Toon posts:

Debian met twee internet verbindingen.....

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik ga binnen kort verhuizen en kom in een studenten flat te wonen.

Binnen dit flat ligt een groot netwerk, via dit netwerk en een PPPeO verbinding heb ik toegang tot het internet. Via deze PPPeO verbinding is het niet mogelijk (nou ja, niet toegestaan om een webserver etc. te draaien). Ik verhuis dus m'n adsl verbinding mee.

Ik ga een nieuw router/gateway servertje opzetten met Debian (De oude blijft tot dat het helemaal is gelukt staan om te zorgen dat m'n webserver online blijft).

Ik ga ook nog binnen m'n kamer een subnet aanleggen zodat al m'n comps. lekker snel bij m'n fileserver kunnen....

het komt er dus ongeveer zo uit te zien;

[Router]
(IpChains)
(Routed)
(DHCP)
(DNS1)
eth0 ADSL-MODEM LINK
eth1 INTERN LAN (Met Firewall)
eth2 FLAT LAN
eth3 RESERVE LAN
*PPP0 ADSL Internet (Statisch IP en Firewall)
*PPP1 INTERN FLAT Internet (Dynamisch IP en Firewall)

[Webserver]
(FTP)
(FILESERVER)
(BnetD)
(ETC)
eth0 INTERN LAN
eth1 FLAT LAN (Met Firewall)

[Diverse server]
(DNS2)
(Andere onbelangrijke dingen)
eth0 INTERN LAN
eth1 FLAT LAN (Met Firewall)

Nu heb ik de volgende vragen

*In [Router] zitten 4 NIC's, eth 0 is een 3Com 3c509 10baseT nic, de andere 3 zijn RealTek RTL8339 kaartjes van Safeway (Tegenwoordig Sweexs).
-> Zal ik de 3Com kaart vervangen met een Realtek iedentiek aan de andere 3. Dit i.v.m. communicatie die direct tussen de NIC's loops (Zonder dat de CPU iets hoeft te doen). Ik weet niet of dit relevant is, maar ik weet dat dit in iedergeval bij nieuwere 3Com kaarten gebeurt en vroeg me af of dit ook tussen realtec kaarten gebeurd.

->Daarnaast heb ik een probleem met het routen over de server heen. Ik heb geen zin om de nieuwe ISP binnen het flat te zijn en wil dus geen communicatie hebben tussen mijn dure ADSL en het FLAT LAN. Maar ik wil wel op het INTERNE LAN van beide verbindingen optimaal gebruik maken. Tips zijn zeer welkom, maar ik draai dus excusief Debian en niets anders..... (Wat de Boer niet kent dat eetie niet)....

-> Wie weet een mooie Russiesche vrouwen naam voor mijn nieuwe [Router]?

-> Wie heeft een goeie naam voor deze nieuwe Internet Exchange? :*)

Extra vragen kreeer ik na het lezen van de reacties en het hier boven genoemde resultaat bied geen garantie voor de toekomst... :P

B.v.d. Golfgeo

Verwijderd

-Maakt niet echt uit, hoewel 100 mbit mooier zou zijn
-Google: Vlan
-Anoesjka (google: russian female names)
-AMS-Dit-is-niet-echt-PNS-IX
-Resultaat? Weinig resultaten tot nu toe....

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 22:34 . Reden: Typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 22:33:
-Maakt niet echt uit, hoewel 100 mbit mooier zou zijn
Tja, vergeet niet dat een ADSL model max 10 m/bit is en ik vroeg eigelijk of Realtec kaarten met elkaar zonder CPU tussenkomst communiceren en of zij dat ook met 3Com doen en ook of die 3Com kaart een goeie is...
-Google: Vlan
Oke, dit is best leuk, maar hoe bedoel je (in mijn situatie)?
-Anoesjka (google: russian female names)
Mercie, de eerste op m'n lijstje
-AMS-Dit-is-niet-echt-PNS-IX
Nog niet, maar m'n server-ruimte is geschikt om andere lannetjes aan elkaar te verbinden, dit kan ook voor bedrijven en die VLAN's :)
-Resultaat? Weinig resultaten tot nu toe....
Ja, het topic is nog geen 10 min. oud, dus ik heb goede hoop.... :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

Dit topic is gesloten.