[HD] Liquid Bearing of 8mb cache?

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:45
Ik wil een extra harddisk gaan kopen (30gb begint toch wel krap te worden) en mijn oog is gevallen op de Maxtor 120GB (D740X, 7200rpm, Liquid Bearing).

Nu zag ik echter dat er voor ongeveer hetzelfde bedrag een Maxtor 120GB (DiamondMax plus9, 7200rpm, FDB) 8 MB Cache te koop is. Maar die is dus wel ballbearing.

Na wat rondgelezen te hebben op GoT denk ik te weten dat het grote voordeel van LiquidBearing het geluidsniveau en betrouwbaarheid (qua lang meegaan) is.

Over het voordeel van 8 MB cache heb ik niet veel kunnen vinden.

Welke schijf is voor mij interessanter? Het wordt gewoon een harddisk in een workstation met Windows XP, applicaties, muziek, films e.d. Geen server dus!

omniscale.nl

Verwijderd

doe maar die 8 mb cache preformache lijkt mij het belangsrijkste, vind ik teminste.

Verwijderd

Liquid Bearing en 8MB cache, en 3 jaar garantie :) (IBM180GXP 180GB/120GB)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 20:27 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zou gaan voor de Liquid Bearing omdat het verschil tussen 2 of 8 mb cache niet idoot groot is. Je zult met normaal PC-gebruik nauwelijks er iets van merken.

Een andere bijkomstigheid is dat ik al diverse malen heb gezien in deze en andere bronnen dat 8 mb weleens voor problemen kan zorgen omdat de schijf te snel zou zijn. Ook in RAID (nu nog niet van toepassing maar ooit wel misschien) komen er problemen voor.

Om bovenstaande redenen kocht ik vorige week 2 x 120 GB Western Digital 2 mb.

ARME AOW’er

Verwijderd

Die keuze hebben we ook moeten maken, we hebben gekozen voor 8MB cache... Je hoort hem amper hoor, een gemiddelde PSU maakt al meer lawaai dan die schijven (wij hebben western digital erin zitten, die kwamen gemiddeld beter uit de test dan maxtor)

Verwijderd

d740x is qua performance toch iets achter op zijn opvolger, de diamond 9 plus. Hoewel dit niet uit alle benchmarks blijkt (soms is de D740X sneller), is de Diamond 9 Plus toch een stuk sneller dan de D740x. Er zijn ook Diamond max 9 plus te koop met Liquid bearing. Wel vrij prijzig, maar daar zou ik dan toch zeker voor gaan. beide voordelen in een.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als het geluidsniveau belangrijk is zou ik toch iets anders dan een Maxtor nemen.

• posttoast
Het geluidsniveau interesseert me eigenlijk niet zo. Na een totaal vastgelopen harddisk een tijdje terug is voor mij het allerbelangrijkste de betrouwbaarheid. Hierna komt snelheid en daarna pas het geluid.

Ik wil er toch echt niet meer aan uitgeven dan rond de 185 Euro, dus een combinatie van LiquidBearing en 8 MB cache is te duur denk ik. Ik is een arme student... :)

omniscale.nl

• Gianni Rombios
  • Niet online
Vincent Bovelander schreef op 16 december 2002 @ 20:05:
Ik wil een extra harddisk gaan kopen (30gb begint toch wel krap te worden) en mijn oog is gevallen op de Maxtor 120GB (D740X, 7200rpm, Liquid Bearing).

Nu zag ik echter dat er voor ongeveer hetzelfde bedrag een Maxtor 120GB (DiamondMax plus9, 7200rpm, FDB) 8 MB Cache te koop is. Maar die is dus wel ballbearing.
Las er net als de anderen overheen: FDB = Fluid Drive Bearing dus ..!
Maw dus zeker maar die 8MB cache FDB halen dan zou ik zeggen.

• posttoast
Gianni Rombios schreef op 16 December 2002 @ 20:48:
[...]

Las er net als de anderen overheen: FDB = Fluid Drive Bearing dus ..!
Maw dus zeker maar die 8MB cache FDB halen dan zou ik zeggen.
Okay dan, dat had ik idd ook niet gezien! Balen dat de website van Perfect-Systems (die hem zo goedkoop heeft) nu plat ligt... Ik wil hem dan toch wel zo snel mogelijk bestellen (tenzij iemand hier een goed tegenargument heeft :) )

omniscale.nl

• FXR1340
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-03 07:10

FXR1340

WTSHTF

Heb een Maxtor Diamondmaxplus 9 120 gig 2mb cache en een Maxtor D740X 80 gig liquid bearing. De Diamondmax is stiller en sneller dan de d740x. (temminste bij mij dan ;) )

Enige eventuele nadeel kan zijn dat Maxtor nu 1 jaar garantie verstrekt op de schijven. :?

Intel i7 2600K @ 4500Mhz / MSI GTX 980 Ti GAMING 6GB / Samsung 850 EVO 256GB Crucial M4 128GB en 256GB SSD / en nog wat rommel Mijn complete specs

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:54
snakeeye_nl schreef op 16 December 2002 @ 22:40:
Heb een Maxtor Diamondmaxplus 9 120 gig 2mb cache en een Maxtor D740X 80 gig liquid bearing. De Diamondmax is stiller en sneller dan de d740x. (temminste bij mij dan ;) )

Enige eventuele nadeel kan zijn dat Maxtor nu 1 jaar garantie verstrekt op de schijven. :?
In de EU 2 jaar. Das namelijk minimum vastgesteld door de EU.

Verwijderd

DutchCommando schreef op 17 December 2002 @ 08:06:
[...]

In de EU 2 jaar. Das namelijk minimum vastgesteld door de EU.
Ja dat is leuk dat je dat zegt, maar menig computershop zegt toch vooraf van niet. Nou, dat is dan leuk je gelijk krijgen als ie stuk gaat...

• posttoast
Damn, het was te mooi om waar te zijn. De prijs in de pricewatch klopt niet, de FDB met 8mb cache kost 206 euro ipv 188. Het scheelt niet heel veel, maar ik kan natuurlijk wel de grens blijven verleggen. Het wordt dus waarschijnlijk toch die andere...

Aanvulling:

De Maxtor 120GB (DiamondMax plus9, 7200rpm, FDB) is dan dus ook Liquidbearing toch? En deze kost maar 178 euro. Wat is dan het verschil met eerder genoemde Maxtor 120GB (D740X, 7200rpm, Liquid Bearing) die 188 euro kost?

Dat laatste wordt hier eerder in het topique besproken |:(

Maar nog even voor de zekerheid: die DiamondMax plus9 die ik hierboven noem is LiquidBearing?

[ Voor 55% gewijzigd door posttoast op 17-12-2002 13:49 . Reden: Aanvulling ]

omniscale.nl

• posttoast
Goed, hij is dus inderdaad Liquid. Bij Diamond Computers kost ie 178 euro (hij is aangeduid als DiamondMax 9 plus UDMA 133/7200 RPM 120 GB Liquid).

Voordat ik hem ga bestellen wacht ik nog even of er medeGoTers zijn die voor het bedrag van 178 euro iets beters weten (qua harddisk dan :P )!

Bij Diamond Computers geven ze trouwens 3 jaar garantie, das natuurlijk ook niet verkeerd!

[ Voor 12% gewijzigd door posttoast op 17-12-2002 14:40 . Reden: Garantieaanvulling ]

omniscale.nl

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-03 17:42
ibm 180 gxp 120 gb ik had hem voor 177 euro en kwam beter uit de test dan de maxtor

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ik zie het ja, en de 8MB cache kost 199 euro.
Bij www.empc.nl kost de 8MB FDB 193 euro, maar betaal je 14 euro verzendkosten. Het zijn wel verschillen van enkele euro's trouwens, niet al te interessant.

• posttoast
Da_Drake schreef op 17 December 2002 @ 14:54:
ibm 180 gxp 120 gb ik had hem voor 177 euro en kwam beter uit de test dan de maxtor
Maar is die ook liquid? Van wat ik begrepen heb is dat betrouwbaarder dan ball-bearing, en dat is voor mij erg belangrijk. Of is die IBM ook betrouwbaarder?
Gianni Rombios schreef op 17 december 2002 @ 14:57:
Ik zie het ja, en de 8MB cache kost 199 euro.
Bij www.empc.nl kost de 8MB FDB 193 euro, maar betaal je 14 euro verzendkosten. Het zijn wel verschillen van enkele euro's trouwens, niet al te interessant.
Is wel weer een stukje goedkoper ja. Maar ik heb mijn grens op 190 euro gelegd (okay, dit scheelt 3 euro, maar dan blijf ik verschuiven).

Ik vind 178 euro mét drie jaar garantie dan wel wat prettiger. Bovendien heb ik de mogelijkheid om die harddisk in Lelystad op te halen wat mij rembourskosten scheelt.

omniscale.nl

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-03 17:42
Maar is die ook liquid? Van wat ik begrepen heb is dat betrouwbaarder dan ball-bearing, en dat is voor mij erg belangrijk. Of is die IBM ook betrouwbaarder?

jep is liquid

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• posttoast
Hmmm, ik kan hem alleen niet vinden in de pricewatch. Nou, ik denk dat ik dan toch maar voor die Maxtor ga.

omniscale.nl

• posttoast
Hij is besteld! Weer een knoop doorgehakt... :)

omniscale.nl

Pagina: 1