[FreeBSD] rechten FTP-account

Pagina: 1
Acties:

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-05 20:53
Ik ben wat aan het klooien geweest met mijn oude p100. Daar draait nu vrolijk Apache-PHP en MySQL op. Nu wil ik alleen dat ik via ftp de webpages kan uploaden in de juiste dir (dus gewoon via inetd).
Ik heb geen anonymous ftp "aanstaan", maar een gebruiker webftp gemaakt. Die komt nu in de juiste dir uit, maar kan geen files neerplanten of dirs aanmaken. Ik denk dat ik iets moet vogelen met de user rechten, maar ik snap er de ballen van. Heb het FreeBSD handboek en verschillende sites als BSD Vault en BSD Freaks doorgespit, maar daar heb ik geen concreet antwoord kunnen vinden (ook niet op GoT).
Ik denk dus dat ik iets van "chown webftp /usr/net" moet intypen, maar dat werkte niet echt :(

BVD

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bennierex schreef op 15 December 2002 @ 22:55:
Ik denk dus dat ik iets van "chown webftp /usr/net" moet intypen, maar dat werkte niet echt :(
Wat werkt er dan niet? Iets specifieker graag.

• bennierex
sorry... ik kon maar niet wijs worden uit het rechten-systeem. Ik heb het nu aan de praat, al snap ik nog steeds niet helemaal hoe.
Ik heb nu gedaan;
"chown -R webftp /usr/net"
en vervolgens;
"chmod -R 777 /usr/net"

lijkt dit ergens op, of ben ik nu heel dom bezig?

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

nou het moet executable zijn voor world en ook readable geloof ik
als die dir en alles wat er in staat voor user webftp is dan zou chmod 755 voldoende moeten zijn volgens mij..

Verwijderd

Met chmod -R 777 geef je iedereen alle rechten. Dus dat is niet erg handig lijkt me. 700 zou ik eerder aan denken. Lees FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 26/10 eens door, daar wordt het netjes uitgelegd.

• bennierex
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 00:13:
Met chmod -R 777 geef je iedereen alle rechten. Dus dat is niet erg handig lijkt me. 700 zou ik eerder aan denken. Lees FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 26/10 eens door, daar wordt het netjes uitgelegd.
ok, tnx...
Het maakt op zich niet zo veel uit, want het is puur een webservertje om te testen e.d.
Bedankt voor alle hulp iig

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

met 700 kan de webserver ook niet uit de dir lezen volgens mij...
dus ik denk niet dat het dan nog werkt.

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Je moet gewoon die ftp-user in de groep 'www' gooien, en dan de directory group-writeable maken.

Eventueel nog een 't' flag meegeven, zodat de ftp-user niet aan files van 'www' kan zitten.
Pagina: 1