Toon posts:

draadloos lan opzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Over enkele dagen verhuis ik eindelijk naar mijn kamer..Allemaal zeer prima, alleen
nog geen kabel internet. Dat komt er wel, maar het aanleggen van de bekabeling wordt een vrij groot probleem (huisbaas wil geen zichtbare kabels, en tis een oud huis zonder fatsoenlijke leiding doorvoeren). Dus ik zat te denken om het maar draadloos te doen...
de ideale opzet is voor mij als volgt :

[kabelmodem] --- [WAP] - - - - [router]---[hub]---[5x WS]

Gaat dit lukken? Of is het handiger om de router tussen het kabelmodem en de WAP te zetten? (Dit liever niet ivm ruimte in de meterkast)..

edit:

De router draait linux, is dit een probleem?

En welke WAP zal ik doen? is die wap11 echt zoveel beter? (lees: de 40 euro meer waard t.o.v. een cheapere?)

Tom

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 17:39 ]

Verwijderd

ermm, kabelmodem - router (wireless) > -1 -2 -3

je kabelmodem zorgt voor internet, je wireless router verdeeld het, en jij prikt gewoon je wireless kaartjes in de pc waar je internet op wilt...

Ik snap niet echt waarom je er nog een wap (wat het ook is :o :?) tussen wilt doen??

Wireless Area P...?

Verwijderd

protocol?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 13:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Hoe ver staat dat 'oude huis' dan van het huis waar het internet binnenkort? Of is dat het hetzelfde huis? Anders zou je kunnen overwegen om de regenpijp te gebruiken oid.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

LauPro schreef op 16 december 2002 @ 18:03:
Hoe ver staat dat 'oude huis' dan van het huis waar het internet binnenkort? Of is dat het hetzelfde huis? Anders zou je kunnen overwegen om de regenpijp te gebruiken oid.
de regenpijp met van die kabeltjes? ohwk, nou ben ik niet echt op de hoogt van wat tegenwoordig allemaal wel en niet kan, maar ik zou zeggen: kan dit? :?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 13:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 18:06:
[...]

de regenpijp met van die kabeltjes? ohwk, nou ben ik niet echt op de hoogt van wat tegenwoordig allemaal wel en niet kan, maar ik zou zeggen: kan dit? :?
Je zou namelijk kunnen overwegen om de kabelmodem in de kelder te plaatsen en dan via de regenpijp naar jouw kamer te gaan (gewoon UTP dus). Ik heb dit wel al is bij iemand gedaan en dit werkt gewoon.

Waar ga je precies wonen in dat huis?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Wap als in wireless access point? Neem dan idd zo'n wirelees router, die vervult beide taken in een apparaat

Verwijderd

Kippenijzer schreef op 16 December 2002 @ 18:36:
Wap als in wireless access point? Neem dan idd zo'n wirelees router, die vervult beide taken in een apparaat
exactly my point....

Verwijderd

Topicstarter
om te beginnnen WAP = wireless access point..
een wireless router hoef ik niet...mijn linux router bevalt prima, en heeft een aantal taken die ik zo'n wireless ding niet snel zie doen...misschien is de term router niet
helemaal goed..meer server..maar in de huidige opzet functioneert ie als router..

mijn huidige opzet is momenteel dit
[kabelmodem]---[router/server]---[hub]---[pc1 t/m 7]

en in mijn nieuwe kamer zit ik dus met een kabelmodem in de meterkast, en het liefst mijn server op mn kamer (2 verdiepingen omhoog).. het stukje UTP tussen het modem en mn router is dus het probleem in feite, dat moet dus draadloos worden. Opzich is het misschien een beetje overdreven om met die hub te werken (ipv meerdere wireless nic'jes) maar die hub en nic's heb ik al, en op deze manier
zou ik het moeten kunnen redden met 1 WAP en 1 WirelessNic...

Alleen kan ik zo'n WAP wel rechtstreeks achter mn kabelmodem hangen?
En is het geen probleem dat mn router Linux draait?

Tom

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Goedkoopste oplossing :
Kabelmodem, router, pci WiFi kaartje op adhoc (of AP) -> -_-^-_-^-_- <- AP, hub/switch, pc's

Verwijderd

Topicstarter
erm dr komt wel een AP, dit ivm mogelijke uitbreiding netwerk (huisgenoten)... maar kan dit nou rechtstreeks achter mn kabelmodem?

Verwijderd

Kijk eens naar de WET11 van Linksys, een wireless bridge, als je dan boven een goedkoop AP neerzet waar deze wap11 van beneden mee praatd an is je probleem ook opgelost.

Of koop inderdaar een wireless router (linksys of draytek) die hebben een goed bereik en ben je van het hele gezeur en linux router toestanden af. Bevalt mij uitstekend.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, die linux router blijft wel draaien..zoals in eerdere post vermeld verricht deze doos ook nog de nodige andere taken...Heb alles nog eens goed op een rijtje gezet, en ik denk toch
dat ik het onderstaande wil creeren. Dan is dus de enige vraag of dit uberhaubt mogelijk is:

[kabelmodem]---[acces point] ^^^^ [WiFi kaart]---[server]---[switch]---[rest netwerk]

Tom

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 00:21 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als er alleen verbinding moet zijn tussen kabelmodem en server dan is de WAP+wireless nic de beste optie. Als later meerdere mensen gebruiken moeten maken van het kabelmodem zonder dat zij dit doen via jouw server dan zou ik voor een WAP met router in 1 kiezen.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Wap 11 Kopen Bij voorkeur versie 2.6 (kheb hem ergens bij linksys gezien maar kon hem later niet meer terug vinden ding schijnt nog zwaarder te zijn dan een V2.2

Als je nog een router moet hebben, gebruik dan een Draadloze router van linksys, want daar weet ik zeker dat er antennes te krijgen zijn (bijvoorbeeld zo`n 360 graden ding, mocht je bereik een beetje buggy zijn.

Verder vind ik die WAP11 top , geen herry en toch verbinding ;-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 18:58:
om te beginnnen WAP = wireless access point..
een wireless router hoef ik niet...mijn linux router bevalt prima, en heeft een aantal taken die ik zo'n wireless ding niet snel zie doen...misschien is de term router niet
helemaal goed..meer server..maar in de huidige opzet functioneert ie als router..

mijn huidige opzet is momenteel dit
[kabelmodem]---[router/server]---[hub]---[pc1 t/m 7]

en in mijn nieuwe kamer zit ik dus met een kabelmodem in de meterkast, en het liefst mijn server op mn kamer (2 verdiepingen omhoog).. het stukje UTP tussen het modem en mn router is dus het probleem in feite, dat moet dus draadloos worden. Opzich is het misschien een beetje overdreven om met die hub te werken (ipv meerdere wireless nic'jes) maar die hub en nic's heb ik al, en op deze manier
zou ik het moeten kunnen redden met 1 WAP en 1 WirelessNic...

Alleen kan ik zo'n WAP wel rechtstreeks achter mn kabelmodem hangen?
En is het geen probleem dat mn router Linux draait?

Tom
Welke kabel aanbieder krijg je?

Als je chello krijgt denk ik dat je een probleem hebt.
Bij chello werkt het dus niet om direct van je kabel modem op die AP te gaan er vervolgens naar een netwerk(router te gaan)
Chello deelt namelijk een 1 IP adres uit(aan je wap11 in dit geval) en je wap11 fungeert niet als router om zo meerdere connectie's aan te sluiten.
Tevens werkt chello via een mac adres, je kunt geen mac adres klonen met een wap11.
Ik heb een soort gelijke opstelling:
chello <=>wap11=<=> draadloos <=wap11=>PC
Geprobeerd, dit werkte dus NIET, heb toen bagevraagd waar we de wap11's gekocht hebben(routershop) en die bevestigde dit dat dit niet kon werken.
Er moest een router tussen het chello modem en de 1ste wap11.
Deze hebben we geplaatst en toen werkte het dus inderdaad!

Ik weet niet of andere kabel aanbieders op dezelfde manier werken naar ik denk dat jou idee niet zal gaan werken, je zult altijd eerst de router moeten plaatsen en dan pas de draadloze verbinding.

• buiter
  • Laatst online: 08:02
raymonvdm schreef op 17 december 2002 @ 00:28:
Wap 11 Kopen Bij voorkeur versie 2.6 (kheb hem ergens bij linksys gezien maar kon hem later niet meer terug vinden ding schijnt nog zwaarder te zijn dan een V2.2
Dit is echt onzin.

Omdat er een veiligheids lek zit in de V2.2 die niet software matig is op te lossen komen ze met deze versie uit!!

Volgens de techinische specificaties zend deze versie zelfs met 18dB uit en de V2.2 met 20dB!!
Dus NIETS krachtiger (ik houdt het op gelijk)

Verwijderd

buiter schreef op 17 december 2002 @ 09:40:
[...]
Omdat er een veiligheids lek zit in de V2.2 die niet software matig is op te lossen komen ze met deze versie uit!!
veiligheids lek?!?!

O vertel, ik heb 2 van die 2.2 wap11's namelijk. Waar moet ik aan denken dan

• buiter
Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 15:07:
[...]

veiligheids lek?!?!

O vertel, ik heb 2 van die 2.2 wap11's namelijk. Waar moet ik aan denken dan
Het schijnt nog steeds niet helemaal dicht te zetten.
Met TFTP kon (kan) je .img files opvragen waaruit je de admin wachtwoord kunt halen!
Hier was al veel eerder iets over bekend.
Ik heb vanuit de newsgroepen!

Verwijderd

Dan heb ik er geen last van, die wap11's staan in bridge mode en er kunnen geen andere gebruikers inloggen. Ik gebruik de wap11 om een afstand te overbruggen, niet als accespoint.

• buiter
Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 16:24:
Dan heb ik er geen last van, die wap11's staan in bridge mode en er kunnen geen andere gebruikers inloggen. Ik gebruik de wap11 om een afstand te overbruggen, niet als accespoint.
Die veiligheids lek heeft daar geloof ik niets mee te maken.
Het gaat geloof ik om de gebruikers die gebruik mogen maken van de ap.
Dus alleen bij public Hot spots kan dit problemen opleveren.
Ik zelf heb niets getets en heb zelf ook een serie wap11 thuis staan.
Pagina: 1