Toon posts:

De 10 geboden.

Pagina: 1
Acties:
  • 292 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
God geeft een plakaat met daarop 10 geboden aan Mozes (toch?).
Eén van die geboden : Gij zult niet doden.

Een poosje later trekken de Joden Palestina in en bezetten dat land. Daarbij zullen ongetwijfeld doden gevallen zijn. Een volk laat zich nou eenmaal niet zo 1-2-3 van een land zetten.
Waren de 10 geboden toen niet van kracht ofzo?
Of golden die door een juridische vormfout toen nog niet?

Hypocritie als je het mij vraagt.

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-12 19:28

faraway

Dank U...

Beetje flauw,
Volgens het nederlandse strafrecht is doodslag ook al eeuwen strafbaar, waren wij nu met z'n allen ook hypocriet toen we deelnamen aan de bombardementen op Servië?
De tien geboden zijn op de persoon gericht, misschien vindt je het niet terecht dat dezelfde regels niet voor een land/volk als geheel gelden, maar ik kan zo snel geen voorbeeld bedenken van een land/volk in de geschiedenis, waarbij dit niet het geval was.
(en als er al een voorbeeld van is dan is dit toch wel een spreekwoordelijke 'uitzondering die de regel bevestigd').

Verwijderd

Die hele "10 Geboden(tm)" vind ik hoe dan ook al onzin.
Het zijn gewoon een paar standaard leefregels die in die tijd al heel normaal waren voor dat volk, dus er was niets spectaculairs aan!

Het blijkt dat zelfs de meest onderontwikkelde stammen uit de oerwouden van Afrika net zulk soort leefregels hebben (hier en daar wat aanpassingen) en die hebben echt nog nooit van hun -primitieve- leven van enige "10 Geboden(tm)" gehoord. ;)

Puur een interpretatie van Mozes (geloof ik) waarmee hij interressant overkwam op zijn volk.

En inderdaad, geloof gaat net zover als het dat volk uitkomt.
Omdat de bijbel/koran etc. ook vol met tegenstellingen staan over een en hetzelfde onderwerp (niet zo gek het is door totaal verschillende mensen op totaal verschillende tijdstippen met totaal verschillende bedoelingen in elkaar geflantst) en je kan dus alle kanten uit.

De bijbel: intrepreteer het hoe het jou het beste uitkomt en je kan niet mis! (tenminste zo denken vele personen erover, ik ben atheist).

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 13:38

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Lees <a target=New href="http://www.positiveatheism.org/hist/lewis/lewten0c.htm">Jospeh Lewis' "The Ten Commandments"</a>

Een onderzoek naar de ware betekenis van de tien geboden.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>It was fear of the sin of spilling blood and the resulting contamination, and not any humane, moral or ethical reason, that was responsible for the formulation of this Commandment as part of the Decalogue of a primitive people obsessed with the superstitious belief in animism.[/quote]Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12 17:40

CmdrKeen

Krentenboltosti

blaaa
De tien geboden komen in alle levensbeschouwende teksten terug, alleen onder een andere naam. De meeste politieke partijen voeren ze ook, en ze zijn in de Grondwet verankerd. In de Bijbel en de Koran, alle heilige boeken.

Het is heel simpel: deze regels zijn er voor het welzijn van een groep. Als je je dus niet vervonden voelt in een groep, voel je je ook niet geroepen de tien geboden te volgen.

Bloed, zweet & koffie

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 10:49
Veel van de tien geboden kun je inderdaat in min of meer dezelfde form terug vinden in de meeste wetten. Dat is logisch want het zijn hele algemene wetten die inderdaat nodig zijn voor het vredig bestaan van een groep mensen.

Virgol

Verwijderd

Kill one person, and they call you a murderer.

Kill 1000 people, and they call you a conquerer.

Go figure.....

Verwijderd

De 10 geboden zijn natuurlijk standaard leefregels. Ze waren namenlijk net weg bij de egyptenaren die hun overheerste dus hadden ze zelf nog geen wetten. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Een poosje later trekken de Joden Palestina in en bezetten dat land. Daarbij zullen ongetwijfeld doden gevallen zijn. Een volk laat zich nou eenmaal niet zo 1-2-3 van een land zetten.
Waren de 10 geboden toen niet van kracht ofzo?
Of golden die door een juridische vormfout toen nog niet?

Hypocritie als je het mij vraagt.[/quote]Het gebod was volgens mij gij zult niet moorden, dus iemand doden zonder goede reden. Als je niet mocht doden zou God zijn eigen gebod constant breken (iedereen gaat dood)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 13:38

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het gebod was: Gij zult geen bloed op de aarde van uw land verspillen. Een taboe op bevuiling van grond door bloed, geen morele leefregel.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

lord daemon:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Het gebod was: Gij zult geen bloed op de aarde van uw land verspillen. Een taboe op bevuiling van grond door bloed, geen morele leefregel.[/quote]je moet deze niet helemaal letterlijk lezen. het "bloed op de aarde van uw land verspillen" is wel degelijk een symbool voor moorden.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>De meeste politieke partijen voeren ze ook, en ze zijn in de Grondwet verankerd[/quote] De tien geboden in de grondwet verankerd? Hmm, dan zijn jullie (atheisten) nu allemaal strafbaar. Gebod 1 van de 10 is dat je in de God moet geloven die Joodse volk uit Egypte heeft bevrijd. >:)

Dus als je het dan over de '10-geboden' hebt, vergeet dan zeker gebod 1 niet!

Verwijderd

Peter >>><BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> De tien geboden in de grondwet verankerd? Hmm, dan zijn jullie (atheisten) nu allemaal strafbaar. Gebod 1 van de 10 is dat je in de God moet geloven die Joodse volk uit Egypte heeft bevrijd.
Dus als je het dan over de '10-geboden' hebt, vergeet dan zeker gebod 1 niet! [/quote]Opdringerig figuurtje die godheid. Als je nog eens met hem praat vraag dan ff of ie wel eens van vrijheid van meningsuiting enzo gehoord heeft.

En als die popel daarboven wil dat ik geloof dat ie daar zit zal ie toch even met iets overtuigender bewijs aan moetn komen zetten.

Verwijderd

"It is my conviction that killing under the cloak of war is nothing but an act of murder." - Albert Einstein.

Verwijderd

"Gij zult niet oordelen."

Heerlijk toch zo'n gebod? Daardoor heeft iedereen nu vrijheid van meningsuiting, geloofsovertuiging en uiterlijk. :)

Verwijderd

Jullie moeten niet vergeten dat de tien geboden zoals wij ze kennen, bijna met 100% zekerheid niet de orginele 10 geboden zijn. Door vele vertalingen in schiftingen is er veel veranderd

Verwijderd

je hebt natuurlijk gelijk, cronus. Maar dan ga je je toch afvragen of het niet juist WEL de bedoeling is om mensen te vermoorden, alleen dat een taalfoutje dit heeft veranderd >:)

Verwijderd

De juiste vertaling moet zijn dat je niet zult moorden. Doden mag onder bepaalde omstandigheden.

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12 18:41
Hier heb ik persoonlijk eigenlijk nooit nagedacht.
Ik geloof absoluut in God en geloof dat Jezus de zoon van God is.
Je hebt me wel aan het denken gezet, heb het antwoord niet, weet niet of ik die ooit ga krijgen.
Ik zou graag begrijpen wat de context is van de 10 geboden, hoe het bedoeld is.
Wel weet ik dat door het niet houden van de 10 geboden veel dingen fout gaan.
Ook weet ik dat het voor mij moeilijk is deze geboden te houden,
maar ik ga er ook niet van uit dat dat lukt.

misschien moet je de 10 geboden net zo zien als dat wij de Nederlands(ch)e wet hebben, waar aan we ons trachten te houden, zodat het in ons land geen zootje wordt?!

wow, 7 jaar na dato geef ik een reply , hoe koel is dat ;)

[ Voor 4% gewijzigd door whitehouse op 12-11-2007 14:28 ]

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 00:21
Lord Daemon schreef op woensdag 08 november 2000 @ 13:23:
Lees <a target=New href="http://www.positiveatheism.org/hist/lewis/lewten0c.htm">Jospeh Lewis' "The Ten Commandments"</a>

Een onderzoek naar de ware betekenis van de tien geboden.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>It was fear of the sin of spilling blood and the resulting contamination, and not any humane, moral or ethical reason, that was responsible for the formulation of this Commandment as part of the Decalogue of a primitive people obsessed with the superstitious belief in animism.[/quote]Lord Daemon
Eigenlijk een hele lelijke 'strong misreading'...

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Het lijkt me niet dat de oorspronkelijke discussierenden nog aan deze discussie deel zullen nemen. Voor een nieuw topic is natuurlijk ruimte.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.