Toon posts:

[Boek] Donkere Kamer van Damocles

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik morgen mondeling nederlands heb en ik een klein beetje in tijdnood zit heb ik even een klein vraagje over dit boek. Ik heb het ongeveer 2 jaar gelezen maar was niet helemaal tot het einde gekomen.

Afgelopen vrijdag sprak ik nog eventjes met de docent nederlands en hij gaf me een tip over de mondeling, namelijk: 'Je kan in ieder geval de vraag verwachtten: leeft Dorbeck nou wel of niet?"

Nu ik nog voor morgenochtend 2 andere boeken moet lezen heb ik geen tijd meer om de laatste paar hoofdstukken te lezen en wil ik graag het antwoord hierop weten van iemand die dit boek gelezen heeft/

Weet het, had eerder moeten beginnen :X maar het is nu even niet anders, alvast bedankt

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:19

job

je hebt 2 personen.
Dorbeck en Osewoudt

ik geloof dat die 2 dezelfde persoon is.
de hoofdpersoon heeft Dorbeck bedacht.
Dorbeck bestaat alleen in z'n hoofd.

nouja, dat idee had ik.
het ligt er maar net aan hoe je het interpreteert.

ohja, even een boekverslagje voor je gezocht:
http://www.studentsonly.n...boekverslag.asp?BvID=3934
hij is niet van mijn hand, dus of die correct is weet ik niet.

ohja, hier even quote:
omdat je aanvankelijk helemaal meeleeft met Osewoudt, maar steeds meer onder ogen moet zien dat het allemaal maar een droom van Osewoudt is. Na de laatste bladzijde te
hebben gelezen voelde ik me ik mezelf net zo'n detective, omdat ik nou nog steeds niet zeker wist wie Dorbeck was en of hij wel bestond. Misschien leed Osewoudt wel aan waanvoorstellingen en was er helemaal geen Dorbeck. Dat moet je zelf invullen, en daardoor werkt het boek nog door nadat je het uit hebt. De realiteit van Osewoudts waan wordt benadrukt door de droge stijl van Hermans.
Dat is misschien wel de reden waarom ik dit het mooiste boek vind dat ik tot nu toe heb gelezen.
hmm, maar wat doet dit eigenlijk in Wetenschap & Levensbeschouwing??

[ Voor 93% gewijzigd door job op 15-12-2002 17:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
kijk dit is precies wat ik eigenlijk bedoelde, heb zelf ook tijd gezocht maar toch niet echt zon soort antwoord gekregen, hartstikke bedankt damster

En ik wist niet waar ik anders dit onderwerp moest plaatsen, sry :)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Dit is dus geen W&L-onderwerp...

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Dit topic is gesloten.