Toon posts:

USB installatieproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Abit KT7-raid moederbord met AMD procesor. Voorheen altijd windows 98 se en nu XP erop staan. Windows werkt wel goed maar een USB apparaat aansluiten geeft problemen. Het besturingssysteem ziet wel b.v. de ZIP drive, maar zegt bezig te zijn met installeren en verder gebeurt er niets. Hetzelfde gebeurt met een Dynalink USB modem. Microsoft zegt dat zij mij niet kunnen helpen en Abit denkt dat het aan de ACPI ligt van XP, met een IRQ probleem.
De Nvidea geforce2 kaart, de SB live kaart, de realtec ethernetkaart en de USB staan allemaal op de IRQ11. De nieuwste BIOS heb ik al geflashed en nu weet ik het niet meer. Wie wel? :?

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:12
probeer eens "assign irq for usb" en "assign irq for vga" aan te zetten in je bios misschien dat dat helpt

• Donderwolk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 11:16
In het meest extreme geval zou je WindowsXP opnieuw kunnen installeren als 'Standaard PC' en op die manier de ACPI uit kunnen schakelen. Op deze manier kun je dan zelf de IRQ's instellen onder XP. (Ervan uitgaande dat het een IRQ probleem betreft)

Een uitgebreid artikel hierover staat ook in de laatste C't. (Niet als reclame bedoeld maar enkel als referentie) Op Google moet vast ook wel het een en ander hierover te vinden zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Donderwolk op 16-12-2002 13:47 ]

Pwnd

Verwijderd

heb je xp servicepack erop staan? Ik merkte bijmezlef ( zie sig ) dat nadat ik sp1 erop gooide na een versie installatie dat ik problemen met mijn usb
Toen verse XP daarna drivers van alles en daarna pas SP1 ---> geen problemen meer

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
KT7 gebruikt toch een VIA chip als ik me niet vergis ? Probeer nieuwe VIA 4-in-1 drivers te installeren (als die beschikbaar zijn), wellicht verhelpt dat je probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen die tips hebben gegeven. Uiteindelijk kwam ik op de site terecht van viahardware.com en in de faqs stond weer een verwijzing naar het onderstaande en het hier gedaan hebbende (wijzigingen in de bios), herkent en installeert de PC alle USB apparatuur!

Special Section

Motherboards, Software and Other Fixes

All KT133 Motherboards

USB works sporadically, hangs or locks the system

Timing Issues with VIA Chipset based motherboards can sometimes be fixed by setting the chip performance speed in the BIOS to Normal instead of Strong, Turbo, Optimal or Fast. The setting title and location varies by manufacturer and board type.

Make sure that your Power Supply is AMD certified

Check to see if USB is sharing its IRQ with another device

USB does NOT like to share its IRQ. If USB is sharing its IRQ with another device you will need to isolate USB so that it has its own IRQ

USB Troubleshooter - IRQs

Please Note: Windows will NOT report USB IRQ sharing violations even if one exists. To determine if USB is sharing its IRQ use, System Information / Conflicts and Sharing

Update to the latest BIOS version for your motherboard

Motherboard Links

Check the following BIOS settings for True

PCI to DRAM Prefetch => Disabled

System Performance => Normal

PCI Master Read Caching => Disabled

Delayed Transaction => Disabled

PCI Master Time-Out => 0

K7 CLK_CTL => Default

P2C/C2P Concurrency => Disabled

Plug&Play OS Installed => No

Reset Configuration Data => Enabled