[nt4] hoe geef ik mijn server 2 namen ?

Pagina: 1
Acties:

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 21:12
ik heb het volgende netwerk :

PC a : 1 NT4 - server
PC b : 1 Win2k client
PC c : 1 Win2k client

nu wordt er vanaf PC B een prog geschreven die informatie moet gaan halen van de server (pc a) .... deze prog checkt aan de hand van een servernaam bepaalde data op die server ...
Die applicatie wordt dus in bovenstaande omgeving ontwikkeld, en moet dus gesimuleerd worden.. Daarom met op PC a een 2e server naam worden 'gesimuleerd', waardoor de applicatie die op PC-b wordt ontwikkeld nu gewoon kan worden gesimuleerd ..

mijn vraag : hoe kan ik een 2e server naam aan mijn NT-4 geven ?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

Draai je WINS? Zo ja, kun je een static mapping aanmaken met een andere naam en het IP adres van de server.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• whitehouse
nog niet .. is het aan te raden ?

[ Voor 5% gewijzigd door whitehouse op 16-12-2002 16:09 ]

• whitehouse
vraag .. kan ik niet in mijn LMhosts (of iets dergelijks) 2 verschillende namen zetten met daarachter 2 keer dezelfde IP ?

• Arno

Arno

PF5A

whitehouse schreef op 16 december 2002 @ 16:13:
vraag .. kan ik niet in mijn LMhosts (of iets dergelijks) 2 verschillende namen zetten met daarachter 2 keer dezelfde IP ?
Is ook een optie, WINS is de dynamische opvolger van lmhosts :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• whitehouse
ik heb nu een ip en naam in mijn static mapping gezet, maar hij komt nog niet voor in mijn netwerk .. is daar een verklaring voor ??

• Arno

Arno

PF5A

whitehouse schreef op 16 december 2002 @ 16:31:
ik heb nu een ip en naam in mijn static mapping gezet, maar hij komt nog niet voor in mijn netwerk .. is daar een verklaring voor ??
In de network neighborhood komt hij nooit dubbel voor, met lmhosts kun je een machine alleen met twee namen bereiken.

Jeremy Clarkson

• whitehouse
ip niet .. maar als er 2 verschillende namen naar hetzelfde ip-adres verwijzen, komt er maar 1 naam voor ?? (de echte pc naam dus)

• _JGC_
  • Nu online
Voor de netbios name moet je in het register kijken. Ik zag vrijdag toevallig een notitie hangen bij systeembeheer op school, zal het morgen wel ff voor je posten.

• whitehouse
ehm.. begrijp ik dat goed ?? geen wins ?? en als je de netbios naam in het register kijkt, zal ie de echte naam laten zien, en niet de fakie ..en de echte MOET blijven bestaan..

• whitehouse
heb er vanmorgen weer naar gekeken..
heb het ip-adres en de 2e naam in de static mapping staan ... heb de pc gereboot , maar kan hem niet accessen met \\fakienaam\ ... hoe ken dat nou ?

het gekke is, is dat als ik nbr0001s (de fakie-naam van de server) ping op pc-b, dan zietie hem wel, maar in windows niet ..

[ Voor 26% gewijzigd door whitehouse op 17-12-2002 09:40 ]

• whitehouse
kan ik d.m.v. een net commando of iets dergelijks niet een naam geven (bijv. \\nbr0001s) aan een ipadres ? (dus alleen voor dat moment ? , als ik reboot is het weer weg)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

whitehouse schreef op 16 December 2002 @ 16:05:
ik heb het volgende netwerk :

PC a : 1 NT4 - server
PC b : 1 Win2k client
PC c : 1 Win2k client

nu wordt er vanaf PC B een prog geschreven die informatie moet gaan halen van de server (pc a) .... deze prog checkt aan de hand van een servernaam bepaalde data op die server ...
Die applicatie wordt dus in bovenstaande omgeving ontwikkeld, en moet dus gesimuleerd worden.. Daarom met op PC a een 2e server naam worden 'gesimuleerd', waardoor de applicatie die op PC-b wordt ontwikkeld nu gewoon kan worden gesimuleerd ..

mijn vraag : hoe kan ik een 2e server naam aan mijn NT-4 geven ?
Volges mijn schiet je er helemaal niks mee op als je die server een andere naam erbij geeft; òf je shared data òf je hebt een database, maar in beide gevallen ga je naar precies dezelfde gegevens. Voorbeeld: je hebt een server die "SERVER" heet en die shared een folder die "DATA" heet. Als je nu een tweede naam op die server plakt, "FAKESERV" en je gaat connecten naar \\FAKESERV\DATA, benader je precies dezelfde gegevens als in \\SERVER\DATA en help je dus met je testen de productie gegevens om zeep.
Pak gewoon een ouwe 486 met 16 Meg geheugen en zet daat NT4 op en kopieer een gedeelte van de data, bij wijze van ontwikkel/test omgeving.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• whitehouse
nee..dat kan niet .. hebben we niet ..

als ik onder ip 1.1.1.1 (bij wijze van) , 2 server namen heb : \\vecht en \\vecht1 , kan als ik het goed heb je middels beide server namen dezelfde shares bereiken ..en DAT wil ik ..
en DIT lukt dus niet ..

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

whitehouse schreef op 17 December 2002 @ 10:53:

als ik onder ip 1.1.1.1 (bij wijze van) , 2 server namen heb : \\vecht en \\vecht1 , kan als ik het goed heb je middels beide server namen dezelfde shares bereiken ..en DAT wil ik ..
en DIT lukt dus niet ..
Waarom wil je dat? Wat denk je ermee te bereiken?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Alles draait om het resolven van het IP-address. Of het nu WINS/NETBIOS/DNS is, maakt niet uit. Als ik een PC via HOSTS een dubbele naam geef is hij mbv '\\naam' te bereiken.
Ik kan me niet voorstellen dat je een applicatie schrijft op basis van het aanwezig zijn van de computer in de BROWSE-database (om het maar even zo te noemen). Zodra de naam geresolved kan worden zal hij verbinding zoeken met het bijbehorende IP.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 15:11 ]

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 17:02

pbd

whitehouse schreef op 17 december 2002 @ 10:53:
en gewoon vmware installeren en tijdelijk een extra member server opzetten in je domein? Blijf je tenminste uit je werkomgeving en kan je toch testen.
Maar volgens mij heeft nomam in zijn laatste post hierboven helemaal gelijk. Misschien moet je even verduidelijken wat er nu nog niet lukt want je lijkt iets heel specifieks te willen.

[ Voor 5% gewijzigd door pbd op 17-12-2002 16:26 ]

• whitehouse
okay .. anders ..

ik ben aangenomen in een projectje om wat DB-aanpassingen te doen .. nu vernam ik dat de dude die met een ander project bezig is (een Access Applicatie) de queries e.d. koppelt aan een db die op een andere server staat .. als de app. eenmaal klaar is, zal deze dus worden ingezet in een hele andere omgeving, ander domein enz...

Daarom moeten we een server naam simuleren, zodat hij gelijk de juiste db-instellingen kan maken ..

wat ons nog niet lukt ..
ik heb op de Server in de WINS admin, de fakie naam opgegeven en het IP-adres van de Wins server.. ik heb de ontwikkelpc (waar die gast dus zijn app gaat maken) in TCP/IP instellingen de WINS server ingesteld .. daarnaast trouwens (omdat alleen wins dus niet lukte) ook in LMHOSTS.SAM de server en zijn fakie naam aangemeld .. maar nog steeds niets .. ik kan in de CMD wel de server pingen op zijn fakie naam, maar in windows zie je hem niet in het domein ...

Verwijderd

whitehouse schreef op 17 december 2002 @ 20:36:
ook in LMHOSTS.SAM de server en zijn fakie naam aangemeld ..
smiley haalt de .SAM (sample) extentie altijd weg, omdat het anders niet werkt. En effe rebooten om dat spul in het geheugen te laden.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bij mij dat dat spul allemaal in m'n dns server

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 17-12-2002 22:18 ]

Iperf

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
fish schreef op 17 December 2002 @ 22:17:
bij mij dat dat spul allemaal in m'n dns
pardon? dns zorgt niet voor een mooi gevulde 'netwerkomgeving' dat doet een WINS server

overigens is het gewoon niet mogelijk om een nt4 server (of 2000 for that matter) in netwerkomgeving 2x te laten zien

overigens kan je dit wel bereiken als je een linux doos als samba server inricht, maar goed dat is niet wat de topicstarter wil... (denk ik)

A wise man's life is based around fuck you

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zwelgje schreef op 17 December 2002 @ 22:19:
[...]

pardon? dns zorgt niet voor een mooi gevulde 'netwerkomgeving' dat doet een WINS server

overigens is het gewoon niet mogelijk om een nt4 server (of 2000 for that matter) in netwerkomgeving 2x te laten zien

overigens kan je dit wel bereiken als je een linux doos als samba server inricht, maar goed dat is niet wat de topicstarter wil... (denk ik)
ik dacht dat de topic start in een verhuisituatie waarin de oude server tijdelijk op de nieuwe moet lijken.. dus die naam aanemen
zodat ze zo min mogelijk migratie problemen hebben .. of ik heb het fout gelezen
okay .. anders ..

ik ben aangenomen in een projectje om wat DB-aanpassingen te doen .. nu vernam ik dat de dude die met een ander project bezig is (een Access Applicatie) de queries e.d. koppelt aan een db die op een andere server staat .. als de app. eenmaal klaar is, zal deze dus worden ingezet in een hele andere omgeving, ander domein enz...

Daarom moeten we een server naam simuleren, zodat hij gelijk de juiste db-instellingen kan maken ..
dus dan zou een dns entry genoeg moeten zijn naar mijn idee

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 17-12-2002 22:32 ]

Iperf

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
fish schreef op 17 december 2002 @ 22:29:
[...]

ik dacht dat de topic starter in een verhuisituatie verkeerde waarin de oude server tijdelijk op de nieuwe moet lijken.. dus die naam aannemen
zodat ze zo min mogelijk migratie problemen hebben .. of ik heb het fout gelezen

dus dan zou een dns entry genoeg moeten zijn naar mijn idee
verhuissituatie?

**free tip**

bovenaan in de lijst staat het verhaal van de topicstarter, soms wil het voorkomen dat de topicstarter zijn verhaal verderop in het topic verduidelijkt.... dus lees dit ook even!

;) ;) ;)

A wise man's life is based around fuck you

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zie het probleem nog steeds niet, lees m'n edit ff :?
hij moet een naam simuleren voor een pc .. ja in je dns entries kun je een 2e naam aanmaken voor een ip adres niet dan ?

btw het aanpassen van je hostfile komt (lokaal) op hetzelfde neer.
maar dat is wel goed denk je dan ?

[ Voor 79% gewijzigd door Fish op 17-12-2002 22:39 ]

Iperf

• whitehouse
op zich hoef ik hem niet in me lijst te zien , maar als ik hem maar kan bereiken met \\naam

zal de LMHOSTS hier even posten ...

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

fish schreef op 17 december 2002 @ 22:35:
ik zie het probleem nog steeds niet, lees m'n edit ff :?
hij moet een naam simuleren voor een pc .. ja in je dns entries kun je een 2e naam aanmaken voor een ip adres niet dan ?

btw het aanpassen van je hostfile komt (lokaal) op hetzelfde neer.
maar dat is wel goed denk je dan ?
Je vergeet dat het hier om een NetBIOS applicatie gaat.
NetBIOS houdt er z'n eigen naamresolutie op na en doet - tenzij je 't aanzet - niks met DNS of met hosts files

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Guys, WinNT4 Server. Ik hoop dat je WINS hebt geinstalleerd, anders kan je je OS opnieuw Installen :)

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 18 december 2002 @ 11:54:
Guys, WinNT4 Server. Ik hoop dat je WINS hebt geinstalleerd, anders kan je je OS opnieuw Installen :)
Onbenullige opmerking, bovendien kloptie niet.
Anyway, als ik het volgende LMHOSTS filetje maak
code:
1
2
3
4
5
123.45.67.89    hutsefluts
123.45.67.89    hatseflats

N.B: let er op dat je 'm saved als LMHOSTS en 
niet als LMHOSTS.SAM of LMHOSTS.TXT (notepad)

Dan resolven zowel hutsefluts als hatseflats naar 123.45.67.89
Testen met NET VIEW \\HUTSEFLUTS en NET VIEW \\HATSEFLATS

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• whitehouse
Mijn LMhosts (geen .SAM) ziet er als volgt uit :

192.168.254.1 NBR0001S #PRE #DOM:ADOGISNO

en doet ut nie

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat gebeurt er als je PING NBR0001S intikt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• whitehouse
dan doetie ut gewoon .. dan pingt hij wel het juiste ip-adres.. dus hij weet het wel..

maar met \\nbr0001s kan ik niet connecten ..

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

whitehouse schreef op 18 december 2002 @ 20:52:
dan doetie ut gewoon .. dan pingt hij wel het juiste ip-adres.. dus hij weet het wel..

maar met \\nbr0001s kan ik niet connecten ..
Welke (fout)melding krijg je op "NET VIEW \\NBR0001S"?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1