[ADSL] alcatel 510 ook firewall?

Pagina: 1
Acties:

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
ik heb gister ADSL besteld bij zonnet en heb hier gelezen dat je dan een 'nieuw' modem krijgt waar je direct een switch aan kan hangen om zo je netwerk te voorzien van internet.

Het modem dient dus ook als router. Meestal zit in een router ook een firewall. Is dit in dat nieuwe modem die je door KPN geleverd krijgt ook? Of raad iemand mij aan om achter het modem alsnog een firewall te zetten?

No worries m8

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De router blokt alle inkomende poorten, dus als jij een virus hebt dan kan dit gewoon zijn weg naar buiten vinden.

• DeoDupke
Het gaat mij erom dat er niet makkelijk binnen te komen is. Dus dat is dat voldoende afgeschermd door het modem?

[ Voor 1% gewijzigd door DeoDupke op 16-12-2002 09:48 . Reden: vraagteken ]

No worries m8

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Wat vind jij voldoende ?
En wat versta jij onder firewall ?

Je kan natuurlijk een hoor "gevaarlijke" poorten niet forwarden naar je lokale pc. Dan kan niemand daarop verbinding maken. Dus als je het op die manier gaat bekijken is het meer dan voldoende.

• DeoDupke
Wat is dan eigenlijk het verschil met een simpel E-tech routertje en het kpn-modem qua firewall functionaliteit?

ik snap trouwens dat laatste stuk niet helemaal van jou Airwolf ( kun je het misschien ff iets anders formuleren?)

No worries m8

• Attilla
DeoDupke schreef op 16 December 2002 @ 10:24:
Wat is dan eigenlijk het verschil met een simpel E-tech routertje en het kpn-modem qua firewall functionaliteit?
Niks bij mijn weten. :)
ik snap trouwens dat laatste stuk niet helemaal van jou Airwolf ( kun je het misschien ff iets anders formuleren?)
Ehm...
Je heb bijvoorbeeld poort 139 dat is netbios over tcp/ip, als jij je harddrive shared op je netwerk en je heb die poort openstaan naar je pc toe heeft iedereen op internet toegang tot jou harddisk.

Met poort openstaand bedoel ik...
Als er een pakketje binnenkomt op je router vanaf internet, dan weet je router niet wat hij ermee moet doen (even bot gezegd). Je moet dus een regel instellen op die router "Alles wat op die poort binnenkomt, moet je doorsturen naar die pc". Als je dit niet doet ben je wel redelijk veilig.

• DeoDupke
ok.. ik snappie! de enige poort die evt nog gemapped wordt is voor FTP. Dus dat wordt gewoon een switch achter dat modem en dan is dat voorlopig zeker genoeg!

No worries m8

• Attilla
DeoDupke schreef op 16 December 2002 @ 10:42:
ok.. ik snappie! de enige poort die evt nog gemapped wordt is voor FTP. Dus dat wordt gewoon een switch achter dat modem en dan is dat voorlopig zeker genoeg!
Inderdaad, voor de gewone standaard consument is meer dan voldoende.

Verwijderd

Ik lees net dat die alcatel speedtouch 510, ook een firewall is. Je kan deze firewall ook zelf helemaal configureren naar je eigen behoefte. Je kunt je eigen rules erin zetten, je portjes instellen, etc.
Pagina: 1