MPLS features niet mogelijk bij 1:10 versnijding?

Pagina: 1
Acties:

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:16

PromWarMachine

Forsaken Archer

Topicstarter
Wij krijgen wellicht een IP-VPN netwerk met MPLS ondersteuning. Dit betreft DSL dataverbindingen tussen 7 vestigingen. Nu hebben we de keus tussen een 1:1 verbinding of een versnijding van 1:10 (en evt. 1:50, maar da's te weinig), waardoor je gegarandeerd 1/10 van de verbinding krijgt.

Nu is dit voor een aantal filialen ruimschoots voldoende, maar wij willen wel per applicatie prioriteiten kunnen stellen. Als er grote e-mails verzonden worden, mag het financieel pakket dat draait op een remote vestiging in een Oracle database hier geen hinder van ondervinden. Dit is een van de features van MPLS.

Versatel biedt DSL dataverbindingen aan, allen gebaseerd op MPLS, met versnijdingen van 1:1, 1:10 en 1:50. Zij zeggen echter dat prioriteiten stellen niet mogelijk is bij een 1:10 (en 1:50) verbinding.

Hebben zij gelijk en mogen zij op deze manier wel zeggen dat ze MPLS aanbieden, dit omdat wij slechts een gedeelte van de features krijgen?

De vraag vloeit voort uit het toch zeer aanzienlijk prijsverschil tussen een 1:10 en een 1:1 verbinding.

Dividend for Starters

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
a. What is MPLS?
MPLS stands for "Multiprotocol Label Switching". In an MPLS network, incoming packets are assigned a "label" by a "label edge router (LER)". Packets are forwarded along a "label switch path (LSP)" where each "label switch router (LSR)" makes forwarding decisions based solely on the contents of the label. At each hop, the LSR strips off the existing label and applies a new label which tells the next hop how to forward the packet.

Label Switch Paths (LSPs) are established by network operators for a variety of purposes, such as to guarantee a certain level of performance, to route around network congestion, or to create IP tunnels for network-based virtual private networks. In many ways, LSPs are no different than circuit-switched paths in ATM or Frame Relay networks, except that they are not dependent on a particular Layer 2 technology.

An LSP can be established that crosses multiple Layer 2 transports such as ATM, Frame Relay or Ethernet. Thus, one of the true promises of MPLS is the ability to create end-to-end circuits, with specific performance characteristics, across any type of transport medium, eliminating the need for overlay networks or Layer 2 only control mechanisms.
Dit komt uit een faq van de MPLS standaard.
Daar staat dus is dat KAN worden gebruikt bij een dergelijk ondersteunde verbinding.

Het lijkt mij ook dat het woord onmogelijk verkeerd is in de text van versatel.
Daarom mogen ze ook wel zeggen dat ze de verbinding aanbieden met MPLS, echter ze moeten dus zeggen dat hun die ondersteuning niet geven. Dan klopt het wel.

Maar mbt. tot je probleem, je heb buiten het feit dat versatel het aanbied nog tallen van andere mogelijkheden waarmee je toch je doel kan bereiken.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:16

PromWarMachine

Forsaken Archer

Topicstarter
[Airwolf] schreef op 16 december 2002 @ 12:39:
[...]

Dit komt uit een faq van de MPLS standaard.
Daar staat dus is dat KAN worden gebruikt bij een dergelijk ondersteunde verbinding.

Het lijkt mij ook dat het woord onmogelijk verkeerd is in de text van versatel.
Daarom mogen ze ook wel zeggen dat ze de verbinding aanbieden met MPLS, echter ze moeten dus zeggen dat hun die ondersteuning niet geven. Dan klopt het wel.

Maar mbt. tot je probleem, je heb buiten het feit dat versatel het aanbied nog tallen van andere mogelijkheden waarmee je toch je doel kan bereiken.
Helaas niet, er liggen nu tussen de 7 filialen datalijntjes varierend van 14k4 (!) tot 2 Mbit. Het overnemen van een pc met bijvoorbeeld Pcanywhere of Proxy+ of Remote Administrator is geen doen over een 14k4 lijntje kan ik je vertellen...

Nu heeft directie besloten dat er nieuwe lijntjes moeten komen (al in Augustus ofzo) Dan vraag je offertes aan bij meerdere bedrijven, daar gaat al 4 weken overheen. Daarna moet je het goed laten keuren bij directie, daar gaan weer 3 weken. We zitten in half oktober. Dan laat je het ondertekenen en het project kan bij de leverancier opgestart worden. Dit zou 6 weken gaan duren. Dan krijg je een telefoontje dat 't niet volgens planning gaat en er 3 weken vertraging op zit.

Eis van directie: voor het einde van het jaar moeten de lijnen er liggen.

Wij zitten nu in het nauw en kunnen eigenlijk alleen maar terecht bij Versatel, die het misschien wel op tijd, misschien niet op tijd kunnen regelen. Zij bieden deze functie alleen niet aan!

Kan ik hier verder nog iets tegen doen?

Dividend for Starters

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
PromWarMachine schreef op 17 December 2002 @ 00:09:
Kan ik hier verder nog iets tegen doen?
Ik bedoel dat niet in de zin van een andere leverancier qua de verbindingen, maar dat je zelf traffic shaping gaat doen. Bijvoorbeeld met diverse cisco's zou dat mogelijk zijn.

Het verschil is dat alleen dat versatel het niet meer voor je regeld, maar dat je het zelf doet.

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 15:53

Whizzer

Flappie!

Dat Versatel het niet KAN is niet waar, maar dat Versatel dat niet DOET op een lijn met overboeking is naar mijn idee redelijk logisch. Je hebt immers een overboeking: Als je dus een 2 Mb lijn hebt, wil jij traffic shapen (QoS, of geef het beestje maar een naampje) op basis van die 2 Mb lijn, dus bijvoorbeeld altijd 1 Mb voor het financiële pakket en 1 Mb voor de rest.

Echter heb je met een overboeking van 1:10 maar recht op 200 Kb en daar moet dan ook het 'shapen' op worden ingericht. Daardoor krijg je wat problemen... Ja, je zou met percentages kunnen werken.

Je krijgt echter een behoorlijk verdraaide situatie door dit geheel en dat wil Versatel niet, best logisch. Als je wil dat er QoS op de lijn gedaan wordt, dan is banbreedte blijkbaar erg belangrijk voor je. En als bandbreedte belangrijk is, neem je geen overboeking.

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• DareDevil
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-05 20:18
Tja 1:1 is erg prijzig. Een andere oplossing is om voor de bedrijfs kritieke aplicaties de SDSL lijn(1:10) te nemen en en een "goedkoop" adsl/sdsl(1:50, 1mbit) lijntje naast te nemen voor de Beheer afdeling om remote alles te fixen en mail te versturen.
Probleem is dat je bij de meeste SDSL leveranciers alleen bij de 1:1 en de 1:10 een SLA kunt krijgen. (bij storing 48 uur opgelost)
Voor ADSL is meestal geen SLA mogelijk. (bij storing kan het wel eens weken duren)

Tja VPN's kun je simpel houden met een Zyxel routertje of de dure uitgebreide tour met Cisco, of dit met dedicated BSD bakken doen.

Wat ik niet begrijp waarom Versatel dit zou moeten doen, tenzij je natuurlijk de diensten niet op IP maar op ATM wilt af nemen.

Paradigm: Shift happens.

Pagina: 1