SiS630 wil geen UDMA onder Win-XP

Pagina: 1
Acties:

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:40
Ik heb een moederboard met SiS630 chipset. De onboard IDE-controller ondersteunt UDMA/66. Als powermanagement is ACPI ingesteld.

Op kanaal 0 zit een Maxtor 15GB VL30 (UDMA/100) als master, op kanaal 1 zit een Asus 50X cdrom-speler (UDMA/33) ook als master.
In de bios wordt de hd als UDMA mode 4 (UDMA/66) gezien en de cdrom als UDMA mode 2 (UDMA/33). So far, so good.

Onder Windows XP wordt de harddisk echter als Multiword DMA mode 2 (Pio4 met DMA) gezien en de cdrom als Pio4 zonder DMA.

Ik heb de huidige SiS ide-drivers, oudere Sis ide-drivers en de standaard WinXP drivers geprobeerd. Alleen de huidige SiS-driver hebben het beschreven gedrag, de andere (oudere SiS en standaard WinXP) zetten alles in Pio4, ondanks dat "Use DMA if available" aangevinkt staat.

Voor de zekerheid heb ik de Maxtor harddisk ook behandeld met een dma-utility van Maxtor waarmee de harddisk een maximale UDMA-mode van UDMA/66 rapporteert.

Onder Win98SE gaat het wel goed!

Computers follow your orders, not your intentions.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Met de standaard XP drivers zou het gewoon goed moeten werken.... Het is bekend dat er problemen zijn met de SiS IDE-drivers... Er is een trucje voor, k ga ff voor je zoeken!

edit:

SiSIDE.EXE Die moet je dus hebben :)

Het lijkt waarschijnlijk of er niets gebeurt, maar ff rebooten en hij zou op UDMA moeten staan :)

[ Voor 41% gewijzigd door Hermanvh op 15-12-2002 17:51 ]

webOS all the way!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:40
Die SiSide.exe heb ik al geprobeerd, maar alleen met de SiS-drivers. Ik ga ze nog eens een keertje proberen met de standaard drivers.

Computers follow your orders, not your intentions.