Toon posts:

Adaptec 19160 --> per SCSI ID 160 mb/s

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een SCSI U160 HDD, en die zou dus theoretisch op 160 mb/s moeten werken.
SCSI ID is uiteraard 0. Als ik er nou een tweede, identieke HDD naast plaats, hou ik
dan per HDD 160 mb/s?

Dus:
ID 0 --> 160 mb/s
ID 1 --> 160 mb/s

Of:
ID 0 --> 80 mb/s
ID 1 --> 80 mb/s

En dan tegelijk uiteraard! Het komt allemaal op een LVD kabel, 2 identieke U160 schijven,
op de Adaptec 19160. Wie helpt mij uit de brand?

Edit:
Als ik dan op elke HDD de helft van de totale SWAP file zet, wordt dat dan ook sneller benaderd?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 13:44 . Reden: SWAP verhaal ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
die kaart kan Maximaal 160 mb per seconde aan. Dat haal je met 1 schijf lang niet. Je kunt er rustig 4 schijven aan hangen zonder problemen. De snelste scsi schijven trekken maximaal 75 mb pers sec, en dat zal bij normaal gebruik eigenlijk nooit voorkomen.

specs

Verwijderd

Topicstarter
gladiool schreef op 16 December 2002 @ 13:44:
die kaart kan Maximaal 160 mb per seconde aan. Dat haal je met 1 schijf lang niet. Je kunt er rustig 4 schijven aan hangen zonder problemen. De snelste scsi schijven trekken maximaal 75 mb pers sec, en dat zal bij normaal gebruik eigenlijk nooit voorkomen.
Mijn hele verhaal is theoretisch, dus wordt die 160 mb/s theoretisch
per SCSI ID gehaald, of wordt et gedeeld door het aantal ID's dat aangesloten is?

In de praktijk zal ik er idd wel weinig van merken :)

• maratropa
  • Niet online
ahh, aaaaaight!

elke schijf heeft theoretisch 160 mb per sec tot zich, maar practisch dus alleen als alleen deze schijf aangesproken wordt. Maar als zouden maar 80 mb krijgen dan was dat inderdaad ook genoeg. Ze kunnen iig allebij vol open.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 16-12-2002 13:56 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
gladiool schreef op 16 december 2002 @ 13:56:
ahh, aaaaaight!

elke schijf heeft theoretisch 160 mb per sec tot zich, maar practisch dus alleen als alleen deze schijf aangesproken wordt. Maar als zouden maar 80 mb krijgen dan was dat inderdaad ook genoeg. Ze kunnen iig allebij vol open.
Aaaaaaaaaaiiiiigggggggghtt!! :) 8)7

Dat is dus antwoord op m'n vraag, ze kunnen allebei vol gast tegelijk
op 160 mb/s, maar het zal nooit gehaald worden :) FIJN :) Bedankt :>

• maratropa
  • Niet online
eigenlijk zijn ze dus "Compatible met u160", wat verder eigenlijk nix zegt. Ik heb hier een 10k schijfje van seagte van 3,4 gieg, en die haalt maximaal 20 mb ofzo, maar het is wel een u160 scijfje, want als je er 9 in raid wil gooien dan heb je wel veel meer bandbreedte nodig.

specs

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:55
Het is eigenlijk een snelweg met een zooi opritten (elke schijf 1). Als de schijf klaar is met het zoeken naar de data, dan meldt hij dat en dan mag hij de zooi in burst de snelweg opgooien. Die bursts zijn dus met 160mb per seconde, omdat ze uit de cache van de schijf komen.
Maar een schijf heeft ook een sustained throughput, de maximale snelheid die hij haalt als hij van de schijf iets aan het lezen is. Daar moet je meer naar kijken, eigenlijk zou je die van al je schijven moeten optellen, en dan zou je onder de 160mb per seconde moeten blijven. Dan kun je dus theoretisch al je schijven tegelijk op hun maximale snelheid aanspreken. Maar dat is natuurlijk de theoretisch maximum snelheid, gemiddeld zit je natuurlijk nog een stuk lager.

Verwijderd

je schijven werken nooit eigenlijk tergelijker tijd, de host adpater schakeld eigenlijk tussen alle apperaten die op de SCSI bus zitten.
Dat gaat natuurlijk zo snel dat het lijkt als of ze samen tergelijker tijd werken, je merkt er niks van.

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:13
Als je beide hdd's tegelijk aanspreekt, heb je 80 MB/s per hdd beschikbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Ze worden niet tegelijk aangesproken dus, dus 160 mb/s per schijf, niet 2 x 160 mb/s bij
2 schijven "tegelijk" en die 160 mb/s is snelheid waarmee Adaptec data uit de Cache van
Quantum haalt? :) Ik begin het steeds meer te snappen geloof ik...

Maar nog steeds geen echt antwoord? Mensen spreken elkaar weer tegen hier :)

• maratropa
  • Niet online
:) je adaptec heeft 160 mb ter beschikking, je schijven zijn compatible met dat protocol, dus ze kunnen theoretisch 160 mb data per seconde kwijt. Met meerdere schijven zouden ze theoretisch wel 160 mb per seconde kwijt kunnen (wat veels schijven zelfs niet uit de burst halen) maar als dus meerdere schijven data kwijt willen dan kan dat elkaar in de weg zitten.

specs

Verwijderd

80MB/s per harddisk als je er 2 aansluit is onzin.
Laat 1 harddisk 100MB/s doen en 1 harddisk 60MB/s, en dan gelijktijdig werken. Bus vol, maar bandbreedte hoeft niet eerlijk verdeeld te zijn.

Pas als je allemaal identieke schijven hebt op een kanaal EN ze gelijktijdig laat beginnen met werken, kun je 160/n doen bij n identieke schijven.

Verwijderd

Topicstarter
gladiool schreef op 16 december 2002 @ 14:53:
:) je adaptec heeft 160 mb ter beschikking, je schijven zijn compatible met dat protocol, dus ze kunnen theoretisch 160 mb data per seconde kwijt. Met meerdere schijven zouden ze theoretisch wel 160 mb per seconde kwijt kunnen (wat veels schijven zelfs niet uit de burst halen) maar als dus meerdere schijven data kwijt willen dan kan dat elkaar in de weg zitten.
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 16:11:
80MB/s per harddisk als je er 2 aansluit is onzin.
Laat 1 harddisk 100MB/s doen en 1 harddisk 60MB/s, en dan gelijktijdig werken. Bus vol, maar bandbreedte hoeft niet eerlijk verdeeld te zijn.

Pas als je allemaal identieke schijven hebt op een kanaal EN ze gelijktijdig laat beginnen met werken, kun je 160/n doen bij n identieke schijven.
160 / n dus bij n identieke schijven...

Dus GEMIDDELD 80 mb/s per schijf neem ik aan?

En hoe zit het dan met lezen en schrijven tegelijk? Ik heb ff gezocht, maar is er nou
nergens een ENORME FAQ waar ik deze informatie allemaal weg kan halen? ;(
Pagina: 1