Toon posts:

Boot schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vraagje of het veel uit maakt of je een grote harde schijf in partities of een kleine harde schijf met de zelfde snelheid als bootdisk gebruikt.

Ik kan via search weinig vinden over deze vraag.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Maakt niet uit als de snelhgeid van de schijf gelijk is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het maakt wel uit. ligt een beetje aan hoeveel data gebruikt wordt.
als je boot schijf helemaal vol staat zal dit wel uitmaken.
ik zelf hou het liefste een kleine partitie (10GB ofzo) voor OS en programma's en de overige hdds krijgen gewoon 1 partitie voor de data.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
1 grote partitie voor b.v. kan ook nadelige gevolgen hebben hoor :)
Kheb lange tijd een FAT32 partitie gehad waarop al mijn installs/multimedia zooi op stond icm met Windows 98 (SE).

Als je dan gaat scandisken bij het installen/opstarten na fout afsluiten dan duurt het erg lang bij die grote FAT32 partitie :X

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
Dus het maakt niet of ik een Maxtor 160 gig en die deel in BV 1 x 20 en 2 x 70 of een Maxtor 20 gig als boot disk gebruik en daar windows op zet. Ik dacht zelf namelijk dat als je boot partitie het best op de kleinste schijf kan zetten en dat die dan sneller is dan als je een grote harde schijf gebruikt en eerst die data leest die daar allemaal op stond.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 16:42:
Dus het maakt niet of ik een Maxtor 160 gig en die deel in BV 1 x 20 en 2 x 70 of een Maxtor 20 gig als boot disk gebruik en daar windows op zet. Ik dacht zelf namelijk dat als je boot partitie het best op de kleinste schijf kan zetten en dat die dan sneller is dan als je een grote harde schijf gebruikt en eerst die data leest die daar allemaal op stond.
DAT heeft eerder te maken met de snelheid van de schijf.
het OS zou ik zelf op een relatief snel schijfje zetten.
maar dan maakt het weinig tot niets uit of dit een 20GB schijf is of een partitie van 20GB op een 160GB schijf.

• Vinnie
  • Niet online
Het voordeel met kleine partities is dat je kleine clustersize hebt ( met NTFS kun je dit met elke grootte aanpassen). Heb je dus minder verlies van ruimte en imho ook wat sneller.

Als je FAT32 gebruikt zou ik wat kleinere partities aanraden, met NTFS zal het niet al te veel uitmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Ok duidelijk, tnkx voor jullie antwoord. _/-\o_

• Vinnie
  • Niet online
Graag gedaan ;)

• Soen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik heb een WD40 GB 8mb cache, en daarbij heb ik 3GB partitie aangemaakt voor WinXP, en de overigge 37GB zet ik spellen, teksten, e-mail, programma's enz. op!
Werkt perfect WINDOWS start super snel op!

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
Ik heb 2 HD's van Maxtor [Allebei 80gb] en heb van elke 10gb een partitie gemaakt. Weinig kans op fouten zo, en lekker overzichtelijk ........ tenminste dat vind ik.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

Valkyre

Kitesurf FTW!

he mooiste zou natuurlijk zijn om een 10 - 15 gb scsi HDD als boot HDD te hebben
(heb ik waarschijnlijk, over een tijdje :D)

iRacing Profiel

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gohan-san schreef op 16 december 2002 @ 00:28:
he mooiste zou natuurlijk zijn om een 10 - 15 gb scsi HDD als boot HDD te hebben
(heb ik waarschijnlijk, over een tijdje :D)
dat heb ik al, maar het resultaat kan erg tegenvallen.
oudere generatie 10k rpm scsi schijven hebben steeds meer moeite om nieuwe ide schijven bij te houden. dus als je een nieuwe scsi schijf koopt is het inderdaad snel. oudere 2e hands scsi schijven kunnen weleens tegenvallen.
Pagina: 1