Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Een schijf inbouwen zonder dat er houvast is..

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een oude Dell Optiplex XL 590. Werkt perfect, maar er zit geen harddisk in. Ik wil er dus eentje inbouwen. Zoals bij veel merk PC's het geval is, zit de schijf in een speciale bracket of hangt aan stukken plastic in de kast. Maar die hulpstukken ontbreken geheel. Er is niks om de schijf aan te bevestigen.

De kast bestaat uit 3 delen: Het linker deel wordt bezet door insteekkaarten en het enorme koelblok van de processor. Het middelste gedeelte is vrijwel leeg, alleen moederbord, en in het rechter gedeelte bevinden zich de voeding, floppy en CD-ROM.

Ik heb zowaar een plaatje gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://docs.us.dell.com/docs/dta/586XL/00000001.gif

Er moet een soort bracket zijn voor de schijf:
Afbeeldingslocatie: http://docs.euro.dell.com/docs/dta/586XL/486xl_h.gif

De bevestigingspunten die je op de tekening ziet, zijn er in mijn kast ook. Alleen de bracket ontbreekt. Als ik die schijf in wil bouwen, dan moet ik knutselen. De ruimte die er in het midden-achterin zit, is groter dan de schijf.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken met de bevestiging?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 08:38
Je hebt van die 5.25 naar 3.5 inch beugels. Misschien met een beetje kuntselen zou je die op de CD-ROM drive kunnen bevestigen. Of misschien vast zetten aan de kap.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Of ff Dell contacteren en vragen of ze zoiets naleveren, of zelf gaan vouwen en zagen en boren met een stukkie staal/metaal van zeg 0.8-1.0mm ofzo. Kunt evt ook op zoek naar nog zo'n kast en daar de evt aanwezige (2e) bracket uithalen

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

ik heb in mijn zelf-bouw case 2 van die 5,25>3,5 dingen vastgelijmd op de cdromdrive
werkt perfect :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 19:27
Hej, ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Ik had zo'n Optiplex XL (of ander type, maar hij ziet er exact zo uit als op het plaatje) gratis gekregen, maar er passen geen 5.25" drives in want dat is te breed. Lekker handig die merkcomputers |:( Weet jij hoe dat werkt met die 5.25" drives? Heb je een soort rails nodig ofzo? Ik heb trouwens nog wel dat ding om de harddisk te monteren. Maar als het mogelijk is om 5.25" drives te installeren, kan je ook voor 2 euro zo'n verloopstukje kopen.
edit: ik herinner me nu ook weer dat er geen floppydrive plaats is. Ik heb zo'n verloopstuk naar 5.25" voor een fdd, maar dat paste dus niet...

[ Voor 16% gewijzigd door E-RIC op 15-12-2002 17:20 ]

• SvMp
  • Niet online
5.25" is inderdaad te breed zoals E-RIC zegt.

Een 5.25" -> 3.5" bracket kan wel in de 5.25" ruimte, maar daar zitten de floppy en CD-ROM speler al en daarmee is het vol. De schijf moet dus op de plaats waar de oorspronkelijke schijf ook zat. Deze ruimte is smaller dan 5.25", ongeveer 8 mm breder dan de schijf zelf.

Ik heb de gereedschappen niet om iets met metaal te doen. Zou een paar lagen dozen-karton ook lukken? (daar heb ik zat van, namelijk kerstpakket :X )

[ Voor 24% gewijzigd door SvMp op 15-12-2002 17:25 ]

• The_Greater
Misschien kun je de HD wel bij de "expension-card cage" hangen met z'n 5.25 - 3.5 beugel.

code:
1
2
3
4
5
  |__________|
  |          |
  |__________|
__|          |__
     HD      Beugel

en dan je de beugel ergens aan vast maakt

[ Voor 51% gewijzigd door The_Greater op 15-12-2002 17:32 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• SvMp
  • Niet online
The_Greater schreef op 15 december 2002 @ 17:25:
Misschien kun je de HD wel bij de "expension-card cage" hangen met z'n 5.25 - 3.5 beugel.
Vrijwel onmogelijk. Boven het koelblok van de CPU is net genoeg ruimte voor de schijf. Dit maakt het al noodzakelijk dat de schijf helemaal bovenaan komt te hangen. Dat blokkeert ook de enige ruimte om een flatkabel door het tussenschot naar de IDE-connector op het moederbord te leiden. De overige ruimte in het tussenschot wordt volledig bezet door achterin de riser-card en voorin een cache-card.

• The_Greater
Er is ruimte genoeg voor de hd waar die oorspronkelijk zat. Dan zou je een aan kunnen denken om met een foefje om HD daar vast te zetten.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 10:24

Eraser127

Nijkerk

heb het zo gedaan: hang met tie-raps de schijf onderaan dat stuk plastic bij de expansion-card cage. Flatcable kan als het goed is wel naast dat riser-board ergens onderdoor.

My Discogs

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:35

rimpeldinky

nani?

mischien kun je wat knutselen met mecano(als je dat hebt) en rubberen pakkingen, heb je gelijk minder herrie :+

*burp*

Verwijderd

Ik zou gewoon idd een 3,5 inch bracket aan een kant heel goed vastlijmen en daar je HD aan schroeven. Als je het netjes lijmt kan je je HD makkelijk aan 1 kant vast zetten (zolang je niet met je PC gaat voetballen). Dat lijkt mij de netste oplossing. Alleen wel te hopen dat je een gaatje hebt om hem later weer los te kunnen schroeven (niet dat je die bracket tegen een massieve plaat aan lijmt).

• Taliesin
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10-2022
Gewoon ergens vastkitten :P

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
nou waarom niet eigenlijk> lijkt mij wel handig. Aan de bovenkant smeren en sschijf op z'n kop. Ik hoop alleen dat die kit houd op glad metaal / stikker. Maar die kit kun je ook weer makkelijk als plak eraf trekken denk ik zo dus waarom niet (super lijm is weer zo permanent he :P )

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

met lijm pistool , mijn hd's zitten ook gewoon vast met lijm ivm ruimte te kort en het zit muur vast, met acceton of nagel lak remover ofzoiets was het dacht ik kun je de lijm weer oplossen, en mocht je andere lijm hebben zou ik eerst even kijken of het elecktriciteit gelijd

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:16
purschuim, heb je gelijk goede geluidsisolatie :+ ;)

edit: zonder dollen, zo heb ik een keer een cdrom in een compaq gehangen, ik zou het niet doen met je hd, tenzij het een langzamere dan 5400 rpm hd is en je zeker weet dat ie er nooit meer uit hoeft :)

[ Voor 68% gewijzigd door ransbal op 15-12-2002 19:58 ]

• Sine
  • Laatst online: 30-11 21:22
ik heb hier 3 optiplexjes staan waarvan ik er 2 gebruik als router/server en en extra hd heb ik gewoon boven op de memory banken gelegd geklemd tussen een stukje piepschuim

werkt prima :)

Repareren doe je zo.

• MrUfip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-08-2022
tyre-rap! werkt super!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

ik hebg nog zo'n ding thuis liggen :)

hij moet ook niet worden vastgeschroeft.. er moet een kapje over de schijf heen worden gezet.. hier zit wat schuim in.. daardoor blijft hij vastzitten :).. ik hoop dat ik vanmiddag de computer terug heb.. en dan zou ik wel wat pics maken.. anders denk ik niet dat ik meer aan dit topic denk.. anders voeg me toe aan ICQ..

[ Voor 83% gewijzigd door Looki op 16-12-2002 12:38 ]

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• neanderthaler
  • Laatst online: 28-11 10:01

neanderthaler

Are friends electric?

Floppy d'r uit, HDD erin. Probleem opgelost.

• SvMp
  • Niet online
neanderthaler schreef op 16 December 2002 @ 12:58:
Floppy d'r uit, HDD erin. Probleem opgelost.
Degene die het ding gaat gebruiken is een leek. Als zij een document op diskette krijgt, moet ik haar zeker via de telefoon uitleggen hoe ze er ff snel een diskdrive in hangt 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door SvMp op 16-12-2002 14:26 ]

Verwijderd

Aan de onderkant van een HD zitten ook vaak schroefgaatjes waarmee je hem tegen een plaat kunt hangen. Hij hoeft dus niet perse in een setje beugels, hij kan ook tegen iets plats geschroefd worden.

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 18:41

klaaz

it's me!

Velcro tape. Klittenband dus.
Heb trouwens vroeger wel eens een CDrom speler in een Compaq gepropt met aan beide zijden één helft van een (houten) wasknijper. Werken als wiggetjes.

• Looki
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Looki schreef op 16 december 2002 @ 11:41:
ik hebg nog zo'n ding thuis liggen :)

hij moet ook niet worden vastgeschroeft.. er moet een kapje over de schijf heen worden gezet.. hier zit wat schuim in.. daardoor blijft hij vastzitten :).. ik hoop dat ik vanmiddag de computer terug heb.. en dan zou ik wel wat pics maken.. anders denk ik niet dat ik meer aan dit topic denk.. anders voeg me toe aan ICQ..
Ik heb een foutje gemaakt.. dit is een schroefsysteem aan de onderkant.. waar ik het over had was een andere kast.. je kunt hem gewoon op die beugel schroeven..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
E-RIC schreef op 15 December 2002 @ 17:18:
Hej, ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Ik had zo'n Optiplex XL (of ander type, maar hij ziet er exact zo uit als op het plaatje) gratis gekregen, maar er passen geen 5.25" drives in want dat is te breed. Lekker handig die merkcomputers |:( Weet jij hoe dat werkt met die 5.25" drives? Heb je een soort rails nodig ofzo? Ik heb trouwens nog wel dat ding om de harddisk te monteren. Maar als het mogelijk is om 5.25" drives te installeren, kan je ook voor 2 euro zo'n verloopstukje kopen.
edit: ik herinner me nu ook weer dat er geen floppydrive plaats is. Ik heb zo'n verloopstuk naar 5.25" voor een fdd, maar dat paste dus niet...
ik heb hier ook zo'n 5100 ofzo, iig zelfde kast. Toen hij nog bij mijn oma stond er nog niet als router dienst deed hier had ik er een cdrom in gehangen... maar een cdrom is toch net zo breed als een 5¼" drive? althans dat dacht ik toch serieus? (ik bedoel een normale cdrom drive, niet zo'n slimlinegeval dus) Het paste prima, maar de ruime in de DELL was iets te groot dus ik heb uit mijn rommelverzameling gewoon langere schroefjes genomen :) zat prima alleen flinke kieren.

met een hamer past alles

Verwijderd

Wat is er mis met plakband? Mijn hele kast hangt ongeveer in elkaar met plakband, ideaal om IDE kabels tegen de rand aan de plakken of kabels bij elkaar te binden. Tie-wraps doe ik niet aan want als ik het dan los wil halen lukt dat weet niet en dan maak ik ze toch alleen maar kapot :?

Dus plakband is het...

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-11 15:23

Twan V

...en er stralend uitzien

Dat zou voor mij echt de laatste oplossing zijn, plakband.
Op lange termijn geeft dat alleen maar zooi.

Als je hem ergens al met een of twee schroeven vast kunt zetten, is er al weinig aan de hand denk ik. Dan kan er niet veel meer mee gebeuren.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Verwijderd

Bouwkit van Bison is een goede oplossing. Is PUR, maar zwelt niet zo sterk. Lijmt echt alles overal op. Je krijgt het wel met geen mogelijkheid meer los, maar als het goed is hoeft dat ook niet.

Verwijderd

2 gaatjes boren in het bovenrek en je kan hem parallel met je PCI tussen CPU en PCI hangen.

Of gewoon even origamiën met staalplaat (oude PC plaatmateriaal etc)

Harddisk vastschroeven aan deksel is ook nog een optie.

En anders gewoon inschuimen, 5400rpm en lager kan dat wel hebben...

Verwijderd

purschuim, heb je gelijk goede geluidsisolatie

edit: zonder dollen, zo heb ik een keer een cdrom in een compaq gehangen
Wat een briljant idee!! Ik heb dus ook zo'n compaq staan waarbij je niet de cdrom vast kan maken. Meteen gaan purren vanmiddag :) (al zou ik dat idd niet zo vlugdoen met een hd :)

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 19:27
Ik heb ff gekeken en ik heb een Optiplex GXL en geen GL, maar die plaatjes in de 1e post komen exact overeen. Ik heb die dell daarnet uit de kelder gehaald. In de zijlplaat waar de 5.25" drives in moeten, zijn helemaal geen gaten. Toen kwam ik op het idee om die dingen die bij een Chieftec miditower meegeleverd worden voor de bevestiging van 5.25" drives te proberen en dat past precies! Als je van die dingen weet te bemachtigen en je schroeft je 3.5" hdd in zo'n verloopstuk, dan kan je heb gewoon netjes in die 5.25" cage stoppen.

Verwijderd

ik heb nu een geniaal ID gekregen voor een IBM desktoppie van me ouwe 486 dit gaat de casmod van het jaar worden >> misschien moest ik maar een topic openen EEN PURSCHUIM CASEMOD... proc afdekken met vierkantje hout en PURREN maar tot de kast vol zit }) }) }) later kast (schilletje eraf halen)
stuiter proof IBM :P

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-11 18:41

klaaz

it's me!

Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 13:18:
[...]

Wat een briljant idee!! Ik heb dus ook zo'n compaq staan waarbij je niet de cdrom vast kan maken. Meteen gaan purren vanmiddag :) (al zou ik dat idd niet zo vlugdoen met een hd :)
Ik zou het eerder met een HD doen als met een CDromspeler. De HD is gegarandeerd dicht, de cdromspeler heeft zeker openingen in de behuizing.

• Sine
  • Laatst online: 30-11 21:22
Is al eens gedaan door een paar gekke duitsers als ik me goed herinner

sterker nog .... heeft ook als eens op got gestaan

Repareren doe je zo.

Pagina: 1