HDD verrot, of driverprobs??

Pagina: 1
Acties:

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-05 12:53
Ik heb pas een Suse8 bakkie opgezet.
Ik ben net weer ff bezig geweest met dat ding, ik hij is ineens hardstikke traag. Ik de logs bekijken, kom ik dit tegen: :X

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Dec 16 01:04:01 vanloon kernel: hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
Dec 16 01:04:01 vanloon kernel: hda: dma_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=308265, sector=67288
Dec 16 01:04:01 vanloon kernel: end_request: I/O error, dev 03:03 (hda), sector 67288
Dec 16 01:04:01 vanloon kernel: vs-13070: reiserfs_read_inode2: i/o failure occurred trying to find stat data of [4215 4467 0x0 SD]
Dec 16 01:04:02 vanloon kernel: hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
Dec 16 01:04:02 vanloon kernel: hda: dma_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=308264, sector=67288
Dec 16 01:04:02 vanloon kernel: end_request: I/O error, dev 03:03 (hda), sector 67288
Dec 16 01:04:02 vanloon kernel: vs-13070: reiserfs_read_inode2: i/o failure occurred trying to find stat data of [4215 4467 0x0 SD]
Dec 16 01:04:04 vanloon kernel: hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
Dec 16 01:04:04 vanloon kernel: hda: dma_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=308264, sector=67288
Dec 16 01:04:04 vanloon kernel: end_request: I/O error, dev 03:03 (hda), sector 67288
Dec 16 01:04:04 vanloon kernel: vs-13070: reiserfs_read_inode2: i/o failure occurred trying to find stat data of [4215 4468 0x0 SD]
Dec 16 01:04:06 vanloon kernel: hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
Dec 16 01:04:06 vanloon kernel: hda: dma_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=308265, sector=67288
Dec 16 01:04:06 vanloon kernel: end_request: I/O error, dev 03:03 (hda), sector 67288
Dec 16 01:04:06 vanloon kernel: vs-13070: reiserfs_read_inode2: i/o failure occurred trying to find stat data of [4215 4468 0x0 SD]
Dec 16 01:04:07 vanloon kernel: hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }

Dit heb ik als een eerder gehad, echter toen maar een regel of 20... Na een reboot ben ik dit nooit meer tegengekomen.
Enig idee wat dit moet voorstellen? :? De harde schijf is volgens mij goed, ding werkte onder Windhoos tenminste oke. En aangezien het niet dagelijks gebeurd, dacht ik aan een driver-prob of hardwareprobleem.

Het gaat hier om een P100, 48mb ram, Suse 8.0, ReiserFS.

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 23:07
Dat ziet er toch definitely uit als een gare harddisk (bad sectors).

Of een interrupt die meer apparaten proberen te pakken te krijgen, maar dat is toch vrij onwaarschijnlijk.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Probeer het eens met fsck.reiserfs te checken, die zal meer info over de oorzaak voor dit zooitje moeten geven.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
check voor de zekerheid ook even of je kabels van je HDD wel goed vastzitten, ik heb wel eens meegemaakt dat ik ook van die soort errors had (die eruit zagen als een hardware fout van de hdd) maar waarvan dan bleek dat de IDE kabel niet helemaal vast zat,

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

ik heb dit wel eens gehad met een pc die geen dma ondersteunde. Probeer eens dma met hdparm uit te schakelen.

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Even kijken of je het tooltje "badblocks" hebt of iets dergelijks, en je hele fysieke harddisk aftesten... (/dev/hda dus in het algemeen)

Please do not contact me telepathically.

• Savages
ik denk zelf dat het een kabelfout is dan.... Alstie aan het einde van zijn latijn is, dan zou ie vaker dit soort logs moeten geven...

k ga ook ff die dma gebeuren testen... er valt alleen weinig te testen, want vannacht is ie weer uitgeweest, en nu hebtie nergens meer last van... :S

wazige shit..

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Verwijderd

soms krijg je dit als je je hdd van een systeem zonder udma overzet naar een systeem met udma. de oplossing kan het opnieuw maken van de partities zijn. (fdisk'en dus)
installeer is een tooltje zoals smartctl (zit bij debian in smartsuite)
hoe zit 't met de temp van je hdd? (installleer b.v. hddtemp, als je hdd dat ondersteund)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 22:15 ]

• Savages
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 22:13:
soms krijg je dit als je je hdd van een systeem zonder udma overzet naar een systeem met udma. de oplossing kan het opnieuw maken van de partities zijn. (fdisk'en dus)
installeer is een tooltje zoals smartctl (zit bij debian in smartsuite)
hoe zit 't met de temp van je hdd? (installleer b.v. hddtemp, als je hdd dat ondersteund)
Het systeem is niet veranderd na installatie. Hardwaredetectie gaf geen problemen verder. Installatie van Suse8 ging redelijk vlekkeloos via textmode in Yast2.

Temperatuur van hdd weet ik niet, maar lijkt me niet zo'n probleem. Gebeurd namelijk ook vanuit koude start.

hoe zie of wijzig ik dma-aansturing eventueel, en wat kunnen daar de nadelen van zijn? :?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 23:07
Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 11:46:
ik heb dit wel eens gehad met een pc die geen dma ondersteunde. Probeer eens dma met hdparm uit te schakelen.

Eey....laat ik nou toevallig gisteren een kernel compileren en dit tegenkomen:

code:
1
2
3
4
5
6
[nohtml]
If you get this error, try to say Y here:

hda: set_multmode: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hda: set_multmode: error=0x04 { DriveStatusError }
[/nohtml]

Die optie zit onder ATA/IDE/MFM/RLL support-> IDE, ATA and ATAPI Block devices-> Include IDE/ATA-2 DISK support-> Use multi-mode by default.

Maar goed, het gaat hier om een 'UncorrectableError', niet een 'DriveStatusError', dus dat wijst meestal toch wel op bad sectors.

Wie niet waagt die niet wint though...probeer eens een kernel te maken met die optie aan (of idd met hdparm uitzetten zou in principe ook moeten kunnen)?

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 30-12-2002 12:34 ]

• Savages
mijn kennis is niet toereikend genoeg om een kernel opnieuw te compilen.... :+
ik heb getracht om wat instellingen te veranderen met 'hdparm', en daarna met de webmin-interface...

en nu kan ik er vanaf de locatie waar ik nu zit niet meer opkomen... :-o

Bij 'edit ide-parameters' via die interface, heb ik de 'transfermode' van default mode op UDMA 1 gezet... en nou is die bak zo traag, dat ik nergens meer bijkom... zelfs een SSH-sessie doet ie niet meer... :'(

• Savages
ik heb geprobeerd om lokaal achter de machine wat instellingen te veranderen. Alleen loopt die bak echt vast tijdens het opstarten al, met diezelfde foutmeldingen. op een gegeven moment gaan dat de capclock en scrolllock knipperen, en reageert ie nergens meer op,,,

ik heb daarna geprobeerd de bak op te starten met extra parameters, zoals:
code:
1
linux init 1,nodma,ide0=autotune

dan start ie wel door, maar ik blijf die foutmeldingen houden...

ik weet dus niet of het nu echt een fysiek probleem is van de harde schijf, of dat er ergens iets fout gaat met de aansturing ervan....

• Savages
is er een mogelijkheid om in single user mode een controle uit te voeren? En zo ja, hoe?? :?

Ik heb getracht met hdparm een aantal instellingen te wijzigen, maar tot nu toe zonder resultaat.... :(

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 12:04

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

code:
1
mount -o, remount ro /

code:
1
fsck.??? /dev/hda?

waarbij je achter fsck je filesystem moet meegeven .. ext2 reiser etc. etc.
en achter hda je goede partitienummer

[ Voor 2% gewijzigd door imdos op 03-01-2003 09:53 . Reden: tikfout ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

zoiets heb ik ook ooit is gehad
dit was een verneukt filesystem, even geformatteerd en ik had er geen last meer van :)

Verwijderd

man badblocks......

• Savages
Verwijderd schreef op 03 January 2003 @ 11:00:
zoiets heb ik ook ooit is gehad
dit was een verneukt filesystem, even geformatteerd en ik had er geen last meer van :)
Hij is net geinstalleerd.. tenminste... een maand of 2 terug, maar bijna niet gebruikt...
imdos schreef op 03 January 2003 @ 09:52:
code:
1
mount -o, remount ro /

code:
1
fsck.??? /dev/hda?

waarbij je achter fsck je filesystem moet meegeven .. ext2 reiser etc. etc.
en achter hda je goede partitienummer
dit ga ik dan strax maar ff proberen....

Niemand kent het probleem dus verder??? ook zijn er nu logs van het filesystem die verwerkt moeten worden, maar die kan ie niet lezen...? :S

ik denk nog steeds dat het een probleem met de aansturing is, maar heb geen idee wat :(
en ik heb niet zo'n zin om die hele bak weer opnieuw te gaan installeren... :'(

• Birk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02-2019
Hey maar Savages het is dus ook niet de bedoeling om een HD te vaak te laten stuiteren!

Maarre waarom denk je dat het een aansturings probleem is, als het net is ontstaan...

Dyslexie | Linux | MoZilla | OpenOffice

• Savages
Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 11:46:
gedaan... niet opgelost
zwelgje schreef op 16 December 2002 @ 04:56:
check voor de zekerheid ook even of je kabels van je HDD wel goed vastzitten, ik heb wel eens meegemaakt dat ik ook van die soort errors had (die eruit zagen als een hardware fout van de hdd) maar waarvan dan bleek dat de IDE kabel niet helemaal vast zat,
kabels gecontroleerd... cdrom-speler van 1ste ide-secondary naar 2e ide gegooit.. 2e hdd van ide2 afgehaald (500mb swap).
kabels gecontroleerd, hielp niet.

• Savages
Birk schreef op 03 January 2003 @ 12:24:
Hey maar Savages het is dus ook niet de bedoeling om een HD te vaak te laten stuiteren!

Maarre waarom denk je dat het een aansturings probleem is, als het net is ontstaan...
merk het nu pas echt, is al vanaf begin zo'n beetje.... alleen staat die bak pas 2 weken full-time aan nu... daarvoor stond ie alleen aan als ik aan het configgen was...
en volgens mij is die harde schijf (10gb maxtor) nog goed...

Verwijderd

Vandaag een schijf meegemaakt die ook allerlij fouten gaf.....en ook de S.M.A.R.T. gaf errors aan....echt dood dus. Nu is lost+found opeens de grootste dir geworden....
Hoe kan ik nu de data die er nog op staat redden? kopieeren met dd? of cp? Het kan dat hij er tijdens het kopieeren helemaal mee ophoud.....

• ycode
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-03 16:15
Deze error heb ik ook op m'n debian systeempje. Ik heb een controle gedownload van de maker van m'n hd en de controle uitgevoerd, zelfs de diepste controle, maar deze gaf aan dat de schijf piekfijn in orde is. Ik heb ook geen last van een langzame schijf, alleen maar die foutmelding. Ik ga wel een keer proberen of die multi mode wat helpt.

Maxtor levert ook zo'n tooltje. (Maxtor PowerMax als ik het goed heb) moet je booten via flop en dan draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door ycode op 06-01-2003 19:41 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:29

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 19:20:
Hoe kan ik nu de data die er nog op staat redden? kopieeren met dd? of cp? Het kan dat hij er tijdens het kopieeren helemaal mee ophoud.....
Als het belangrijk is zou ik dd nemen, dan heb je (als het kopieren lukt) een 1 op 1 kopie van de schijf, en kun je dan nog proberen er data van te redden (en evt kun je van die kopie nog een backup maken, zodat je kunt prutsen op die kopie zonder de data die je probeert te redden te verneuken).
ycode schreef op 06 January 2003 @ 19:39:
Deze error heb ik ook op m'n debian systeempje. Ik heb een controle gedownload van de maker van m'n hd en de controle uitgevoerd, zelfs de diepste controle, maar deze gaf aan dat de schijf piekfijn in orde is. Ik heb ook geen last van een langzame schijf, alleen maar die foutmelding. Ik ga wel een keer proberen of die multi mode wat helpt.
Heb je die errors altijd al gehad, of zijn ze ineens begonnen?
Met bepaalde IDE controllers icm bepaalde chipset drivers kun je ook errors krijgen, maar die zijn afaik niet schadelijk. Zelf een kernel compilen met de juiste chipset drivers aan kan ervoor zorgen dat je die errors niet meer krijgt.

Verwijderd

deadinspace schreef op 07 January 2003 @ 00:59:

Als het belangrijk is zou ik dd nemen, dan heb je (als het kopieren lukt) een 1 op 1 kopie van de schijf, en kun je dan nog proberen er data van te redden (en evt kun je van die kopie nog een backup maken, zodat je kunt prutsen op die kopie zonder de data die je probeert te redden te verneuken).
Data is redelijk belangrijk, maar toch heb ik cp gebruikt. dat bleek een goede keus, daarmee kon ik de belangrijkste dirs veilig stellen, en daarna de minder belangrijke......aangezien er steeds frequenter fouten over m'n scherm snelden was dus een zeer verstandige keuze.
Ik heb ook nog een image van de hele hdd gemaakt naderhand met dd......aangezien hij toen ook veel errors gaf ben ik benieuwd hoe goed dat is gegaan...
Pagina: 1