[WC] Koelvloeistof voor auto gebruiken ipv water?

Pagina: 1
Acties:
  • 890 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-07 19:35

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Middag medetweakers..

Binnenkort heb ik al m'n WC onderdelen verzameld, en ga ik er dus ook mee aan de slag ;)

Maar wat als ik nu ipv water gewoon zo'n gifgroene koelvloeistof gebruik, dat je in eender welke garage kunt kopen... Dat kan toch veel meer warmte opnemen? En bovendien heeft het ook nog eens een leuk kleurtje i.c.m. m'n CCFL.

Maar ik vind het vreemd dat weinig anderen op dit idee gekomen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 10:00
Dan heb je dus geen waterkoeling meer ;). Nee, volgens mij moet dat gewoon prima gaan. Zeker wanneer je met een peltier aan de gang gaat. Koelvloeistof met antivries. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:25
Gebruik de (externe) search er staan een heleboel topics hierover.
Water neemt sneller warmte op dacht ik, koelvloeistof kon weer meer warmte opnemen (of was het nou andersom) . Alleen bleek water iac altijd effectiver te zijn :).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Jupiler schreef op 15 December 2002 @ 15:30:
Middag medetweakers..

Binnenkort heb ik al m'n WC onderdelen verzameld, en ga ik er dus ook mee aan de slag ;)

Maar wat als ik nu ipv water gewoon zo'n gifgroene koelvloeistof gebruik, dat je in eender welke garage kunt kopen... Dat kan toch veel meer warmte opnemen? En bovendien heeft het ook nog eens een leuk kleurtje i.c.m. m'n CCFL.

Maar ik vind het vreemd dat weinig anderen op dit idee gekomen zijn...
De search stikt letterlijk van de topics hier over.

Auto koelvloeistof is gemaakt voor extreme temperaturen, in een gewoon waterkoelingssysteem zonder peltiers ed. werkt gewoon kraantjeswater nog altijd het beste. Ik heb het getest en het scheelde ongeveer 10 graden core temp !
Het is wel aan te raden om een fikse scheut koelvloeistof door je water te mikken tegen vieze beestjes. Lees ook: Devil in "waar vind ik gede-ioniseerd water?"

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hmm, ff vergeten dat er nog iets als Omega bestond :p

Ik zie dmv een search verdeelde reacties, maar ik denk dat ik het toch maar bij water ga houden..

En Fokkie: waarom effeciënter met een peltier? Het water wordt dan toch net warmer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jupiler schreef op 15 December 2002 @ 15:40:
Hmm, ff vergeten dat er nog iets als Omega bestond :p

Ik zie dmv een search verdeelde reacties, maar ik denk dat ik het toch maar bij water ga houden..

En Fokkie: waarom effeciënter met een peltier? Het water wordt dan toch net warmer..
Ja dat is alleen aan de orde als je je water koelt met een peltier ipv je proc.
Maar dat is erg ineficient :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Thanks voor de uiteenzetting Devil... Maar
Devil schreef op 15 December 2002 @ 15:39:
[...]

Het is wel aan te raden om een fikse scheut koelvloeistof door je water te mikken tegen vieze beestjes.[/MESSAGE]
Dan heb je het over de koelvloeistof die ik bedoelde? Zou wel leuk zijn, met een verhouding van 1:10 is het water nog steeds gifgroen gekleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jupiler schreef op 15 december 2002 @ 15:42:
Thanks voor de uiteenzetting Devil... Maar

[...]

Dan heb je het over de koelvloeistof die ik bedoelde? Zou wel leuk zijn, met een verhouding van 1:10 is m'n water nog steeds gifgroen gekleurd.
Ja gewoon auto koelvloeistof wat je normaal in je auto radiator giet. Mijne is donkerblauw, ziet er erg leuk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Devil schreef op 15 December 2002 @ 15:41:
[...]

Ja dat is alleen aan de orde als je je water koelt met een peltier ipv je proc.
Maar dat is er ineficient :)
Nu je het er over hebt... Hoe zou ik het water kunnen koelen met een peltier, op een rad heeft hij veel te weinig contact..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jupiler schreef op 15 december 2002 @ 15:43:
[...]

Nu je het er over hebt... Hoe zou ik het water kunnen koelen met een peltier, op een rad heeft hij veel te weinig contact..
Ik heb dat zelf een keertje geprobeerd door een waterblokje wat ik nog had liggen in m'n systeem aan te sluiten na de radiator. Op het blokje had ik een 80Watt peltier geplakt en op de peltier een cpu heatsink + fan.
Het resultaat was dat het geen flikker uitmaakt, scheelt hooguit 1 a 2 graden cpu temp en je zit alsnog in de rotherrie van die cpu fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Mad_Demon

de dokter

Devil schreef op 15 December 2002 @ 15:45:
[...]

Ik heb dat zelf een keertje geprobeerd door een waterblokje wat ik nog had liggen in m'n systeem aan te sluiten na de radiator. Op het blokje had ik een 80Watt peltier geplakt en op de peltier een cpu heatsink + fan.
Het resultaat was dat het geen flikker uitmaakt, scheelt hooguit 1 a 2 graden cpu temp en je zit alsnog in de rotherrie van die cpu fan.
Precies, als je dan toch een peltier wilt gebruiken kan je beter investeren in een goede peltier set-up, direct op je proc ;)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik denk wel dat ik zo'n peltiertje voor het koelwater passief kan koelen, ik heb nog een erg lompe heatsink liggen: Reusachtig koelblok

Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat die pelt zoveel mogelijk contact maakt met het water... Een gewoon waterblokje lijkt me echt niet efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Mad_Demon schreef op 15 December 2002 @ 15:50:
[...]

Precies, als je dan toch een peltier wilt gebruiken kan je beter investeren in een goede peltier set-up, direct op je proc ;)
Helaas, ik heb zo'n blokje uit de actie van Mafkees, en die heeft geen mogelijk om een Peltier te bevestigen... En ik heb geen zin/geld om een voeding te bouwen die 24V kan leveren en een heleboel Ampere voor een 172W peltier.. :z

[ Voor 196% gewijzigd door Steve op 15-12-2002 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jupiler schreef op 15 december 2002 @ 15:53:
Ik denk wel dat ik zo'n peltiertje voor het koelwater passief kan koelen, ik heb nog erg lompe heatsink liggen: Reusachtig koelblok

Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat die pelt zoveel mogelijk contact maakt met het water... Een gewoon waterblokje lijkt me echt niet efficiënt.
Je moet goed rekening houden met de theoretische werking van een peltier. Een peltier doet niets anders dan warmte transporteren van de koude naar de warme kant. In princiepe ga je dus je water proberen te koelen met een lompe heatsink.
Ik denk niet dat dat zoveel effect heeft.

En als een waterblok niet efficient zou zijn, waarom denk je dat wij dan nog altijd een waterblok gebruiken om de warmte van de processor af te voeren?

[ Voor 3% gewijzigd door Devil op 15-12-2002 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Devil schreef op 15 December 2002 @ 15:55:
[...]

En als een waterblok niet efficient zou zijn, waarom denk je dat wij dan nog altijd een waterblok gebruiken om de warmte van de processor af te voeren?
Omdat een proc niet zo groot is misschien?

Misschien heb ik het verkeerd, maar mijns inziens heeft een waterblokje toch een veel te kleine oppervlakte om het water veel koeler te maken.. Het water komt in het blokje en is zo weer verdwenen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jupiler schreef op 15 december 2002 @ 16:01:
[...]

Omdat een proc niet zo groot is misschien?

Misschien heb ik het verkeerd, maar mijns inziens heeft een waterblokje toch een veel te kleine oppervlakte om het water veel koeler te maken.. Het water komt in het blokje en is zo weer verdwenen..
Het waterblokje heeft vanbinnen een gangenstelsel uitgefreesd om het oppervlak zo groot mogelijk te maken.

Maar ik hoor het graag als jij iets beters weet! Wie weet wat voor innovatie dat weer opleverd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Agree, maar toch blijft het water misschien een fractie van een seconde in het blokje... Zou hij in die tijd dan echt zoveel warmte kwijt kunnen aan dat blok via de peltier?

Ik ben eigenlijk een paar zaken aan het uitdenken... Aan de uitgang van m'n pomp een Y-stukje plaatsen, aan de uitgang: de ene kant verder naar m'n CPU, de andere kant naar een waterblok dat op een peltier zit, en die peltier dient om het koelwater te koelen.. En dan komt het warme water van die peltier terecht in een Y-stukje dat net voor de radiator ligt... Klinkt ingewikkeld, maar zou het veel uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jupiler schreef op 15 December 2002 @ 16:09:
Agree, maar toch blijft het water misschien een fractie van een seconde in het blokje... Zou hij in die tijd dan echt zoveel warmte kwijt kunnen aan dat blok via de peltier?

Ik ben eigenlijk een paar zaken aan het uitdenken... Aan de uitgang van m'n pomp een Y-stukje plaatsen, aan de uitgang: de ene kant verder naar m'n CPU, de andere kant naar een waterblok dat op een peltier zit, en die peltier dient om het koelwater te koelen.. En dan komt het warme water van die peltier terecht in een Y-stukje dat net voor de radiator ligt... Klinkt ingewikkeld, maar zou het veel uitmaken?
eeuhm kun je het tekenen? Ik snap niet echt wat je bedoelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ben bezig.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/steve.lersberghe/WC.JPG

Zou dit veel uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61811

als je de peltier wil koelen met het water dat de pelt gekoeld heeft heeft het errug weinig zin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Gaat eerst via de radiator he :)

Voor de overzichtelijkheid heb ik een nieuw topic geopend.. [rml][ WC] Hot or not?[/rml]
Pagina: 1