Mijn pc crasht de laatste tijd regelmatig en het wordt steeds erger. Ik heb al verscheidene malen een virsusscan uitgevoerd (norton 2003 pro). Ik heb windows al verscheidene malen opnieuw over het oude winddows geinstalleerd. Het rare is dat het alleen maar schijnt plaats te vinden (de crash) als ik op internet zit. Als ie crasht wordt het beeld compleet zwart en blijft die hangen, met als gevolg dat ik niets meer kan doen, behalve de computer resetten. Dit is echt zwaar irritant, weet iemand iets!??
Verwijderd
Misschien een keertje een verse install doen dan?Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 19:45:
Ik heb windows al verscheidene malen opnieuw over het oude winddows geinstalleerd.
Precies, met een install over een oude install neem je wel heel veel instellingen over (registry, ini-files etc). Als net daar het probleem zit ben je natuurlijk nog geen steek verder.Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 19:47:
[...]
Misschien een keertje een verse install doen dan?
Backup je files en clean install is ook mijn suggestie.
Virussen? Scan ze hier!
helaas ben ik geen ster in het uitvoeren van een clean-install. Het vreemde is dat ik bijv. bij en na het opstarten geen foutmeldingen van Windows krijg en in principe werken alle programma en games etc ook correct, het enige is dus dat crashen.
Verwijderd
Wat zou er moeilijk aan zijn? Het enige wat je moet doen is een paar keer op volgende klikkenVerwijderd schreef op 15 December 2002 @ 19:54:
helaas ben ik geen ster in het uitvoeren van een clean-install.
Maar hij crasht dus alleen tijdens het internetten? Welke browser gebruik je? IE? Heb je die al een keer opnieuw geïnstalleerd?
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 19:56 ]
Oké.Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 19:54:
helaas ben ik geen ster in het uitvoeren van een clean-install. Het vreemde is dat ik bijv. bij en na het opstarten geen foutmeldingen van Windows krijg en in principe werken alle programma en games etc ook correct, het enige is dus dat crashen.
Browse je met Internet Explorer? Zoja, kan het misschien een corrupte IE zijn. Wat je iig zou kunnen proberen is om de nieuwste IE (6.0 SP1) te installeren, misschien dat het helpt.
Aangezien het beeld op zwart gaat zou je ook de nieuwste videodrivers kunnen installeren.
Virussen? Scan ze hier!
Beschik over de nieuwste drivers, heb explorer 6 sp1 + nodige cumulatieve patches geinstalleert.wildhagen schreef op 15 December 2002 @ 19:57:
[...]
Oké.
Browse je met Internet Explorer? Zoja, kan het misschien een corrupte IE zijn. Wat je iig zou kunnen proberen is om de nieuwste IE (6.0 SP1) te installeren, misschien dat het helpt.
Aangezien het beeld op zwart gaat zou je ook de nieuwste videodrivers kunnen installeren.
En nee windows installatie is niet zo moeilijk, maar wel het indelen van partities e.d.
Verwijderd
heb je al je geheugen gestest met memtest86? Kun je via de search makkelijk vinden, daarmee kun je kijken of er problemen met je geugen zijn namelijjk
daar ruikt het een beetje naar namelijk, wat voor voeding heb je?
Verwijderd
Mja, misschien dus IE weer even opnieuw installeren?Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 20:00:
Beschik over de nieuwste drivers, heb explorer 6 sp1 + nodige cumulatieve patches geinstalleert.
Daar hoef je in principe helemaal niks aan te veranderen. Ben je tevreden met de partitieindeling zoals je die nu hebt? Dan hoef je alleen maar de C schijf te formatteren en daar Windows op te installeren.En nee windows installatie is niet zo moeilijk, maar wel het indelen van partities e.d.
Ik weet niet gewoon een standaard voeding, maar wat heeft dat daar nou mee te maken?Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 20:01:
heb je al je geheugen gestest met memtest86? Kun je via de search makkelijk vinden, daarmee kun je kijken of er problemen met je geugen zijn namelijjk
Verwijderd
Nou het kan zo zijn dat er in de loop van de tijd wat problemen ontstaan in het geheugen dat stuk kan gaan, en de voeding kan dat ook doen, en als dat gebeurd krijg je vaak problemen met onverwachte reboots
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 20:14 ]
Hij is ook al één keer gecrasht toen ik nog geen eens een IE6 pagina had geopendVerwijderd schreef op 15 December 2002 @ 19:56:
[...]
Wat zou er moeilijk aan zijn? Het enige wat je moet doen is een paar keer op volgende klikken
Maar hij crasht dus alleen tijdens het internetten? Welke browser gebruik je? IE? Heb je die al een keer opnieuw geïnstalleerd?
En als dit inderdaad zo is, hoe vaak zouden die reboots/vastlopers dan moeten plaatsvinden?Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 20:12:
Nou het kan zo zijn dat er in de loop van de tijd wat problemen ontstaan in het geheugen die kunnen stuk gaan, en de voeding kan dat ook doen, en als dat gebeurd krijg je vaak problemen met onverwachte reboots
Verwijderd
Mja, ik denk dat je langer bezig bent met uitzoeken waar het probleem nu precies zit, dan met formatteren en opnieuw installeren.
Windows 98 heeft de nare eigenschap om na verloop van tijd volledig dicht te slibben, zeker als je veel programma's installeert en weer verwijderd en dat een aantal keren. Hoe oud is je installatie?
Windows 98 heeft de nare eigenschap om na verloop van tijd volledig dicht te slibben, zeker als je veel programma's installeert en weer verwijderd en dat een aantal keren. Hoe oud is je installatie?
Verwijderd
Dat gaat dan puur @random, kan na een minuut zijn, kan ook een hele dag niks hebben, zeg maar, en je reboots zijn die op specifieke momenten of niet?
Het is vaak totaal onverwachts dus random ja.Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 20:15:
Dat gaat dan puur @random, kan na een minuut zijn, kan ook een hele dag niks hebben, zeg maar, en je reboots zijn die op specifieke momenten of niet?
Maar het gaat niet zozeer om de reboots, want dat gebeurt niet zo vaak. Hij crasht gewoon vaak en soms resulteert dat in een reboot uit zichzelf (soms hoor)
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 20:27 ]
Ik weet niet precies hoe oud, maar het is al een aardig tijdje geleden toen het was geinstalleerd. Misschien driekwart jaar tot jaar oud max.Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 20:15:
Mja, ik denk dat je langer bezig bent met uitzoeken waar het probleem nu precies zit, dan met formatteren en opnieuw installeren.
Enne.... een clean-install ben je wel een paar uur mee bezig, tenminste zo heb ik het gehoord van één van mijn vrienden.
Verwijderd
Dat kan wel kloppen ja, maargoed, je hebt dan wel weer een mooie schone installatie en dat is je die paar uren installeren toch wel waard?Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 20:25:
Enne.... een clean-install ben je wel een paar uur mee bezig, tenminste zo heb ik het gehoord van één van mijn vrienden.
Het hangt er ook vanaf hoeveel programma's je moet installeren. Windows 98 installeren duurt op een beetje snelle machine maximaal een half uurtje.
Edit: Ik heb net even je specs bekeken, als die echt zijn (waar ik natuurlijk wel van uit ga
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 20:32 ]
XP begin ik niet meer aan (teveel foutmeldingen na upgrade), 2000 zou misschien een optie zijn, als ik er aan kan komen.Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 20:29:
[...]
Dat kan wel kloppen ja, maargoed, je hebt dan wel weer een mooie schone installatie en dat is je die paar uren installeren toch wel waard?
Het hangt er ook vanaf hoeveel programma's je moet installeren. Windows 98 installeren duurt op een beetje snelle machine maximaal een half uurtje.
Edit: Ik heb net even je specs bekeken, als die echt zijn (waar ik natuurlijk wel van uit ga) dan zou ik als jou was echt geen Windows 98 installeren, maar Windows 2000 of XP. Stukken stabieler en dat zal op jouw PC zeker sneller draaien. Misschien is dit een goed moment om dan eindelijk eens de grote stap te maken?
Verwijderd
Heb je die al een keer op die PC gehad dan? En een upgrade ben ik niet weg van, ik doe altijd een clean install.Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 20:36:
XP begin ik niet meer aan (teveel foutmeldingen na upgrade)
2000 is ook prima, en is zeker een vooruitgang t.o.v. 98.2000 zou misschien een optie zijn, als ik er aan kan komen.
hhmm... ik kan me niet voorstellen dat dat de enige oplossing is een Clean-install, maar aan de andere kant is het probleem erg lastig te ondervinden en op te lossen.
Verwijderd
Over welk OS installeerde je XP dan? En wat voor problemen had je ermee?Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 20:43:
hhmm... ik kan me niet voorstellen dat dat de enige oplossing is een Clean-install, maar aan de andere kant is het probleem erg lastig te ondervinden en op te lossen.
Verwijderd
Hmm dan is de kans groot dat het inderdaad niet de voeding is, ik zou alsi k jou was even memtest86 downloaden, staat wel een link op tweakers of download.com en dan ff draaien en kijken of er problemen zijn, zo ja dan kan het het geugen zijn, of een kapotte geheugenbank, dat laatste kun je heel makkelijk testen door je geheugen in een anders bankje te zetten..Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 20:21:
[...]
Het is vaak totaal onverwachts dus random ja.
Maar het gaat niet zozeer om de reboots, want dat gebeurt niet zo vaak. Hij crasht gewoon vaak en soms resulteert dat in een reboot uit zichzelf (soms hoor)
Over win98se gezetVerwijderd schreef op 15 December 2002 @ 20:45:
[...]
Over welk OS installeerde je XP dan? En wat voor problemen had je ermee?
Ik begin zowiezo gewoon niet meer aan XP --> kreeg na een tijdje allemaal foutmeldingen -->> ik weet niet meer wat voor foutmeldingen het waren
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 20:48 ]
Verwijderd
Mja, omdat je één keertje problemen ermee had, nadat je een upgrade gedraaid had? Gewoon opnieuw proberen met een clean install. En had je die geïnstalleerd op de PC waar je nu problemen met Windows 98 mee hebt?Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 20:47:
Ik begin zowiezo gewoon niet meer aan XP
OK, dus dan maar direct afscheid nemen van XP en nooit meer gebruiken... Mja, het is maar waar je voor kiest--> kreeg na een tijdje allemaal foutmeldingen -->> ik weet niet meer wat voor foutmeldingen het waren
Ik wil nog even benadrukken dat de crashes altijd plaatsvinden als ik online ben, als ik offline ben schijn ik er geen last van te ondervinden. Zou het ook kunnen zijn dat er een of andere hacker mijn systeem kan laten crashen?
Wat er al gezegt was moet ff op www.memtest86.com een geheugen testertje downloaden. Mocht dat het niet zijn zou ik inderdaad maar eens windows opnieuw clean instaleren.
Als je windows XP over 98 gooit heb je altijd problemen. Dus XP werkt prima als je maar een clean install doet.
Als je windows XP over 98 gooit heb je altijd problemen. Dus XP werkt prima als je maar een clean install doet.
Ik zou zeggen draai een 4usscanner (norton av bijv), anti-spyware tool (ad-aware is goed), een registry checker (norton windoc, tonyarts easycleaner, ms regclean), en kijk of het probleem dan nog bestaat.
En FYI: een hacker laat geen systemen crashen. Dat doet een cracker. Groot verschil.
Overigens, Windows opnieuw installeren is wel zwakjes... weg van de mintse weerstand. Moet je es tegen een linux gebruiker zeggen dat je linux opnieuw moet installeren als het iets niet meer doet.
Het is toch veel interessanter om de bron van het probleem te achterhalen, dan weet je het voor de volgende keer (experience points!
)
En FYI: een hacker laat geen systemen crashen. Dat doet een cracker. Groot verschil.
Overigens, Windows opnieuw installeren is wel zwakjes... weg van de mintse weerstand. Moet je es tegen een linux gebruiker zeggen dat je linux opnieuw moet installeren als het iets niet meer doet.
Het is toch veel interessanter om de bron van het probleem te achterhalen, dan weet je het voor de volgende keer (experience points!
[ Voor 40% gewijzigd door _Thanatos_ op 15-12-2002 22:19 . Reden: overigens ]
日本!🎌
Je zou ook nog regclean kunnen proberen en kijk eens naar de tijdelijke internetfiles en windows temp files. Het wissen van de geschiedenis en deze daarna op één dag zetten.
Als dit niet helpt een clean install. Valt echt wel mee als je alle drivers en licentiecodes bij de hand hebt (paar uurtjes werk).
Maak als alles goed loopt een image dan ben je in een half uurtje klaar als het weer mis mocht gaan.
Als dit niet helpt een clean install. Valt echt wel mee als je alle drivers en licentiecodes bij de hand hebt (paar uurtjes werk).
Maak als alles goed loopt een image dan ben je in een half uurtje klaar als het weer mis mocht gaan.
Als ik het goed begrijp, heb je je systeem waar Win98 op stond ge-upgrade naar WinXp. Dat beviel op een gegeven moment niet meer...en toen? De optie gekozen dat je alles later ongedaan kunt maken? Sorry maar zoiets werkt nooit 100% feilloos.
Zoals al vaker gezegd is in dit topic...back-uppen en opnieuw installeren. Zeker Win98 heeft de eigenschap "vol te sneeuwen".
Edit:
Is het ook niet zonde van die 512 MB ? Ik meen me te herinneren dat Win98 niet echt lekker kan omgaan met 384 MB of meer. Ik zou eerder nog voor Win2000 gaan
Zoals al vaker gezegd is in dit topic...back-uppen en opnieuw installeren. Zeker Win98 heeft de eigenschap "vol te sneeuwen".
Edit:
Is het ook niet zonde van die 512 MB ? Ik meen me te herinneren dat Win98 niet echt lekker kan omgaan met 384 MB of meer. Ik zou eerder nog voor Win2000 gaan
[ Voor 20% gewijzigd door Dol_Fijn op 16-12-2002 01:44 ]
Pagina: 1