Spec: {XP 1800+ Thoroughbred A} {512 DDR} {Leadtek K7 NCR18D pro} {Radeon 7500} {WD 80GB JB (8MB cache)} {Alpha 8045 + Papst}
Is me helaas niet gelukt!Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 20:14:
probeer google eens
Spec: {XP 1800+ Thoroughbred A} {512 DDR} {Leadtek K7 NCR18D pro} {Radeon 7500} {WD 80GB JB (8MB cache)} {Alpha 8045 + Papst}
http://radel.inet.net.nz/m810lmr.html
dit is een goeie faq over je moederbord
[ Voor 7% gewijzigd door Gianni Rombios op 15-12-2002 20:32 ]
Dank voor je info, zal je me misschien de link kunnen geven?Gianni Rombios schreef op 15 december 2002 @ 20:29:
If the computer is restarted after a BIOS programming error the system will not boot. If you have an AMI BIOS the monitor will remain blank and the system will try to read from the floppy drive repeatedly. If you have an AWARD BIOS you may see an error message that says 'CMOS BAD Detecting drive media for drive A:'. This situation indicates that there is a severe problem with the BIOS and the system is not able to read the from the BIOS chip. If you are having this problem then download our procedure on 'How to recover a corrupt BIOS' and follow the directions step-by-step. This procedure is in .PDF format and requires you to have Adobe Acrobat Reader installed to view it. If you do not have Adobe Acrobat Reader you can download it by clicking here.
En ik ben dus vergeten om een backup te maken
deze link staat ook in de faq die ik hierboven noemde
http://radel.inet.net.nz/m810lmr.html
In deze faq staat ook nog wat meer over bios flashen e.d.
http://radel.inet.net.nz/m810lmr.html#bios
[ Voor 29% gewijzigd door Gianni Rombios op 15-12-2002 20:36 ]
Kijk eens in jouw tang2000@home.nl mailbox.EternalDragon schreef op 15 December 2002 @ 19:53:
Wie kan me effe snel helpen! Ik heb de biosfile van 03/08/2001 nodig!
Suc6.
[ Voor 78% gewijzigd door Gianni Rombios op 15-12-2002 20:44 ]
RECOVERING A CORRUPT AMI BOOTBLOCK BIOS (Cont.)
file is found it is then loaded into the SYSTEM BLOCK of the BIOS to replace the missing
information.
NOTE: Make sure that the PC speaker inside your computer is working before you proceed.
When the BIOS has been restored your system will beep four times to let you know.
To restore an AMI BootBlock BIOS follow these steps:
1) Format a good working 1.44MB floppy diskette.
2) Copy a working BIOS ROM file for your motherboard onto the floppy disk. BIOS ROM
files can usually be downloaded from the motherboard manufacturer’s web site. If you
cannot locate a BIOS ROM file for your motherboard then call the motherboard
manufacturer for technical support.
3) Rename the BIOS ROM file ‘AMIBOOT.ROM’
4) Turn the system on and insert the disk into drive A:
5) After about 3 ~ 4 minutes the system will beep four times. Remove the disk from the
drive. The computer will then restart.
At this point your BIOS should be restored and the system should startup normally. If your system
does not startup normally then try using a different BIOS ROM file for your motherboard and read
the TROUBLESHOOTING PROBLEMS section below.
Om onduidelijkheden te voorkomen: ik ben nu een pcchips 810LM aan het flashen en niet mijn ECS K7S5A!
Verdorie, zit nu te twijfelen of ik hem opnieuw zal starten of niet!
[ Voor 39% gewijzigd door EternalDragon op 15-12-2002 21:04 . Reden: Na het kijken van de mail ]
Ik heb nog iets naar jouw toe gestuurd!EternalDragon schreef op 15 december 2002 @ 20:49:
[...]
Verdorie, zit nu te twijfelen of ik hem opnieuw zal starten of niet!
[ Voor 16% gewijzigd door Upuaut op 15-12-2002 21:14 ]
Welk bestand heb je nu geflashed wat niet werkte (ik bedoel niet die laatste
[ Voor 28% gewijzigd door Gianni Rombios op 15-12-2002 21:11 ]
Wordt hiermee ami of award bedoeld?
Als dat het geval is dan heb ik een AMI bios!
[ Voor 56% gewijzigd door EternalDragon op 15-12-2002 21:11 ]
[ Voor 17% gewijzigd door Gianni Rombios op 15-12-2002 21:14 ]
Geen een bestand die ik flash werkt!Gianni Rombios schreef op 15 December 2002 @ 21:10:
Niet herstarten zou ik zeggen..!
Welk bestand heb je nu geflashed wat niet werkte (ik bedoel niet die laatstemaar waar je mee begonnen bent?
Krijg elke keer dezelfde fout terwijl de biosfile wel correct is!
Heb het volgende geprobeerd: 020815s.rom wat bedoeld is voor de 810LM
[ Voor 10% gewijzigd door EternalDragon op 15-12-2002 21:15 ]
Kijk nog even in jouw mailboxEternalDragon schreef op 15 December 2002 @ 21:11:
Wordt hiermee ami of award bedoeld?
Als dat het geval is dan heb ik een AMI bios!
Hier staan naast het door jouw genoemde bios ook nog een aantal oudere biossen.
[ Voor 105% gewijzigd door Gianni Rombios op 15-12-2002 21:21 ]
InderdaadGianni Rombios schreef op 15 December 2002 @ 21:17:
Ben je overigens helemaal zeker dat het een pcchips is (op de doos of op het mobo) en niet een shuttle (is eigenlijk hetzelfde moederbord) of ecs? Dat zijn exact dezelfde borden hoewel de uitvoering lan ed. wat kan verschillen. Eventueel kun je daar nog even verder zoeken?
Weet zeker dat het een PCChips is!
Ik heb de bios file die ik van Upuaut heb ontvangen geprobeerd! Dit is de orginele bios rom! Zelfs deze kan ik niet weer flashen!
Heb je nog steeds dezelfde foutmelding (USB blabla) maw kom je met de flash nog wel steeds tot het eind en dan die foutmelding?Gianni Rombios schreef op 15 December 2002 @ 21:17:
ftp://ftp.pcchips.com.tw/BIOS/M810/
Hier staan naast het door jouw genoemde bios ook nog een aantal oudere biossen.
Weet zeker dat het een PCChips is!
Ik heb de bios file die ik van Upuaut heb ontvangen geprobeerd! Dit is de orginele bios rom! Zelfs deze kan ik niet weer flashen!
Krijg bij elke bios file dezelfde fout!
Ik ga hem rebooten hoor! Als hij de origninele niet eens opnieuw kan flashen, dan kan ik hem wel afschrijven! Dus ga ik de oplossing van Gianni Rombios proberen!
[ Voor 5% gewijzigd door EternalDragon op 15-12-2002 21:24 ]
Heb je uit die faq wel dit nog bekeken:
Full listing of switches for the AMI BIOS Flasher program:
--------------------------------------------------------------------------------
USAGE :
--------------------------------------------------------------------------------
AMIFLASH ROM_FILE / / .....
SAMPLE :
AMIFLASH AMIBIOS.ROM /A -> Auto Detecting&Programming flash ROM.
?|H : Help
A : Auto detecting&Programming flash ROM.
B : To force Boot Block Programming.
C : Load BIOS CMOS default values without warning the user about any configuration change.
D : Clear passwords during loading CMOS defaults.
E : Clear CMOS after programming done.
G : GPNV data area reserving.
I : Identification BIOS file is right for this system or not.
N : To force NVRAM programming.
O : Flash functions call from BIOS file.
P : To make [Security] item visible.
R : Force reboot after programming done.
S[File_name] : To save Flash ROM data into file AND quit.
T[RetryNumber] : Retry if programming fails. The [RetryNumber] can be 0 - 65535. This function is only for command line mode.
U[File_name] : To update utility's modules data.
V : Verify BIOS checksum.
X : Enter utility's user interface without system checking.
- :
Disable flags
These flags can be explicitly diabled using the minus sign:
/B /C /D /E /G /I /N /O /R /V
Maar hij maakt ook geen piepjes of iets dergelijks meer en de floppydrive wordt ook niet aangesproken!
Of terwijl dag bordje!
Toch nog bedankt voor jullie hulp!
Error messages such as 'Disable USB' indicate that a severe problem was encountered during the flash process which MAY have been caused by the onboard USB controller. In most cases this message appears when the flash process ended abnormally due to a problem. Often the problem is not the USB controller but in fact the BIOS chip itself. If you experience this problem DO NOT reboot your computer. If you reboot the computer it will be disabled. If you have made a backup of the original BIOS try restoring the original BIOS. If you did not make a backup then you have two choices. 1) Flash the BIOS again with the same BIOS date the system originally had, or 2) purchase a new BIOS chip.
DO NOT reboot your computer, clear statement
Dit komt helaas als mosterd na de maaltijd, maar het antwoord op een reboot was wel duidelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Upuaut op 15-12-2002 21:37 ]
Ik kan me voorstellen dat je er genoeg van kreeg.
Je hebt nog garantie neem ik aan? Je moet even checken of het bios geïntegreerd is op het moederbord, in dat geval kan het onder garantie worden opgestuurd. Kosten zijn over het algemeen niet hoog (15 euro of zelfs gratis als het meezit je krijgt dan een nieuwe mobo) Als je een normaal bios hebt (gewoon een chipje "wat eraf kan") dan kun je het naar de winkel of een electronicazaak meenemen, voor een euro of 10 tot 15 kunnen ze het hotflashen. Gooi het nu zeker niet meteen in de prullenbak.
Hey hopelijk valt het op die manier nog een beetje mee...!
heh hehEternalDragon schreef op 15 december 2002 @ 21:30:
Heb net gereboot, hij doet helemaal niets meer(zoals verwacht)!![]()
Maar hij maakt ook geen piepjes of iets dergelijks meer en de floppydrive wordt ook niet aangesproken!![]()
Of terwijl dag bordje!![]()
Toch nog bedankt voor jullie hulp!
Sorry voor het lachen, ik had het ook eens een keer en baalde toen ook wel ja.
Ik heb toen een nieuwe gekocht en een half jaar later het oude bordje nog eens geprobeerd en ik kreeg hem weer aan de gang!
tip:
-haal de 220V er af.
-haal alles wat niet absoluut noodzakelijk is eraf
-processor en geheugen wel erop laten zitten
-c-mos resetten door jumper even op "die andere positie" te zetten.
-een oud ISA-VGA kaart inprikken, hier je monitor op aansluiten
-1,44 floppydisk aansluiten
-220V er weer op
probeer nu eens een bootfloppy erin te doen, als je geluk hebt krijg je iets te zien op je scherm, zoniet, probeer te kijken/luisteren of deze wel gelezen wordt.
Anders heb je ook nog de "hotswap" methode:
-leen een bios-chip van iemand met eenzelfde bord
-start hiermee je pc op (met een dos=flop en het flash programma)
-maak een backup van dit bios met het flash programma
Dan, terwijl je pc aan blijft staan! :
-Haal voorzichtig deze chip eraf en stop je eigen "defecte" chip er weer in.
-schrijf deze file naar je eigen bios-chip.
-rebooten en klaar
[ Voor 21% gewijzigd door Simba op 15-12-2002 22:32 ]
PCchips = ECS
----~----~<{ Join [DPC]Division Brabant!! }>~----~-----
Ga dus een nieuwe halen! Effe de search gebruiken naar een nieuwe (top)moeder voor mijn 1700+ !
Ja lach maar, maar er was geen andere uitweg!Simba schreef op 15 december 2002 @ 22:25:
[...]
heh heh
Sorry voor het lachen, ik had het ook eens een keer en baalde toen ook wel ja.
Ik heb toen een nieuwe gekocht en een half jaar later het oude bordje nog eens geprobeerd en ik kreeg hem weer aan de gang!
tip:
-haal de 220V er af.
-haal alles wat niet absoluut noodzakelijk is eraf
-processor en geheugen wel erop laten zitten
-c-mos resetten door jumper even op "die andere positie" te zetten.
-een oud ISA-VGA kaart inprikken, hier je monitor op aansluiten
-1,44 floppydisk aansluiten
-220V er weer op
probeer nu eens een bootfloppy erin te doen, als je geluk hebt krijg je iets te zien op je scherm, zoniet, probeer te kijken/luisteren of deze wel gelezen wordt.
Anders heb je ook nog de "hotswap" methode:
-leen een bios-chip van iemand met eenzelfde bord
-start hiermee je pc op (met een dos=flop en het flash programma)
-maak een backup van dit bios met het flash programma
Dan, terwijl je pc aan blijft staan! :
-Haal voorzichtig deze chip eraf en stop je eigen "defecte" chip er weer in.
-schrijf deze file naar je eigen bios-chip.
-rebooten en klaar
Je eerste optie is niet bruikbaar, want zoals je kon lezen kijkt hij niet eens meer naar de floppydrive! De tweede methode heb ik al een keer geprobeerd met een ander MB, maar geen goeie ervaring mee!
[ Voor 78% gewijzigd door EternalDragon op 16-12-2002 00:43 ]
Verwijderd
[Verwijderde gebruiker]
Ik was echt heel erg blij dat die mij heeft geholpen. Misschien dat die jou ook kan helpen, flashen van je chip kost je al helemaal bijna niks en is de moeite dubbel en dwars waard.