Blowhole effectief?

Pagina: 1
Acties:

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hoooiii

ik heb een blowhole aan de voorkant van me kast gemaakt. nu word me cpu temp en kast temp zo'n 2 tot 3 graden warmer dan met me kast open en zonder blowhole. hoort dit zo of heeft me blowhole gewoon geen effect?

• Dr.Snuggles
  • Laatst online: 18-02 12:04
Omdat je temp met kast open lager is, denk ik dat je airflow gewoon kut is.

Heb je er ook nog andere fans inzitten ?
Of blokkert er iets je airflow naar de proc ? ( ide kabels ofzo ? )

Verwijderd

steekt er een fan achter? 8)7

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wat dacht je van een 2e blowhole met fan die de lucht er weer uitzuigt? Anders creer je alleen maar overdruk. Bovendien heb je nog niet verteld hoe die kast verder in elkaar steekt qua fans.

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Of zit je blowhole onderin je kast; en blaas je naar buiten? Denk aan de richting van je airflow; onder/voor erin; achter/boven eruit

Dat dan weer wel......

• mjszwo
  • Niet online
nee verder heb ik alleen een cpu-fan en de fan in me voeding. en IDE en ATA100 kabels heb ik netjes weggewerkt tussen de floppydrive en cdromdrives.
outsync: ja er zit al een fan achter

de blowhole zit onderin/vooraan en zuigt lucht aan (blaast dus naar binnen) en het is de bedoeling dat me voeding de hete lucht er weer uitzuigt

[ Voor 36% gewijzigd door mjszwo op 15-12-2002 15:03 ]

Verwijderd

airflow is heel belangrijk als je de tempratuur van je computer laag wil houden. Dus je moet ook een paar fans naar buiten laten blazen.

• mjszwo
  • Niet online
dus alleen de voeding-fan laten wegzuigen is niet genoeg?

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-02 15:57
altijd 1 fan meer eruit laten blazen dan erin, dat werkt meestal het beste.

dus 1 erin dan 2 eruit.
of 2 erin en 3 eruit.
dat is dus inclusief voedings fan.

Systems Specs

Verwijderd

Ik heb zelf een blowhole gemaakt recht tegenover de cpu.
Zodoende wordt de cpu gekoeld door lucht buiten de systeemkast. (wat meestal koeler is dan de temp in de systeemkast.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 15:22 . Reden: typo ]

• mjszwo
  • Niet online
okeej nog maar effe een oude voeding slopen voor z'n fan :P

maarreh ureal, bedoel je in de zijkant van je kast? dat heb ik bij me vorige pc gedaan maar dat zag er niet zo spectaculair uit toen ik hem zonder fans wou verkopen :P

kan ik trouwens voor die fan achterin ook een fan van 50x50mm gebruiken? voorin zit namelijk een 80x80mm fan uit een voeding dus ik weet niet of dat zo compenseerd

[ Voor 28% gewijzigd door mjszwo op 15-12-2002 15:34 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:27
50x50 fan = herrie

BlaBlaBla

• mjszwo
  • Niet online
nee deze valt wel mee, de fan die op me cpu zit is iets van 70x70 ofzo en die maakt pas herrie :P

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:58

sapphire

Die-hard pruts0r

dan had ik ook nog even een vraag over een airflow/blowhole
schematje van me kast :) :
Afbeeldingslocatie: http://sovereign.250free.com/airflow.gif
de blauwe pijlen is koele lucht en de rode warme lucht. Nu dan de vraag, bij dat gele gedeelte wil ik een uitlaat maken voor warme lucht, maar is een klein roostertje genoeg of zal ik toch een 40/60 mm fan moeten inbouwen?

Gabriël AM5

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

50x50 = weinig luchtverplaatsing. Niet doen, pak gelijk een 80x80 of beter een 92x92 (zoals ik) en zet die op 7 volt ofzo. Stil en effectief.

Mijn case heeft nu ook een 92x92mm fan onder de voeding fan. Heb geloof ik 3x zoveel luchtverplaatsing als eerst! Die ene voedingfan is leuk voor de voeding, maar minder voor je casetemp. Bij mij gingen de temps gemiddeld 9 graden omlaag met die extra 92mm fan out. O ja + die 80mm fan voorin ;)
(Cheak me specs voor een overzichtje :Y))

Use the Search Luke...

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

sapphire schreef op 15 december 2002 @ 17:05:
dan had ik ook nog even een vraag over een airflow/blowhole
schematje van me kast :) :
[afbeelding]
de blauwe pijlen is koele lucht en de rode warme lucht. Nu dan de vraag, bij dat gele gedeelte wil ik een uitlaat maken voor warme lucht, maar is een klein roostertje genoeg of zal ik toch een 40/60 mm fan moeten inbouwen?
minimaal 60 of beter een 80mm fan zelf inbouwen. Een gat zo groot als de doorlaat van je fan helemaal weghalen en een finger-gaurd ervoor plaatsen. Dan heb je de minste weerstand en dus het hoogste rendement.
Ik denk altijd maar zo, fans beneden de 60mm maken meer herrie dan ze goed kunnen koelen ;) 80 of groter is the best!

Use the Search Luke...

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

het gaat me niet echt om de temps, wnat die zijn nu al redelijk goed, het gaat mij meer om de overdruk.

Gabriël AM5

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Lol, mag ik je even uit je droom helpen? In je case zal je moeilijk over- of onderdruk hebben, want een case heeft overal wel een kiertje, roosterje of gaatje waar het door kan ontsnappen. En een casefan heeft simpel weg veel te weinig kracht om over-onderdruk te creeren. En het beetje over-onderdruk wat onstaat heeft absoluut nul-komma-nul effect op de temps. Geloof me, het kan simpel weg NIET!
Overigens ben ik voorstander van meer outtake dan intake. Als die warme lucht er maar uit gaat, die wordt dan automagisch vervangen door koele lucht (al dan niet uit kiertjes, rooster...) ;)

Use the Search Luke...

• butsj
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-02 14:58
zo ziet mijn kast er van binnen uit:
Afbeeldingslocatie: http://n00bs.shrimpwars.be/casemod/schema_kast.jpg
- voorin een 80mm fan (onder de hd) die naar binnen blaast
- bovenin 80mm ledfan ('blowhole') die naar buiten blaast
- achterin 80mm ledfan die naar buiten blaast

en mijn temp van mij cpu is idle 28/30 graden en stressed max 35 graden
voordat ik die blowhole bovenin mijn kast maakte waren deze temperaturen:
idle 33 graden en stressed 38 graden.
een tip dus, bovenin een fan bouwen is goed, want de warme lucht stijgt omhoog en word door die fan dus naar buiten geblazen

cpu = een amd duron 1 ghz. :/

Afbeeldingslocatie: http://n00bs.shrimpwars.be/casemod/schema_kast2.jpg
foto van kast :P

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ok, ff stil fannetje zoeken en dan gaat ie erin :)
btw. bedankt

Gabriël AM5

Verwijderd

MrBlackfly schreef op 15 december 2002 @ 15:09:
dus alleen de voeding-fan laten wegzuigen is niet genoeg?
neej, want dat helpt eigenlijk alleen maar voor je voeding, en klein beetje daar om heen, dus niet voor je hele systeem

Verwijderd

butsj schreef op 15 December 2002 @ 21:10:
zo ziet mijn kast er van binnen uit:
[afbeelding]
- voorin een 80mm fan (onder de hd) die naar binnen blaast
- bovenin 80mm ledfan ('blowhole') die naar buiten blaast
- achterin 80mm ledfan die naar buiten blaast

en mijn temp van mij cpu is idle 28/30 graden en stressed max 35 graden
voordat ik die blowhole bovenin mijn kast maakte waren deze temperaturen:
idle 33 graden en stressed 38 graden.
een tip dus, bovenin een fan bouwen is goed, want de warme lucht stijgt omhoog en word door die fan dus naar buiten geblazen

cpu = een amd duron 1 ghz. :/

[afbeelding]
foto van kast :P
volgens mij heb jij geen blowhole want dit is een blowhole
http://www.overclockers.n...tion=show&page=4&artID=22

Verwijderd

uhh, je weet dat er ook een gat in de behuizing moet he 8)7

ennuh, het is wel handig dat die fan voorin blaast, maar hij moet toch ergens zn air weghalen.... die blowhole aan de voorkant, waar haalt die zn lucht dan vandaan??? tenminste als ik naar de 2e pic kijk zie ik een aardig dichte case..

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 23:01 ]

Verwijderd

Silentpuma schreef op 15 december 2002 @ 20:50:
Overigens ben ik voorstander van meer outtake dan intake. Als die warme lucht er maar uit gaat, die wordt dan automagisch vervangen door koele lucht (al dan niet uit kiertjes, rooster...) ;)
sja, zow kan ik ut ook hoor: Als al die koele lucht er maar ingaat, dan wordt die hete er toch gewoon uitgeduwd? 8)7

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 14:28

Sick Nick

Drop the top!

Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 22:48:
[...]

volgens mij heb jij geen blowhole want dit is een blowhole
http://www.overclockers.n...tion=show&page=4&artID=22
Volgens mij heb jij een bril nodig ;) Check die fanguard boven op z'n case, die zit er niet voor de grap. Zit dus een fannetje onder. Blowhole hoeft niet meteen aan de voorkant onderin te zitten.

Overigens heb ik een chieftec case met gewoon een gril aan de voorkant en allemaal grote gaten met 2 fannetjes erachter. En aan de achterkant zelfde verhaal. Prima luchtstroom dus :)

Verwijderd

Sick Nick schreef op 15 December 2002 @ 23:04:
[...]

Volgens mij heb jij een bril nodig ;) Check die fanguard boven op z'n case, die zit er niet voor de grap. Zit dus een fannetje onder. Blowhole hoeft niet meteen aan de voorkant onderin te zitten.

Overigens heb ik een chieftec case met gewoon een gril aan de voorkant en allemaal grote gaten met 2 fannetjes erachter. En aan de achterkant zelfde verhaal. Prima luchtstroom dus :)
Jij moet eerst even een cursusje "beter lezen" volgen voordat je andere mensen een bril aanraad :*) , want dit staat er helemaal bovenaan:

hoooiii

ik heb een blowhole aan de voorkant van me kast gemaakt. nu word me cpu temp en kast temp zo'n 2 tot 3 graden warmer dan met me kast open en zonder blowhole. hoort dit zo of heeft me blowhole gewoon geen effect?

Verwijderd

je kan ook gewoon 80 fans kopen 4 keer 1 voor 1 achter en 1 zijkant en 1 boven kant :)

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 23:46 ]

Verwijderd

Belangrijkste is om onderuk in je kast te maken, dus als je 100 cfm erin gaat knallen en er gaat maar 30 cfm uit, dan krijg je een vervelende warmte verspreiding in je kast waardoor je hele systeem opwarmt.

Je moet dus geen blowhole maken maar een suckhole "suckhole? :P"

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-02 07:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
bij m'n oude kast (Aopen hq08) scheelde het toen ik nog met lucht koelde zeker 10 graden in casetemp alleen al, dus nut had het zeker... maarja die Aovens staan erom bekend standaard een brakke airflow te hebben

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 23:34:
[...]

Jij moet eerst even een cursusje "beter lezen" volgen voordat je andere mensen een bril aanraad :*) , want dit staat er helemaal bovenaan:

hoooiii

Ik denk dat jij de bril nu mag hebben

Sick nick heeft het over de post van butsj
of .. huh
laatmaar ik volg het niet meer

maar uhmm
ga gewoon een goede airflow maken
zuigen en uitblazen
dan gaat je temp wel omlaag

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ener-G schreef op 16 December 2002 @ 01:46:
bij m'n oude kast (Aopen hq08) scheelde het toen ik nog met lucht koelde zeker 10 graden in casetemp alleen al, dus nut had het zeker... maarja die Aovens staan erom bekend standaard een brakke airflow te hebben
Hahaha! 'Aovens' :D
Mijn Chieftec heeft een prima airflow. Een 80x80 intake die ook langs m'n hd blaast. Stoffiltermatje hierachter dat precies bij de Chieftec past (gekocht bij Freezing Hardware). Dan nog een 80x80 outtake achterin de kast, waar er waarschijnlijk nog wel een bij komt. Ten slotte nog een 80x80 outtake in het zijdeurtje (sidepanel). Die laatste is trouwens standaard een intake fan, maar ik heb 'm omgedraaid, omdat m'n cpu-fan lucht langs/door de heatsink zuigt en dus naar boven blaast. Er komt ook aardig warme lucht uit het roostertje aan de linkerkant (deurtje) van m'n case. Al m'n casefans werken op 7 V, m'n cpu-fan is regelbaar met een potmeter.

De outtake fans aan de achterkant van je kast zijn volgens mij het belangrijkst, maar er moet natuurlijk wel minstens 1 intake fan bij aan de voorkant van je kast. Het enige wat een blowhole doet is de luchtstroom geleiden, en kan dus gebruikt worden om je cpu-fan zoveel mogelijk koude lucht aan te laten zuigen. In combinatie met een luchtstroom van de voorkant naar de achterkant van de kast zou dan wel effectief gekoeld kunnen worden.

Als je zo'n blowhole juist als 'suckhole' wilt gebruiken, moet je wel (net als bij mijn heatsinkfan) je cpu-fan van je heatsink af laten blazen (in de zuigstand dus), en niet erop. De luchtstroom moet dan op de suckhole gericht zijn. Intakefans worden hier belangrijker, omdat de warme lucht van de cpu al door de suckhole afgevoerd wordt.

Bij zo'n suckhole gaat de warme lucht van je cpu wel via de korste weg je case uit. Deze warme lucht warmt de rest van je systeem dan ook niet op, want hij gaat niet meer langs het mobo en videokaart enzo, maar meteen aan de zijkant van de kast eruit. Daarom is dit misschien wel de effectiefste methode. Of dit ook de stilste methode is, betwijfel ik echter.

• butsj
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-02 14:58
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 23:01:
uhh, je weet dat er ook een gat in de behuizing moet he 8)7

ennuh, het is wel handig dat die fan voorin blaast, maar hij moet toch ergens zn air weghalen.... die blowhole aan de voorkant, waar haalt die zn lucht dan vandaan??? tenminste als ik naar de 2e pic kijk zie ik een aardig dichte case..
dat lijkt idd zo, maar er zit daar een roostertje en toch kan hij daar veel lucht weghalen hoor :)

• VisionMaster
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

zie mijn sig :P

1x intake is een enermax 80mm blowhole.
1x system is 92mm om de lucht in mijn bigtower tussen mijn voeding en cd-rom spelers te persen (smal daaro)
2x 80mm outake boven in
2x 40mm over mijn hdd boven in mijn kast
2x 40mm beneden in mijn kast vlak onder voeding en net iets boven de cpu (naast de externe aansluitingen van mijn ATX mobo). Daar ontstond een stuk warme lucht om mijn cpu heen, die niet weg kon... nu wel :P

Verder heb ik nog zo'n outtake zuig geval voor een pci-slot (vlak boven mijn geforce).

Tis wel fris in mijn kastje... 17 graden meestal en in de zomer zo'n 24 graden max.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

oehoe lekker fris man :)

ik heb een outtake achter 80 mm
Window:
en eentje aan de zijkant , intake 80mm tegenover de cpu
en nog een kleintje ernaast , ook intake

en eentje aan de voorkant, maar ik heb nog geen gat gemaakt voor, ik denk dat ik dat nog wel ga doen.
en nog 2 hdd coolertjes intake
en ik maak er boven op nog een outtake :)

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 23:01:
[...]

sja, zow kan ik ut ook hoor: Als al die koele lucht er maar ingaat, dan wordt die hete er toch gewoon uitgeduwd? 8)7
Zeikstraal :p Maar lees dit nog eens:
Door Pennywafel - Monday 16 December 2002 01:37

Belangrijkste is om onderuk in je kast te maken, dus als je 100 cfm erin gaat knallen en er gaat maar 30 cfm uit, dan krijg je een vervelende warmte verspreiding in je kast waardoor je hele systeem opwarmt.

Je moet dus geen blowhole maken maar een suckhole "suckhole? :p"
Idd beter airflow met meer outtake dan intake. Maar voor sommigen blijft dat een mening... ;)

Use the Search Luke...

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ik heb nu aleen nog maar een fan in me voeding, en natuurlijk me proc en vga koeler. K heb nu nog een gemiddelde temp van zo'n 25 graden, maar k ga en wel beter koelen voor de zomer, anders ontbrand ie straks spontaan :p

Gabriël AM5

Pagina: 1