Flapmo schreef op 16 december 2002 @ 16:53:
Ik moet een PO maken voor levensbeschouwing (godsdienst) over een ethische kwestie. Nou heb ik als onderwerp ontwikkelingshulp. En dan wilde ik met name ingaan op de vraag:
"Zijn wij als rijke westerse landen verplicht om deze hulp te bieden aan de 3e wereldlanden?"
Ik vroeg me af of de meningen van mensen hierover afhingen van hun religie.
ik kan me indenken dat in de middeleeuwen het idee om de ongelovige heidense honden te helpen met financiële steun niet echt positief ontvangen werd. tenzij 't natuurlijk om bekeren ging, of 't zichzelf van deze wereld afhelpen. dit van beide kanten, overigens.
Ik ben zelf niet gelovig en vind dat het niet verplicht kan worden gestelt.
Het is natuurlijk goed als je deze hulp biedt, maar verplichten (bijvoorbeeld als extra belasting) vind ik niet kunnen. Het is immers niet onze schuld dat die landen arm zijn?
dat is het wel. je elektronica is mede zo goedkoop omdat men in maleisië voor een hongerloon nonstop kan produceren. disney: nog leuker. wat iemand daar in een sweatshop (15 uur per dag) bij elkaar werkt in 15 jaar krijgt michael eisner in 1 uur. probeer dat maar eens hier te doen - 1 euro per week, en 15 uur per dag werken.
Dit klinkt bot en een paar vrienden zeiden al: "Is dat zo? Is het niet onze schuld?" "Wij vielen hun land binnen en gebruikten deze landen". Waarna ik zei: "Het is toch niet reeël om mensen die nu werken en leven te pakken op iets wat mensen hebben gedaan waar wij geen invloed op hebben gehad?". Ik kan er toch niets aan doen dat mijn 'voorouders' die landen binnenvielen?
jij niet, maar je bent wel in staat om de gedane schade goed te maken. stel je voor, iemand steekt je huis in brand. jij kwaad, de verzekering keert niets uit, de rechtbank pakt de dader niet op, en hij geeft je geen cent. ik denk niet dat jij met die oplossing blij zou zijn. als de zoon van de dader nu de loterij wint, ga jij je verhaal doen en vragen om hulp, maar als je mazzel heeft wilt hij zijn het onrecht dat zijn vader je heeft aangedaan wel vergoeden; hij heeft immers toch genoeg.
Begrijp me goed, ik vind die hulp die we bieden goed maar vind het niet een verplichting tov de mensheid.
en toen werd nederland zelf een ontwikkelingsland. een extreem rechtse partij komt op, wordt populair omdat de mensen al die buitenlanders nu wel eens moe zijn.
ze ontslaat de 2e kamer, en richt met een prive-leger een ravage aan. de koningin wordt geexecuteerd, en alle computers worden in beslag genomen omdat je er namelijk op kunt e-mailen naar de buitenwereld. de grenzen worden vrijwel hermetisch gesloten, en journalisten worden gechanteerd zodat men alleen maar positieve berichtgeving te horen krijgt. de regering ontkoppelt zich van de EU en laat een doodsbange vertegenwoordiger onder bedreiging van een uzi die net buiten het beeld staat zeggen dat er geen vertrouwen meer in is, en dat nederland geen lid meer wenst te zijn van de EU. ook zullen alle pogingen om met militair geweld binnen te dringen met militair geweld begroet worden, en dat de status van nu af aan neutraal is, zolang het maar met rust gelaten wordt.
niet op de hoogte van de situatie omdat de grootste glasvezel-lijnen zijn doorgekapt, omdat de grens wordt bewaakt, en de journalist van de telegraaf die pas 2 weken later wordt gevonden in een bos in duitsland, halfdood en waanzinnig van de honger met de verregende aantekeningen in zijn hand mentaal ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard, en alle TV-zenders inmiddels de speeches uitzenden van de Eerste Revolutionair, doen de landen niets. bezoeken van bevriende staatshoofden worden vriendelijk doch beslist afgewezen, en organisaties zoals amnesty worden tegengehouden. helikopters en boten worden tegengehouden, en als dit niet lukt, neergehaald.
daar nederlanders nooit een wapenfetish hebben gehad is het niet mogelijk een verzet op te richten. ouderen boven de 60 worden ter dood gebracht, je wordt gedwongen te werken en bent blij als je per dag droog brood en water kunt krijgen. in de tussentijd pakt de top nog steeds mensen op - priesters, studenten, intellectuelen, kunstenaars, zigeuners, allochtonen, homosexuelen, of iedereen met een IQ boven de 120. ze worden in friesland te werk gesteld. er is een staatsgodsdienst aangenomen en de Eerste Revolutionair is de directe vertegenwoordiger van de god op aarde.
die situatie gaat ongeveer een jaar of 50 door. het eerst zo rijke land wordt armer en armer, en de mensen sterven op de straten terwijl in het Revolutionaire Paleis gefeest wordt. eten wordt weggegooid omdat het net iets te flauw was,
dan is het van oorsprong revolutionaire leger zo corrupt geworden totdat er uit de opslag van het paleis een oude AMD XP1800+ getoverd kan worden omdat de wacht omgekocht werd met gesmokkelde cocaine. door een binnengesmokkelde wireless LAN lijn wordt er een transmissie naar het buitenland gezonden - alle nieuwsberichten zijn onwaar. we hebben wapens nodig. en veel. de bevolking is met een verzet bezig, de waakhonden slapen of liggen uitgeteld van de drank, drugs en (al dan niet vrijwillige) vrouwen in hun paleis.
nu, waartoe zijn onze buren nu verplicht? heb jij ooit de buren van china hulp zien leveren aan mensen die wat verder wilden zoeken met google? als men in de omringende landen er wel van wist, maar als de situatie al 50 jaar zo was, zou men het dan durven te veranderen? of zou men uberhaupt iets geven om die nederlanders, waarvan iedereen zich nog goed van kon herinneren dat in dat immorele land met zijn softdrugs, prostitutie, abortus en monarchie iedereen zo prat ging op die vrijheid?
(wild verhaal, en misschien ook vrij belachelijk - nederland is klein. dit is eigenlijk een scenario voor "groot".)
Iemand hier andere visies? (Bv. ivm godsdienst dat je de mens altijd moet helpen?).
dit hoort in W&L toch?
jazeker. we kunnen het ons veroorloven. om gelijk een 3e wereldland tot de status van 1e wereldland op te tillen is desastreus en kostbaar. maar we kunnen wel de lasten verlichten, en niet alleen door geld, maar ook door kennis. kennis die wij normaal gezien hier op scholen gratis weggeven. zo kan het land zichzelf ook helpen.
this is, for the record, dus ook een atheist aan 't woord. in mijn zienswijze zorgen twee handen die aanpakken voor meer succes dan twee samengevouwen handen die bidden dat god de zwartjes alsjeblieft wat minder honger laat leiden.
als wij er meer dan goed af zijn gekomen, waarom zou je dit iemand anders niet gunnen? okee, we hoeven niet onze complete economie neer te halen om mensen te helpen, maar dat gebeurt ook niet! en denk aan de uitdaging. waarom worden mensen leraar? wat is er aan als je hier voor de klas staat voor een stel ongeinteresseerde havisten die geen huiswerk maken maar TMF kijken, terwijl je op een andere locatie een stel leerlingen krijgt die aan je lippen hangen en naar kennis dorsten? en dan ook nog in het besef dat die kennis levens kan redden, en levens kan verbeteren!
hoeveel voordeel biedt dit niet boven een gewapende (eventueel fundamentalistische) groep die je alleen maar haat omdat je niets doet om de situatie te verbeteren? ontwikkelingshulp is niet alleen iets om je eigen geweten te sussen.
hm, als dit niet helemaal samenhangend was, sorry
"give a man a fish and he'll be fed for a day. teach a man to fish, hire him your boat and your rod, and he'll pay you and feed himself."

.