer voor de deur met een probleem) dus dat zal niet lang duren. Dan probeer ik 't wel ff uit. De uitslag meld ik hier wel :)
Pagina: 1