Auto/alcohol en leeftijd/verantwoordelijkheid

Pagina: 1
Acties:
  • 308 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Topicstarter
Min of meer naar aanleiding van de W&L meeting jongstleden hebben CrazyA en ik besloten om ook maar eens een topic te openen.

Nadat we ons hadden afgescheiden van de groep en een leuk café hadden gevonden (tnx JelleBelle!) hebben we daar de volgende foto gemaakt :+

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bastiaanv/pics/wlutrecht.jpg

Wij begonnen ons met ons af te vragen wat nou eigenlijk de gedachte is achter het feit dat je in Amerika je rijbewijs op je 16e je rijbewijs mag halen en pas op je 21ste mag drinken en uitgaan en roken etc.

Hier komt natuurlijk het verantwoordelijkheidsgevoel bij kijken. Onze stelling is dan ook: “Waarom met 16 jaar rijden en pas met 21 drinken en hoe werkt dat door op het verantwoordelijkheidsgevoel?”

Eigenlijk heb ik me nog geen mening gevormd en dat hoop ik aan de hand van jullie argumenten te kunnen doen :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Amerikanen hebben wel met meer dingen andere meningen over normen en waarden. Alcohol en drugs zijn daar absoluut not done, terwijl ze juist met wapenvergunningen en dergelijke veel losser omspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Topicstarter
sdomburg schreef op 16 december 2002 @ 17:58:
Amerikanen hebben wel met meer dingen andere meningen over normen en waarden. Alcohol en drugs zijn daar absoluut not done, terwijl ze juist met wapenvergunningen en dergelijke veel losser omspringen.
Waarom zou dat nou komen dan? Misschien heeft het wel iets met koppigheid te maken.

Maar goed, ik bedoel, als je 16 jaar bent, ben je dan al verantwoordelijk nog om auto te mogen rijden? Dan ben je opeens stoer en als je dan met 21 mag drinken, kweekt dat dan misschien gevoel voor verantwoordelijkheid ofzo? Dat is eigenlijk wat we bedoelen.

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46637

WhizzCat schreef op 16 December 2002 @ 17:59:
[...]

Waarom zou dat nou komen dan? Misschien heeft het wel iets met koppigheid te maken.

Maar goed, ik bedoel, als je 16 jaar bent, ben je dan al verantwoordelijk nog om auto te mogen rijden? Dan ben je opeens stoer en als je dan met 21 mag drinken, kweekt dat dan misschien gevoel voor verantwoordelijkheid ofzo? Dat is eigenlijk wat we bedoelen.
Het helpt wel misschien tegen het joy-riden van jongeren.

Maar niemand houdt zich aan de leeftijd voor alcohol etc. Kijk maar eens een springbreak video. :+
En voor de mensen die dat wel doen, dan gaat er opeens een wereld voor ze "open" en proberen ze die tijd in te halen met alle gevolgen van dien. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:16
DragonLord schreef:
Het helpt wel misschien tegen het joy-riden van jongeren.
Als ze een rijbewijs hebben, gaan ze waarschijnlijk meer rijden. Veel 17 jarigen zul je hier niet achter het stuur zien.

Het verschil is dat ze in Amerika dan in ieder geval weten hoe ze moeten rijden, en ook de regels goed moeten kennen. Misschien dat dat ongelukken voorkomt.

Bezoek eens een willekeurige pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:08

Flapmo

and back is gigi!

Hm niet helemaal goed. Je mag pas vanaf 21 een biertje kopen in de bar toch? Naar mijn weten mag je wel degelijk alcohol nuttigen mits thuis. Vraag me niet waarom maar ik had het er toevallig laatst met een Amerikaan over die vertelde dat hij thuis met vrienden gewoon mocht drinken. Niet dat dit uitkomst biedt op jouw vraag :+, wordt er eigenlijk alleen maar ingewikkelder op :D

//edit verder speelt het misschien een rol dat de auto daar veel belangrijker is? Grotere afstanden moet je kunnen overbruggen, vaak teveel voor een fiets-->dus auto? Je ziet dit misschien ook aan bezine prijzen, omdat er zo veel gereden wordt zijn deze betrekkelijk laag.

[ Voor 27% gewijzigd door Flapmo op 16-12-2002 19:24 ]

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40212

Omdat ze in Amerika gewoon heel hypocriet zijn.

Door de grens van het nuttigen van alcohol te zetten op 21 jaar geeft aan dat men kritisch is op het volwassenheids niveau van de Amerikaanse burger.

En door de mensen (of kinderen :?) vanaaf 16 jaar te laten auto rijden geeft aan dat Amerika volkomen de weg kwijt is...

Zoals de topicstarter (my biggest friend) al zei, moeilijk om een menig over te vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Topicstarter
Anoniem: 40212 schreef op 16 December 2002 @ 19:27:
Omdat ze in Amerika gewoon heel hypocriet zijn.

Door de grens van het nuttigen van alcohol te zetten op 21 jaar geeft aan dat men kritisch is op het volwassenheids niveau van de Amerikaanse burger.

En door de mensen (of kinderen :?) vanaaf 16 jaar te laten auto rijden geeft aan dat Amerika volkomen de weg kwijt is...

Zoals de topicstarter (my biggest friend) al zei, moeilijk om een menig over te vormen.
Maar die kritiek geld kennelijk niet voor het autorijden. Als je als onervaren bestuurder achter het stuur kruipt, tja dan is volgens mij de kans toch echt groter dat er ongelukken van komen. En als je op 16 jarige leeftijd thuis ladderzat, dan is het enige dat je kan overkomen het feit dat je je nek breekt als je naar bed wil.

Dat Amerika de weg kwijt is ach, er zit wel wat in deze aanpak denk ik. Het ligt er een beetje aan van welke kant je het bekijkt. Het zou best kunnen dat je op deze manier eerder en beter verantwoordelijkheids gevoel kweekt, maar aan de andere kant zijn zulke jonge mensen denk ik nog niet echt in staat om zich daar veel mee bezig te houden, hoewel in Amerika de denkwijzen over het algemeen wel een stuk bekrompener zijn dan hier, denk bijvoorbeeld eens aan sex en drugs gebruik. Ik heb daar ervaring mee want ik heb daar nog famillie zitten van ongeveer mijn leeftijd (18-25) en als die hier voor bij een coffeeshop lopen worden ze zowat al leip, maar misschien ligt het ook aan ons dat we daar veel te niet-serieus mee bezig zijn, behalve met autorijden dan.

Ik weet echter niet hoe het zit met de statistieken, dat is misschien ook wel interessant, het aantal auto ongelukken tussen Nederland en Amerika relatief bekijken en misschien ook nog de oorzaken (alcohol/drugs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Autorijden is in de VS harder nodig dan hier. Fietsen is er levensgevaarlijk, en de afstanden zijn bovendien te groot. Logisch dus dat ze het meer mensen toestaan.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srblackbird
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 17:13

srblackbird

ThinkGEEK

MSalters schreef op 16 december 2002 @ 23:40:
Autorijden is in de VS harder nodig dan hier. Fietsen is er levensgevaarlijk, en de afstanden zijn bovendien te groot. Logisch dus dat ze het meer mensen toestaan.
Absoluut waar! Autorijden op je 16e is daar meer om de praktische reden. Hier kan je naar je vrienden lopen/fietsen; maar daar kan dat gewoon niet. En die leeftijds grens... ik weet het niet, ik zat op mijn 15e ook alleen in het zweefvliegtuig.

Wat ik persoonlijk erg vind, is dat er geen verbod is op drank en zeker op roken. maar dat is mijn mening.

Jij gaat er vanuit dat beide op verantwoordelijkheidsgevoel gebaseert zijn maar ik denk dat dat in beide gevallen maar een kleine rol speeld. Ik ga er in iedergeval nog even diep over denken :+

http://www.stivoro.nl/algemeen/faqs/smoesjes.htm

[ Voor 4% gewijzigd door srblackbird op 16-12-2002 23:58 . Reden: Nog ff wat feiten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 13:01

Mx. Alba

hen/die/zij

Autorijden op je 16e is inderdaad in Amerika een praktisch iets, omdat het hele land volledig op de auto gericht is, en het openbaar vervoer er bar slecht is. In de grote steden zijn wel goede metro-netten, maar een bussysteem zoals dat in Europese steden is, is er niet, en de enige andere optie zou dus de taxi zijn. Fietsen? "Alleen gekken fietsen."

Wat wel hilarisch was, was dat de allereerste persoon in Amerika die ik op een fiets zag zitten naar ons toe kwam fietsen en half fluisterend vroeg "wanna buy a bike?"

Het grootste probleem in dit soort discussies over Amerika is echter dat wij proberen de Amerikaanse wetten af te spiegelen aan de Europese cultuur. Maar de Amerikaanse cultuur is veel anders! Je kan wel denken dat je de Amerikaanse cultuur kent, aan de hand van films en series enzo, maar dat vormt nog steeds een zeer vertekend beeld.

Het is duidelijk dat het voor ons Europeanen belachelijk lijkt dat men op zijn 16e al mag autorijden, maar op zijn 21e pas alcohol mag nuttigen. Dat drugs hard aangepakt wordt, terwijl je wapens bij wijzen van spreken op elke straathoek kan kopen. Maar voor Amerikanen is het "Europese" drugsbeleid net zo onbegrijpelijk. Er is gewoon een gigantische cultuurkloof tussen Amerika en Europa, die helaas niet goed genoeg opvalt omdat aan de oppervlakte niet zoveel verschil te zien is.

Iedereen in Europa denkt te weten hoe Amerika in elkaar zit. Ik pretendeer niet dat ik het wel weet, maar in het land der blinden is éénoog koning. Ik ben op vakantie geweest in Richmond, en heb daar bij kennissen gelogeerd, en heb dus aan de daadwerkelijke Amerikaanse cultuur mogen proeven. Die twee weken waren genoeg om een beetje inzicht te verschaffen in de onderliggende cultuur, en tot de ontdekking te komen dat bijna alle aannames die in Europa over de Amerikaanse cultuur worden gedaan op subtiele maar toch zeer belangrijke punten fout zijn!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Mx. Alba schreef op 17 december 2002 @ 10:27:
Het grootste probleem in dit soort discussies over Amerika is echter dat wij proberen de Amerikaanse wetten af te spiegelen aan de Europese cultuur. Maar de Amerikaanse cultuur is veel anders! Je kan wel denken dat je de Amerikaanse cultuur kent, aan de hand van films en series enzo, maar dat vormt nog steeds een zeer vertekend beeld.
Ik denk dat je hiermee het probleem bij de staart pakt! Zowel de cultuur van de VS als die van West-Europa worden als westerse cultuur beschouwd en worden daarmee als gelijk beschouwd, maar omdat de geschiedenis van beide gebieden op bepaalde gebieden totaal verschillend is, is er op sommige punten een gigantisch verschil in cultuur. Bij niet westerse culturen accepteer je dat omdat er meer verschillen dan overeenkomsten lijken te zijn. De verschillen tussen de verschillende typen westerse culturen lijken eerder uitzondering dan regel te zijn waardoor men zijn ideeen weer moet aanpassen wat tijd en energie kost en daardoor irritatie oplevert.

Maar om een beetje ontopic te blijven wil ik toch opmerken dat de volgorde eerst rijbewijs dan alcohol niet de juiste volgorde vind. Ik geef toe dat ik, gezien de noodzaak van een auto in de VS, niet 1,2,3 met een alternatief kan komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Opi op 17-12-2002 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

OpifexMaximus schreef op 17 December 2002 @ 10:38:

Maar om een beetje ontopic te blijven wil ik toch opmerken dat de volgorde eerst rijbewijs dan alcohol niet de juiste volgorde vind. Ik geef toe dat ik, gezien de noodzaak van een auto in de VS, niet 1,2,3 met een alternatief kan komen.
Sja, vanuit de Europese cultuur zou je zo redeneren:

Auto is wel degelijk nodig, dus dat kan je 16-jarigen niet ontzeggen. Maar misschien zou je het autorijden de eerste 2 jaar wel kunnen beperken tot de city limits.

En qua alcohol, zou een systeem zoals in Nederland zeker niet slecht zijn: bier en wijn bij 16 (desnoods 18), sterke drank bij 18 (desnoods 21).

Ik vind het inderdaad ook een slecht idee om eerst autorijden toe te laten en daarna alcohol drinken. Je krijgt dan volgens mij meer jongeren die dronken rijden, omdat ze "al twee jaar autorijden" en "dus" denken dat ze dan ook met een paar pilsjes op wel goed kunnen rijden.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68370

Alsof ze zich aan die regels over alcohol houden (de dochters van bush zijn al meerdere keren opgepakt omdat ze in een cafe zaten te drinken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50162

Ik vind het nog steeds vaag (heb jaartje daar gewoont, dus niet echt onbekend ermee)
-vanaf 12 kun je een membership license voor een schietclub aanvragen, en dus een wapen in huis hebben.
-vanaf 16 mag je (onder begeleiding van een ouder persoon) rijden.
-vanaf 21 mag je naar een disco.

Feesten en drinken doen ze al vanaf hun 12-14 hoor, maar het blijft onverantwoord, vooral sommige idioten die gewoon met drank op en een pistool in het handschoenen kastje (echt , zelf gezien) rondrijden op zoek naar het volgende feestje (dit was een persoon van 17)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bankrupcy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-03 10:26
Het is IMHO moeilijker je grenzen te bepalen bij het drinken van alcoholische dranken, dan bij het rijden van een auto. Het is daarom helemaal niet stom om de leeftijden om te draaien.

Dronken worden kan je beter een paar keer thuis of bij vrienden meemaken zodat je je grenzen kent.

Autorijden is daarentegen een kunstje wat iedereen kan leren. Daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen. Wat dat betreft lijkt het op leren fietsen. Jong geleerd is oud gedaan. 16-jarigen zijn verantwoordelijk genoeg. Dat er zoveel ongelukken gebeuren met jongeren komt door onervarenheid. Maar daartegen helpt geen enkele leeftijdsgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

De meeste jongeren zullen het nuttigen van alcoholische dranken als kick ervaren. Daarom zullen ze zich minder bekommeren om andere dingen, maar als je al twee jaar alcoholische dranken hebt mogen nuttigen is de kick er een beetje van af en weet je ook wat voor invloed het heeft op je lichaam en in het verkeer (fietsen gaat een stuk minder lekker), daarom zal je ook een stuk objectiever naar de gevaren van alchohol kijken en veel minder snel met alcohol het verkeer in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

bankrupcy schreef op 17 December 2002 @ 12:33:
16-jarigen zijn verantwoordelijk genoeg. Dat er zoveel ongelukken gebeuren met jongeren komt door onervarenheid. Maar daartegen helpt geen enkele leeftijdsgrens.
Pardon? 16-jarigen verantwoordelijk genoeg? Ongelukken door onervarenheid? Zeker nog nooit die 16-jarigen op hun opgevoerde brom-race-monsters rond zien scheuren? Je kan mij niet wijsmaken dat dat verantwoordelijk is, en dat die ongelukken door onervarenheid komen. Die ongelukken komen gewoon door pure roekeloosheid.

Natuurlijk is onervarenheid ook een factor. Maar onervarenheid + roekeloosheid is echt een dodelijke combinatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24047

Mx. Alba schreef op 17 December 2002 @ 14:34:
[...]

Pardon? 16-jarigen verantwoordelijk genoeg? Ongelukken door onervarenheid? Zeker nog nooit die 16-jarigen op hun opgevoerde brom-race-monsters rond zien scheuren? Je kan mij niet wijsmaken dat dat verantwoordelijk is, en dat die ongelukken door onervarenheid komen. Die ongelukken komen gewoon door pure roekeloosheid.

Natuurlijk is onervarenheid ook een factor. Maar onervarenheid + roekeloosheid is echt een dodelijke combinatie...
Ik kan er net zoveel opnoemen van 30+ die ze per direct hun rijbewijs in moeten nemen.

Een stelletje rand jongeren die verknooien het.

Het is gewoon het cultuur verschil.

Een amerikaan vind het doodnormaal als iemand een revolver bij zich heeft.
Maar openbaar kunnen blowen en n**k*n tegen betaling kunnen ze met hun hoofd NIET bij.

Wij kunnen niet snappen dat daar iemand met 16 jaar al mag rijden.
Ik denk eerder dat wij vreemd zijn dan dat amerikanen vreemd zijn hoor (procentueel gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72232

* Anoniem: 72232 vraagt zich af of een 16 jarige amerikaan ook in nederland mag rijden

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 72232 op 18-12-2002 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Anoniem: 72232 schreef op 18 december 2002 @ 10:48:
* Anoniem: 72232 vraagt zich af of een 16 jarige amerikaan ook in nederland mag rijden
Nee, dat mag niet, want in Nederland moet je 18 zijn om te mogen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71798

Ik heb zelf ook het een en ander van de amerikaanse cultuur mogen meemaken toen ik daar was en wat me opviel was het volgende:
- toen we wat wilden gaan drinken met een groepje jongeren (20+) kwamen we niet eens een cafeetje binnen omdat we een persoon van 19 jaar bij ons hadden. Terwijl we aangaven dat we alleen wat frisdrank wilden drinken. Natuurlijk begrijp ik de verantwoordelijkheid die de eigenaar op dat moment heeft, maar toch, kromme zaak...
- jongeren hebben vaak op jonge leeftijd al een auto, moet ook wel want met een brommertje kom je overal lang niet zo snel, bovendien past een brommer totaal niet in de belevingswereld van de Amerikaan want alles moet groot zijn. Ook de afstanden dus. Bovendien is een brommertje een stuk kouder in de winter...
- Mijn neef heeft een tijd geleden zijn rijbewijs gehaalt toen hij in canada was. Hij was toen 17, en dat rijbewijs goldt dus alleen daar en niet in Europa.
-Inderdaad kijken Amerikanen hoofdschuddend naar onze liberale cultuur. De verschillen zijn haast onoverkomelijk zou je zeggen. Het leuke is dat veel jongeren die zich hier tegoed doen aan de voorrechten die ze hebben, ook de voorrechten van Amerika zou willen hebben. En de jongeren daar precies evenzo. Maar geen van beide groepen wil de restricties van het andere land. Waar ligt dan de bottleneck vraag je je af?
Pagina: 1