Toon posts:

Kan men via Oracle 'n webapplicatie met datab. toegang maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit op school met een groot project en heb te horen dat de programmeeromgeving oracle moet zijn.

Het project betref een puntenadministratie voor school op te zetten. Indien mogelijk moet de punteningave (door de leraars) ook via internet kunnen. Hoe kunnen we dit als je weet dat we vanuit de programmeeromgeving oracle moeten vertrekken??

thx

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:36
Kijk zelf eens wat die programmeeromgeving van Oracle kan? Hoe heet die omgeving (Oracle Forms oid?).

https://fgheysels.github.io/

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Oracle levert zelfs een complete J2EE applicatie server (Oracle 9i AS). Deze kun je ook prima gebruiken voor dit soort dingen. Er zit naar mijn idee wel een klein verschil tussen het gebruiken van een programmeer-omgeving en het deployen van een applicatie op een applicatie server. Moet je echt de tools van Oracle gebruiken voor ontwikkeling of moet de applicatie draaien op Oracle?

Ik heb zelf geen ervaring met de ontwikkeltools van Oracle, maar heb wel applicaties gebouwd die draaien op Oracle 9i AS. Als je in Java aan de slag gaat is wat mij betreft IntelliJ de fijnste omgeving om in te werken.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Oracle kent hiervoor idd de zogenaamde Oracle Designer (met daarin Oracle Forms) daarnaast is er Oracle JDeveloper.

Oracle Designer is een applicatie waarmee je een hele rits aan forms op kan zetten. Hiervoor is wel enige basis kennis vereist. Dit kan zowel client-server als webbased. Wat je in het kort doet: Je zet een datamodel op (ER diagram). Je zegt wie hiertoe welke rechten heeft en wat je er mee wilt doen. Dan maakt hij voor je een aantal standaard forms die je evt aan kan passen. Wat je meestal zal zien in een situatie als deze is dat je verschillende forms krijgt. Eentje voor het invoeren van een student, eentje voor het invoeren van vakken, eentje voor het invoeren van cijfers. Deze koppel je dan aan elkaar mbv foreign en/of primary keys. Dit laatste doet het systeem voor je als je iig de foreign keys goed hebt aangegeven in je ER model.

JDeveloper is een tool waarmee je webapplicaties maakt aan de hand van Java. Je 'tekent' het programma wat je wilt hebben en hij zet daarvoor de basis java code op. Hier moet je meestal wat mee sleutelen. Hier heb ik ook minder ervaring mee als met Designer. Echter ook deze kan je natuurlijk koppelen aan je Oracle DB.

Designer heb ik aardig onder de knie en is ideaal voor dit soort 'problemen'. Je moet echter wel weten hoe je een SQL database een beetje moet besturen en het maken van een goed ER diagram is een must!

[ Voor 4% gewijzigd door BlauweFles op 16-12-2002 12:10 ]

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

-Oracle Developer
-modplsql
-PSP
-JSP
-Java (JDeveloper)

Eventueel gegenereerd uit Designer.

Ik vermoed dat de keuze voor een van dezen al gemaakt is, vraag het eens na.

Who is John Galt?

Verwijderd

Topicstarter
Bobco schreef op 16 December 2002 @ 11:50:
Oracle levert zelfs een complete J2EE applicatie server (Oracle 9i AS). Deze kun je ook prima gebruiken voor dit soort dingen. Er zit naar mijn idee wel een klein verschil tussen het gebruiken van een programmeer-omgeving en het deployen van een applicatie op een applicatie server. Moet je echt de tools van Oracle gebruiken voor ontwikkeling of moet de applicatie draaien op Oracle?
we moeten Oracle Forms Developer (6i) gebruiken voor de ontwikkeling
thx

Verwijderd

Over Oracle Forms gesproken. In Forms heb je zogenaamde Cue Cards, handig hints om te starten met Forms. Ik vind echter dat er op het web weinig tot geen goeie handleidingen zijn, zeker niet met goeie voorbeelden. Kan iemand mij hieraan helpen?

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 13:55:
[...]

we moeten Oracle Forms Developer (6i) gebruiken voor de ontwikkeling
thx
Ik weet niet wat voor opleiding je geniet, maar dat is niet overdreven ingewikkeld. Maak een datamodel met daarin wat je wilt registeren. Ik neem aan dat je daar ervaring mee hebt. Maak aan de hand hiervan een SQL database met hierin PK's en FK's. Geef rechten aan evt mede-ontwikkelaars.
Dan kan je in Forms de gewenste tabellen importeren en deze aan elkaar koppelen indien gewenst. Oracle maakt een standaard layout die je dan op kan leuken mbv dropdown menu's, checkboxes, List of Values ed.

Maak eerst je datamodel en laat deze goedkeuren dat is de basis van je systeem en moet dan ook kloppen anders loop je daar straks op stuk.
Pagina: 1