[redhat8-kernel] compileren 'standaard' kernel

Pagina: 1
Acties:

• rschu68
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-05 19:29
Als je redhat 8.0 installeerd dan krijg je in /usr/src een kernel-source die door redhat geoptimaliseerd is.
In /usr/src/linux-2.4.18-<nog iets> staan dan onder /configs een aantal bruikbare configs (bijvoorbeeld voor athlon).

Als ik een 'standaard' kernel download van linux.org, bijvoobrbeeld 2.4.20 dan kan ik niet meteen zonder compileer-problemen de config-file van redhat gebruiken. Bij mij geeft bijvoorbeeld de sectie scsi een aantal foutmeldingen.

Hoe pakken jullie het opnieuw compileren van een 'standaard' kernel op een redhat 8.0 machine aan ?
(ik heb ook make oldconfig geprobeerd maar dit geeft nog niet meteen een foutloze uitvoer van "make modules" )

8)7

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Make oldconfig is de voorgeschreven manier. Maar als daar wat misgaat, dan is het misschien handiger om van scratch te beginnen, dus geen .config gebruiken van een RH kernel.
Ik weet niet wat er misgaat, of waarom. Wat voor foutmelding krijg je?
Ik kan me voorstellen dat er veel opties verwijderd moeten worden uit de RH .config, omdat in de kernel.org kernel veel minder opties zitten, en dat er iets misgaat bij de dependences tussen de verschillende opties.

https://timelord.nl

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

jij het zo juist de reden gegeven waarom ik een hekel aan linux kernels heb......
maar volgens mij peutert redhat ook een beetje in de kernel sources...
dus volgens mij zul je moeten wachten tot redhat ook met een verse kernel komt..
of gewoon een waaghals zijn en een eigen kernel in mekaar configgen

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

remke schreef op 15 December 2002 @ 19:00:
In /usr/src/linux-2.4.18-<nog iets> staan dan onder /configs een aantal bruikbare configs (bijvoorbeeld voor athlon).
Als ik een 'standaard' kernel download van linux.org, bijvoobrbeeld 2.4.20 dan kan ik niet meteen zonder compileer-problemen de config-file van redhat gebruiken. Bij mij geeft bijvoorbeeld de sectie scsi een aantal foutmeldingen.
Onder debian gooi ik gewoon de oude .config van de debian kernel in m'n plain-vanilla (aka gedownloade kernelsource), en ik kan hem dan gewoon prima compileren..

Mocht dat nou niet gaan, dan kun je kijken waar het fout gaat, en of je die modules echt nodig hebt, anders gewoon m.b.v. make menuconfig de modules ff afvinken.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• rschu68
Ik wil graag een nieuwere kernel bakken in verband met mijn nieuwe configuratie:
XP2200+ met als audio een AC'97 (realtek 650) op een Asus A7v8x-KT400 mobo.

Het is me in de tussentijd toch gelukt om de onboard audio aan de gang te krijgen (nieuwe alsa-drivers gedownload en in de /usr/src uitgepakt en in de alsa/<nog iets> directory de .config etc... gedraaid. Daarna nog even conform readme iets aanpassen in /etc/modules.conf en gaan.

Maar .... waar het me om gaat is om inderdaag met een zo minimale inspanning toch weer een kernel te bakken met de (meeste) opties zoals ze in redhat stonden (modules = J) enzo.
Van scratch is inderdaad een optie maar ja ... het duurt zo lang voordat ie echt goed is.

• Dirk J
  • Laatst online: 19-04 11:46
Redhat gebruikt graag stabiele kernels en die patchen ze zelf heel veel. Vergelijk de menuconfig van Redhat maar eens met eentje van kernel.org; in die van Redhat zitten veel meer opties. Daarom krijg je ook foutmeldingen lijkt me.

• rschu68
Ik begrijp waarom ik de foutmeldingen krijg (zoals AMDude al goed uitlegt) maar ik zoek naar een oplossing om de 'super'-kernel-config van RedHat te converteren naar 'standaard'-kernel formaat....

Suggesties ? (wellicht een diff tussen de 2 Makefile's

Verwijderd

linux kernel staat in /usr/src/linux-2.4.20/
redhat kernel staat in /usr/src/linux-2.4.18-3/

code:
1
2
3
cd /usr/src/linux-2.4.20/
cp ../linux-2.4.18-3/configs/<jouw_config> .config
make oldconfig

mpol zei dit trouwens ook al...

• rschu68
Beste Beelzebubu,

waar de kernel-configs staan is mij volkomen duidelijk. Dat je een config van versie 2.4.-18 kan gebruiken is ook duidelijk. Het ging erom dat in de Redhat-config's gewoon meer opties zitten die natuurlijk wel verband met elkaar houden. Je kan dus een redhat-config niet zomaar gebruiken voor een standaard-kernel en dan verwachten dat het werkt.

• Wilke
  • Laatst online: 23:07
Red Hat voegt extra opties toe blijkbaar (SCSI-kaarten die nog niet in de 'vanilla' kernel zitten misschien :? ), 'k bedoel ze hebben een eigen kernel, dus dan zullen ze ook wel eigen dingen toegevoegd hebben, met eigen config-opties.

Dus daar zal het 'm wel in zitten. Gewoon opnieuw 'make menuconfig' draaien dus, en goed opletten wat je allemaal selecteert.
Pagina: 1