ATA66 controller

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik wil een ATA66 controller in mn P1-233 zetten omdat dit nogal schijnt te versnellen. Mn onboardcontroller ondersteunt maar tot PIO-4. Ik heb al een seagate 10GB ata66 schijf.

Maar wat is nou een goede controller? En wat is juist een absoluut slechte (die ik dus niet moet nemen..)? Prijs?

En hoe zit dat met booten vanaf de schijf die aan de controller hangt? Kan dat altijd of moet de bios op mn mobo en de bios op de controller dit ondersteunen?

En als laatste, ik heb gelezen dat je een andere IDE kabel moet hebben. Wat voor een is dat dan? En zijn die duur?

alvast bedankt :)

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 07:20

Rashann

Zoek de hond...

Bij de meeste add-on kaarten zit er zo'n kabel bij dus da's al een zorg minder :)

Ik zou gaan voor een Promise Ultra66 (of 100). Die 66 is ook nog heel makkelijk om te solderen naar FastTrak (RAID) (de 100 is geloof ik moeilijker, maar ook goed te doen).

Hoe duur ze zijn zou je in de pricewatch moeten controleren.

Oh, en booten: Het zou volgens Promise moeten kunnen door de BIOS van je mobo op SCSI te zetten. Bij mij werkte dit echter alleen nadat ik alle IDE schijven op de Ultra66 had gehangen.

Oh, en neem geen Abit HotRod, die HighPoint controller schijnt niet optimaal te zijn.

If nothing is written below, I was the last to reply...

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 15:39
Je kunt de promise ultra66 kopen (88 piek).
Je stelt je BIOS in om eerst van SCSI te booten, zo ziet'ie hem namlijk.
De kabel is een 80 aderige kabel ipv 40. De nieuwe 40 zijn aarde-draadjes om overspraak te verminderen. Deze kosten +/- 15 piek, maar meestal zit er eentje bij de controller.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Palomar
  • Niet online
ok thanks.. maar volgens mij kan mijn bios niet van scsi booten... ik kan het nog ff nakijken maar ik weet bijna zeker van niet... is er dan nog een andere manier?

Verwijderd

Kijk wel uit als je een burner hebt, ik had een promise ATA 33, en die was te traag om bij te burnen...

Heb veel cd'tjes gekocht, maar ja is ook al paar jaar terug was toen nog geen tweaker :)

• Palomar
  • Niet online
nee ik heb geen burner..

maar dat booten van scsi, ik heb het net nog ff nagecheckt en er staat bij bootsequence in het bios alleen C:, A: en CD-rom :(...

In het boekje van het mobo staat wel 'System BIOS supports NCR810 SCSI BIOS firmware, Green feature function'.. Heb ik daar wat aan? Of kan mijn systeem gewoon niet booten van een andere controller??

• Palomar
  • Niet online
doet ie het alleen als je SCSI kan kiezen in je bios? Of kan het ook als ik de onboard controller uitschakel?

• Palomar
  • Niet online
stel hij kan dus idd NIET booten vanaf die controller, kan ik dan ook het volgende doen:

op mn huidige (onboard)controller sluit ik een oud HD'tje aan om van te starten. Dan zet ik mn OS'en op de snelle schijf.
Maar hou zorg ik nou dat die schijf aan de ATA controller 'gezien' wordt? Moeten daar drivers voor worden geladen oid??

Verwijderd

Ja, je moet drivers laden voor dat ding. ftp.promise.com

In de meeste award-biossen zit een optie boot sequence voor a,c,cdrom etc...
maar ook een optie ide/scsi first
net als een optie pci/agp first.

• Palomar
  • Niet online
hmja.. die optie zit dus niet op mijn bios..

maar als ik nou boot vanaf een andere schijf/controler, hoe kan ik dan de drivers voor de ATA66 controller laden, maw. hoe kan ik die controller aanspreken? Want er moet een driver geladen worden, maar op welke manier? Het kan niet in de config.sys ofzo...
Pagina: 1