Ok err beetje reclame en toch ook niet:
Als Correct verkoper zeg ik:
We hebben momenteel een Kobishi wlan router + usb kaart + pcmcia kaart.
199 ex. btw ofwel 236.81 inc. btw.
Ad-hoc modus bleek na wat testen wel mogelijk te zijn, maar wat lastig aan de praat
te krijgen vanwege enigzins beperkte driver-opties. Doorvoersnelheden heb ik niet
kunnen testen, maar een tijdje pingen wees uit dat de ping op zich normaal is voor
een wlan setje, (2 a 3 ms), maar af en toe een wegvallend pakketje en ping spikes.
Verder hebben is er ook nog Sitecom apparatuur. Natuurlijk erg bedoeld voor "thuisgebruik",
maar ik moet zeggen, de doorvoersnelheden en stabiliteit zijn erg in orde (tegen de
650 KB/sec constant).
Als mede-tweaker zeg ik:
Haal fijn een Linksys WAP11. Je telt dr net wat meer voor neer, maar vanwege
die 100mW (tegen standaard 30 over het algemeen), zorgt voor een erg sterk
signaal (Dit weet ik uit eigen ervaring aangezien ik dit nu dus wireless daarover
zit te tikken

).
De doorvoersnelheden die ik haal zijn ietsje lager als die van mijn collega met
z'n Sitecom setje, maar wel ERG stabiel, packetloss ken ik niet, en ping spikes
zijn mij onbekend. Ook ben ik erg tevreden met de opties mbt mac-filtering, DHCP
client over beide interfaces, uitschakelbare SSID broadcasing, en goede instelbaarheid van
kanalen en WEP-encryptie
(128 bit max. dit levert ietsje performance verlies op, haast niet merkbaar, maar
op 64 bit heb je nergens last van.) Een ander pluspunt vind ik de goede, duidelijke,
en uitgebreide software, waarmee 't apparaat zowel via SNMP als over de USB poort
mee te managen is.
Overigens gelijk als antwoord op de vraag hierboven: Ja, de WAP11 heeft 2 antennes,
welke er af gedraaid kunnen worden, je houdt dan 2 normale BNC aansluitingen over.
Oh btw: dit is geen spam/reclame want de Sitecom en Kobishi apparatuur verkopen we,
de Linksys (helaas) niet
Even een kleine tip mocht je besluiten er ook een Linksys pcmcia kaartje bij te nemen;
een WPC11 dus, installeer Alleen de drivers!
niet de bijgeleverde utility, deze
is iets te scheutig met het toepassen auto rate fallback, wat kan resulteren in
verbindingen die zeer regelmatig terugschakelen naar 5.5Mbit en vaak verbreken.
Gewoon alleen de drivers installeren dus, en gewoon daarin de instellingen doen.
offtopic:
Jesus Christ wat een lap text om deze tijd