network services onder dos

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 13:20
Hallo, ik heb het volgende probleem.

Ik heb een PC die onder DOS moet inloggen op een server en dan in een menu komt. Nu krijg ik echter de volgende melding:

Error 7361: IPX or NetBIOS must be running in order to load the network
Services. Your computer may be configured to use a monolithic driver. such as IPX or XNS, and the driver is not loaded. To load the driver, follow the instructions in the documentation that comes with your secondary network.

The WORKSTATION service is not started.
Is it OK to start it? (Y/N) [Y]: Y

Sevices

Sevices

Invalid drive specification
Invalid drive specification

De kaart is een 3com 905b.
Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen doen of is dit te weinig info?

Hop,hop,hop!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

dit is idd te weinig info, want welk protocol gebruik je op je netwerk?
wat voor een server is het?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hoe ziet je batch file eruit die alle netwrok services opstart :?
Heeft die nooit gewerkt, of is het probleem er ineens ?

Op zich is de melding vrij duidelijk, je moet eerst een protocol laden, wil hij verder kunnen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:38
Sevices
in google intypen gaf me het volgende resultaat

vrij simpel lijkt me, installeer windows 98 ofzo

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

chimo schreef op 16 December 2002 @ 15:04:
Sevices
in google intypen gaf me het volgende resultaat

vrij simpel lijkt me, installeer windows 98 ofzo
Networks That Are No Longer Supported with Windows 95

het gaat hier om dos ;)

@ topicstarter, post eens (stukjes) van je netconfig files enzo

• basset
zal ik later doen als het niet lukt, ben nu bezig met collega.

Hop,hop,hop!

• basset
de computer moet zowel TCPIP als Netbui in dos opstarten vanwege de menustructuur van de testsoftware. En geloof me, dit is niet echt handig hoe ze dit gemaakt hebben :(

Het maffe is dat op 1 computer werkt het wel en de exact zelfde autoexec.bat met alle files doet het niet op de andere PC. Zelfde netwerkkaarten ook nog :(

Hop,hop,hop!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

www.bootdisk.com, kies de juiste netwerkdisk ;)

als je nt server hebt, http://www.i386.com/default.asp?c=6&k=12&p=894

[ Voor 44% gewijzigd door blobber op 16-12-2002 15:48 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

basset schreef op 16 december 2002 @ 15:35:
de computer moet zowel TCPIP als Netbui in dos opstarten vanwege de menustructuur van de testsoftware. En geloof me, dit is niet echt handig hoe ze dit gemaakt hebben :(

Het maffe is dat op 1 computer werkt het wel en de exact zelfde autoexec.bat met alle files doet het niet op de andere PC. Zelfde netwerkkaarten ook nog :(
het gaat niet alleen om autoexec, ook om de andere config files ;)
*kuch* waar lees je dat een bootdisk nodig is?

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Erkens schreef op 16 december 2002 @ 15:49:
[...]

*kuch* waar lees je dat een bootdisk nodig is?
Je wilt toch onder dos werken?Of gebruik je een dos box onder windows?

[ Voor 16% gewijzigd door blobber op 16-12-2002 16:10 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
volgens mij heb je win 3.1 nodig voor bepaalde protocollen. en zoniet, dan wat programmaatjes die ipx en/of netbeui en eventueel tcp/ip onder dos nodig maken....

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

blobber schreef op 16 december 2002 @ 16:09:
[...]

Je wilt toch onder dos werken?Of gebruik je een dos box onder windows?
ik niet, maar de topic starter ;)
je kan dos ook zonder windows draaien hoor ;)
maar ja, jij komt zeker uit het windows tijdperk ;)
zelf heb ik ook nog enkele bakken via dos op het netwerk zitten :P

edit:
dog4life schreef op 16 December 2002 @ 16:13:
volgens mij heb je win 3.1 nodig voor bepaalde protocollen. en zoniet, dan wat programmaatjes die ipx en/of netbeui en eventueel tcp/ip onder dos nodig maken....
nee hoor, heb je niet nodig.
IPX en NetBEUI kunnen met de dos client prima werken, TCP moet je alleen even downloaden bij Microsoft.

[ Voor 35% gewijzigd door Erkens op 16-12-2002 16:15 ]

• basset
Ok, een poging om het uit te leggen:

We hebben een test computer die moet verbinden met een server. Een NT machine.
Dit lukt wel in windows, maar goed, hij moet naar een menu waar je de soort test moet invoeren.

Eerst start ie TCP/IP om in te loggen op de computer. Dan worden er allerlei files gedelete en gecopieerd. Dit gaat goed.

Dan komt ie met een melding dat de workstation niet is gestart. En dat lukt dus niet omdat IPX of NetBIOS niet werkt. Hier raak ik dus al aardig de weg kwijt :)

Dus moet ik 1 van deze 2 aan de praat krijgen. Wat volgens mij dus een ander protocol is. En daar gaat dus iets fout.

Het is heel lastig om het goed uit te leggen, ik denk dat het moeilijk wordt om het zo te doen
Ik ga gewoon nog even verder rommelen. Het enge is dus dat zelfs de test engineers in Amerika niet weten hoe ze het nu zo 123 op kunnen lossen, dus schiet mij maar lek!

Ik ga weer rommelen....houd me van de straat!

Hop,hop,hop!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

basset schreef op 16 december 2002 @ 17:04:
Ok, een poging om het uit te leggen:

We hebben een test computer die moet verbinden met een server. Een NT machine.
Dit lukt wel in windows, maar goed, hij moet naar een menu waar je de soort test moet invoeren.

Eerst start ie TCP/IP om in te loggen op de computer. Dan worden er allerlei files gedelete en gecopieerd. Dit gaat goed.

Dan komt ie met een melding dat de workstation niet is gestart. En dat lukt dus niet omdat IPX of NetBIOS niet werkt. Hier raak ik dus al aardig de weg kwijt :)

Dus moet ik 1 van deze 2 aan de praat krijgen. Wat volgens mij dus een ander protocol is. En daar gaat dus iets fout.

Het is heel lastig om het goed uit te leggen, ik denk dat het moeilijk wordt om het zo te doen
Ik ga gewoon nog even verder rommelen. Het enge is dus dat zelfs de test engineers in Amerika niet weten hoe ze het nu zo 123 op kunnen lossen, dus schiet mij maar lek!

Ik ga weer rommelen....houd me van de straat!
dat dat ding zegt dat je ipx of netbios moet hebben komt omdat hij standaard geen tcp kent, kortom deze downloaden en op de gebruikeljijke manier installeren.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Erkens schreef op 16 December 2002 @ 16:14:
[...]
ik niet, maar de topic starter ;)
je kan dos ook zonder windows draaien hoor ;)
maar ja, jij komt zeker uit het windows tijdperk ;)
Mijn eerste "computer" was een zx-80 (1980) daarna kwam die dos ellende, waar ik me middels de c64 en de Amiga gelukkig grotendeels aan onttrokken heb. ;)
Natuurlijk kan je dos op c: zetten, maar dat kun je ook met de bestanden van je netwerk diskette doen als je handig met dos bent, dan hoef je het wiel niet 2x uit te vinden want die jongens (en meisjes?) die die netwerk bootdisks maken, hebben de config.sys, autoexec.bat en driver al voor je aangepast, het enige dat je dus nog moet doen, is a: in c: veranderen, maar dat wist je natuurlijk al als verstokte dos gebruiker ;)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

blobber schreef op 17 December 2002 @ 00:42:
[...]

Mijn eerste "computer" was een zx-80 (1980) daarna kwam die dos ellende, waar ik me middels de c64 en de Amiga gelukkig grotendeels aan onttrokken heb. ;)
Natuurlijk kan je dos op c: zetten, maar dat kun je ook met de bestanden van je netwerk diskette doen als je handig met dos bent, dan hoef je het wiel niet 2x uit te vinden want die jongens (en meisjes?) die die netwerk bootdisks maken, hebben de config.sys, autoexec.bat en driver al voor je aangepast, het enige dat je dus nog moet doen, is a: in c: veranderen, maar dat wist je natuurlijk al als verstokte dos gebruiker ;)
offtopic:
tuurlijk, maar als "verstokte" dos gebruiker weet je ook dat je op een hd meer kwijt kan dan op een floppy, die floppy's hebben meestal zo min mogelijk aan boord ;)
Waardoor je vaak problemen gaat krijgen als je een setting wilt veranderen ;)
/einde "discussie"

• basset
Niet te geloven! Als je Dos,UMB weghaald doet ie het gewoon :?

Gelijk het volgende probleem dat ie dan bij het laden van het menu te weinig geheugen heeft om windows te starten vanuit het menu. En LH menu.exe werkt niet. :(

Terug naar het tekenbord :)

Hop,hop,hop!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

basset schreef op 17 december 2002 @ 14:32:
Niet te geloven! Als je Dos,UMB weghaald doet ie het gewoon :?

Gelijk het volgende probleem dat ie dan bij het laden van het menu te weinig geheugen heeft om windows te starten vanuit het menu. En LH menu.exe werkt niet. :(

Terug naar het tekenbord :)
geef eens de inhoud van config.sys/autoexec.bat

tip: run memmaker oid eens vaak levert dat een enorm verschil in memory management aan, daarnaast wordt er veel geheugen verbruikt doordat de tcp-stack erg groot is helaas :/

• basset
ok, hier komt de autoexec:
@ECHO OFF
SET RETEST=0
PROMPT $p$g

REM *** Setup Paths and Delete files.
SET PATH=C:\MENU;c:\menu\admin;C:\;C:\WIN98;C:\WIN98\COMMAND;C:\VXIPNP\WIN95\BIN;C:\ORAWIN95\BIN;C:\NIVXI\WIN32;C:\VXIPNP\WIN95\BIN;c:\progra~1\rockwe~1\rscommon
SET VXIPNPPATH=C:\VXIPNP
SET NIVXIPATH=C:\NIVXI
SET TEMP=C:\TEMP
DEL c:\WIN98\recent\*.* <c:\answer\y
DEL C:\WIN98\TEMP\*.* <T:\ANSWER\Y
DEL c:\temp\*.* <t:\answer\y
DEL c:\imaq\temp\*.* <t:\answer\y
DEL C:\WIN98\STARTM~1\PROGRAMS\STARTUP\*.* <c:\ANSWER\Y
DEL C:\WIN98\DESKTOP\HOST*.LNK
DEL C:\WIN98\DESKTOP\NIBU*.LNK
REN c:\WIN98\inf\*.sav *.inf
attrib c:\registry\main\*.* -r -h -s
del c:\registry\main\jautoexp.evl
del c:\registry\main\hwinfo.evl
del c:\registry\main\vpm.evl
del c:\registry\main\msimgsiz.evl
del c:\registry\main\rfmk2v.evl

REM *** Log onto Network.
C:
CD\
CD MENU
c:\net\net initialize
c:\net\netbind
lh c:\net\tcptsr
c:\net\tinyrfc
lh c:\net\nmtsr
c:\net\net start /yes
logon
c:\net\net use t: \\sync02\test
c:\net\NET TIME \\sync02 /SET /Y

REM *** Update Autoexec.bat, Config.sys, and Menu.exe
IF EXIST C:\DAQ.TXT CALL T:\MENU\UPDATE\DAQ\UPDATE.BAT
IF EXIST C:\GPIB.TXT CALL T:\MENU\UPDATE\GPIB\UPDATE.BAT
IF EXIST C:\IMAQ.TXT CALL T:\MENU\UPDATE\IMAQ\UPDATE.BAT
IF EXIST C:\SCXI.TXT CALL T:\MENU\UPDATE\SCXI\UPDATE.BAT
copy t:\admin\login1.bat C:\WIN98\STARTM~1\PROGRAMS\STARTUP

REM *** Menu System Executable.
C:
CD\
CD MENU
MENU.EXE

En hier de config.sys:
[COMMON]
DEVICE=C:\WIN98\HIMEM.SYS /testmeM:off
DEVICE=C:\WIN98\EMM386.EXE NOEMS X=D000-DFFF
DOS=HIGH

REM DEVICEHIGH=C:\WIN98\COMMAND\ANSI.SYS
REM DEVICEHIGH=C:\CARDWARE\SSPCIC.EXE
REM DEVICEHIGH=C:\CARDWARE\PCCS.EXE
REM DEVICEHIGH=C:\CARDWARE\PCRM.EXE /AUTODETECT
REM DEVICEHIGH=C:\CARDWARE\PCENABLE.EXE

DOS=UMB kan dus niet omdat dan het netwerk fout gaat bij sommige computers. De kaart die we gebruiken is een 3COM 905b

Memmaker zit geloof ik niet meer in de dos uitvoering van windows

Hop,hop,hop!

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Wat je zou kunnen proberen is het volgende (wel eerst een kopietje maken van je huidige autoexec.bat en config.sys enzo en ook zorgen dat je de goede DOS drivers voor het netwerkkaartje hebt.)

Op de CD van NT4 Server staat de DOS client om op een Windows domein aan te kunnen melden. De directory heet Lanman en er zitten 4 subdirs onder (disk1 t/m 4 hoewel je de 4de niet nodig hebt) Precies de lokatie weet ik niet uit mijn hoofd en ik heb ook geen NT4 Server CD'tje bij de hand.

Haal de huidige netwerkinstellingen weg en draai lmsetup.exe vanaf disk1. Hierna krijg je alle vragen die je nodig hebt, welke protocollen je wilt, welk domein etc. Let wel op dat je Advanced kiest in het begin anders kun je niet alle opties instellen die je wilt. Dit zou perfect moeten werken en op deze manier breng ik ook wel eens PC's in een netwerk, die alleen maar DOS hoeven te draaien i.v.m. een bepaald programma (vaak machine-aansturing of magazijn PC'tjes)

Kreten zoals dan draai je d'r toch Win98 op kunnen in veel gevallen idd nutteloos zijn, omdat dat of niet kan vanwege de software of niet gewenst is vanwege te veel vrijheid voor de gebruikers of gewoon stabiliteit :)

• basset
Klinkt goed, maar hou er rekening mee dat hij dus eerst een en ander in DOS doet en daarna dus alsnog windows moet opstarten. Dat ik dus het grote probleem.

Onze testen draaien zowel onder DOS als onder Windows, dus hebben we beide nodig helaas.

De wijze waarop deze testen geschreven zijn zijn ook niet altijd even handig, maar werken wel goed. Dat is ook het probleem als je 1400 verschillende producten hebt die getest moeten worden :( Sommige producten komen nog uit het dos tijdperk.

Yngwie als in Malmsteen :)? _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door basset op 18-12-2002 11:09 ]

Hop,hop,hop!

• basset
Het probleem is gewoon omdat ik DOS=UMB niet kan gebruiken kan ik niks hoog laden :( :(

Hop,hop,hop!

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

basset schreef op 18 december 2002 @ 11:09:
Yngwie als in Malmsteen :)? _/-\o_
Yup :*)

Maar om je probleem terug te komen, je kunt de switch UMB niet gebruiken. Probeer je regel DEVICE=C:\WIN98\EMM386.EXE NOEMS X=D000-DFFF eens aan te passen en er gewoon alleen DEVICE=C:\WIN98\EMM386.EXE NOEMS van te maken. Misschien dat dat help?
Pagina: 1