Toon posts:

RPM fan Chieftec voeding hpc-360-202

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Chieftec Dragon behuizing die is voorzien van een Chieftec hpc-360-202 voeding (360W). Mijn vraag is op hoeveel RPM de fan hiervan behoort te draaien.

In mijn bios geeft de hardware monitor namelijk circa 1300 RPM aan in het rood... betekent dit dat de fan niet goed functioneert? Ik krijg dezelfde waarde als ik kijk in PC Probe van Asus.

Verwijderd

Die heeft pfc, dus het toerental varieert naar gelang de temperatuur. Als je je systeem niet al te zwaar belast is 1300 rpm zeker niet verkeerd, dat kan heel goed kloppen. De mijne is nog nooit boven de 1800 rpm geweest, en zit meestal tussen de 1400-1600. En dat is met een 340W, die dus waarschijnlijk dichter op z'n limiet zit.

Ik zou me geen zorgen maken.

Verwijderd

Topicstarter
Als de fan van de voeding normaal functioneert zoals je stelt, waarom geeft de bios de RPM-waarde dan in het rood aan en krijg ik tijdens het opstarten van de pc elke keer een 'error'-melding van de hardware monitor als gevolg hiervan?

Blijkbaar valt de 1300 RPM dus niet binnen de marges... of kan je de limieten hiervoor in de bios aanpassen? (Ik meen dat de minimumwaarde ergens rond de 2500 RPM ligt) Een andere optie is natuurlijk de hardware monitor voor deze power fan uit te schakelen, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Ik heb trouwens een P4 1.6 CPU met Asus P4B533-E moederbord.

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zou in de bios instellen dat ie geen alarm geeft voor je voedingsfan, dan ben je van het grootste probleem af. Mocht je toch perse willen dat je pc uitgaat of een seintje geeft als die fan uitvalt, dan kun je daarvoor gewoon motherboard monitor of speedfan of een dergelijk prog gebruiken.

De makers van het bios hebben die 2500 zomaar als een waarde genomen omdat die voor veel voedingen wel ongeveer goed is, voor de jouwe blijkbaar niet, maar dat zegt niets over jouw voeding of het bios.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 11:33:
Die heeft pfc, dus het toerental varieert naar gelang de temperatuur. Als je je systeem niet al te zwaar belast is 1300 rpm zeker niet verkeerd, dat kan heel goed kloppen. De mijne is nog nooit boven de 1800 rpm geweest, en zit meestal tussen de 1400-1600. En dat is met een 340W, die dus waarschijnlijk dichter op z'n limiet zit.
Ik zou me geen zorgen maken.
Ik sluit me met ca. 1450-1600 toeren hierbij aan. AMD 1.333.

De temperatuur op dit moment vlak buiten de voeding is zo 32 graden, CPU 52 en MB temp 34.

ARME AOW’er