Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Koelkast voor router en modem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het maken van een 'koelkast' voor mijn Alcatel modem en een Broadband router. Deze worden nogal warm als ze aan het werk zijn (24/7). Nu is die kast geen probleem, maar de stroomtoevoer.

Beide hebben een andere spanning, te weten
Router: 9 volt 1A en modem op 7,5V 750mA.

Wat voor methode kan ik gebruiken om 1 adapter aan te sluiten? Ik ben geen electro kenner, dus een specifiek antwoord is erg welkom!

Als deze af is, volgen de pic's!

Bedankt alvast!

Verwijderd

Pas op voor condens :?

Verwijderd

ik zou gewoon die twee adapters ook in die koelkast stoppen en dan alleen een 220v draadje uit je koelkast laten komen

Verwijderd

Topicstarter
eh, ik bedoel een kast met een stel fan's, Geen ijskast oid ;)
Maar dan gewoon met 1 stroomaansluiting, en alles netjes ingebouwd dus 1 grote gekoelde kast ipv 2 losse heaters

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 16:19 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Waarom zou je ze willen koelen?

Verwijderd

Je propt er 3 adapters in, 1tje voor 12v, 1tje voor 9v en 1tje voor 7,5v, die mod je zodat het 1 groot blok wordt waar 1 220v lijntje uitkomt, op de 12v sluit je je fans aan en op 9v en 7,5v je router & modem, en dan prop je het 220v geval in je stopcontact & klaar is Hermen

Verwijderd

Topicstarter
omdat ze niet met de hand op te pakken zijn. ze zijn rond de 55 graden. Je pc koel je toch ook?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 16:24:
Je propt er 3 adapters in, 1tje voor 12v, 1tje voor 9v en 1tje voor 7,5v, die mod je zodat het 1 groot blok wordt waar 1 220v lijntje uitkomt, op de 12v sluit je je fans aan en op 9v en 7,5v je router & modem, en dan prop je het 220v geval in je stopcontact & klaar is Hermen
Dan komen die adapters ook warm he, je zet ze best buiten de kast of in een appart kastje ;)

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet mogelijk 1 voeding te maken net als de voeding van je pc? Waar je dan 2 spanningen uit laat komen?

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

ik weet niet of die spanningen onafhankelijk moeten zijn, zou kunnen dat je zo aardlussen of nog erger sluiting krijg...

Electronics development

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 16:26:
omdat ze niet met de hand op te pakken zijn. ze zijn rond de 55 graden. Je pc koel je toch ook?
Ja, maar dat is normaal. Zo'n modem enzo hoort zonder actieve koeling zijn werk te doen. Maar 55 is idd wel erg heet...

Verwijderd

Topicstarter
3lmowww schreef op 15 December 2002 @ 16:31:
ik weet niet of die spanningen onafhankelijk moeten zijn, zou kunnen dat je zo aardlussen of nog erger sluiting krijg...
Kortsluiting ken ik, maar wat zijn aardlussen? Beide adapters zijn niet voorzien van een aarde. En het metaal komt niet in contact met de router en modem.

Verwijderd

Je kunt er wel 1 voeding voor bouwen hoor, is alleen een beetje lastig (lees: vrijwel onmogelijk).
Als je aan de ene kant 220 wisselspanning binnenkrijgt dan moet je die door een spoel van, laten we zeggen, 22000 wikkelingen sturen, dan aan zo'n vierkant stuk ijzer, en aan de andere kant maak je 1200 wikkelingen. Dan sluit je de aardedraad aan de ene kant van die spoel aan, de 12v draad aan het uiteinde van die spoel. De 9v draad sluit je op de 900ste wikkeling aan en de 7,5v draad sluit je op de 750ste wikkeling aan. Zo zou het moeten werken, correct me if i'm wrong :) (dan moet je uiteraard nog ac > dc converten)
Ondanks dat dit mogelijk is zou ik toch gewoon die 3 adapters in je koelkastje bouwen :)

• AAC
  • Niet online

AAC

is 55 graden niet errug heet??? :? kheb hier ook een Alcatel Modem staan en die is bijna niet warm :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 16:45:
Je kunt er wel 1 voeding voor bouwen hoor, is alleen een beetje lastig (lees: vrijwel onmogelijk).
Als je aan de ene kant 220 wisselspanning binnenkrijgt dan moet je die door een spoel van, laten we zeggen, 22000 wikkelingen sturen, dan aan zo'n vierkant stuk ijzer, en aan de andere kant maak je 1200 wikkelingen. Dan sluit je de aardedraad aan de ene kant van die spoel aan, de 12v draad aan het uiteinde van die spoel. De 9v draad sluit je op de 900ste wikkeling aan en de 7,5v draad sluit je op de 750ste wikkeling aan. Zo zou het moeten werken, correct me if i'm wrong :) (dan moet je uiteraard nog ac > dc converten)
Ondanks dat dit mogelijk is zou ik toch gewoon die 3 adapters in je koelkastje bouwen :)
Dat is idd wel heeeel ingewikkeld. :/
Maar dan moet ik idd maar die adapters slopen, doorlussen. Al ben ik niet echt blij met die oplossing. Je telefoon adapter is toch ook met een printplaat? Kun je zelf niet zoiets kopen / maken dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 17:13 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 16:26:
Dat hoort niet hoor... Ff met de leverancier bellen denk ik..

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:21
insan1ty schreef op 15 december 2002 @ 17:25:
[...]

Dat hoort niet hoor... Ff met de leverancier bellen denk ik..
Haddook een 'heet' modem.. resette steeds.. heeft een jaar lang zonder behuizing op de vensterbank gelegen :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog andere mogelijkheden? Alsjeblieft.. HELP ME.

Verwijderd

iemand ooit gehoord van spannings regelaars
een 7809 en een 7812 gebruiken .
kan je zo bij je elektroboer halen .
kan je gelijk ook het aansluit schema geven

• Orion84
  • Laatst online: 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

zou gewoon een stekkerdoos in die kast leggen en daar de verschillende adapters op aan sluiten, worden idd wel warm, maar dat wordt een aparte voeding ook en dus is dit wel de simpelste oplossing denk ik. geen extra kennis of onderdelen nodig (behalve stekkerdoos). fans kun je dan misschien het beste aansluiten op een regelbare adapter, kijk alleen wel ff hoeveel ampere je fans trekken, je zult denk ik minstens een 1000mA adapter moeten hebben.

[ Voor 50% gewijzigd door Orion84 op 16-12-2002 18:45 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Josch, bedankt voor je bruikbare antwoord! Ik kan echter geen picture vinden van hoe zo'n ding eruit ziet. Dit is denk ik voor mij de enige bruikbare oplossing, omdat ik die kast niet groter als nodig is wil maken. (max 40 x 40 x 40)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 16:45:
Of je maakt een geschakelde voeding... ietsies simpeler.

Gewoon 220 AC omzetten naar 12 volt DC (dat is wel heel easy), dan via spannings regelaartjes omzetten naar de gewenste voltages. Wel ff opletten, die spannings regelaartjes kunnen maar zoveel hebben en worden ook warm, koelblokker eraan en fan eroverheen dus.

En ruil die shit in, bij mij ligt me kabelmodem op een verwarmingsbuis dus krijgt ie ook flink wat te verduren maar hij is niet warmer als de omgeving. Ook niet als ie het druk heeft. Oftewel weg die handel gewoon inruilen...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2002 11:07 ]

Verwijderd

Als je nou een 9V voeding neemt voor je router en dan ff 2 dioden in serie naar je modem toe en klaar ben je, dan draait je router op 9V en je modem op 7,5V.

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 21:49

DoD Cerberus

blabla!

k denk dat de oplossing van exter het beste is tot nu toe...

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 11:18:
Als je nou een 9V voeding neemt voor je router en dan ff 2 dioden in serie naar je modem toe en klaar ben je, dan draait je router op 9V en je modem op 7,5V.
Ah, nu praten we ergens over!
Maaruh ik ben een leek :/ dus heb je voor mij een schematje ofzo waar ik op kan zien hoe ik dat maak? En wat ik daarvoor nodig heb?

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Als die voeding maar 1750mA kan leveren dan...
Router 1A en modem 750mA.

Anders overbelast je je voeding/adaptor...
Je kan dus niet zomaar even de adaptor v/d router gebruiken, die zijn vaak afgemeten en je komt zodoende 750mA tekort

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 12:52
Ik heb ook een router en een Alcatel modem, ze staan op elkaar maar worden niet warmer dan 30 a 35 graden terwijl ze nu al maanden aanstaan. Ik zou eerder contact opnemen met de leverancier dan iets gaan modden.

Verwijderd

Pfrt...55 graden celcius is way te warm voor een adapertje.. kan dus echt niet goed zijn. Kzou eerder terug brengen dan een hele "koelkast" erom heen zetten 8)7

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:31

Wildfire

Joy to the world!

Ik zou eerst je aparatuur maar eens laten vervangen. Als het zo warm wordt dat je het niet meer kunt vasthouden dan klopt er toch echt iets niet.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

de mijne staan ook 24/7 aan, worden ook vrij warm, maar geen last. Gewoon een klein fannetje lijkt me meer dan genoeg, koelkast geeft, zoals gezegd, condens...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 december 2002 @ 19:23:
de mijne staan ook 24/7 aan, worden ook vrij warm, maar geen last. Gewoon een klein fannetje lijkt me meer dan genoeg, koelkast geeft, zoals gezegd, condens...
Zoals ik al eerder gezegd heb:
Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 16:18:
eh, ik bedoel een kast met een stel fan's, Geen ijskast oid ;)
Maar dan gewoon met 1 stroomaansluiting, en alles netjes ingebouwd dus 1 grote gekoelde kast ipv 2 losse heaters

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 20:20

_WgV_

It's a magical world!

AAC schreef op 15 december 2002 @ 16:48:
is 55 graden niet errug heet??? :? kheb hier ook een Alcatel Modem staan en die is bijna niet warm :)
Same here. Hij hoort echt geen 55 graden te zijn!

#StopBurningStuff

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kan je er niet beter een paar fannetjes naast zetten. Het hoeft toch niet gelijk -5 te zijn :)
enne 50 graden is wel heel erg warm hoor. volgensmij hoort dat niet. Mijna alcatel moden en router worden amper heet.

/edit
maak hem eens open en kijk wat er eigenlijk zo heet word. mischien zit er iets niet helemaal goed zit.

[ Voor 21% gewijzigd door E-jey op 17-12-2002 20:29 ]

Verwijderd

Waarom niet een kastje bouwen met twee zelf bouw voedingen en dan een 90 MM van aan beide kanten er in doen zodat je genoeg doorstroom heb. Heatskin erop en klaar

Verwijderd

Topicstarter
Dat is mijn bedoeling ook, maar dan wel alles gelijk netjes. ALs ik dan toch een voeding moet maken, dan gelijk ook die 2 bloedhete adapters eruit.

wat ik eigenlijk gewoon wil weten is hoe ik zelf zo'n voeding zo klein mogelijk kan maken.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Orion84 schreef op 16 december 2002 @ 18:41:
zou gewoon een stekkerdoos in die kast leggen en daar de verschillende adapters op aan sluiten, worden idd wel warm, maar dat wordt een aparte voeding ook en dus is dit wel de simpelste oplossing denk ik. geen extra kennis of onderdelen nodig (behalve stekkerdoos). fans kun je dan misschien het beste aansluiten op een regelbare adapter, kijk alleen wel ff hoeveel ampere je fans trekken, je zult denk ik minstens een 1000mA adapter moeten hebben.
ik zou het op deze manier doen.. gewoon een stekkerdoos inmodden en daar je losse voedingen in.. die plaats je in de airflow van b.v. 1 fan en de rest van je aparatuur koel je met de ander(e) fan(s) dit is lekker simpel :)

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

ik sluit me hierbij aan .. maar als je t echt heel mooi wil hebben.. kan je t beste maar eerst een overbemeten 12 voeding kopen op zn minst toch wel 2 ampere.. je wil ook nog fans aansturen dus... en dan kan je met 2 mosfetjes een spanning inregelen... (let wel monteer deze krengen op een stuk ijzer ) anders smelten die wel :P heerlijke silicium dampen me hok ruikt er nu nog naar :D

Verwijderd

Topicstarter
OK,

Ik heb met een kennis die wat meer kennis heeft van electro wat geschetst. Kunnen jullie je oordeel erover vellen? Tevens de vraag welke transistor (PnP) ik moet gebruiken...

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/secondhdd/schema.gif

• MrUfip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-08-2022
moet op zich wel willen, alleen zou ik een lm317 nemen, deze is namelijker wat efficienter dan het schematje. qua onderdelen heb je dan ook hetzelfde nodig, 2 weerstanden+lm317
Pagina: 1