Netwerk 6 PC's: switch of hub?

Pagina: 1
Acties:

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Aangezien dit niet over een probleem gaat, plaats ik deze post niet in network troubleshooting maar hier.

Ik heb een netwerk van 6 PC's (incl. server) achter een kabelmodem. Centraal is een 8-poorts Netgear-hub van 10MB. Het netwerk is primair bedoeld om de internet-verbinding te delen, en niet voor het kopiëren van data van en naar de clients onderling.

Is het aan te raden om een 100MB-hub aan te schaffen of zelfs een switch? Het belangrijkste punt is dus de snelheid van de internetverbinding via het netwerk.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Switch is niet nodig, 100 mbit hub kan wel.....is wel een performance-winst. Maar ik betwijfel het of je er direct bij internetten al iets van zal merken....

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als je goedkoop een 100 Mbit hub tegenkomt is dat leuk, maar niet noodzakelijk. Althans, niet voor jouw doel. Zou er lekker een 10 MBit hubje in zetten. Werkt gewoon als je zou verwachten. Met 6 man internetten is dan geen elkel probleem.

Pas als de clients ook veel gaan kopieren onderling of naar de server, dan wordt het wellicht tijd voor een 100 MBit hub. (bij veel database gebruik, bijvoorbeeld). Een switch is voor 6 personen niet nodig.

Succes,

Herman

Verwijderd

10mbit hub is snel zat, en met internetten zal je absoluut geen performance-winst hebben. Enige waarom je voor een 100mbit HUB zou kunnen kiezen is om't lokaal wat sneller te laten gaan, maar echt nodig is't ook weer niet. Switch is overkill.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Voor de prijs van een 100Mbit hub (en NIC's) hoef je niet meer te twijfelen. Voor internet performance zal het weinig uitmaken, zoals ook al opgemerkt was, maar met het oog op file-sharing e.d. is 100Mbit natuurlijk stukken sneller dan zijn 10Mbit variant.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

een switch heeft als voordeel dat alle pakketjes naar de gebruiker gelijk word gestuurt... bij een hub stuurt hij het overal heen.. en kijkt maar waar het uitkomt...

met een internet connectie maakt het niet uit... omdat het om weinig data gaat.... de 10mbit hub is dus niets langzamer dan de 100 mbit... want ik neem niet aan dat je internet bandbreete meer is dan 10mbit

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05-2025
Misschien rare vraag, maar zijn je netwerkkaarten 10/100?

Ik heb een switch
heb ik
bij www.pcparts.nl gekocht is nie zo duur

Ja ja ja Nee !!

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
De meeste van mijn NIC's zijn 10/100MB. Ik heb er rekening mee gehouden dat mijn LANschap op termijn uitgebreid wordt.

Maar het antwoord lijkt me duidelijk, en komt overeen met wat ik zelf eigenlijk al dacht: omdat de internetverbinding slechts een halve megabit is, is het voor de snelheid van de locale internetverbindingen zinloos om een honderd megabitshub neer te zetten.
Zoals ik al zei, is de snelheid van filesharing niet echt belangrijk. Af en toe wordt er wel wat gekopieerd, maar nooit meer dan 100MB in de week of zo. Verwaarloosbaar dus.

Bedankt voor het opheffen van mijn twijfel!

:)

Bloed, zweet & koffie

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

zoals al terecht wordt opgemerkt, switches hoeven niet echt duurder te zijn dan hubs tegenwoordig. zo heb ik thuis een identieke situatie en ik gebruik zowel een switch (8-poorts SMC) en een 3com superstack hub (great no-collision hub!!).

Waar de performance winst vooral in zit is de computer die het internet verkeer gaat routeren. Ik gebruik een NT server met Winroute , en ben redelijk tevreden. Maar op echt snelheid te behalen moet je een Linux bakkie gebruiken...

[hope it was helpful]

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

Swith! altijd een switch nemen!...zoveel duurder zijn ze niet en de performance is veel hoger...wie weet ja je nog een keer lan-partyen enzo...
Pagina: 1