Linux file system probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-05 14:07
Oke, het weer een poosje geleden dat ik iets gevraagd heb aan m'n mede tweakers, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een firewall staan, een compaq (don't ask) met daarop IPCOP...

Alles goed en wel... heeft altijd gedraaid, maar sinds vanochtend komt hij niet meer door de start-up heen.

Ik krijg tijdens het opstarten:
Warning... fsck.ext3 for device /dev/harddisk1 exited with Signal 11
Warning... fsck.ext3 for device /dev/harddisk3 exited with Signal 11
Goed, ik denk dus, filesystem corrupt... dus ik:

code:
1
#fsck.ext3 -c /dev/harddisk1

Alles gechecked, hda1 t/m 6, harddisk1 t/m 4.... Alles CLEAN

What the hell kan dit zijn?
En als ik het vandaag niet op los, krijg ik spankie spankie van m'n collega die vandaag een rooster vrije dag heeft _/-\o_

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Signal 11 = segfault. Als fsck fouten detecteert is het niet het idee dat 'ie crasht dacht ik :) Dat moet een vrij stabiel programma zijn mag ik hopen.

Dus het kan een bug zijn in fsck (onwaarschijnlijk), of de computer (m.n. CPU) wordt te heet, of het geheugen is brak (draai eens memtest86?).

Ik zou zeker eens proberen memtest86 te draaien.

Als het geen daarvan blijkt te zijn: welke versies van linux etc. etc. draaien er op die bak? Er zijn wel eens wat problemen geweest met ext3, dat wel...

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij signal 11 denk ik gelijk aan geheugenproblemen.
Draai eens een memtest86.

[edit] wederom ben ik te traag met typen......

[ Voor 25% gewijzigd door AlterEgo op 16-12-2002 14:13 ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:33

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

www.redhat.com/mailing-lists/ext3-users/msg04300.html

Daar gooien ze het op geheugenproblemen...kun je die schijf in een andere machine testen?

* odysseus gokt ook op brak geheugen...vaak zo bij sig11 :).

edit:

En ik maar denken dat iedereen hard zit te werken...wat zijn we weer behulpzaam vandaag :P.

[ Voor 21% gewijzigd door odysseus op 16-12-2002 14:14 ]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Praetorian
oh my god, daar ben ik niet zo blij meej

Aan de andere kant, ik heb die bak niet open gehad, dus ik had dat niet gedaan hebben :)
Me gaat testen!

• Theguide
  • Laatst online: 26-06-2025
Heb je laatst misschien je kernel geupdate en vergeten om ext3 support mee te compileren?

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

• Praetorian
Theguide schreef op 16 December 2002 @ 14:18:
Heb je laatst misschien je kernel geupdate en vergeten om ext3 support mee te compileren?
Nope, ik heb nix bijzonders gedaan....

Het is trouwens onmogelijk dat het aan het geheugen ligt, want bij een handmatige fsck krijg ik niks, en geheugen is ook al verwisseld!

Is er een manier om die fsck uit de opstart te halen?

[ Voor 31% gewijzigd door Praetorian op 16-12-2002 14:26 ]

• Wilke
  • Laatst online: 23:07
LOL, 4 man post binnen een paar minuten dat het wel eens het geheugen zou kunnen zijn :)

fsck uit de boot-sequence halen als "oplossing" van een (onverklaarbaar) probleem lijkt me bepaald een slecht idee.

Het gebruik van het woord "onmogelijk" in een zin die iets met computers te maken heeft vind ik uberhaupt uhm... apart ;) en dat het bij een handmatige check niet gebeurt zegt niks, want misschien stond het programma toen op een andere geheugenlocatie (dat het dan wel werkt en daarvoor niet, om "onverklaarbare" redenen, zegt juist eerder dat het wel eens een geheugenprobleem zou kunnen zijn).

Dus...memtest86 er al over gehaald? Voordat ik daar 'ja' op hoor begin ik uberhaupt niet eens met nadenken over andere mogelijke oorzaken.

Gewoon bootdiskje schrijven met memtest86, is heel simpel...moet alleen wel een scherm (en een diskdrive) aan die server hangen.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Probeer eens te mounten met 'mount blabla -o nocheck'. Dat je bij een handmatige fsck niets krijgt zegt niet alles: het geheugen kan op een plaats beschadigd zijn die meestal bij het booten wordt aangesproken en later niet meer. Een keer memtest86 draaien (en dan de uitgebreide test) is het beste idee, als je die bak zolang down kunt hebben.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Praetorian
Wilke schreef op 16 december 2002 @ 14:35:
LOL, 4 man post binnen een paar minuten dat het wel eens het geheugen zou kunnen zijn :)

fsck uit de boot-sequence halen als "oplossing" van een (onverklaarbaar) probleem lijkt me bepaald een slecht idee.

Het gebruik van het woord "onmogelijk" in een zin die iets met computers te maken heeft vind ik uberhaupt uhm... apart ;) en dat het bij een handmatige check niet gebeurt zegt niks, want misschien stond het programma toen op een andere geheugenlocatie (dat het dan wel werkt en daarvoor niet, om "onverklaarbare" redenen, zegt juist eerder dat het wel eens een geheugenprobleem zou kunnen zijn).

Dus...memtest86 er al over gehaald? Voordat ik daar 'ja' op hoor begin ik uberhaupt niet eens met nadenken over andere mogelijke oorzaken.

Gewoon bootdiskje schrijven met memtest86, is heel simpel...moet alleen wel een scherm (en een diskdrive) aan die server hangen.
Oke onmogelijk is idd een groot woord bij computers ;)

Niet memtest86 erover, maar memtest normaal... die gebruik ik altijd op m'n werk, tot pass 15 (is voldoende bij 128Mb) no problemo...

En het is bij elke reboot... signal 11 :'(

Ik weet dat het niet een nette oplossing is, maar ik wil graag m'n 2Mbit lijn weer terug, en dat zou dus een tijdelijke work-around zijn.
odysseus schreef op 16 December 2002 @ 14:38:
Probeer eens te mounten met 'mount blabla -o nocheck'. Dat je bij een handmatige fsck niets krijgt zegt niet alles: het geheugen kan op een plaats beschadigd zijn die meestal bij het booten wordt aangesproken en later niet meer. Een keer memtest86 draaien (en dan de uitgebreide test) is het beste idee, als je die bak zolang down kunt hebben.
Daar komt het dus op neer, die bak moet zosnel mogelijk weer up :)

Dus, ik zou fsck heeeeel heel graag uit die boot halen, iemand enig idee waar ik dat uit moet halen?

(Ben ondertussen ook de backup ISDN lijn zwart aan het googlen)

Verwijderd

In je /etc/inittab kun je normaal gesproken zien welke scripts er worden gestart bij het booten. Kwestie van die scripts eens kritisch doorlezen en dan moet dat wel te vinden zijn.
Toch raad ik een dergelijke symptoonbestrijding niet aan.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
BTW ik neem aan dat je fsck -f hebt gedraaid? Als je disk netjes geunmount is en je draait fsck dan roept hij gewoon dat ze clean zijn.

• Praetorian
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 14:53:
In je /etc/inittab kun je normaal gesproken zien welke scripts er worden gestart bij het booten. Kwestie van die scripts eens kritisch doorlezen en dan moet dat wel te vinden zijn.
Toch raad ik een dergelijke symptoonbestrijding niet aan.
Dat raad ik niemand aan, maar ondertussen is de bak al een paar uur down. :)
bartvb schreef op 16 December 2002 @ 14:54:
BTW ik neem aan dat je fsck -f hebt gedraaid? Als je disk netjes geunmount is en je draait fsck dan roept hij gewoon dat ze clean zijn.
Klopt, daarom vind ik het ook zo vreemd dat het alleen bij elke boot is, en dat hij simpelweg niet boot omdat fsck zo nodig moet :r 'tsen

etc/inittab staat bar weinig, in.... omdat het ipcop is denk ik...

Ik denk niet dat ik het voor 5 uur nog gefixed krijg helaas :'(

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Werkt het als je opstart van een bootdisk of ander bootdevice en vanaf daar je gewone rootpartitie mount? Als dat lukt dan kun je daarna chrooten en op minimale kracht verder draaien.

• Praetorian
odysseus schreef op 16 December 2002 @ 15:28:
Werkt het als je opstart van een bootdisk of ander bootdevice en vanaf daar je gewone rootpartitie mount? Als dat lukt dan kun je daarna chrooten en op minimale kracht verder draaien.
Dit had ik nog niet verteld...

Op het moment dat ik de error krijg, zegt IPCOP... heey, iets niet goed..

*Entering maintenance mode*

Dus, dan zie ik gewoon alles, ik kan overal bij enzo... alleen nix opstarten. Daarom wil ik die fsck uit de boot halen... want dan kan ik gewoon booten!

Snap je?
Maarja, where the hell staat die fsck in :/

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Praeth schreef op 16 december 2002 @ 15:30:
[...]

Dit had ik nog niet verteld...

Op het moment dat ik de error krijg, zegt IPCOP... heey, iets niet goed..

*Entering maintenance mode*

Kun je dan zelfs geen gewoon 'mount'-commando geven? Dat lijkt me wel een erg restrictieve maintenance mode...mount is toch wel een commando waarvan je verwacht dat het werkt.

• Praetorian
odysseus schreef op 16 december 2002 @ 15:49:

[...]

Kun je dan zelfs geen gewoon 'mount'-commando geven? Dat lijkt me wel een erg restrictieve maintenance mode...mount is toch wel een commando waarvan je verwacht dat het werkt.
rc.sysinit

Daar stond de fsck procedure in... die heb ik deels aangepast en het systeem boot nu naar behoren... komt tot de login..

Login als root, okay.. begint met een error :+ (Can't read and write to dev/null)

1. Kan admin webpagina niet bereiken (internal server error) :X
2. Proxy werkt niet...

Kan hem wel pingen... ben nu de FAQ aan het lezen B)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Normaal wordt je disk na de fsck opnieuw R/W gemount , misschien heb je dat ook
"aangepast" zodat je hele disk R/O gemount is ?

BTW, kun je niet gewoon doorbooten nadat je in de maintainace mode de fsck
handmatig doet ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1