[Epox 8RDA+] Onderzoek: PCI-lock aanwezig of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Hierbij wil ik de bezitters van een Epox 8RDA+ oproepen om mee te werken aan een onderzoek of er wel of geen PCI-lock aanwezig is op de Epox 8RDA+. (Ik heb dit bord zelf nog niet, maar ga het waarschijnlijk deze week bestellen)

Hoe zou je dit kunnen onderzoeken?
Er zijn verschillende manieren om dit te onderzoeken. Je kan in de PCI-specificaties opzoeken welke pin het kloksignaal voert, dit uitlezen met een oscilloscoop en de FSB verhogen. Helaas hebben niet veel mensen de beschikking over een scoop, dus valt deze eigenlijk af. (als er iemand is die dit wel kan en wil doen, zie ik dat natuurlijk heel graag!) De tweede manier is in principe voor iedereen te doen, namelijk een stuk hardware nemen dat gevoelig is hoge PCI-bussnelheden, bijvoorbeeld een NIC, SCSI-kaart of harddisk (dataverlies op eigen risico!) en kijken hoe deze zich houdt onder verhogingen van de FSB.

Enkele waarnemingen van het forum van AMDMB.com
• Volgens Epox Tech (medewerker van Epox UK) is de PCI gelocked, dit zou hij gemeten hebben met een scoop. Echter, deze user is ook aanwezig op de AOA Forums (hij modt daar het officiële Epox-forum) en daar wordt nogal vaag gedaan over de PCI-lock (schijnt iets in het contract met nVidia te zijn) dus ik vind hem niet helemaal betrouwbaar.
• Een andere user van dit forum vermoedt dat de PCI-lock aanwezig is, aangezien hij kan booten met een SCSI-kaart op FSB's die hij nooit zou halen zonder PCI-lock.
• Een derde persoon zegt echter dat hij niet kon booten op hoge FSB's en dat dit wel lukte toen hij 1 van zijn PCI-kaarten verwijderd had, wat weer zou betekenen dat deze kaart weigerde door een te hoge PCI-snelheid.
• Een vierde persoon zegt last te hebben gehad van HDD-corruptie bij hoge FSB's. Ook dat zou een teken zijn dat er geen PCI-lock aanwezig is.

Als iemand de verschillen in deze waarnemingen zou kunnen verklaren, graag!
edit:
Post hier alsjeblieft alleen zaken die betrekking hebben op dit onderzoek, overige 8RDA+/nForce2-gerelateerde vragen kan je stellen in -=Het grote EPoX 8RDA+ topic=- of Het nForce2 topic.

[ Voor 8% gewijzigd door Demo op 16-12-2002 16:45 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij deze dan misschien een tipje wat betreft een 'FSB'-gevoelige NIC:

Uit oa eigen ervaring: 3COM 905C(X)-TX(M) is erg gevoelig voor PCIClock> 37,5MHz

Raar maar waar: Een op de RTL8039 gebaseerde cheapass NIC is dat eigenlijk nooit.

Heb 't zelf nog getest op een socket7 bord waar je de keus hebt tussen 66, 75, 83, 95 en 100MHz (PCI: 33, 37.5, 41.5, 32 & 33MHz) met een K6-233 (mp 3-3,5) en een Cyrix MII-pr200+ (166MHz, MP 2-2,5)

De 3COM 905C(X)-TX(M) heeft in meerdere mij bekende gevallen ervoor gezorgd dat mensen niet boven een FSB van +/- 150MHz konden komen, terwijl verwijderen van deze NIC toch al gauw een FSB van +/- 153/156 toelaat

Edit:
Hier nog een Linkje van PC-Stats

edit:
Typenummers 3Com gecorrigeerd & Linkje toegevoegd

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben ze op scholen niet een oscilloscoop? Ik wil dit ook heel graag weten want ik heb een tv-kaartje die niet echt van hoge pci-snelheden houdt :(.. krijg het bordje pas begin kerstvakantie dus ik kan niks meten/testen :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 17:19 . Reden: stom ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben ze op scholen niet een oscilloscoop? Ik wil dit ook heel graag weten want ik heb een tv-kaartje die niet echt van hoge fsben houdt .. krijg het bordje pas begin kerstvakantie dus ik kan niks meten/testen
Dat is idd lastig al er geen lock opzit, maar ik koop em noujuist ook omdat er geluid en netwerk onboard zit, dus me sblive en realtek kaart gaan er beiden uit, dan heb ik gewoon niks in pci sloten zitten, zonde? mja voor 130 euro vind ik van niet :)

- Hopelijk binnen 2 weken in mijn bezit, zal is checken of ik een lock kan vinden of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 17:16:
Bij deze dan misschien een tipje wat betreft een 'FSB'-gevoelige NIC:

Uit oa eigen ervaring: 3COM 905TX(-M) is erg gevoelig voor PCIClock> 37,5MHz

Raar maar waar: Een op de RTL8039 gebaseerde cheapass NIC is dat eigenlijk nooit.
..en daarom heb ik dus een cheapass Realtek kaart :D
Ik ken wel een aantal mensen met 3Com kaarten (die mij voor gek verklaren met m'n Realtek van 25 gulden :P) dus waarschijnlijk kan ik er wel een regelen als ik die 8RDA+ besteld heb.
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 17:20:
[...]

Dat is idd lastig al er geen lock opzit, maar ik koop em noujuist ook omdat er geluid en netwerk onboard zit, dus me sblive en realtek kaart gaan er bijden uit, dan heb ik gewoon niks in pci sloten zitten, zonde? mja voor 130 euro vind ik van niet :)

- Hopelijk binnen 2 weken in mijn bezit, zal is checken of ik een lock kan vinden of niet.
Onboard componenten zijn direct aangesloten op de PCI-bus (let op: de bus is iets anders dan de sloten), dus ook deze zullen beïnvloed worden door veranderende PCI-snelheden.

[ Voor 68% gewijzigd door Demo op 16-12-2002 17:23 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow dus de hele bus wordt mee ge'oced en niet alleen de sloten, dat is idd iets wat ik niet wist, hmm nouja enige wat ik zeggen heb; hopelijk zit die lock er wel op dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En is het trouwens uberhaupt mogelijk dat ze er met een nieuw bios zo'n lock op zetten of een 1/6 divider? of moet dat er al hardwarematig opzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 17:16:

Uit oa eigen ervaring: 3COM 905TX(-M) is erg gevoelig voor PCIClock> 37,5MHz
..............................
ik maak hier gebruik van een 3COM 905C-TX-M met een FSB van 153 en dat gaat zonder problemen. mijn bak is gewoon stabiel. en die heb ik gewoon voor €15 nieuw weten te kopen dus zo duur hoeven deze nic's ook weer niet te zijn. ( maar dat is een ander verhaal, ging viavia enzo)

het is dus wel mogelijk :)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fenrir schreef op 16 december 2002 @ 17:44:
[...]

ik maak hier gebruik van een 3COM 905C-TX-M met een FSB van 153 en dat gaat zonder problemen. mijn bak is gewoon stabiel. en die heb ik gewoon voor €15 nieuw weten te kopen dus zo duur hoeven deze nic's ook weer niet te zijn. ( maar dat is een ander verhaal, ging viavia enzo)

het is dus wel mogelijk :)
Nee het is niet mogelijk. 153Mhz is super weinig.. dat geeft 38,25Mhz op de pci. 200Mhz is toch wel minimaal en dat haal je de nooit met een 3com. (200/5 = 40Mhz)

Dus jouw geval bewijst alleen maar dat 3coms niet hoog willen..

OT:

Abit zegt dat hun bord ook pci lock heeft. Misschien is er nog iets anders dat beperkingen oplegt.
Er is al een abit gesignaleerd met 234Mhz fsb. Sommige epoxen gaan ook aardig hard. Ik denk dat het gewoon aan de chipset ligt. Ik wacht dus nog even op nieuwere revisies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Als je ff wat andere Topics hier in de DOC bezoekt. Zoals Het grote 8RDA+ topic en mijn eigen topic over overclocken op dit bord. En UTFS ;)
Het is voor mij een 100% zeker vaststaand feit dat deze plank geen PCI lock heeft.
Als ik mijn TV-Kaart erin houdt dan gaat tie tot 185Mhz FSB en haal ik hem eruit. Dan heb ik er niks in en gaat tie tot 210FSB.
Dit heb ik ook getest met mn 3Com 905BTX-NM (die ik nu echter toch niet meer nodig heb er normaal niet in zit) maar die geeft hetzelfde resultaat.
DE PCI is dus NIET GELOCKED! 8)7 (Laat dat voor de tweede keer voor eens en altijd duidelijk zijn) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Stinger666 schreef op 16 December 2002 @ 19:59:
Als je ff wat andere Topics hier in de DOC bezoekt. Zoals Het grote 8RDA+ topic en mijn eigen topic over overclocken op dit bord. En UTFS ;)
Het is voor mij een 100% zeker vaststaand feit dat deze plank geen PCI lock heeft.
Als ik mijn TV-Kaart erin houdt dan gaat tie tot 185Mhz FSB en haal ik hem eruit. Dan heb ik er niks in en gaat tie tot 210FSB.
Dit heb ik ook getest met mn 3Com 905BTX-NM (die ik nu echter toch niet meer nodig heb er normaal niet in zit) maar die geeft hetzelfde resultaat.
DE PCI is dus NIET GELOCKED! 8)7 (Laat dat voor de tweede keer voor eens en altijd duidelijk zijn) ;)
Maar hoe verklaar jij dan dat er mensen zijn die juist wel heel hoog kwamen met PCI-kaarten die op andere mobo's weigerden bij hoge FSB's? En waarom beweert Epox Tech dat hij bij elke FSB een 33 MHz PCI-bus meet?
En 'ff wat andere topics in DOC bezoeken' :? Ik doe niet anders |:( Ik bezocht DOC al toen het niet bestond, toen het nog gewoon bij Processors en mobo's hoorde. Blijkbaar kijk jij niet genoeg topics want anders had je dat wel gezien. Ik volg die andere Epox/nForce2-topics ook (de links staan zelfs in mijn openingspost), alleen ben ik nog niet overtuigd van het wel of niet aanwezig zijn van een PCI-lock, dus probeer ik er door het te onderzoeken achter te komen. En dan kan je zo gaan lopen schreeuwen, maar zolang de verhouding voor/tegen ongeveer gelijk is ben ik niet overtuigd :O
Overigens, zit er wel een AGP lock op? En zo ja, op welke stand staat die nu?

[ Voor 7% gewijzigd door Demo op 16-12-2002 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, voor eens en voor altijd duidelijkheid hier

Geen pci lock dus, om het te testen kun je je HD score van bijvoorbeeld pcmark2002 gebruiken.. eerst op 166mhz (33mhz pci) en dan op >200mhz (>40mhz pci).. als het goed is zou je score dus hoger moeten zijn..

Een ding snap ik nog niet. Als je dus je FSB veranderd (die dus de data tussen NB en CPU regeld) veranderd blijkbaar ook je PCI snelheid..
Ik quote even:
This includes the MCP-T having it's own clock generator that runs independently of the SPP. Independence means that the audio, PCI, IDE and Ethernet all run in spec all the time. There's no question about PCI locks or an IDE lock, as that would require a complete redesign of the nForce2 chipset! Items like Ethernet and Audio are highly clockspeed sensitive. If you changed the clock for the Ethernet, your machine could no longer communicate with other devices on the network.
De SB heeft dus een eigen klokgenerator die niet met de FSB in verbinding staat.. Maar toch beinvloed de FSB de SB.. kan iemand dat nog even uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Weer een link die aangeeft dat er wel een PCI-lock zou zijn (mail van Epox):
Dear sir,
The board's PCI bus is fixed at 33Mhz and can not be changed.
Thank you for your interest in EPoX products and contacting our support
department. If you reply ensure to include all previous E-mail text. It will
prevent unnecessary delays and guarantee the fastest possible response.

Best Regards,

=================================================
Technical Support (YCS)
EPoX Computer Co., LTD. (Head office)
[quote]There's no question about PCI locks or an IDE lock, as that would require a complete redesign of the nForce2 chipset![/quote]:? Deze vat ik niet helemaal, waarom hebben andere borden dan wel een PCI-lock? Misschien bedoelen ze dat de lock niet apart aanwezig is, maar gekoppeld aan de AGP-lock? :?
[edit1]Ik heb het hele stuk doorgelezen en kom tot de conclusie dat er wel zoiets is wat wij 'PCI-lock' noemen, maar dat het eigenlijk geen lock is, omdat de PCI volledig onafhankelijk geregeld wordt door de southbridge. Lees dit maar:
This includes the MCP-T having it's own clock generator that runs independently of the SPP. Independence means that the audio, PCI, IDE and Ethernet all run in spec all the time. There's no question about PCI locks or an IDE lock, as that would require a complete redesign of the nForce2 chipset!
[edit2]Nog even quote mbt de HDD-corruptie:
As far as items like IDE disk corruption go, there's more to this than meets the eye. People are already beginning to trace some of this strange corruption through to memory, rather than hard disk. Why this should be is odd, but may be related to the caching all modern OSes use.

[ Voor 38% gewijzigd door Demo op 17-12-2002 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[edit1]Ik heb het hele stuk doorgelezen en kom tot de conclusie dat er wel zoiets is wat wij 'PCI-lock' noemen, maar dat het eigenlijk geen lock is, omdat de PCI volledig onafhankelijk geregeld wordt door de southbridge. Lees dit maar:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
This includes the MCP-T having it's own clock generator that runs independently of the SPP. Independence means that the audio, PCI, IDE and Ethernet all run in spec all the time. There's no question about PCI locks or an IDE lock, as that would require a complete redesign of the nForce2 chipset!
Das toch ook goed :)

Nu nog een verklaring voor mensen die geen hoge fsb krijgen als ze er een bepaalde pci kaart instoppen :?

Die data corruptie ligt dus aan de NB die problemen kan krijgen met het data versturen/ontvangen van het geheugen...

Misschien dat als je er een pci kaart bijzet dat er dan meer data tegelijk door de NB verwerkt moet worden en dat als je de fsb weer naar beneden doet dat het dan minder data tegelijk wordt en dat dat dan verklaard waarom de fsb naar beneden gaat als je er een pci kaart bijzet... (als dit een te vage zin was moet je ff een gil geven :))...
Of epox heeft een probleem met het hele pci-gebeuren en doen ze daarom zo vaag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Demoniac schreef op 16 December 2002 @ 20:29:
[...]
Maar hoe verklaar jij dan dat er mensen zijn die juist wel heel hoog kwamen met PCI-kaarten die op andere mobo's weigerden bij hoge FSB's? En waarom beweert Epox Tech dat hij bij elke FSB een 33 MHz PCI-bus meet?
En 'ff wat andere topics in DOC bezoeken' :? Ik doe niet anders |:( Ik bezocht DOC al toen het niet bestond, toen het nog gewoon bij Processors en mobo's hoorde. Blijkbaar kijk jij niet genoeg topics want anders had je dat wel gezien. Ik volg die andere Epox/nForce2-topics ook (de links staan zelfs in mijn openingspost), alleen ben ik nog niet overtuigd van het wel of niet aanwezig zijn van een PCI-lock, dus probeer ik er door het te onderzoeken achter te komen. En dan kan je zo gaan lopen schreeuwen, maar zolang de verhouding voor/tegen ongeveer gelijk is ben ik niet overtuigd :O
Overigens, zit er wel een AGP lock op? En zo ja, op welke stand staat die nu?
Niet gelijk boos worden hoor :'( ;)! Dat zou best kunnen dat je al GoT'er was toen ik net vloeibaar af was.
Maaruh ik ben echt overtuigd van mn bevindingen. Het kwam alleen een beetje gorf gezegd (letterlijk) over op je. Sorry :)
Mijn AGP heb ik vast gezet op 70Mhz.
Kun je kiezen welke je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Stinger666 schreef op 17 December 2002 @ 20:09:
Niet gelijk boos worden hoor :'( ;)! Dat zou best kunnen dat je al GoT'er was toen ik net vloeibaar af was.
Hehe, no hard feelings verder, vond het een beetje irritant dat jij ondanks al mijn tegenbewijzen bleef beweren dat er geen PCI-lock aanwezig is.
Maaruh ik ben echt overtuigd van mn bevindingen. Het kwam alleen een beetje gorf gezegd (letterlijk) over op je. Sorry :)
Mijn AGP heb ik vast gezet op 70Mhz.
Kun je kiezen welke je wilt.
Ik zeg ook niet dat jou bevindingen uit de duim gezogen zijn, maar wat denk je van de theorie dat deze fouten niet komen door een te hoge PCI-bus, maar door fouten in de northbridge? Dat zou ook een mogelijkheid zijn toch?
Anyway, ik ga nu proberen het geld over te maken voor mijn 8RDA+, dus binnenkort kan ik ook mijn bevindingen hier posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Als je ff de laatste paar replys leest in het grote 8RDA+ topic van Strider zie je dat het bij hem niet uitmaakt, want hij heeft een actief koellichaam met fan en een 120MM Fan op en boven zn Northbridge. ;) Hier baal ik van, want ik d8 ook dat het door de temp kwam. :'(

Maaruh als je bordje er is ben ik benieuwd naar je eigen bevindingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-04 22:43
vraagje:

In het bios van dit bord staat bij AGP frequency standaard "auto" ingeschakeld.
Als je je FSB verhoogt, gaat je AGP frequentie dan mee omhoog, of is dit onafhankelijk? ---> ik heb geen progje waarmee je je AGP bus speed kan lezen.

Ik heb gemerkt dat als je de RAM instelling op "auto" laat en je de FSB verhoogt, dat de ram snelheden veranderd worden. Je moet het handmatig op een % van de frontsidebus instellen om dit tegen te gaan.

Moet ik de AGP frequentie op 66 instellen om het te locken, of is "auto" voldoende?

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-08 11:11

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Altijd op 66 Mhz. zetten dan is hij gelocked... anders verhoogt de PCI/AGP toch nog...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 18:45:

Er is al een abit gesignaleerd met 234Mhz fsb.
Mijn bord doet 240 stable :?

of lees ik weer iets verkeerd?

offtopic:
Overigens is het de processor die me tegenhoud, ik probeer nog een andere CPU maar heeft zelfde code helaas, maar iig ga ik het proberen. Toch leuk een hoge bench neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
all_by_myself schreef op 12 October 2003 @ 21:39:
Altijd op 66 Mhz. zetten dan is hij gelocked... anders verhoogt de PCI/AGP toch nog...
Dat denk ik niet. Overigens denk ik dat die PCI gewoon gelocked is @ 33. Ik kan namelijk met m'n oude GF4MX440 draaien op een AGP bus van 100 mhz (ja, op een 8rda+ en op een abit nf7-s). Verder kan ik dus met hoog mem voltage op 240 mhz stable draaien, zonder corruptie problemen. Ik heb dan wel géén PCI kaarten, maar toch... die S-ata controller die ik gebruik zit toch ook aan PCI bus vastgeknoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

Exigence

dnkroz

pierre-oord schreef op 12 October 2003 @ 21:53:
[...]
of lees ik weer iets verkeerd?
Check de datum van dit topic eens:
Monday 16 December 2002 16:39

:/

Het is al lang duidelijk dat nForce bordjes een PCI en AGP lock hebben

/oud

* Exigence doet even een topicreportje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:53
Ik zat te denken, misschien is de PCI wel gewoon gelocked, maar als je een pci-kaart er in steekt, komt daar toch altijd weer data vanaf en die moeten allemaal weer verwerkt worden, en misschien lukt dat niet altijd bij hoge snelheden dus krijg je corrupte data en dan ligt het dus aan de chipset en niet aan de pci-kaarten.
En als hij die data niet krijgt hoeven die ook niet verwerkt te worden en krijg je ook geen corrupte data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Soepster is wel lekker slim bezig

lekker oude koe, ik vond het al zo vreemd dat er zoveel mensen reageerden op iets wat voor iedereen toch wel als een feit wordt gezien .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Al bekend dus, nForce2 borden hebben AGP/PCI lock, over de fijne details daarvan is genoeg te vinden hier in DOC en in PMG :) Deze oude koe krijgt dus een slotje.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.