[WC] Hot or not?

Pagina: 1
Acties:

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/WC.JPG

Een ideetje... Dus het water wordt gekoeld door een peltier, waarop nog een klein waterblokje zit... En het warme water daarvan gaat terug in de hoofdketen, net voor de radiator.

En het is een heel dikke koperen radiator btw, afkomstig uit een auto, met 2 of 3 120mm fans.

[ Voor 17% gewijzigd door Steve op 15-12-2002 16:26 ]

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

deze zag ik net in een ander topique staan, dit is de bedoeling??

het zou btw wel kunnen werken, maar denk dat je tveel verlies hebt...

[ Voor 36% gewijzigd door 3lmowww op 15-12-2002 16:25 ]

Electronics development

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Klopt, ander topic ging over iets totaal anders, dus heb 'k een nieuw topic geopend.

[ Voor 13% gewijzigd door Steve op 15-12-2002 16:26 ]

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:32
ik dacht dat een peltier meer warmte af gaf dan koelte, dus je temp zou er alleen maar hoger van worden
ik weet niet psies hoe het zit, maar ik weet wel redelijk zeker dat dit niet gaat werken.

*correct me if i'm wrong*

[ Voor 28% gewijzigd door -JB- op 15-12-2002 16:28 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• 3lmowww
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

wat ik nu zie: je hoofdketen vriest dicht, omdat et water makkelijker via die dunne leideingen gaat, die btw veeel dikker moeten zijn (zeker zo dik als die naar je proc: het moet meer wrmte vermogen vervoeren)

Electronics development

Verwijderd

Werkt niet..

Een peltier moet tussen je blok en een coldplate. Wat je nu hebt getekend schiet niet op.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
-JB- schreef op 15 December 2002 @ 16:26:
ik dacht dat een peltier meer warmte af gaf dan koelte, dus je temp zou er alleen maar hoger van worden

*correct me if i'm wrong*
Misschien, maar ik heb een heel grote radiator die heel wat warmte kan hebben.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 16:27:
Werk niet..

Een peltiet moet tussen je blok en een coldplate. Wat je nu hebt getekend schiet niet op.
Ik heb een blok uit de actie van Mafkees, dus peltier-bevestiging is niet mogelijk... Daarom zoek ik een andere manier, het koelwater onder kampertemp krijgen.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
3lmowww schreef op 15 December 2002 @ 16:27:
wat ik nu zie: je hoofdketen vriest dicht, omdat et water makkelijker via die dunne leideingen gaat, die btw veeel dikker moeten zijn (zeker zo dik als die naar je proc: het moet meer wrmte vermogen vervoeren)
Is het ook, ik heb de ene nu dikker dan de andere getekend om het verschil tussen beide ketens duidelijk te maken.

Maar is er iemand met zekerheid weet dat dit niet goed zal werken, en die dit ook kan onderbouwen?

[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 15-12-2002 16:30 ]

• -JB-
ow, wacht, ik kijk net nog ff naar je plaatje, misschien zou het wel kunnen, maar dat zou je aan iemand moeten vragen die er meer vanaf weet, maar waarom hang je hem niet gewoon op je cpu :?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Jupiler schreef op 15 December 2002 @ 16:23:
[afbeelding]

Een ideetje... Dus het water wordt gekoeld door een peltier, waarop nog een klein waterblokje zit... En het warme water daarvan gaat terug in de hoofdketen, net voor de radiator.

En het is een heel dikke koperen radiator btw, afkomstig uit een auto, met 2 of 3 120mm fans.
Ok, op deze manier gebeurd er het volgende:
stel dat je een 80 watt peltier hebt, dan zal deze peltier 80watt aan energie afgeven + de getransporteerde energie. Stel dat de peltier 60 watt transporteerd, wat een overdreven hoog rendement is, dan zal je per seconde 60 watt uit je water halen en er 140 watt instoppen, dat is een netto effect van + 80 watt.
Met andere woorden je stopt warmt je water alleen maar nog verder op.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Jupiler schreef op 15 December 2002 @ 16:28:
[...]

Ik heb een blok uit de actie van Mafkees, dus peltier-bevestiging is niet mogelijk... Daarom zoek ik een andere manier, het koelwater onder kampertemp krijgen.
LOL @ mijn typo's! :D :D

Tuurlijk kan er wel een peltier onder. Gewoon modden.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jupiler schreef op 15 december 2002 @ 16:28:
[...]

Je kan mafkees gewoon mailen of hij je een bijpassende coldplate wil verkopen hoor.
Hou er wel rekening meer dat je toch wel minstens een 172 watt peltier nodig hebt om een processor te koelen en dat je dan dus waarschijnlijk ook een appate voeding voor je peltier nodig hebt.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Zoals ik het snap wil je het water dat de cpu moet koelen extra koelen met een peltier.
Ik denk niet dat dat gaat, omdat een peltier meer warmte levert dan hij aan het water onttrekt, en het allemaal weer door de zelfde radiator afgekoeld moet worden.

Je kan beter de peltier gebruiken om de cpu extra te koelen (meer warmte er aan onttrekken), dat is volgens mij iets effiecienter.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Devil schreef op 15 december 2002 @ 16:30:
[...]

Ok, op deze manier gebeurd er het volgende:
stel dat je een 80 watt peltier hebt, dan zal deze peltier 80watt aan energie afgeven + de getransporteerde energie. Stel dat de peltier 60 watt transporteerd, wat een overdreven hoog rendement is, dan zal je per seconde 60 watt uit je water halen en er 140 watt instoppen, dat is een netto effect van + 80 watt.
Met andere woorden je stopt warmt je water alleen maar nog verder op.
Iig wordt m'n rad zeker niet volledig benut, hij kan veel meer warmte opnemen dan enkel de warmte afkomstig van m'n CPU.. Denk je echt dat de temps hoger zullen zijn?

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp koel je het water met een peltier, die je koelt met datzelfde water? Natuurlijk gaat dit niet werken. Peltiers zijn inefficient: voor iedere hoeveelheid warmte die ze verplaatsen produceren ze zelf ook een heleboel warmte. Wat je in feite doet in jouw systeem is een warmte-element in het circuit plaatsen...lekker nuttig dus ;). Om dit te laten werken zouden er peltiers moeten zijn met > 100% rendement, en dat is natuurkundig onmogelijk.

edit: iets te snel gekeken...ik snap nu pas dat je het het water om de pelt te koelen meteen de radiator in gooit. Het idee staat me dan nog steeds niet aan, zwaar inefficient. Als je zoiets wil maken (dus een waterchiller op basis van een pelt) zou ik twee gescheiden circuits maken: 1tje voor de CPU, en 1tje voor de pelt (dus 2 pompen en 2 rad.). Ook DAT is zwaar omslachtig als je alleen je cpu wil koelen, dan kun je idd beter de pelt direct op je CPU zetten...en zelfs DAT is inefficient.
..
Ah wat de fuck, koop gewoon meteen een Prometheia :z :P

[ Voor 41% gewijzigd door snars op 15-12-2002 16:37 ]

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Wat een gedoe man! Er zitten toch 4 gaten in dat blok of niet? Draadeind erdoor pelt ertussen, coldplate erop. Zooi vastdraaien en dan op je cpu zetten. Is ff pielen maar lukt wel..

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jupiler schreef op 15 december 2002 @ 16:32:
[...]

Iig wordt m'n rad zeker niet volledig benut, hij kan veel meer warmte opnemen dan enkel de warmte afkomstig van m'n CPU.. Denk je echt dat de temps hoger zullen zijn?
Ja, want je rad haalt ook niet altijd zijn maximum vermogen.
Je rad werkt efficienter als het temperatuur verschil tussen het water wat er doorstroomd en de omgeving groter word (wat erg logisch is want als je een biertje vlug koud wil hebben stop je hem ook in de vriezer en niet in de koelkast)
ik denk dat de extra warmte die je er instopt opgevangen gaat worden door de radiator, waardoor je er uiteindelijk precies 0 graden op vooruit gaat.

• -JB-
offtopic:
mmmmmmmmm, 16 reply's in 10min. :|

[ Voor 30% gewijzigd door -JB- op 15-12-2002 16:36 ]

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

-JB- schreef op 15 December 2002 @ 16:35:
mmmmmmmmm, 16 reply's in 10min. :|
Wat is daar mis mee ?

• -JB-
Devil schreef op 15 December 2002 @ 16:36:
[...]

Wat is daar mis mee ?
nix natuurlijk, maar ik vond het wel ff hard gaan :D

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Even redeneren...

Stel je voor dat het water ná de radiator en pomp een paar graden warmer is dan zonder het hele gedoe met die extra peltier..... Dan gaat het water dat iets warmer is van de pomp naar de CPU, maar juist op die lijn ligt die peltier, die het water toch zeker een stuk kouder zou moeten krijgen, en dat koudere water gaat dan naar de CPU.... Klopt toch?

Dat het water na de CPU wat warmer is maakt mij niks uit, zolang het net vóór de CPU goed wordt afgekoeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Steve op 15-12-2002 16:39 ]

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

-JB- schreef op 15 december 2002 @ 16:37:
[...]

nix natuurlijk, maar ik vond het wel ff hard gaan :D
Oow, vanwege die smiley dacht ik dat je er een probleem mee had :D
Jupiler schreef op 15 december 2002 @ 16:38:
Even redeneren...

Stel je voor dat het water ná de radiator en pomp een paar graden warmer is dan zonder het hele gedoe met die extra peltier..... Dan gaat het water dat iets warmer is van de pomp naar de CPU, maar juist op die lijn ligt die peltier, die het water toch zeker een stuk kouder zou moeten krijgen, en dat koudere water gaat dan naar de CPU....
Ok, vertel me maar wat voor pomp je gebruikt (de flowrate ervan) en hoeveel watt peltier je wilt gebruiken, dan reken ik voor je uit hoeveel graden je water kouder word.

[ Voor 17% gewijzigd door Devil op 15-12-2002 16:40 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Thanks..

Pomp is nog niet aangeschaft, wordt waarschijnlijk een Eheim 1048 = 10 l/min... Ik kan ook een zwaardere pomp kopen indien nodig.

Voor het water gebruik ik een 62 of 80W peltier, hangt er ook nog van af hoeveel het uitmaakt.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jupiler schreef op 15 December 2002 @ 16:43:
Thanks..

Pomp is nog niet aangeschaft, wordt waarschijnlijk een Eheim 1048 = 10 l/min... Ik kan ook een zwaardere pomp kopen indien nodig.

Voor het water gebruik ik een 62 of 80W peltier, hangt er ook nog van af hoeveel het uitmaakt.
Ok, je effectieve flow zal waarschijnlijk rond de 6 liter per minuut liggen.
Ik ga er hier van uit dat je peltier een redement van 100% zal hebben, wat hij in werkelijkheid nooit heeft (eerder 60%) maar dan zie je duidelijk dat het nix uitmaakt :)

Ik gebruik de volgende formule
Q = C * M * dT
Q = 80 J

6 l/minuut = 0,1 l/s is ongeveer 0,1 Kg
dus M = 0,1 Kg
C van water = 4180 J/(Kg*K)

Dus:
80 = 4180 * 0,1 * dT
80 = 418 * dT
dT = 80 / 418
dT = 0,19 K

Je water zal 0,19 graden kouder zijn.
Dat is dus absoluut het geld en de moeite niet waard.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Lol, maarhoe ga je je pelt koelen dan? Nog een heatsink erop? :D

Wat maak jij het ingewikkeld zeg! Douw die pelt nou maar gewoon onder je proc (een 172W versie dan!) en klaar ben je! Is echt de simpelste oplossing.
Want wat jij allemaal van plan bent slaat de plank helemaal mis, sry hoor! nofi :)

[zeikmodus]
Hm, je tekening is ook niet echt helemaal... super. :P Probeer het de volgende keer wat duidelijker te maken. ;)
[/zeikmodus]

Use the Search Luke...

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Silentpuma schreef op 15 december 2002 @ 16:54:

Wat maak jij het ingewikkeld zeg! Douw die pelt nou maar gewoon onder je proc (een 172W versie dan!) en klaar ben je! Is echt de simpelste oplossing.
Want wat jij allemaal van plan bent slaat de plank helemaal mis, sry hoor! nofi :)

[zeikmodus]
Hm, je tekening is ook niet echt helemaal... super. :P Probeer het de volgende keer wat duidelijker te maken. ;)
[/zeikmodus]
Hij wil de pelt koelen met z'n waterkoeling. De tekening is inderdaad niet duidelijk, maar als je het topic met verdere uitleg leest snap je wat de bedoeling is ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Silentpuma schreef op 15 december 2002 @ 16:54:

Ik heb niet echt tijd/geld/zin om een voeding te bouwen die 24V kan leveren ;)
En het wordt ook redelijk moeilijk om een pelt onder m'n waterblok te duwen.

@Devil: je hebt me overtuigd...

Andere mogelijkheid is die peltier koelen met een wel heel lompe heatsink: Reusachtig koelblok. Zou dat veel uitmaken? Was m'n laatste vraag btw >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Steve op 15-12-2002 17:09 ]

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Devil schreef op 15 December 2002 @ 16:56:
[...]

Hij wil de pelt koelen met z'n waterkoeling. De tekening is inderdaad niet duidelijk, maar als je het topic met verdere uitleg leest snap je wat de bedoeling is ;)
Nu je het zegt, die dunne kanaaltjes moeten zeker de flow naar de plet voorstellen? :D
Hoe dan ook, dit systeem zal nooit zo effectief worden als wat de topicstarter nu van plan is. Denks eens na: de pelt direct op je proc kan de temp drastisch naar benenden helpen. Zoals hij het nu van plan is: eerst het water wat koelen = weerstand. Dan dat gekoelde water naar de CPU-blok, nog een keer warmte overdracht van de proc naar het CPU-blok, en van daar weer naar het water... Je hebt dan zoveel weerstand, dat het rendement zo laag wordt dat deze opstelling gewoon geen zin heeft.
Basta. ;) :Y)

Use the Search Luke...

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 16:42

Memendo

V4-power/Team BSD

Jupiler schreef op 15 december 2002 @ 17:01:
[...]

Ik heb niet echt tijd/geld/zin om een voeding te bouwen die 24V kan leveren ;)
En het wordt ook redelijk moeilijk om een pelt onder m'n waterblok te duwen.
Lees je sommige replys niet ofzo?? Onder dat koelblok wat je besteld kan juist simpel een pletier. Alleen in de coldplate 4 gaten boren en je bent al weer klaar.
En tja als jij geen zin hebt om een voeding te bouwen houdt het natuurlijk op.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik wil er wel eentje maken, maar praktisch is het niet echt haalbaar... Onderdelen kosten veel, heb niet zoveel plaats in m'n kast enz.

• Jack
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Weet je wat ook een idee is....
Als je na je radiator een reservoir maakt en dan koel je het reservoir water met een pelt!
Je stopt gwoon aant twee kanten van de pelt een heatsink, 1 om het water te chillen en 1 om de warme kant te koelen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.swiftnets.com/assets/images/products/mcx462/MCX462%2BT.jpg

zie: http://www.swiftnets.com/products/mcx462plusT.asp

[Specs]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Lijkt me wel wat, maar die Swiftjes zijn niet gratis :X

Maar ik heb nog zo'n groot blok van de actie van Sjord.. Anders maak ik een grote bak als reservoir, in die bak dat groot blok van Sjord, en daarop die pelt, en op de pelt ook een dikke sink... Maar welke sink zou goed zijn om de pelt passief te koelen, of met een stille fan.. Liefst geen dure Swift.

• -JB-
Siris schreef op 15 december 2002 @ 18:00:
Weet je wat ook een idee is....
Als je na je radiator een reservoir maakt en dan koel je het reservoir water met een pelt!
Je stopt gwoon aant twee kanten van de pelt een heatsink, 1 om het water te chillen en 1 om de warme kant te koelen :)

[afbeelding]

zie: http://www.swiftnets.com/products/mcx462plusT.asp
idee is leuk, maar volgens mij word je cpu kouder als je dat ding er rechtstreeks op zet, dus het is weer geen logica.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Het koelen van je resevoir schijnt op den duur wel voor temperatuurdaling te zorgen. Je moet dan een erg grote heatsink hebben met bv een cpu fan @ 5 Volt.

Verwijderd

gewoon een cheape coolermaster of spyre wispher rock

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

-JB- schreef op 15 December 2002 @ 18:09:
[...]

idee is leuk, maar volgens mij word je cpu kouder als je dat ding er rechtstreeks op zet, dus het is weer geen logica.
Nou het voordeel is dat je niet meteen een peltier van 172 watt nodig hebt en je dus meestal ook geen apparte voeding hoeft te kopen.
Verder is een 60 a 80 watt pelt een stuk goedkoper dan 1 van 172 :)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Devil schreef op 15 december 2002 @ 18:12:
[...]

Nou het voordeel is dat je niet meteen een peltier van 172 watt nodig hebt en je dus meestal ook geen apparte voeding hoeft te kopen.
Verder is een 60 a 80 watt pelt een stuk goedkoper dan 1 van 172 :)
Precies... Vooral daarom heb ik liefst geen peltier die 24V trekt op m'n CPU.

Of zou een 82 Watt Peltier genoeg zijn voor een P IV 2.4 Ghz? Ik betwijfel het..

Ik was sowieso van plan om een Q-tec 550W te kopen, die levert 15 à 20 Ampère op de 12V lijn, moet dus te doen zijn.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jupiler schreef op 15 december 2002 @ 18:16:
[...]

Precies... Vooral daarom heb ik liefst geen peltier die 24V trekt op m'n CPU.

Of zou een 82 Watt Peltier genoeg zijn voor een P IV 2.4 Ghz? Ik betwijfel het..

Ik was sowieso van plan om een Q-tec 550W te kopen, die levert 15 à 20 Ampère op de 12V lijn, moet dus te doen zijn.
80 watt is zeker niet voldoende voor die proc.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hmm, 156 Watt is het hoogste wat ik kan vinden dat kan werken op 12V. Die trekt wel 13 Ampère met als piek 18 Ampère, de voeding levert 14 Ampère met als piek 20 Ampère... Best niet doen?

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jupiler schreef op 15 december 2002 @ 18:23:
Hmm, 156 Watt is het hoogste wat ik kan vinden dat kan werken op 12V. Die trekt wel 13 Ampère met als piek 18 Ampère, de voeding levert 14 Ampère met als piek 20 Ampère... Best niet doen?
Nou, als je uitgaat van de normale waarden van 14A en 13A dan blijft er voor je hele pc nog 1A over. Lijkt me niet dat je harddisks daar genoegen mee nemen :+

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik zal eens kijken wat ik kan doen met het idee van Siris... Jullie horen nog van me.
(bij sommigen zal dat intussen wel een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/frusty.gif- reactie opwekken ;))

[ Voor 22% gewijzigd door Steve op 15-12-2002 18:29 ]

• Jack
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

ik vind het een top idee... ;)

[Specs]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik denk dat ik dan maar best een bigtower koop... Een groot 30x15 rad, een pomp, en dan zo'n groot reservoir passen beslist niet in m'n Audi XP (miditower) ;)

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 16:42

Memendo

V4-power/Team BSD

Jupiler schreef op 15 december 2002 @ 18:44:
Ik denk dat ik dan maar best een bigtower koop... Een groot 30x15 rad, een pomp, en dan zo'n groot reservoir passen beslist niet in m'n Audi XP (miditower) ;)
En als je dat doet kun je ook weer een voeding in je kast kwijt die 24volt levert of zie ik dat verkeerd? Want net was je argument om geen voeding te kopen dat het niet in je kast paste, maar als je dan toch een bigtower gaat kopen kun je ook weer een 172 watt pletier kopen met voeding. De temps die je daarmee haalt zijn weer lager.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ander argument was de prijs ;)

Is inderdaad wel een idee voor later. Maar een (evt. self-made) voeding die 24V levert en een 172W peltier zijn nu nie bepaald goedkoop. Net als een goede bigtower.

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Hmm, ik zit wel eens te denken: Een peltier... Gweldig dingetje, kan je dingen lekker koel mee maken.. Maar wacht eens, die dingen trekken gigantisch veel stroom, neemt een hele voeding in beslag... Je kan 3 grote gloeilampen laten branden voor 1 zo`n pelt... en wat krijg je? Koelwater wat een paar graden koeler is of een proc die net 50Mhz verder wilt...
Moet je later eens op je stroomrekening kijken.. :o Kijken of je dat nog leuk vind.. of erger, je ouders...

Moraal: Is het het wel waard? En ZEKER op de gekke manier jij van plan bent? Ik dacht van niet... |:(

Anyway, smijt dat ding onder je proc, dan krijg je de beste prestaties! Anders niet!

Use the Search Luke...

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Wil ik doen, maar eerst moet ik geld hebben voor een voeding he.. En een 172W peltier vreet ook veel meer stroom, en kost meer dan een lichter 80W peltiertje.

Sowieso zal ik eerst enkel een gewone WC draaien.

Een peltier is altijd leuk om onder de kampertemp te gaan, en ik denk dat je er toch wat meer dan 50 Mhz uit krijgt ;) Want 50 Mhz is een FSB die 2 Mhz hoger is in mijn geval.

Verwijderd

Een peltier is maar 30 tot 35% effectief, dus geen 60 zoals in dit topic steeds wordt beweerd.

Deze setup werkt in principe wel maar... Het is hopeloos inefficient, je cpu temp gaat er misschien 1 graad mee naar beneden maar je watertemp wordt wel hoger. Dus waarom moeilijk doen? Gewoon pelt op de processor.
Pagina: 1