Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Audio] 1 kanaal splitten met regelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49
kweet niet helemaal zeker of dit AVH is of EL dus ik probeer t hier maar ff...

ik heb bij m'n pc nu 2 splitters voor m'n geluid, 3 uitgangen dus -> 1 voor de tv, 1 voor m'n headset en i voor m'n boxen.
nu wil ik dit graag zo maken dat ik met een aantal schakelaars kan bepalen welke kanalen openstaan en welke niet (dus welke apparaten er geluid krijgen).

Bij conrad heb ik dit ding gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/66/66B35E3C975FE20EE10000000A010251.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/72/72B35E3C975FE20EE10000000A010251.JPG

maar die kost dus 22,50 euro, wat ik weer een beetje overdreven vind...

t idee wat ik tot nu toe heb is 3 schakelaars met elk een ledje die in m'n monitorstandaard worden gezet, zodat het mooi bij m'n nieuwe bureau past...

dus ik wil het graag zelf maken, kheb wel iets verstand van electronica, alleen de grote vraag is dus, hoe splits ik die kabels, en welk signaal sluit ik aan op de schakelaar?

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Een audiokabeltje bestaat uit 3 aders.
Je zou dus bijv een iets kunnen maken wat 3 aders laat kiezen uit een ander stel van 3 aders, uit een groep van 3. Snapje?

• DoD Cerberus
nee sorry, dit snap ik dus echt niet...
ik ga er van uit dat als je een van die drie aders onderbreekt met een schakelaar dat je dus de schakelaar hebt die ik zoek?!

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Verwijderd

als je een weekje wacht dan kan ik je een tekening opsturen waar alles op staat. maar ik weet niet wat je precies wilt de audio kanalen lukt wel maar dan moet ik wel weten wat je met de ledjes bedoelt

• DoD Cerberus
die ledjes kan ik zelf wel maken, das t probleem niet, t gaat mij om de audio

Verwijderd

dus wat je bedoeling is gewoon elke uitgang apart bedienen aan of uit

• DoD Cerberus
psies, ledjes enz. kan ik er zelf wel bijmaken, das geen probleem

Verwijderd

je moet een DUBBELE draaischakelaar hebben dat is naar mijn mening t makkelijkst...
drukknopjes is een stuk moeilijker... dan zou je met relais moeten gaan werken .. is kostbaar

die kan je in meerdere standen zetten >> de reden waarom deze dubbel is omdat het signaal sterio is dus per kanaal een schakelaar als je dus aan die draaiknop draait draai je bijde contactjes naar een ander punt

je moet de ingang dan dus op het middelste contactje doen en ieder ander contactje is een uitgang die je kan selecteren...

je kan iedere aarde gewoon op elkaar solderen...

ik zal ff kijken of ik een tekening kan maken wat duidelijker is ;)

Verwijderd

tekening zat er ff niet in me school server is weer es dood ...

in ieder geval kanaal1in >>>> draaischakelaar +>kanaal1uit (1)
+>kanaal1uit (2)
+>kanaal1uit (3)
kanaal2in >>>> draaischakelaar2 +>kanaal2uit (1)
+>kanaal2uit (2)
+>kanaal2uit (3)
en alle aardes van de jack pluggies soldeer je aan elkaar....

als je ECHT ledjes erbij wil hebben moet je nog maar ff reageren...

Verwijderd

Neem je een draaischakelaar met 3 moederkontacten (L, R, LED) en 4 standen.
Draden van de voedingsnul aan elkaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 02:25 ]

• DoD Cerberus
mm, ik zat aan iets anders te denken, zal t ff uittekenen

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vanmeurs/1.gif

zoiets dus, en dan heeft de schakelaar dus 2 standen,
uit, niets is verbonden
aan, alle 3 de aansluitingen zijn verbonden...

vraag is nu dus, hoe kan ik het best die kabels splitten, en wat voor schakelaars kan ik het best gebruiken!?

let auhb niet op m'n 1337 fireworks-skillz, ben nogal brak van m'n tentamens en heb geen zin om t mooi uit te werken

[ Voor 89% gewijzigd door DoD Cerberus op 17-12-2002 10:41 ]

Verwijderd

als je alleen de aardes schakelt, zou dat niet helpen? het ledje zou je zelf moeten regelen, mayb met een relais ofzo

• DoD Cerberus
t is gewoon een soort tuimelschakelaar, dus een relais is niet nodig

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 16:18:
als je alleen de aardes schakelt, zou dat niet helpen? het ledje zou je zelf moeten regelen, mayb met een relais ofzo
Zou ik niet doen, wil je geen geplop en gebrom hebben.

Verwijderd

als je aardes schakelt hoor je nog steeds de andere kanalen(wel in mindere mate maar t blijft intefereren... heeft te maken met het feit dat de signalen sinusjes zijn :P
als het om een gelijk stroom ging kon dit wel ... 8)

Verwijderd

ik zou gewoon mini jack busjes kopen... en je kan t gewoon met kleine draden solderen

ik zou GEEN relais gebruiken die zijn alleen maar onnodig duur

Verwijderd

ok ik heb de tekening zoals je hem hebben wilt
hoop ik :)
maar de vraag is hoe kan ik m in de topic krijgen

Verwijderd

uploaden en de adresregel tussen tags:

[img]url[/img]

Verwijderd

thnk
chek maar ff over 15 min

• DoD Cerberus
15 mins zijn nu wel voorbij :D
je kan ze ook mailen naar vanmeurs@xs4all.nl , dam zet ik ze wel in t topic voor je

Verwijderd

idd er zijn nu nog meer 15 minuten voorbij :D :D :D

just teasing.............

Verwijderd

ok ok ik had gister een pech geval
dus moest met spoed weg maar kijk maar ff vanaaf dan staat ie er

Verwijderd

ok hier is ie
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/dasraaaar/hpbimg/schema.gif
elke uitgang kan je dan onafhankelijk van elkaar bedienen zo kan je meerdere apparaten tegelijk aansluiten en laten spelen

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

krijg je zo geen impedantie probs :? ??

Electronics development

Verwijderd

dat weet ik ook niet precies :?
maar als je dat wilt tegen gaan dan moet je per uitgang een buffer tussen plaatsen
daar heb +15V en -15V voor nodig om de opamp aan te sturen

maar als het goed is hebben de versterkers van de speakers dat al inwendig

als je de speakers er rechtstreeks op aansluit dan heb je wel het probleem dat je te veel vermogen trekt

dusss licht eraan wat je er op aansluit

ik zal wel even brainstormen |:(

• DoD Cerberus
ziet er goed uit, maar ik heb nog 1 vraag, hoe kan ik die audio-kabels het beste strippen!? ben nogal bang dat t daar mis gaat...

Verwijderd

haj,

weet niet veel van electronica af,
maar kan dit ook??

je audio-uit splitten naar 3 kabels, dan heb je dus 3x grnd 3x L en 3x R
en dan in elk kanaal gewoon een schakelaar zetten zoals das_raar zegt...

maar ik denk dat je speakers dan wel ploppen en denk ook niet dat die ledjes zo gaan werken icm met die speakers op -12V, dat gaan je speakers niet leuk vinden

/edit
ben trouwens wel benieuwd naar eindresultaat, wil ook zoiets maar dan dat ik m'n hoofdtelefoon aan de voorkant ergens in kant pluggen en dat ie dat automatisch de 'normale' audio afknijpt...
wil daar een een volume regeling bij hebben.....

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2002 20:06 . Reden: dit wil ik ook!!!! ]

• DoD Cerberus
volume regeling heb ik op m'n toetsenbord, en nog een aparte regeling op boxen, headset en tv uiteraard ook...

dat splitten gebeurt ook al in dat schema van das_raar

Pagina: 1