MDF is wel mooi spul, makkelijk te verwerken met eenvoudige gereedschappen (cirkelzaag, bovenfrees)
Op dit moment heb ik al aardig wat "MDF-sculpturen" op mijn naam staan:
Bureau thuis, 28mm dik, 120 kg zwaar, custom vormpje. Inclusief bijbehorende tijdschrift-planken.
Bureau op werk, 22 mm dik, gemaakt uit 3 platen, kosten: 25,- per plaat (125x250 cm, wie zei dat MDF duur was????)
Kastje voor plotter, scanner en tablet, met opberg mogelijkheid voor een kudde CD's
Wandmeubel met bijbehorende salontafel bij een vriend van me. We waren bij een meubelzaak, waar ze 21.000,- voor hetzelfde spul vroegen. Daar schetjes gemaakt, en thuis nagemaakt. Kosten (totaal incl beslag en verf: 950,-) Arbeid: 40 uur, inclusief lakwerk, droogtijd niet meegerekend. Voor 21.000,- doe ik het zo weer......
Let wel op dat MDF minder stijf is dan spaanplaat (bij gelijke dikte) en dat MDF uit lagen is opgebouwd, waardoor het kops snel splijt. Alle gaatjes dus verplicht voorboren met een boor welke even dik is als de schacht van de schroef. (dikte - 2x draaddikte, voor een 5x50 spaanplaatschroef ongeveer 3,5mm)
MDF kan niet tegen water, dus je moet het behandelen. Ik heb hier op het werk gewoon parketlak (glitsa) op het burea gesmeerd, in naturelkleur. Mensen mogen weten dat het MDF is. Thuis heb ik dat ook zo.
MDF is makkelijk machinaal te bewerken, maar geeft enorme hoeveelheden stof. Werk dus buiten of met stofafvoer, zeker als je met een bovenfrees aan de gang gaat.
MDF is makkelijk te schuren, gebruik voor de kopse kanten vrij grof (P60) schuurpapier, dan blijft de kleur wanneer je blank lakt hetzelfde als de bovenkant.
De eerste keer kleurloos lakken moet je (na alles geschuurd te hebben) ofwel zodanig weinig opzetten dat alles geheel intrekt, of zodanig veel dat er een flinke laag bovenop blijft liggen, anders krijg je nuanceverschillen. Daarna schuren, nog twee keer lakken, nog een keer schuren (nu opletten dat je nergens doorheen schuurt) en dan laatste laklaag. Beste is met roller te lakken, zet een ruime hoeveelheid op, dan vloeit glitsa mooi.
Voor alle schuurbeurten het object afnemen met een kleefdoekje (niet te hard duwen, gewoon aaien) Dit is DE truc voor stofvrij schilderwerk. Op deze manier schilder ik ook altijd boten, daar zit nauwelijks een stofje in, zonder spuitcabine (gewoon in oude boerenschuur.)
Lakken met kleur:
Eerst een grondlaag opzetten, spul zuigt als een wezenloze. Anders krijg je ook hier weer vlekken door structuurverschil.
Succes,
Herman