Slechte lage mids: Bose lifestyle 5 (uitbreiding mogelijk?)

Pagina: 1
Acties:
  • 484 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zo stom geweest om met de Bose hype mee te gaan en te weinig research te doen. 8)7 Ik heb namelijk een paar maand geleden een Bose lifestyle 5 gekocht. Eerst klonk het best goed (vergeleken met mijn crappy old 200 euro systeempje), maar na verloop van tijd was ik er van overtuigd dat ik iets miste, dat zelfs mijn oude crap wel had. Na diverse luistertesten ben ik er achter gekomen dat het probleem hem voornamelijk in de lage middentonen zit. (zelfs ik als relatieve leek op audiogebied kon dit goed horen) Dit komt veel voor bij bijvoorbeeld elektrische gitaren of baritonstemmen. (ergens tussen de 200 en 300 hz) Dit bereik is veel te zwak in mijn opinie. Ik ben vervolgens op het internet gaan zoeken naar anderen die deze mening ook toegedaan waren en die vond ik in overvloed. In de frequency response grafieken van deze set blijkt dat die frequenties inderdaad veel te zwak zijn. Ik baal hier ontzettend van. Nu moet ik eerlijkheidgehalve toegeven dat ik best tevreden ben met de bas en de treble (ik hoef echt niet het beste van het beste), maar ik blijf me ontzettend storen aan gemis van die lage middentonen. Ik had daarom het idee om het setje uit te breiden met andere speakers, die dit bereik wel naar tevredenheid kunnen leveren, zodat het gat enigszins kan worden opgevuld. Ik weet alleen niet zeker of dit met zo'n geintegreerd setje wel kan (in ieder geval kan ik wel een paar andere bose speakers erbij doen maar je zult wel begrijpen dat ik dat geen optie vind). Weet iemand goeie speakers voor de lage mids die ik op mijn setje kan aansluiten? Ik had het normaal gesproken zelf wel uit kunnen zoeken, maar Bose maakt haar gegevens over vermogen, weerstand e.d niet bekend, dus dat is voor mij tasten in het duister. Ik weet alleen dat de huidige speakers compitable zijn met 200 watt surround versterkers (dat zegt dus niks), maar dat is dan ook alles wat ik erover weet en wat Bose erover los laat. Als iemand mij hiermee zou kunnen helpen zou ik zeer blij zijn.

P.S. Lach mij a.u.b. niet uit voor mijn stomme aankoop, ik ben ook maar een mens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Zooi verkopen, en betere luidsprekers kopen, want ze klinken nou eenmaal niet zoals je zou willen, en daar ga je niets aan veranderen..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 22:43
bose, als u nadacht had u voor kwaliteit gekozen

of

bose, Better sound if we research

zal even een net commentaar bij me flame plaatsen, waarom ik dus alleen die flame plaatste

ik ben al een aantal jaren bezig met onder andere PA audio etc maar ook hi fi spul

ik heb dan ook dermate veel setjes gehoord dat ik inmiddels een redelijk lijstje slechte zooi heb

en wat mij betreft valt bose daar ook onder, vooral vanwege hun prijs kwaliteit verhouding

tis reetteduur spul maar t klinkt gewoon lang niet zo goed als de 2 telefunken speakers van de rommelmarkt die ik aan een marantz versterker uit 76 heb gehangen

[ Voor 75% gewijzigd door NightOwlNL op 16-12-2002 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:43
voor de volgende posters:

Een tip zoals tbusquet die geeft kan prima.

Een flame zoals mr_wazoo die plaatst kan niet.

Mensen die menen na deze post alsnog te kunnen flamen kunnen rekenen op een OW.

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond op 16-12-2002 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andere speakers erop aansluiten zal helaas niet zo snel gaan.

Bose maakt meestal gebruik van special stekkers, okay deze kun je maken als je naar een electroshop langsgaat.
Maar andere speakers erop aansluiten kan wellicht schade opleveren maar dat valt wel mee of je moet erg veel pech hebben.
Het zal waarschijnlijk niet beter gaan klinken als je andere speakers erop aansluit. :/

Misschien kun je de plaatsing nog eens proberen. (als je dat al niet had gedaan)

Je set is al uitgerust met de vergelijkbare AM5-serie speaker set welke helaas imho te gauw en met een tijdschrift in de hand wordt gekocht.
Deze kan volgens opgaaf op iedere versterker die 10 tot 200 Watt kan leveren bij 4-8 Ω.

En inderdaad als het echt niet bevalt dan zul je het maar moeten zien te verkopen, jammer dat je niet meer van je geluidsgarantie gebruik kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:48

JT

VETAK y0

Andere speakers is geen aanrader...Dan gaan er 2 klankkarakters door elkaar. Plus dat je dan nog een gat hebt. Op alle frequentiegebieden komt er dan 3 DB bij ongeveer (tenzij de gevoeligheid anders is). Dat houd in dat wanneer de hele frequentiecurve op ongeveer 0db ligt (wat ik me niet kan voorstellen met Bose, maar dat terzijde) en de 200-300 hz op -3 ofzo, dan word de -3 0 en de 0 word +3. Nog steeds hetzelfde gat.

Daarnaast, als je het gewoon verkoopt dan kan je voor het geld dat je ervan terug krijgt veel mooiere speakers krijgen omdat je meestal voor de helft ofzo van de aanschafprijs van een Bose systeem, veel mooier spul kan krijgen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Mensen die menen na deze post alsnog te kunnen flamen kunnen rekenen op een OW.
Nou nou nou, heeft *lampje een een beetje last van een ochtendhumeur ofzo? :?

Maar even on-topic :
Die boel kan best uit elkaar gehaald worden. Er zitten ergens wel wat filters die waarschijnlijk het middentonen teveel wegdrukken. Je zou bij een wat betere electronicazaak of autospeciaalzaal eens wat losse filters kunnen halen een experimenteren of je de frequentiecurve kunt bijstellen.

Meestal gaan er 2 draden de box in en daarna door wat grote spoelen en condensators. Deze bepalen wat je hoort en wat verzwakt wordt.
Als de filters in de versterker zitten (ik weet niet precies welk type je hebt) dan kan je ze daar wijzigen of gewoon het ongecorrigeerde signaal naar je speakers laten gaan (NIET direct aansluiten) en de filter in je speakerbehuizing stoppen.
Sommige beter filters zijn zelfs regelbaar dus dat is misschien ook handig als je wilt testen.
Misschien is er wel iemand in de vrienden of kennisenkring die wat van electronica weet, en anders op naar de betere electronicazaak op een rustige ochtend.

Filter na filters plaatsen werkte bij mij niet goed trouwens.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

_bas_ schreef op 16 December 2002 @ 15:21:
[...]

Nou nou nou, heeft *lampje een een beetje last van een ochtendhumeur ofzo? :?

Maar even on-topic :
Die boel kan best uit elkaar gehaald worden. Er zitten ergens wel wat filters die waarschijnlijk het middentonen teveel wegdrukken. Je zou bij een wat betere electronicazaak of autospeciaalzaal eens wat losse filters kunnen halen een experimenteren of je de frequentiecurve kunt bijstellen.
Ligt niet aan het filter, maar aan de speakers. Met zulke kleine behuizinkjes en kleine drivers kan je nooit uit zichzelf mooi natuurlijk laag mid halen. Dan kan je het wel gan veranderen met de filters, maar 1.) Is nou niet bepaald mooi, alhoewel beter dan helemaal geen laag mid 2.) Gaat ten koste van je maximale volume.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Los van het flamen, jammer van de miskoop. Wat je kunt proberen is om een setje boekenplankspeakers aan te sluiten op de satteliet aansluiting. De stekkers zijn custommade voor bose maar die stekker kan je eraf strippen en dan de losse draadjes gebruiken. Als je een boekenplank speakertje neemt heb je iig een betere reponse rond de 200hz dan die sattelietjes die al beginnen te dalen bij 400/500hz.
Als je de impedantie wilt weten meet je die even na met een multimeter. De bosemodule heeft wel idd een filtercircuit ingebouwd om de sattelietjes electronisch 'vlak' te trekken, dus het resultaat zal denk ik niet echt super zijn maar het is het proberen waard. Misschien kun je zoals Bas zegt de module uit elkaar halen om te kijken of je dat circuit kan bypassen maar ik zo maar een idee dat die module goed dichtgeschroefd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten ergens wel wat filters die waarschijnlijk het middentonen teveel wegdrukken. Je zou bij een wat betere electronicazaak of autospeciaalzaal eens wat losse filters kunnen halen een experimenteren of je de frequentiecurve kunt bijstellen.
Ik denk persoonlijk dat het probleem hem voornamelijk zit in de grote van de conussen van de jewel cubes (2,5 inch). Deze zijn eigenlijk net iets te klein om de middentonen goed aan te kunnen sturen. Ik denk dus dat het niet veel zal helpen om de frequentiecurve op die manier bij te stellen, als het al mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
verkopen en neem,
een setje Tannoy speakers
of een setje B&W speakers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in Windows Media Player de equalizer toegepast om te kijken wat er gebeurt als ik de lage middentonen opschroef. Het resultaat is sterke vervorming (flap flap en nog meer enge geluiden die ik absoluut niet wil horen). Ik denk dus dat expirimenteren met het filer geen zin zal hebben. De speakertjes kunnen het gewoon niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sorry dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Speakers moeten gewoon mooi klinken met de standaard settings.
Ik zou andere speakers nemen als ik jouw was.
b.v. tannoy mx2 speakers, 100 euro p.s.
zie mijn signature.
t'is maar net wat jij mooi vindt.
heb ik zelf en hebben zeker een mooie klank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hij heeft er wat meer geld voor Duncan :) Zo een Bose setje kost niet niks :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
dan houdt ie nog geld over voor beter geluid :D
nee ik ben niet zo gek op boze :)
ik heb geen idee wat die bozes kosten maar als je 5.1 tannoy's wil ben je toch
ook al ongeveer 800 eurotjes kwijt.
maar je kunt natuurlijk opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
tbusquet schreef op 16 December 2002 @ 14:42:
Zooi verkopen, en betere luidsprekers kopen, want ze klinken nou eenmaal niet zoals je zou willen, en daar ga je niets aan veranderen..
En bij een goede zaak kun je binnen 2 weken ofzo je speakers terug inleveren omdat je gewoon "niet tevreden" bent. Dit zou ik absoluut als eerste ondernemen. Waar heb je de speakers gekocht? (en hoe duur waren ze, 800 euro ofzo?)
verkopen en neem,
een setje Tannoy speakers
of een setje B&W speakers etc.
Zo kun je alle merken wel opnoemen :) Als ik hem was zou ik eerst gewoon 2 fronts kopen waar ik tevreden over ben.
Ik denk persoonlijk dat het probleem hem voornamelijk zit in de grote van de conussen van de jewel cubes (2,5 inch).
Een subwooferset met kleine sattelites zal gewoon altijd een gemis in de midrange hebben. Je moet geluidskwaliteit inleveren voor ruimte.
Ik denk dus dat expirimenteren met het filer geen zin zal hebben.
Bovendien, volgens mij is dat gepruts waar de topicstarter totaal geen zin in heeft.

[ Voor 65% gewijzigd door Yokozuna op 16-12-2002 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En bij een goede zaak kun je binnen 2 weken ofzo je speakers terug inleveren omdat je gewoon "niet tevreden" bent. Dit zou ik absoluut als eerste ondernemen. Waar heb je de speakers gekocht? (en hoe duur waren ze, 800 euro ofzo?)
Ik heb een paar maand terug het setje bij expert (meppel) gekocht. Ze kosten nieuw bijna 2000 euro, ik heb een demo-setje dat er nog goed uit zag van een jaar oud voor 1200 euro (destijds in de foute veronderstelling een goede deal te hebben gemaakt) gekocht. Ik heb er een jaar garantie bij gekregen maar ze zijn niet kapot ofzo, dus daar heb ik nu niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 17:32:
Ik heb er een jaar garantie bij gekregen maar ze zijn niet kapot ofzo, dus daar heb ik nu niet veel aan.
Ik denk dat je best van kapot kunt spreken als bepaalde tonen niet of te zacht worden weergeveven. Temeer omdat correctie onmogelijk is.

Bij goedkope autoradio's mag je verwachten dat de loudness default aanstaat, modat het anders niet klinkt, maar van een set van 2000 euro nieuwprijs hoef je dat niet te pikken.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou kijken als ik jou was naar 2e hands BOSE 301. De perfecte box, als je er een goede versterker voor zet (lees 8ohms, min 100 watt). Dan kan je genieten van een volledige klankenreeks die erg zuiver en goed is. Wat je misschien kan doen, om de middelste lage tonen beter 'uit de speakers te krijgen', een mogelijkheid daarvoor is dat je ze bijvoorbeeld op de vloerbedekking of een kleed zet, dat helpt vaak erg goed. Ook de subwoofer met de opening naar de achterkant van de kamer plaatsen helpt ook. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt WaaEeZ, voor die tip om de subwoofer met de opening naar de achterkant te plaatsen! Het lijkt wel of de lage mids nu 3x zo sterk zijn dan daarvoor. Thanks! Ik heb nu eindelijk het gevoel dat ik mijn geld niet compleet verprutst heb.
:) :) :) :) :) :)

Het klinkt nog niet helemaal perfect, maar stukken beter dan ervoor. De bas klinkt nu wel wat boomy, maar je kunt niet alles hebben. :) Ik denk dat ik aan alleen deze aanpassing van de opstelling van de sub voorlopig genoeg verbetering heb gekregen. Ik zal later als ik wat meer geld heb wel iets echt goeds kopen. Bedankt allemaal voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 'm nu ook nog in de hoek zet (als die dat nog niet staat), klinkt het nog harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 18:55:
bedankt WaaEeZ, voor die tip om de subwoofer met de opening naar de achterkant te plaatsen! Het lijkt wel of de lage mids nu 3x zo sterk zijn dan daarvoor. Thanks! Ik heb nu eindelijk het gevoel dat ik mijn geld niet compleet verprutst heb.
:) :) :) :) :) :)

Het klinkt nog niet helemaal perfect, maar stukken beter dan ervoor. De bas klinkt nu wel wat boomy, maar je kunt niet alles hebben. :) Ik denk dat ik aan alleen deze aanpassing van de opstelling van de sub voorlopig genoeg verbetering heb gekregen. Ik zal later als ik wat meer geld heb wel iets echt goeds kopen. Bedankt allemaal voor jullie input!
Genoeg geld heb je al :) Voor de prijs waarvoor je dat systeem aan een onwetend iemand kan verkopen ( >:) ) kan je makkelijk een beter klinkend systeem kopen :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
ja, ik zou het ook verkopen.

een boomy bas heb ik niet,
mooi strak en krachtig. (ik weet niet hoe ik het precies kan omschrijven :) )
en ik spreek uit ervaring omdat mijn oude JBL zuilen nu bij mijn broer staan te "boomen".
ik hoor het verschil in bas heel erg, ook de hoge tonen zijn sprankeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Rommellen met filters en dergelijke gaat in mijn optiek totaal geen oplossing bieden... Het blijven Bose drivers en ik begrijp dat het helemaal niet leuk is om te horen maar je hebt inderdaad iets te weinig research gedaan voordat je tot aankoop over ging vrees ik. Hoe pijnlijk ook, het kan iedereen overkomen en het meest eerlijke advies dat ik je kan geven is toch echt de hele handel verkopen. Wie weet hoelang je nog met zo'n set blijft doen, en dan steeds weer moeten beseffen dat je niet het geluid hoort dat eigenlijk op de CD/DVD staat...
Neem naast alle suggesties hierboven zeker ook de Kef KHT2005 home-cinema set (990,-) mee in je overweging als je speakers gaat beluisteren. Bovendien zijn ook deze aluminium "eitjes" interieur en- vrouwvriendelijk als je begrijpt wat ik bedoel ;-)
Suc6!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou het gewoon proberen te verkopen moet voor dezelfde prijs lukken als je ze gekocht hebt (je had genoeg korting) en dan wat nieuws zoeken.
ikzie op marktplaats wel setjes voor meer dan jou aanschafprijs weg gaan.
veel mensen willen toch bose omdat het bose is.
succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Precies, je raakt die speakers echt wel weer kwijt hoor, er zijn zat mensen die van mening zijn dat Bose onzettend goed spul is, en daar moet je dan gretig gebruik van maken vind ik.

Ik ben zelf aan het kijken naar een Ultracurve van Behringer, misschien dat je daar nog iets mee recht kunt trekken ?

http://www.behringer.com/...x.cfm?id=DSP8024&lang=eng

De een roept dat Behringer rommel is, maar ik heb van een aantal mensen, die ik behoorlijk vertrouw op dit gebied, gehoord dat deze ultracurve behoorlijk goed is, helemaal voor zijn prijs, (ca. 225 euro kaal, zonder meetmicro en AES/EBU uitbreiding).

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Pagina: 1