visitekaartje

Pagina: 1
Acties:
  • 97 views sinds 30-01-2008

• shakkie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik probeer het toch even.
Ik heb een ontwerp voor een visitekaartje gemaakt. Nu wil ik datr in een visitekaart formaat afdrukken zodat het er een beetje shappelijk uitziet.
Met welk programm kan ik dat doen? Ik heb het met quark geprobeerd maardaar kan ik niet mee overweg...

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Hiermee bijvoorbeeld:
http://tucows.nl.uu.net/business/preview/198989.html

Maar je zou het kaart-ontwerp ook gewoon kunnen opslaan als hoge kwaliteit JPG en dat in Word plakken toch?

[ Voor 43% gewijzigd door TripleM op 15-12-2002 22:52 ]

Verwijderd

> ik doe dit soort dingen in illustrator, aangezien ik ook niet echt overweg kan met quark.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
Vector based
Illustrator / Freehand / CorelDRAW

Pixel based
Photoshop / Photopaint / Paint Shop Pro

Opmaak
QuarkXPress / InDesign

Overal kun je maten in opgeven en teksten/afbeeldingen plaatsen. De vraag is natuurlijk wat je zelf het prettigst vindt werken. Aan te raden is een vector-based programma, of een opmaakprogramma. Af te raden is een pixel-based programma gezien het niet echt gebruikelijk is om foto's en dergelijke af te beelden op een kaartje wat meetal puur informatief en zakelijk moet zijn.

Houd rekening met je afloop, je CMYK, je fonts enzovoorts.
Beste is even met je drukker bellen over dat soort dingen.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• shakkie
Ik weet het, een drukker is ideaal voor dat soort dingen alleen die zijn ook een beetje duur en ik ben een beetje startend :)

• Willem
TripleM:
Hiermee bijvoorbeeld:
http://tucows.nl.uu.net/business/preview/198989.html

Maar je zou het kaart-ontwerp ook gewoon kunnen opslaan als hoge kwaliteit JPG en dat in Word plakken toch?

1 Tip: Niet doen.

Drukwerk vereist professionaliteit. Dat is in Word ver te zoeken, en is geen opmaak programma waar drukkers mee om kunnen gaan. Althans, niet mee om willen gaan. Terecht...

Dus advies: Illustrator of eventueel Quark.

• Willem
Wat wil je dan doen? Naar de local copyshop? Of zelf printen?
Dan zou ik alsnog voor profi proggies gaan, komt 't mooiste uit je printer...

• Dark Blue
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Met Quark moet je even oefenen... ik had slechts een kliekje Illustrator ervaring en vroeger met Publisher gewerkt, en ik had in 1 ochtend QuarkXpress door hoor!

*auw* ik moet opeens denken aan een gozer die blufte 3dsmax in 1 middag te leren... goed, zoals ik verderop al zeg, ik ben geen pro... ik leer elke dag weer een functie bij

1) Waar heb je het visitekaartje in gemaakt? Photoshop?
Haal dan alle tekst weer weg, en sla alleen de achtergrond op als .EPS of .TIFF.

Start QuarkXpress, en maak een A4tje aan. Wat het handigste is, is eerst hulplijnen trekken.
Een visitekaartje heeft standaardmaten, helaas kan ik ze nooit onthouden. Ik neem meestal iets van 85 mm. bij 55 mm., of 9 mm. bij 55 mm..
Dus, begin je hulplijnen ongeveer 5 mm. van de kant, zodat je wat marge hebt bij het afdrukken. Dan een horizontale hulplijn erbij op 6 mm. en een verticale op bijv. 9mm. of 9,5 mm..
Hulplijnen maak je door vanuit de lineaal boven en aan de zijkant te slepen, dan krijg je een hulplijntje mee. Met het horizontale venstertje onderaan je scherm kun je zien op hoeveel mm. je zit. Als ze uitstaan, moet je eerst bij 'Beeld' eens gaan kijken of 'Stramien weergeven' aanstaat - en of je alle schermpjes en menuutjes terug kunt vinden waar ik nu doorheen raas.

Enfin, neem de rechthoekige knop met het kruis erdoor uit je menuutje. Sleep een vak vanaf je stramienlijn linksboven, tot aan je tweede duo stramienlijnen: de onderkant van het kaartje. Importeer de achtergrond van je visitekaartje. Zet nu de tekst erop.
Als je dit in Photoshop al gedaan had, en je moet nu je kaartje resizen om in het vak te passen, kan je tekst onscherp of juist blokkerig worden. (Hoewel, als je het had opgeslagen als EPS... ) enfin, neem het zekere voor het onzekere en zet het er opnieuw in.... :)

Selecteer nu alles wat je in dat vakje hebt staan, en groepeer het.

Maak nu nog een hele reeks stramienlijnen aan: op 5 mm. afstand om je eerste kaartje in de hoek heen, zodat je tussen elk kaartje een marge hebt om uit te snijden/knippen.
Plak nu je gekopieerde groep, en plak hem naast het andere kaartje.

Als je bij 'Beeld' je stramienlijnen op magnetisch hebt staan, kun je ze zo tegen de lijnen aanplakken. Zo kun je een heel blad volzetten met ong. 10 kaartjes.

Dit is de manier waarop ik het geleerd heb en altijd doe, ik ben geen pro, ik ben een pru(tser) maar de klanten zijn toch altijd tevreden dus ik neem aan dat ik niets fout doe... :)

Succes :)

[ Voor 8% gewijzigd door Dark Blue op 15-12-2002 23:01 . Reden: weer met 2 pootjes op de grond... ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Pelle
  • Laatst online: 00:23

Pelle

🚴‍♂️

Heb zelf diverse visitekaartjes ontworpen met Illustrator. Is goed te doen; neem 2 mm marge in acht, sla op als eps en jij hebt je visitekaartje.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Simpelste oplossing:

Ren, fiets, rij, schaats naar de winkel. Koop wat vellen kant en klare witte visitekaartjes. Selecteer in je tekstverwerker de gewenste formaat sticker/kaartjes en plaats dan je tekening/logo/etc.

Voor de luierikken en minder creatieven zijn er kaartjes met een kleur of een motief als achtergrond.

Leverancier van dit soort spul:
www.decadry.com

Edit:
Ik gebruik zelf type: Graniet clic OCB-3917

Daarna tekst en logo gewoon zw/w met een laserprinter er op gedrukt.

Absoluut niet van een drukwerkkaliteit te onderscheiden.

[ Voor 20% gewijzigd door Guardian Angel op 15-12-2002 23:08 ]

ARME AOW’er

• Willem
Beetje omslachtig is het wel. Zou een custom formaat document maken, en dan rondom snijlijnen trekken ipv A4 gebruiken, dat slaat echt nergens op. 2mm is daarvoor genoeg, uiteraard drukker-afhankelijk, maar is wel het meest gebruikelijk.

Daarnaast:
1) Nederlandse Quark sucks en 2) Topicstarter gaat 't zelf doen ipv laten drukken ;)

• shakkie
wow, darkblue, bedankt voor je tut!! Heel erg bedankt!

Verwijderd

ik heb photoshop gebruikt om m'n visitekaartjes uit te printen dat werkte best goed, gewoon goed papier en lekker hoge resolutie, nou kan ik ook niete cht goed overweg met quark en illustrator....

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

willem169 schreef op 15 december 2002 @ 23:04:
Beetje omslachtig is het wel. Zou een custom formaat document maken, en dan rondom snijlijnen trekken ipv A4 gebruiken, dat slaat echt nergens op. 2mm is daarvoor genoeg, uiteraard drukker-afhankelijk, maar is wel het meest gebruikelijk.

Daarnaast:
1) Nederlandse Quark sucks en 2) Topicstarter gaat 't zelf doen ipv laten drukken ;)
1) Ík heb het niet gekocht... mij werd alleen gevraagd er mee te werken.
2) Juist dan lijkt het me voor de hand liggend dat hij het papier op A4 formaat koopt/heeft gekocht omdat dat in de printer past...

Wat zit ik weer te etteren he! Maar met die 2 mm. ben ik het eens, ik heb het alleen met 4 mm. geleerd... who cares. Als je bang bent dat je mis zit, maak je gewoon eerst een afdruk op normaal papier voordat je je speciale papier gebruikt.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• shakkie
Ik ga een beetje puzzelen! Ik heb meer dan genoeg tips gehad. Bedankt weer!

• shakkie
Nog ven een vraag. Als ik een plaatje importer in quark wordt ie blokkerig. Hoe kan ik dat voorkomen?

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Dat is gewoon zo, print het maar voor de test een keer uit en je zult zien dat het gewoon scherp is. QuarkXpress doet niet zijn best om je afbeeldingen zo mooi mogelijk neer te zetten, maar zo snel mogelijk, zodat je er snel doorheen kunt scrollen en de beelden vlug kunt verplaatsen over de pagina, zonder dat hij telkens een hoge-resolutie plaat opnieuw hoeft in te tekenen.

Ohja, het resizen van een geimporteerd plaatje binnen het vak waarin je hem geimporteerd hebt, doe je zo: je kiest de tweede knop van boven uit het menu, ik geloof een handje met een verticaal streepje erbij, zo'n 'I' en dan kijk je onderin bij het horizontale schermpje met afmetingen enzo. Daar staan nu W: en H: op 100%, en dat kun je verhogen of verlagen.
Als je hem verhoogt, moet je er wel op letten dat je plaatje mogelijk onscherp wordt...

• shakkie
Okeej das duidelijk. ff checken met een printje!

Verwijderd

Wat wel vervelend is met Quark, is dat de kleuren vaak zuigen als je het op een printer afdrukt. Als je het laat drukken heb je dat probleem niet, omdat de drukpersen met het Quarkformaat om kunnen gaan.

Heb je daar last van kun je alsnog gewoon Illustrator gebruiken.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2002 01:30 . Reden: typo. ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Bedoel je daarmee als ik het goed lees, dat drukpersen (of waar ik dan mee werk: een kleurencopier) CYMK kleuren gebruiken, en dat een kleurenprinter voor thuis gewoon met RGB werkt, of heb ik het nou fout?

Eerlijk gezegd ben ik in dat gedeelte nog erg n00bish, ik stuur alles naar de copier toe in mijn geval, en ik heb nog nooit gezien dat kleuren er verkeerd uit zijn gekomen, ook al krijg ik soms de waarschuwing dat er én CYMK én RGB afbeeldingen in mn QuarkXpress bestand zitten... kwestie van geluk hebben denk ik, ik zal nog wel een keer tegen de lamp lopen...

• shakkie
Het zit me niet echt mee hoor. Mijn text ziet er prima uit maar aangezien mijn logo ook bestaat uit text komt dat er mooi blokkerig uit :( Das zeker niet met quark op te lossen

• Willem
Tja.. je werkt zeker met een all-in-one-home-printertje... ;)

• paultjeb
  • Niet online

paultjeb

Man, wat 'n boudel!

ga maar eens met een ontwerpie op cd naar de multicopy.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Ik heb hier net een aantal kaartjes besteld. Tweekleurenprint 1 naam voor €325, 250 kaartjes. Het ontwerp was al gereed, ging dus alleen nog maar om de opmaak van de namen, het drukken, het snijden en het verzenden. Overigens maakt het niets uit of je er 250 of 8000 drukt. Het zijn de startkosten die de prijs voor het overgrote deel bepalen.

• Willem
Ligt ook nog aan het feit of je ze laat drukken of printen ;)
Bij printen lagere (geen) instelkosten

• shakkie
Ja, dat is bekend. Ik wil alleen geen kaartjes "strooien"maar het s wel de bedoeling dat mensen de naam kennen. Vandaar de kaartjes die uit de printer moeten rollen!

• shakkie
Ik heb het kaartje uiteindelijk (heel eigenwijs) In fireworks gemaakt. Daar kan ik goed mee overweg. Nu nog ff printen en dan zien we wel wat er uitkomt....

• Stalkert
  • Laatst online: 12-06 08:07
Zorg dat je hem exporteert naar PDF. Dit is een bestand waar iedere drukkerij wel wat mee kan. Zorg er wel voor dat het ontwerp is opgebouwd uit CMYK kleuren.

• Willem
Vanuit Fireworks export naar PDF? Dacht niet dat dat kon.
Als je een CMYK TIFFje hebt is dat an sich ook OK.

visitekaartje is btw 1 woord ;)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
willem169 schreef op 16 december 2002 @ 12:28:
Vanuit Fireworks export naar PDF? Dacht niet dat dat kon.
Als je een CMYK TIFFje hebt is dat an sich ook OK.

visitekaartje is btw 1 woord ;)
vanuit fireworks naar CMYK? Dacht niet dat dat kon.

;)

Verwijderd

Stalkert schreef op 16 December 2002 @ 12:27:
Zorg dat je hem exporteert naar PDF. Dit is een bestand waar iedere drukkerij wel wat mee kan. Zorg er wel voor dat het ontwerp is opgebouwd uit CMYK kleuren.
Bel dan vantevoren wel op hoe en wat? Er zijn regels die drukkers graag zien wanneer je een PDF levert. Ik weet niet precies welke dit zijn, heb er behoorlijk wat over gelezen. Dus gewoon simpel een PDF inlveren zit er niet in.

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 12:44:
[...]

Bel dan vantevoren wel op hoe en wat? Er zijn regels die drukkers graag zien wanneer je een PDF levert. Ik weet niet precies welke dit zijn, heb er behoorlijk wat over gelezen. Dus gewoon simpel een PDF inlveren zit er niet in.
oh? een PDF is een PDF hoor; het enigste wat je niet moet flikken is 'm beveiligen :+

de drukker kan PDF importeren in Quark en heeft dan meteen de juiste fonts, vectors, papierformaat, kleuren, etc. Kwestie van alles netjes instellen en naar de printer sturen.

Tenzij zo'n klojo (*kijkt onschuldig*) natuurlijk met een RGB-document aan komt zetten en dan mag de drukker dat een middagje gaan omzetten >:) O-) :P
edit:
een Certified PDF is dan natuurlijk wel het beste, zeker voor profi drukwerk :)

[ Voor 8% gewijzigd door HunterPro op 16-12-2002 12:50 ]

• Willem
Certified PDF, staat deze maand een (uitgebreid) artikel over in de D-zone.
Heeft wel toekomst, word alleen nog niet veel gebruikt... 't lijkt me wel wat.

Ja, is draadje over geweest: [rml][ DTP] Certified PDF / kleuren[/rml]

Verwijderd

ik zal even wat artikelen erover op gaan zoeken, er is bij drukkers namelijk behoorlijk wat gezeik over hoe sommige mensen hun PDF aanleveren. En ik weet ook wel hoe een drukker met PDF's omgaan ;) ... maar ik zal even het artikel opzoeken vanavond, stond dacht ik behoorlijk wat over in, in de Publish.

• Willem
En inderdaad ook in de Publish..

vraag me trouwens af of je hier zomaar een artikel uit een blad mag plaatsen zonder eerst toetstemming te hebben van de uitgever, zou ik even mee uitkijken.

Verwijderd

daar heb je gelijk in, bedankt voor de waarschuwing. Houden ze niet online hun artikelen bij? Ik zal ze wel even emailen voordat ik het hier plaats!

• Willem
k :)

Zal ik de D-zone eens benaderen.

edit:
Even zoeken naar "certified" en je hebt een hoop hits

[ Voor 65% gewijzigd door Willem op 16-12-2002 13:04 ]

• shakkie
Mensen, bedankt voor al jullie inspanningen. Ik heb mijn visittekaartjes na een heleboel moeite. Ik moet dit ff kwijt.
Ik wilde in rotterdam naar een copieer en print servoice toe om de boel af te laten drukken op 200 grams papier. Das niet zo makkelijk :)

(11.00 uur zaak 1) Kleurmachine was kapot. Niets aan te doen maar ik kon verder naar een conculega van dit bedrijf genaamd zaak2.

zaak 2) Dit bedrijf had een mooie nieuwe pc staan en een oude 386. Aangezien de "mooie"pc in gebruik was moest ik het regelen achter de 386. Geen probleem , dacht ik.... Ik druk de eerste af en krijg deze in zwart wit terwijl ik kleur moest hebben en dit ook in de pc had ingesteld. Ik mocht de zwart wit print betalen en hoefde dan geen kleurprijs te betalen :P Toen moest ik wachten tot dat de "mooie" pc vrij was. Helaas zat daar zo`n knutsel figuur achter die vrolijk kerstkaarten aan het knutselen was.... Na een half uurtje te hebben gewacht heb ik de zaak verlaten op zoek naar de volgende.

zaak 3) Deze zaak had helaas ff geen tijd want ze wilden pausewren. Kom maar terug als u ziet dat we klaar zijn met eten. Ik heb deze man duidelijk gemaakt dat klantvriendelijkheid anders gaat maar aangezien hij toen al met een broodje tussen zijn wangen stond heb ik de zaak maar verlaten...

zaak 4) Dit bedrijf zat vol en had geen zin om er nog een klant bij te nemen. Kom morgen maar terug...

zaak 5) Dit bedrijf was erg vriendelijk totdat ze mijn 50 printjes in de versnipperaar hadden gegooid omdat ze dachten dat ik al weg was :( Ze vonden wel dat ik het moest betalen want ik had iwel gebruik gemaakt van hun kostbare inkt. Ik ben uiteindelijk weggegaan en kreeg wat vervelende woorden van de bedrijfsleider naar mijn hoofd geslingerd...

zaak 6) Meneer , das geen probleem en 20 minuten later was ik buiten met een tasje vol visitte kaartjes (helaas was het toen wel 16.30....)

resultaat van deze dag..... klotehumeur.....

Verwijderd

kun je er 1tje het inet op slingeren?!! ben wel benieuwd nu

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Als je nou in zaak 1 de hele boel had achtergelaten...
Printers staan vaak onder een servicecontract... mijn inschatting is dat binnen 24 uur die kleurenmachine wel weer aan de praat was geweest. Dan hadden die mensen op hun gemak, in alle rust met al hun aandacht, jouw visitekaartjes kunnen maken. Had je ze vast de volgende dag of de dag daarna op kunnen komen halen.

Scheelt:
a) veel tijd
b) geld
c) 5 andere bedrijven een hoop stress :)

[ Voor 5% gewijzigd door SillyJW op 16-12-2002 18:16 ]

• shakkie
hahaa, ja das waar, ach. Het is gelukt en ik was te happig. Ik wil het kaartje wel op het i-net zetten hoor: over 2 minuten op [knip] Ik haal hem er daarna weer af want het zou gezien kunnen worden als reclame. :)
.

[ Voor 8% gewijzigd door Bosmonster op 16-12-2002 22:23 ]

Verwijderd

k zie de geem spam in hoor :D

ik zou de ondertitel in t vervolg meer nadruk geven, hijs nu wel een beetje licht......

(en zie k et goed dat er spaties staan in [knip])??!

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 16-12-2002 22:24 ]

Verwijderd

opm:

[knip]

addware == adware

[ Voor 40% gewijzigd door Bosmonster op 16-12-2002 22:24 ]

• shakkie
en bedankt weerhe!!1 Ik heb wat typotjes gemaakt maarwe zijn nog niet officieel in de luch! Ik vraag nu de mods om een slotje want anders zou dit toch weleens als spam gezien kunnen worden.....

• Bosmonster
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

op verzoek van TS gesloten en links verwijderd
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.