Toon posts:

[XHTML] eigen tags - valid xhtml?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
als je een xhtml pagina wilt opmaken, heb je een aantal standaard (x)html elementen tot je beschikking (zoals <table>, <h1>, <p>, etc).
heel vaak heb je een lap tekst, waar je bepaalde stukken steeds dezelfde opmaak wilt maken. bijvoorbeeld:
ik heb een lap text, met een af en toe een plaatje. boven al die plaatjes wil ik een toelichting. die toelichting moet overal dezelfde opmaak hebben. je heb dan 3 mogelijkheden om die toelichting te verbinden met een style...
code:
1
2
3
1. <p class="toelichting">blaat</p>
2. <div class="toelichting>blaat</div>
3. <toelichting>blaat</toelichting>

in de inline of gelinkte stylesheet staat dan natuurlijk gedefineerd hoe een toelichting eruit moet zien (de style).

de eerste 2 mogelijkheden werken, maar ik vind het toch een hoop overhead. mogelijkheid 3 vind ik een veel mooiere en echte xhtml oplossing! om te kijken of mogelijkheid 3 werkt en wordt ondersteund heb ik wat testen gedaan met dit bestand: http://martijn.netexpo.nl/dev/xhtml_eigentag.htm
in MSIE 6 werkt dit niet...

in Mozilla en Opera werkt het wel. maar zegt dat ook dat het wel een w3c standaard is? ik heb gezocht op w3c (oa deze xhtml tutorial: http://www.w3schools.com/xhtml/default.asp) maar ik krijg geen antwoord op de vraag of deze manier (zelf tags maken en opmaken) valid xhtml is. vanuit het oogpunt van xml zou ik zeggen jah. maar vanuit het xhtml oogpunt....?

is dit nou valid xhtml? en waar kan ik dit antwoord dan vinden (bron).

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

P&W -> W&G

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
Zou een inline element nemen < span > of < p >

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

willem169 schreef op 16 december 2002 @ 14:17:
Zou een inline element nemen < span > of < p >
dat is niet waar hij naar vraagt geloof ik hoor ;)

Maar het antwoord is nee :P

Content van XHTML pagina's moeten voldoen aan de regels die in de DTD worden gesteld. Als er in de DTD geen toelichting element bestaat (en hell no, die bestaat niet in de XHTML DTD's :P) is het geen geldig element.

Je kunt je eigen DTD's in principe schrijven, misschien interesseert dat je iets :)
Ennuh... /me Cheatah!!! iemand heeft je nodig :P

Verwijderd

Topicstarter
span, div of p zou kunnen natuurlijk, MAAR ik wil juist weten of < eigentag > okee is of niet.
de xhtml validatorvan w3c struikelt iniedergeval wel over de zelf bedachte tag...

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Volgens mij is dat niet echt het idee achter XHTML :)

Het is allemaal wel sterk vereenvoudigd ten opzichte van HTML4, maar het blijft een verzameling 'lege' containers die je op je eigen manier kunt implementeren met CSS. IS toch een hele andere kijk dan compleet eigen tags.

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

kortom, xhtml heeft een dtd waarin staat welke tags je mag gebruiken met welke attributen - je kan dus niet zo maar je eigen gaan verzinnen.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

2 schreef op 16 december 2002 @ 14:33:
kortom, xhtml heeft een dtd waarin staat welke tags je mag gebruiken met welke attributen - je kan dus niet zo maar je eigen gaan verzinnen.

Tenzij je een custom DTD aanmaakt.. Daar heb ik wel eens wat van gehoord? Maar eerlijk gezegd nooit mee geexperimenteerd..

Verwijderd

Topicstarter
mmm, zowieso is die standaard DTD van xhtml zo lek als een mandje... de xml parser van MSIE 6.0 struikelt er iniedergeval al over...
check http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd

lekker dat de standaard dtd van xhtml gaar is. ga d'r denk ik inderdaad maar zelf eentje maken. moet ik wel eerst even kijken hoe dat moet, maar goed...

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

De vraag is natuurlijk, wanneer je de standaard DTD aan gaat passen, of je het dan nog wel XHTML mag noemen. Ik denk het niet, namelijk.

Als je de DTD van xhtml leest, zal je waarschijnlijk nergens de beschrijving van het element 'toelichting' tegen komen, dus kan jouw document niet xhtml gevalideerd worden, en mag je het dus geen xhtml noemen, ook al hang je er je eigen DTD aan.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

bosmonster: gamma! :P
Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 14:39:
mmm, zowieso is die standaard DTD van xhtml zo lek als een mandje... de xml parser van MSIE 6.0 struikelt er iniedergeval al over...

lekker dat de standaard dtd van xhtml gaar is. ga d'r denk ik inderdaad maar zelf eentje maken. moet ik wel eerst even kijken hoe dat moet, maar goed...
kun je dit even uitleggen? ik volg je niet :)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ik lees jouw replies nooit dat weet je toch :P

Verwijderd

Bosmonster schreef op 16 december 2002 @ 15:03:

[...]

Ik lees jouw replies nooit dat weet je toch :P
shit vergeten 8)7

bosmonster, in het belang van de community vraag ik van je mijn posts voortaan te lezen, dit kost allemaal offtopic posts en ik stel _jou_ aansprakelijk :+

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

drm schreef op 16 december 2002 @ 14:43:
De vraag is natuurlijk, wanneer je de standaard DTD aan gaat passen, of je het dan nog wel XHTML mag noemen. Ik denk het niet, namelijk.

Als je de DTD van xhtml leest, zal je waarschijnlijk nergens de beschrijving van het element 'toelichting' tegen komen, dus kan jouw document niet xhtml gevalideerd worden, en mag je het dus geen xhtml noemen, ook al hang je er je eigen DTD aan.
Bovendien weet je dan niet wat applicaties (browsers) ermee doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 14:39:

|:( DTD's kan je niet in een browser weergeven. 't Is geen valid xml |:(

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

2:
Bovendien weet je dan niet wat applicaties (browsers) ermee doen.

idd. Sowieso zou een browser-toepassing van zo'n "xhtml" document onverantwoord zijn.

Kortom, als je je eigen tags wilt, zul je je eigen dtd op een eigen xml formaat toe moeten passen, en je eigen browser maken :P
offtopic:
als je dan toch bezig bent met een browser, kun je dan meteen de PHP plugin implementeren?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

http://www.w3schools.com/dtd/default.asp lalala dtd's bouwen

wat ik me afvraag, kan je dtd's includen ofzo? dan bouw je gewoon een eigen dtd met je eigen dingen en include je de transitional van w3c, ik heb er ook wel eens mee zitten stoeien, maar nooit echt hard in verdiept eigenlijk

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

drm schreef op 16 December 2002 @ 16:12:
[nohtml]
[...]
[/nohtml]
idd. Sowieso zou een browser-toepassing van zo'n "xhtml" document onverantwoord zijn.

Kortom, als je je eigen tags wilt, zul je je eigen dtd op een eigen xml formaat toe moeten passen, en je eigen browser maken :P
offtopic:
als je dan toch bezig bent met een browser, kun je dan meteen de PHP plugin implementeren?

Voor zover ik weet hebben moderne browsers geen problemen met het parsen van DTD's en XML e.d. Volgens mij zouden ze dan ook geen problemen moeten hebben met een eigen DTD.

Maar zoals ik al zei.. heb het nog nooit geprobeerd.. :)
Pagina: 1