Toon posts:

Zelfbouw kast?!!?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand hier wat ervaring mee?!?! laat eens weten hoe je het gedaan hebt, some pics may be nice too! :P

Ik wordt namelijk %*#Y%*(Q#%#&%^#Q$*) van die tering herrie die van mijn kassie af komt...... of zou dat komen omdat ie 8 fans heeft :P ?!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:11
wil je een standaard kast modificeren?
of wil je zelf een complete kast bouwen?

over het modificeren van standaard kasten zijn threads zat, als je zelf helemaal een kast wil bouwen dan heb ik een paar vragen:

1 waarom wil je zelf je kast bouwen? omdat het goedkoper is, omdat je niet tevreden bent met de aangeboden kasten, of omdat je het leuk vindt om een kast te maken
2 welke materialen heb je tot je beschikking? hout of ook metaal? en hoe kan je dat bewerken? heb je lasapparatuur? en heb je lasersnijapparatuur of wordt het gewoon decoupeerzagen?
3 hoeveel ervaring heb je? kan je alles zelf of heb je hulp nodig?
4 hoe komt de kast eruit te zien? wordt ie vooral practisch of ook mooi? denk aan eventuele ramen/verlichting.
5 wat moet er in de kast komen? een standaard systeem of misschien een heleboel harddisks? of waterkoeling?

deze vragen zullen je zelf helpen bij het bepalen wat je wil en ook je vraag verduidelijken.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik zou altijd een bestaande kast aanpassen, omdat je anders erg zuiver moet werken om spanningen en wringingen t.g.v. afwijkende maten te voorkomen. Ik heb wel eens een barrel-kastje gehad waarbij eerst de kaarten uit de slots schoven, en later het moederbord gescheurd was. Zitten nu alleen nog was SCSI-harddisks in.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Om even terug te komen op aatos

1. Ben de standaard kasten wat zat en het lijkt me wel leuk!

2. Voornamelijk hout. maar metaal is geen probleem!

3. weinig ervaring, maar daarom doet ik het ook....leerzaam :P

4. Praktich en mooi! raampje en lampie zijn wel vereist :P

5. standaard met wat extra koeling maar misschien waterkoeling..

maar goed daar begin ik binnenkort maar eens aan....... en mvdejong : spanningen zijn niet zon probleem....hou ik wel van :P :P

Verwijderd

Maak een kast van hout van die hoe heten die platen.... cmf ofzo

Goed sterk en goedkoop ;]

• D-RiSe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 19:37

D-RiSe

Kick the baby

MDF heet dat spul.. is wel duur hoor

ik zelf ben bezig een kast te maken van 5mm dik plexiglas, plaatje van 170 bij 80 kostte 280 piek!!!...

als je een kast maakt van iets anders dan metaal zorg dan wel dat je je mobo en dergelijke op een metalen plaatje of zo zet zodat je em kunt aarden...

intel silver reef, celly 2.0 Ghz, 256mb ddr, G2MX

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:11
ok, dan moet je eerst bedenken hoe ie er ongeveer uit wil zien. wil je een vierkante kast, rechthoekig, cilinder? of nog iets heel anders? en hoe wil je de koeling? windtunnel of voldoet de koeling die normaal in een kast zit met wat extra ook?

moet ie makkelijk open en dicht kunnen? wat wil je allemaal van de buitenkant kunnen zien?

Verwijderd

Topicstarter
na plexiglass wordt het dus niet! mdf lijkt me leuker....is ook makkelijk te bewerken en zo zo allejezus duur.....

maar de vorm : gewoon normaal denk ik..niet moeilijk doen dus. Moet wel makkelijk te openen zijn!....dus laat nog maar eens wat horen!

• D-RiSe

D-RiSe

Kick the baby

ga je vooral niet haasten...

ik ben nou al 5 weken bezig met mijn kast en het lijkt al niet meer op het originele onwerp...

zorg dat je een cirkelzaag bij de hand hebt.. dat zaagd mooi recht...

mijn opening is heel simpel... de zijkant kan ik gewoon omhoog schuiven... (in een metalen strip)

zoek ook alvast een mooi kleurtje uit want houtkleur wil je vast niet...

Vergis je niet in MDF.. het spul is echt keihard

voor de aansluitingen aan de achterkant...waar je bijv je kaartjes inhangt heb ik het spul uit een oude kast gesloopt... zo ook de ophanging voor cdroms en HD's

denk goed na over airflow... éen strategisch opgehangen fan is veel effectiever als 5 op een BS plek in je kast..

Verwijderd

Topicstarter
Zaagspullie is wel bij de hand.......en ik doet het ook wel rustig aan hoor....heb hier nog een oude atx kast en een at kast staan voor onderdelen voor idd de hd en cdrom spullie.........en ook voor de sloten denk ik.....

• Ropniko
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-03-2021
Hey kunnen we niet een speciale tweakers kast gaan ontwerpen.. strak design.. ruimte voor waterkoeling.. 400W voeding :P en natuurlijk veel ruimte voor andere dingen..

NL: 18 19 31 32 34 37 39 47 57 60 66 67 68 70 72 73 77 79 80 82 83 85 90 94 95 96 98 02 04 11 12 | KB: 17 43 61 67 70 71 72 79 83 86 87 93 98 99 02 06 07 10 | SC: 93 94 95 | JCS: 02 05 06 | EC1: 71 72 73 95 | EC2: 87 | UC: 92 | WB: 72 95 | ESC: 72 73 95

• D-RiSe

D-RiSe

Kick the baby

ik maak eerst even 1 voor mezelf als je het niet erg vind

Verwijderd

Topicstarter
Leuk idee.........ben ik voor

kom maar op met je ontwerpen!!

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

owja.. en hij moet dus niet te zwaar zijn, want hij moet toch wel ff snel + makkelijk naar een LAN-nettje kunnen

blaat? BLAAAAAAAAT!

• D-RiSe

D-RiSe

Kick the baby

een kast van MDF maar niet te zwaar??? eeeeeeeh...mdf van 1mm dik??

als je lichtgewicht kasje wilt zou ik em niet van mdf gaan maken maar van een metalen frame met plexiglas buitenkant.. 1mm dik of zo...da's lekker licht

Verwijderd

Topicstarter
ach dan maak je er wat wieltjes onder.....ach en 100 kilo zal die wel niet worden....lijkjt mij :P

Verwijderd

Topicstarter
btw drise heb je wat pics van je vorderingen?!!?!?!? ben wel erug benieuwd....

• D-RiSe

D-RiSe

Kick the baby

ik maak vanavond wel even pics...zal proberen ze morgen of overmorgen te posten

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

MDF is wel mooi spul, makkelijk te verwerken met eenvoudige gereedschappen (cirkelzaag, bovenfrees)

Op dit moment heb ik al aardig wat "MDF-sculpturen" op mijn naam staan:

Bureau thuis, 28mm dik, 120 kg zwaar, custom vormpje. Inclusief bijbehorende tijdschrift-planken.
Bureau op werk, 22 mm dik, gemaakt uit 3 platen, kosten: 25,- per plaat (125x250 cm, wie zei dat MDF duur was????)
Kastje voor plotter, scanner en tablet, met opberg mogelijkheid voor een kudde CD's
Wandmeubel met bijbehorende salontafel bij een vriend van me. We waren bij een meubelzaak, waar ze 21.000,- voor hetzelfde spul vroegen. Daar schetjes gemaakt, en thuis nagemaakt. Kosten (totaal incl beslag en verf: 950,-) Arbeid: 40 uur, inclusief lakwerk, droogtijd niet meegerekend. Voor 21.000,- doe ik het zo weer......

Let wel op dat MDF minder stijf is dan spaanplaat (bij gelijke dikte) en dat MDF uit lagen is opgebouwd, waardoor het kops snel splijt. Alle gaatjes dus verplicht voorboren met een boor welke even dik is als de schacht van de schroef. (dikte - 2x draaddikte, voor een 5x50 spaanplaatschroef ongeveer 3,5mm)

MDF kan niet tegen water, dus je moet het behandelen. Ik heb hier op het werk gewoon parketlak (glitsa) op het burea gesmeerd, in naturelkleur. Mensen mogen weten dat het MDF is. Thuis heb ik dat ook zo.

MDF is makkelijk machinaal te bewerken, maar geeft enorme hoeveelheden stof. Werk dus buiten of met stofafvoer, zeker als je met een bovenfrees aan de gang gaat.

MDF is makkelijk te schuren, gebruik voor de kopse kanten vrij grof (P60) schuurpapier, dan blijft de kleur wanneer je blank lakt hetzelfde als de bovenkant.

De eerste keer kleurloos lakken moet je (na alles geschuurd te hebben) ofwel zodanig weinig opzetten dat alles geheel intrekt, of zodanig veel dat er een flinke laag bovenop blijft liggen, anders krijg je nuanceverschillen. Daarna schuren, nog twee keer lakken, nog een keer schuren (nu opletten dat je nergens doorheen schuurt) en dan laatste laklaag. Beste is met roller te lakken, zet een ruime hoeveelheid op, dan vloeit glitsa mooi.

Voor alle schuurbeurten het object afnemen met een kleefdoekje (niet te hard duwen, gewoon aaien) Dit is DE truc voor stofvrij schilderwerk. Op deze manier schilder ik ook altijd boten, daar zit nauwelijks een stofje in, zonder spuitcabine (gewoon in oude boerenschuur.)

Lakken met kleur:
Eerst een grondlaag opzetten, spul zuigt als een wezenloze. Anders krijg je ook hier weer vlekken door structuurverschil.

Succes,

Herman

Verwijderd

Topicstarter
moi'en dokter!!! ben jij toevallig schilder/timmerman/pcfreak in een?!!?!? :P

maar goed bedankt voor de tip!

• php
  • Niet online

php

Ik ben van alles. Dat krijg je ervan als je overal interesse in hebt. Ik heb al de meest rare dingen gedaan / gemaakt. Op diverse plaatsen gewerkt, etc. Overal leer je wat.

Herman

Verwijderd

Ik zit er zelf aan te denken om een tv/audio meubel om te bouwen. Ziet er wel mooi uit, met zo'n deurtje van zwart glas.
Kastje is wat hoog, met halfverwege een verstelbaar plankje. Dat plankje wil ik een soort laatje van maken, zodat je het hele systeem zo naar voren kan trekken.
daar onder wat ruimte voor andere zooi (of een 2e sys)

Iemand ooit ergens zoiets gemaakt of gezien? Een voorbeeld zou wel leuk zijn.

• digifiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-01 14:15
ben nu met een case mod bezig en daarna ga ik begginen met een zelfbouw kast van dat spul waar ze flightcases van maken met de bijbehorende hoeken strips sluitingen enz..

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

Verwijderd

Topicstarter
Das idd een leuk idee......heb net ff wat hout gehaald bij de bouwmarkt.....nu rustig aan alles gaan bewerken....maar ja weinig tijd....... :'(

vandaag of morgen komt het spul van conrad ook binnen en is alles er dus bijna.....

more to come!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:25

botoo

💀 too old to die young

D-Rise,<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>5mm dik plexiglas, plaatje van 170 bij 80 kostte 280 piek[/quote]is dat niet per ongeluk Lexaan? is wel duurder dan plexiglas maar vrijwel onbreekbaar en splijt niet zoals plexiglas terwijl het bijna net zo makkelijk te bewerken is.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:46

Wimo.

Shake and Bake!

Afbeeldingslocatie: http://www.duckmanswildpage.com/woodencase/insidemobo1s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.duckmanswildpage.com/woodencase/frontcase1s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.duckmanswildpage.com/woodencase/backcase3s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.duckmanswildpage.com/woodencase/backcase2s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.duckmanswildpage.com/woodencase/detail1s.jpg

FF een opmerking.. deze kast is niet door moi gemaakt :P

hier staat de bron :
http://discussions.hardwarecentral.com/Forum11/HTML/011945.html

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:45
Even wat over MDF: MDF staat voor Medium Density Fiber. Het is dus niet net als multiplex uit verschillende lagen opgebouwd, maar lijkt meer op spaanplaat, maar dan met hele fijne spaanders.
Hou je er wel rekening mee dat een houten kast warmte beter isoleert dan en stalen kast!
MDF is helemaal niet moeilijk te bewerken, als je maar weet hoe je het moet doen. Lijmen is een betere oplossing dan schroeven en net zo sterk/stijf
Ik studeer Industrieel Ontwerpen en de meeste van de modelletjes worden van MDF gemaakt. Je kan het net zo uit laten zien als je wil, zelfs een kunstof uiterlijk is makkelijk mogelijk.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• php
  • Niet online

php

Toch zie ik iedere keer als ik bezig ben met MDF (en dan vooral schroeven in de kopse kant) dat het duidelijk gelaagd is opgebouwd.

Digifiel: Heb je trouwens al een adres voor de onderdelen van je flight-case? Ik heb eventueel wel wat adressen. (een klant van ons maakt koolstof platen, welke naar de flight-case boer gaan, die er mooie spulletjes van maakt. Mijn vader zijn attachekoffer is een koolstof flight case.)

Mooi Kastje trouwens. Ben alleen benieuwd wat er in de grote ruimte allemaal moet komen.

Herman

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Janou.. ziet er erg strak uit, zo'n MDF-kastje.
Een paar kanttekeningen: een behuizing is standaard natuurlijk niet voor niets van metaal..

Gaat niet of nauwelijks hf straling in/uit, zeker in vergelijking met een niet-metalen kast.
Zeker met die 800Mhz+ procs wilt dat wel o! Storing op radio & tv is dus best mogelijk met zoiets..

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op woensdag 08 november 2000 08:29 schreef D-RiSe het volgende:
MDF heet dat spul.. is wel duur hoor
MDF is juist erg goedkoop !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Pagina: 1