Toon posts:

Is heen en weer klokken slecht?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem:
- Asus mobo P4S533 645DX
- P4 2,4Ghz 533 FSB
- DDR 512 MB, pc 2700 > 2,7V
- Plextor 48 speed brander + Nero Plextor versie
- Leadtek GeForce 4 Ti 4200 > 3d score 11184

Geschiedenis:
- Overklokt tot 2900 Mhz, kon toen 3d mark (repeat 1x) niet meer afmaken (ook niet na Vcore verhoging of DDR volt verhoging),
- Teruggeklokt tot 2610 Mhz, in 3dmark2001se repeat op 5x gezet en was toen volledig stabiel op default Vcore.
- Temp @ 2610 = 25 graden idle & 37 graden stressed (na een half uur ofzo)

Probleem nu:
Ik kan geen cd's meer foutloos branden op deze snelheid, ik krijg write errors, fouten bij het afsluiten van de cd, pc blijft heel druk bezig terwijl ik er een mislukte cd in zit (krijg hem er ook niet meer uit) etc etc.

Mijn oplossing:
PC terugklokken zodra ik wil branden, (doe ik trouwens niet zo vaak, dus is geen probleem qua tijd ofzo)

Maar is dit slecht voor mijn PC als ik hem terugklok zodra ik wil branden en daarna meteen weer naar 2610 ga?

Of weet iemand of, en hoe je dit probleem kan voorkomen? is er soms nog een andere factor die dit probleem veroorzaakt?

Verwijderd

Volgens mij geen probleem, maar als je pc raar gaat doen bij 2610 mhz dan zou ik beter gaan koelen...

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik heb mij systeem vrij vaak heen/weer geclockt ivm dat ik dingen tegen kwam die eerst wel stabiel liepen en toen niet. Dit heb ik 2 jaar gedaan, en toen een nieuwe pc gekocht (hij ging niet stuk ofzo hoor) En die pc die ik heen/weer geklokt heb draait hier nogsteeds :) Is inmiddels al weer 4 jaar oud.
Misschien betere koeling proberen of een zwaardere voeding

[ Voor 9% gewijzigd door Kawaii op 16-12-2002 17:12 ]

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 12:52
Denk dat de overklok je ideslot op een te hoge Mhz laat draaien,dan kan de apparaten die erop zijn aangesloten fouten generen.

Verwijderd

Topicstarter
ow, oke klinkt niet slecht, hey maar -meer- koelen hoeft volgens mij niet, die temps zijn al bij 2610Mhz, bij 2,9 Ghz was het iets van 30Gr/48Gr idle/stressed, en dat is ook wel laag geloof ik (laag genoeg), met de standaard intel koeler er op.

Nu het wat kouder weer is, was ik van de week helemaal opgestart in winXP en hij was toen 17 graden. (zeker koud hier in huis)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Flex schreef op 16 december 2002 @ 17:11:
Denk dat de overklok je ideslot op een te hoge Mhz laat draaien,dan kan de apparaten die erop zijn aangesloten fouten generen.
Ja dat denk ik dus ook, maar volgens kan mijn moederbord dat niet tegenhouden :?
Daarom had ik zelf al bedacht dat ik moest terugklokken :Y)

Tot nu toe (gezien de reactie vanne dinges hierboven) krijg ik het idee dat het niet heel slecht is voor me pc als ik af en toe ineens (laag / hoog) terug klok.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 17:19 ]

• Flex
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 17:15:
[...]

Ja dat denk ik dus ook, maar volgens kan mijn moederbord dat niet tegenhouden :?
Daarom had ik zelf al bedacht dat ik moest terugklokken :Y)

Tot nu toe (gezien de reactie vanne dinges hierboven) krijg ik het idee dat het niet heel slecht is voor me pc als ik af en toe ineens (laag / hoog) terug klok.
Dan zou je multipleir omlaag moeten,en misschien koel je inderdaad niet genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Flex schreef op 16 december 2002 @ 17:20:
[...]

Dan zou je multipleir omlaag moeten, en misschien koel je inderdaad niet genoeg.
Multiplier kan niet omlaag, kan toch nooit bij Intel p4?????

En meer koelen? is het dan nog niet koud genoeg, gezien andere topics is dit best koel op 2610 Mhz...., toch?

• Flex
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 17:24:
[...]

Multiplier kan niet omlaag, kan toch nooit bij Intel p4?????
|:( dan zou ik het niet meer weten.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand anders nog wat?
En kent er iemand nog een oplossing om het aantal Mhzen tegen te houden voor me ide slot?

• Dr_Love
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 20:20

Dr_Love

Best drugs are made by love

je pci bus is te hoog bij 2610mhz hij is nu nammelijk 36mhz moet normall gesproken 33mhz zijn. blijkbaar is jou brander of harddisk zo brak dat hij niet wil draaien op 36/37mhz pci. snappie. (mijn p3tje nu dood ;) draaide met een pci bus van 42mhz stabiel, tot dat r een schroeven draaier door het mobotje ging.)

Kun jij niet op jou moederbord de pci en agp snelheid vast instellen? volgens mij wel.
En dat terug klokken kan volgens mij geen kwaad.

http://specs.tweak.to/3331 SPECS :) A miracle

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 20:04

Epsilon

Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 18:07:
Weet iemand anders nog wat?
En kent er iemand nog een oplossing om het aantal Mhzen tegen te houden voor me ide slot?
jah kan wel

andere divider instellen :)

ipv een 1/3 pci/fsb divider een 1/4 divider gebruiken

Verwijderd

Topicstarter
Epsilon schreef op 16 december 2002 @ 18:39:
[...]

jah kan wel

andere divider instellen :)

ipv een 1/3 pci/fsb divider een 1/4 divider gebruiken
Nou ik heb nog een keer gekeken maar ik heb die dividers niet, wel fsb/mem maar geen pci.
Ik heb wel de laatste updates al geinstalleerd enzo dus dat is het ook niet.

Dr_Love: me HD (maxtor 60GB) en me brander (plextor 40X) zijn dus niet brak, tenminste, is geen slecht onbekend merk lijkt me toch zo.... :+ of niet dan?

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:19

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Dr_Love schreef op 16 December 2002 @ 18:10:
je pci bus is te hoog bij 2610mhz hij is nu nammelijk 36mhz moet normall gesproken 33mhz zijn. blijkbaar is jou brander of harddisk zo brak dat hij niet wil draaien op 36/37mhz pci. snappie. (mijn p3tje nu dood ;) draaide met een pci bus van 42mhz stabiel, tot dat r een schroeven draaier door het mobotje ging.)

Kun jij niet op jou moederbord de pci en agp snelheid vast instellen? volgens mij wel.
En dat terug klokken kan volgens mij geen kwaad.
een schroevedraaiert door je mobo heen is nooit lekker natuurlijk,

enne nu ff ontoppic
het kan geen kwaad als je een pc heen en weer klokt zeker als het (zoals jij zegt) niet zo vaak gebeurt ik heb het ook een hele tijd volgehouden om heen en weer te klocken (totdat ik een betere pc kreeg)

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Verwijderd

Topicstarter
Ow oke, bedankt dan degene die hebben gereageert, ik was bang dat snel heen en weer klokken misschien schadelijk -lees: nog schadelijker- was dan (te ver) overklokken alleen.

Verwijderd

Flex schreef op 16 December 2002 @ 17:20:
[...]

Dan zou je multipleir omlaag moeten,en misschien koel je inderdaad niet genoeg.
dom dom dom of onwetend :)
een p4 is locked kan je niet unlocken geld tevens voor een p3

Verwijderd

De Asus P4S533 is een fixed PCI snelheid moederbord met maar 1 divider bij de 133 Mhz. Daarom niet geschikt voor echt overclocken, tenzij je je fsb van 100 naar 133 (33%oc ) zet. Bij jou niet van toepassing, want je P4 loopt standaard al op 133 (533/4). Enigste wat je kan doen is een nieuwe brander of HD, of een ander moederbord. Ik heb mijn moederbord stabiel op 150 Mhz FSB (38 Mhz PCI) met een Raid-kaartje erin en mijn brander gewoon op de IDE aansluiting. Werkt goed, maar ik heb nu gewoon teruggeklokt, omdat mijn geheugen bij 150 Mhz op een divider moest van 4:5 ipv 4:6 bij 133 Mhz. En het is beter voor je HD cq. CD-brander om een niet te hoge pci-snelheid te krijgen.

• Flex
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 21:18:
[...]

dom dom dom of onwetend :)
een p4 is locked kan je niet unlocken geld tevens voor een p3
I know.... :z zat niet op te letten

Verwijderd

Temp zegt niet zoveel bij een P4, je moet gewoon flink koelen. De thermische beveiliging kan aanslaan en de proc automatisch terug clocken...
Pagina: 1