Toon posts:

[ASP] ASP zonder VBScript of Javascript?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Misschien wel een domme vraag, maar goed. Is het mogelijk om met ASP een verbinding met een database te maken zonder gerbuik te maken van VBScript of Javascript?

Zo ja, hoe in godsnaam, want wij komen er hier niet meer uit. We mogen van onze opdrachtgever wel gerbuik maken van ASP maar niet van VBScript en Javascript. Dit vanwege een of andere security policy. Hij beweert dat het mogelijk is om met ASP verbinding te maken met de database zonder VBscript of Javascript maar wil niet zeggen hoe.

Heeft iemand een idee?

Bvd.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 16:04

Jaspertje

Max & Milo.. lief

misschien even zoeken op ODBC??

alsjeblieft klik maar

[ Voor 62% gewijzigd door Jaspertje op 16-12-2002 11:17 ]

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ja toch? Met ADO.. ODBC idd :)

[ Voor 25% gewijzigd door CmdrKeen op 16-12-2002 11:16 ]

Bloed, zweet & koffie

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

hai, jumbo is me mede-stagair.

Het is naar aanleiding van dit topic ei'k : [rml][ ASP VBScript JavaScript]Support[/rml]

Maar hoe roep je een connectie aan zonder een scripttaal ? En hoe kan je verder zonder scripttaal wat doen???

edit:

[code]
<%
Set MyConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
MyConn.Open "FILEDSN=c:\dsn\MyTable_dsn.dsn"
%>
We can now search the database with standard SQL query. SQL is a language used to send queries to databases (SQL=Structured Query Language). To retrieve the information from our database we can use this SQL query: SELECT * FROM Friends. Here's how we do this with VBScript:
<%
SQL_query = "SELECT * FROM Friends"
Set RS = MyConn.Execute(SQL_query)
%>
Now we have retrieved everything from the Friends table into a recordset called RS. A recordset is like an array holding all the data we selected from the table. To display it we will use a loop to display one friend at the time from the recordset. We want it to keep looping until there are no more friends left in the recordset. To check if there are any records left in the recordeset we use RS.EOF (EOF = End Of Stream), it is false if there are records left, and true if there is not. The code for displaying the recordset is:
<%
WHILE NOT RS.EOF
%>
<LI><%=RS("Name")%>: <A HREF="<%=RS("Link")%>">Homepage</A>
<%
RS.MoveNext WEND
%>
[/code]

dit staat op de site die gegeven werd, maar dit is toch vbscript wat er gebruikt wordt?

[ Voor 71% gewijzigd door 418O2 op 16-12-2002 11:19 ]

• CmdrKeen
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

VBScript en JScript zijn niet de enige talen die je in ASP kan gebruiken hoor...

Bloed, zweet & koffie

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:01

Peetman

Tjah....

Zonder scripttaal kan je mijns inziens weinig doen, het lijkt mij handig dat jullie eens op internet gaan zoeken naar het verschil tussen server-side scripting en client-side scripting. Vertel ook eens wat meer over die security policy. Een goed geschreven asp site kan namelijk erg veilig zijn (afgezien van lekken in iis)

Het voorbeeld script dat jij geeft is inderdaad VBscript, maar dat is nogal logisch want ASP maakt altijd gebruik van VBscript.

[ Voor 17% gewijzigd door Peetman op 16-12-2002 11:20 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:36
Hmm... ASP is een technologie, Active Server Pages.
Die technologie laat je toe om webpagina's dynamisch (op de server) op te bouwen, maar om dat te doen heb je meestal wel wat programmeerwerk nodig, en dat doe je dan dmv VBScript of JavaScript.

ASP is dus geen programmeertaal oid, en ik zie dus ook niet in hoe je een verbinding kunt leggen met die databank zonder dat je daarvoor wat scripting gebruikt. Misschien kun je dmv wat wizards in Interdev (als je dat al gebruikt) een databank connectie leggen maar achter de schermen wordt er dan imho toch wel wat code (VBScript) gegenereerd.

Als jouw opdrachtgever niet wil zeggen hoe je het dan moet doen, dan is dat zijn probleem. Dit heeft dan tot gevolg dat jij langer aan die opdracht bezig bent, en het hem dus meer geld kost. Hij weet het waarschijnlijk zelf niet.

https://fgheysels.github.io/

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Vilenin schreef op 16 december 2002 @ 11:19:
VBScript en JScript zijn niet de enige talen die je in ASP kan gebruiken hoor...
gewoon ASP, en html, maar daarmee kan je geen koppeling maken :9

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

whoami, wat jij zegt lijkt mij ook de waarheid. Maar daarover moet je het topic dat ik net postte maar even voor doorlezen.

[ Voor 83% gewijzigd door 418O2 op 16-12-2002 11:21 ]

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

418O2 schreef op 16 december 2002 @ 11:17:
edit:

dit staat op de site die gegeven werd, maar dit is toch vbscript wat er gebruikt wordt?
Maar wel vbscript wat ik niet zomaar kan zien.. ik kan alleen HTML zien met mn brouwser.......

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

het gaat over server-side scripting dat geen vbscript of javascript zou mogen zijn volgens de hoge meneer

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:14

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

418O2 schreef op 16 december 2002 @ 11:19:
whoami, wat jij zegt lijkt mij ook de waarheid. Maar daarover moet je het topic dat ik net postte maar even voor doorlezen.
:? whoami heeft helemaal gelijk. ASP bestaat uit 5 objecten, dat is alles.
Deze zijn:
Server
Response
Request
Session
Application.

En sommigen rekenen het ASPError en ObjectContext object er ook nog bij.

Geen enkel van deze objecten kan een verbinding maken met een database.
Ook kan je nergens een variabele declaren; hier heb je een scriptingtaal voor nodig.
418O2 schreef op 16 December 2002 @ 11:35:
het gaat over server-side scripting dat geen vbscript of javascript zou mogen zijn volgens de hoge meneer
In theorie zou dat kunnen, als er zowel de scriptingengine van VBSCript als JScript niet geinstalleerd zou zijn, en ASP gecombineerd is met PERL. Dit is alleen zo een uitzonderlijke situatie, welke ik zelden, zo niet nooit, ben tegen gekomen, dat het me heel sterk lijkt dat dit ook het geval is.
Ook in de voorbeelden / tutorials / documentatie wordt deze combinatie niet beschreven.

Ik beschouw dat topic meer als een topic van "De klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt". Het enige wat de betrokken persoon in dat geval kan doen, is de opdracht teruggeven, of een bestaand script pakken van de server en laten zien dat deze ook JScript / VBScript is.

[ Voor 46% gewijzigd door gorgi_19 op 16-12-2002 11:41 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• whoami
Uit dat ander topic:
418O2 schreef op 06 December 2002 @ 14:52:
mja, ik heb een mailtje van die hoge meneer die ik volledig respecteer O-)

Hij zegt kortweg het volgende

"In deze tijd zijn er veel vb en vbs virussen en daarom is vbscript niet toegestaan op de webservers"

Maar als je in html met VBscript kwaad zou willen, kan je dat toch net zo goed met javascript fout doen ? Pas als je .vbs bestanden gaat maken zou je kwaad kunnen doen... toch ?

Nouja, sorry hoor...., maar imho heeft het een niets met het andere te maken. Wat heeft een .vbs bestand met een virus nu te maken met een webserver die VBScript ondersteunt?

Enkel de code die op de webserver wordt geplaatst kan uitgevoerd worden afaik. Dus, zolang je slechts vanbinnen het bedrijf uit code op die server kunt plaatsen, zullen er geen virussen opkomen (tenzij je malafide werknemers hebt, en dan nog). Als ze een dynamische webpage willen (webapplicatie met een db erachter), en ze willen dat mbhv ASP, dan zullen ze VBScript moeten toelaten.
Anders moeten ze maar overgaan naar ASP.NET. Dan kun je mbhv C# of VB.NET webapplicaties proggen en die code wordt gecompileerd.

Sorry hoor, maar ik denk dat die 'hoge heer' zich eerst maar eens in de materie moet verdiepen.
Je moet van A naar B gaan via de autosnelweg, maar je mag geen auto gebruiken, want er gebeuren te veel ongevallen.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

omg rofl :P dat wat jij zegt dacht ik precies. Nu nog proberen die man te overtuigen, maar zoals velen waarschijnlijk weten is het in een grote organisatie moeilijk om iets voor elkaar te krijgen, maar dat is een andere discussie

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

418O2 schreef op 16 december 2002 @ 11:40:
omg rofl :P dat wat jij zegt dacht ik precies. Nu nog proberen die man te overtuigen, maar zoals velen waarschijnlijk weten is het in een grote organisatie moeilijk om iets voor elkaar te krijgen, maar dat is een andere discussie
Geef m deze URL :)

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:02

me1299

$ondertitel

Jaspertje schreef op 16 December 2002 @ 11:19:
[...]

gewoon ASP, en html, maar daarmee kan je geen koppeling maken :9
Je kan ook nog met meer script talen werken als je daar behoefte aan hebt.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

In je .asp file moet je het volgende opnemen:
code:
1
<!--#include file="myconnection.asp" -->

myconnection.asp:
code:
1
2
3
4
<%
Dim MM_myconnection_STRING
MM_myconnection_STRING = "dsn=myconnection;uid=username;pwd=password;"
%>

Vervolgens via Control Panel -> ODBC een DSN aanmaken met de naam 'myconnection' die verbinding maakt met de DB :)

webOS all the way!

• whoami
Hermanvh schreef op 16 december 2002 @ 14:56:
code:
1
2
3
4
<%
%>

En hier heb je dus al VBScript....

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:14

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Hermanvh schreef op 16 December 2002 @ 14:56:
In je .asp file moet je het volgende opnemen:
code:
1
<!--#include file="myconnection.asp" -->

myconnection.asp:
code:
1
2
3
4
<%
%>

Vervolgens via Control Panel -> ODBC een DSN aanmaken met de naam 'myconnection' die verbinding maakt met de DB :)
:? Vraag was of het kon zonder vbscript / jscript (jouw code is vbscript)
edit:

whoami is in vorm vandaag... ;)
Of ik ben weer een traad.... :'(

[ Voor 13% gewijzigd door gorgi_19 op 16-12-2002 14:59 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Sorry, zat ff te slapen ;)
Volgens mij kan het niet....... Of VBScript of Javascript, zonder gaat niet lukken :'(

[ Voor 62% gewijzigd door Hermanvh op 16-12-2002 15:04 ]

webOS all the way!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Wat een onzin zeg, laat hem dan verklaren WAAROM het niet veilig zou zijn, een goede provider zorgt dat de database gewoon gefirewallt is, zelfs als je password aan een hacker bekent raakt kan hij er dan nog niets mee. Tenzij hij ook schrijfrechten weet te krijgen op de server waardoor hij alsnog database commandos's kan uitvoeren.

Verwijderd

Idd dat de klant weer bang is voor iets dat hij niet kent. Kies anders voor coldfusion of php.

Verwijderd

wat een onzin... als het niet veilig gemaakt kan worden, waarom zou half internet het dan gebruiken?

redim your bosss!

Verwijderd

Ik wens je veel succes maar het gaat je toch niet lukken zonder
een script taal. Ga maar ff babbelen met je opdrachtgever en noem
de punten die hierboven allemaal genoemd zijn.

• Crazy D
  • Laatst online: 18:54

Crazy D

I think we should take a look.

Je kunt altijd nog voorstellen dat er een extra tiepmiep wordt aangenomen, die alle wijzigingen direct in html files gaat kloppen. Als alle data in html files staat, heb je de db koppeling niet meer nodig :)

Exact expert nodig?

Verwijderd

Ik denk dat de man mogelijk windows scripting host verward met vbscript... WSH wordt vaak door virussen etc gebruikt om zich via outlook of whatever te vermenigvuldigen (het disablen ervan is vaak een effectieve methode om script virussen te blokkeren (of tegen windows zeggen dat ie .vbs met notepad moet openen)) ...
zover ik weet is WSH niet nodig om asp te draaien en kan die dus best op een server worden uitgezet

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
je kunt ook PERL gebruiken....
(waarom vergeet iedereen dat altijd) en dat is dus geen VBscript of Jscript/Javascript

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Sorry... Wil niet mierenneuken maar volgens mij bedoel je perlscript (en lijkt niet eens op perl). Verder denk ik dat het persoon die deze security maatregel heeft bedacht dat waarscijnlijk ook niet goed zou vinden

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
De man is waarschijnlijk bevreest dat als er een scripting taal gebruikt wordt er een file op de server moet staan waar het password in staat.

• Matthijs Hoekstra
  • Laatst online: 13:37
Visual Basic gebruiken met webclasses. Geen script te zien, alleen maar gecompileerde VB code, en nog super snel ook!

Maar de reden waarom er geen script gebruikt mag worden is een onzin reden.
Alle pagina's die voor ASP zijn geschreven maken gebruik van VBScript of Jscript.

Als dat niet mag volgens een security policy is dat wel vreemd, waarom draaien heel veel grote sites (waaronder msn, microsoft.com etc) wel met asp script?

Misschien vindt ie het wel goed als je een VB component schrijft welke de connectie naar de database maakt. Als je COM+ gebruikt zorg je dat dit component onder een NT account draait welke rechten heeft op de database.

Vanuit roep je met paar regels VBScript het component aan.
Pagina: 1