Toon posts:

[controlers] krijg scsi en ide raid kaart samen niet werkent

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste vrienden op tweakers ik zit al wat enige dagen met een probleem

ik heb op dit moment zowel een scsi controler kaart
- Adaptec 39160

en een ide raid controler kaart
- Promise Fastrack TX2000

nou zijn deze kaarten prima in orde maar als ik ze tegelijk in 1 pc wil gebruiken werken ze niet zoals ik het wil!

De manier dat ik ze wil gebruiken is
1 dat de 39160 Bootable is zodat ik vanaf een scsi schijf kan opstarten
2 de TX2000 herkent wordt met de raid hd's onder windows zodat ik die voor data opslag enz kan gebruiken

Nou heb ik dat niet voor elkaar gekregen.
wat wel lukt maar dus niet wat ik wil is
dat ik van me riad kaart of onboard controler boot en dat me scsi kaart onder windows gezien word en de hdz ook.

Nou is dit heel vervelend want ik heb die raid kaart echt nodig en ik wil niet me scsi kaart weg doen! HELP!

wat extra info
- Promise kaart wordt wel herkent onder windows zodra ik van scsi boot maar hds niet
- Ik draai windows XP PRO UK
- hdz zijn 18.3Gb 15k cheetah scsi op 39160 2X200GB WD JB op TX2000
- onboard ide controler heeft 1X120GB WD JB 1 dvd speler 1 dvd brander 1 cd brander

overige specs staan in sign ik hoop echt dat iemand mij hier bij kan helpen!

Verwijderd

Topicstarter
O ja nog vergeten bij te melden

ik heb de kaarten al in verschillende pci sloten gehad deze ook omgedraait dus bijf tx2000 dicht bij agp slot en anders om
dit heeft niet echt geholpen maar zorgt er wel voor dat ik of alleen de scsi kaart kan gebruiken bootable(dicht bij agp) of als de TX dicht bij de agp staat moet ik van riad of onboard ide booten maar is de scsi kaart + hd wel zichtbaar

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je hebt kans dat je moederbord het gewoon niet toelaat. Misschien is er een bios update. Je kan natuurlijk ook je TX2000 als boot device gebruiken, maar dan windows installeren op de X15. Dan kijkt ie alleen even naar wat files op je raid volume, en dan gaat ie gewoon windows booten vanaf de scsi schijf.

specs

Verwijderd

Topicstarter
wat de bios betreft heb net de 1005 gefashed en dat de de nieuwste bios voor dit model *mischien zijn er beta biosen beschikbaar maar daar waag ik het niet op*

wat de 2e optie betreft gewoon windows installe en dan masterboot record van de raid gebruiken Dat is mischien wel een oplossing ja hoewel ik dat liever niet heb omdat als ik me riad config ga wijzigen me windows ook raar gaat doen maar iedergeval bedankt ik denk dat ik die 2e optie morgen middag even uit ga proberen!

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
wat zijn de irq en dma eisen van deze kaartjes? wellicht een conflict in eisen...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu geprobeert windows opnieuw te instaleren met de controler en scsi kaart

maar nu krijg ik alleen de cheetah schijf te zien!

de partities op me raid zijn niet zichtbaar...

nu denk je oke niet zo erg want hij moet toch op de scsi schijf
maar als ik windows dan instaleert en hij gaat rebooten dan start hij de windows setup weer op vanaf het begin en gaat hij niet door waar hij is gebleven

- ja ik heb met F6 de tx2000 drivers laten laden
- heb ook al geprobeert cd uit de speler te halen
resultaat een zwart scherm op het einde met een underscore die knippert

over de IRQ's gesproken er worden heel wat irq's geshared op mijn pc mischien dat ik dat kan verbeteren maar ik weet niet echt hoe ik dat goed kan doen weet ook niet presies wat wat is mijn lijst

bus No. Device No. Func. No. Vendor ID device ID Device Class IRQ
0-31-0-8086-244B-IDE contoler 14/15
0-31-2-8086-2442-serial bus controler 10
0-31-4-8086-2444-serial bus controler 9
1-00-0-10DE-0250-Display controller 11
2-04-0-1033-0035-serial bus controller 9
2-04-1-1033-0035-serial bus controller 9
2-04-2-1033-00E0-serial bus controller 9
2-10-0-105A-6269-Mass storage controller 9
2-11-0-9005-00C0-Mass storage controller 9
2-11-1-9005-00C0-Mass storage controller 5
2-12-0-1102-0004-Multimedia device 5
2-12-0-1102-7003-input device NA
2-12-2-1102-4001-serial bus controller 9

Ik hoop dat je hier wat wijser uit wordt......

ik heb ook al geprobeert echt alles er uit te slopen zodat er bijna niks meer in zit dat heeft oook niet geholpen ik heb nu wel weer alles in mijn pc omdat als ik het aan de praat krijg niet nog een keer gerotzooi wil hebben dat het met een andere configuratie weer niet werkt

ik da nu uitproberen of ik het aan de praat krijg met windows Meer Ellende
maar goed moet toch wat proberen

is er mischien een bepaalde manier dat ik met een boot programma kan kiezen welke windows ik gebruik? *niet die van windows self*

• maratropa
  • Niet online
irq sharing is nix mis mee, als een kaart aan ACPI voldoet iig.

He je al eens naar promise en of asus gemaild?

specs

Verwijderd

Topicstarter
nee nog niet aangezien ik weet dat hun support niet denderent is.... kan ik wel een weekje op de reaktie wachten maar goed ga ik toch maar even doen dan....

ben nu met Fdisk bezig die raid opnieuw te partitioneren RETE traag maar ja moet toch wat :(

• maratropa
  • Niet online
als het blijft fout gaan zou ik zeggen, verpats die tx2000 en hang die WD's los, ze zijn in hun uppie al heel snel (of heb je echt die doorvoer nodig?). Of nog beter verkoop al je onreine IDE spullen en koop er een 15k.3 voor in de plaats, of 2 10k3's(die zijn nog maar 123 euro, en je kunt er 2 software stripen).

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 16-12-2002 16:04 ]

specs

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Start eens op met alleen je Promise-kaart en dan in het bootmenu van Promise aangeven dat geen enkel schijfarray bootable is?
Vervolgens je Adaptec kaart erbij prikken. Bij de volgende reboot gaat dan alleen de Adaptec proberen te booten.... Lijkt me vrij simpel? Of stel ik het nu te simpel?

WinXP trekt het [natuurlijk] prima dat er meerdere controllers in het systeem zitten, maar er kan er maar één bootable zijn!

[ Voor 24% gewijzigd door Concrete op 16-12-2002 16:24 . Reden: Xtra info ]

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

Verwijderd

Topicstarter
de bios van promise is erg mager ik kan helemaal niks instellen wat wel en niet bootable is enige waar ik dat kan doen is in my bios zelf dus Boot first from ide controller card/scsi device
of onboard ide controller hd of cd rom enz

maar goed die optie van scsi en ide te booten komen ze allebij voor in aanmerking!

en het probleem is dat ik dus maar 1 kaar kan laten zoeken naar harde schijfen. Voor beeld

als ik de adaptec scsi kaart het meest in de buurt van me agp slot plaats krijg ik die te zien.

hij zoekt dan naar devices en boot vanaf die devices *mits in de scsi bios ingesteld*
maar dan skipt hij de promise bios! dat houd in dat hij de kaart wel onder windows ziet maar dus niet de arrays omdat hij die niet heeft kunnen dedecteren!

doe ik het andersom dan zie je dus de adaptec bios search niet maar alleen de promise bios
laat je hem dus even zoeken naar de array en dan boot hij daar van maar vervolgens is het niet mogelijk van de scsi te booten omdat die niet aangesproken wordt.......

over het aanschaffen van scsi schijfen ik weet niet hoe duur 400GB aan scsi drives kost maar ik den gerust wel meer dan 800EURo...... anders had ik het gerust wel gedaan :+)

verders als ik die schijfen op me ide controler plaats moet ik wat dingen weg halen aangezien die controllers helemaal vol zitten met dvd spelers cd rom branders tape streamers enz

EN hij ziet maximaal maar 128GB tis nog maar een udma 100 Controller............
en ja ik heb een bios update gedaan en dat mocht neit helpen mischien een tip hoe ik dat kan verhelpen dan kan ik er wel mee leven door een cd brander weg te doen en een dvd speler liever niet maar dan is het niet anders

concete wat jij zecht heb ik dus al geprobeert :) probleem is als hij goed geconffiged is en ik laat de adaptec ze gang gaan dan worden de instellingen van die promise niet gebruikt omdat hij de kans niet gekregen heeft om zijn settings door te spelen.

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 16:27:
de bios van promise is erg mager ik kan helemaal niks instellen wat wel en niet bootable is
[....]
Sorry, maar dat is dus niet waar.
Zie de manual op de site van promise, bladzijde 24.
Veel succes ermee!!

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

Verwijderd

Topicstarter
je hebt helemaal gelijk stom dat ik dat over het hoofd heb gezien maar ja ik kan wel kiezen welke bootable is maar ik kan niet kiezen dat ik geen 1 bootable wil hebben :(

Verwijderd

Topicstarter
WHUAAAAAAAAAAHHAHAHAH EINDELIJK!

het is me gelukt!

heeft me een dag gekost maar eindlijk is het voor elkaar CHEERS

ik iedereen bedanken die moeite heeft gedaan om mij te helpen :D

• maratropa
  • Niet online
nou wil ik eigenlijk wel weten hoe :)

specs

Verwijderd

Topicstarter
om eerlijk te zijn is het nog niet helemaal zoals ik het wou maar goed ik kan met dit resultaat wel leven

ik heb die TX2000 er uit gesloopt
me onboard kaart weer aangezet
ik weet niet hoe ik het presies voor elkaar heb gekregen maar ZOWEL de scsi bios als de raid bios laten zich niet zien bij het booten!
nu heb ik die wds dus gewoon wel op die raid kaart staan maar dus elk apart dus niet in 0..... dat is wel jammer maar goed eigenlijk niet zo heel erg belangrijk want ik ga toch wat meer met scsi doen later zodat ik daar me performance uit haal deze schijfen is meer voor storage

bij het laden van windowsxp setup heb ik met F6 de drivers geladen van de onboard prommise waarna ik ZE eindelijk tegelijk kon zien bij de setup! dat heeft me echt veel werk gekost nu een kleine c op 1 wd schijf gemaakt zodat die de masterbootrecord bezit waarna ik de instalatie op de cheetah heb geplaats.

BEN wel tevreden met de huidige situatie ben alang blij dat ik ze kan gebruiken!

Maar nu data over zetten :D want die 120 en 80 schijfen gaan der uit! :+)

Verwijderd

Hmmmz... als je beide als bios wil hebben, moet je ff gaan sleutelen met de BIOS van de Adaptec kaart :p
Daar kun je namelijk instellen welke kaartID je gebruikt... zet die op de tweede... dan kan die promise kaart gewoon op 1 :+

Verwijderd

Topicstarter
:) klinkt leuk maar mijn ervaring tot nu toe was dat ik altijd maar 1 bios kon zien dus of promise of adaptec niet bijde maar ik laat het gewoon zoals het is :) de wachtijden zijn nu ook voorbij aangezien ik bijde biosen niet meer zie laden enzo dus het heeft zo zijn voordelen
Pagina: 1