Ener-G schreef op 16 December 2002 @ 01:46:
bij m'n oude kast (Aopen hq08) scheelde het toen ik nog met lucht koelde zeker 10 graden in casetemp alleen al, dus nut had het zeker... maarja die Aovens staan erom bekend standaard een brakke airflow te hebben
Hahaha! 'Aovens'

Mijn Chieftec heeft een prima airflow. Een 80x80 intake die ook langs m'n hd blaast. Stoffiltermatje hierachter dat precies bij de Chieftec past (gekocht bij Freezing Hardware). Dan nog een 80x80 outtake achterin de kast, waar er waarschijnlijk nog wel een bij komt. Ten slotte nog een 80x80 outtake in het zijdeurtje (sidepanel). Die laatste is trouwens standaard een intake fan, maar ik heb 'm omgedraaid, omdat m'n cpu-fan lucht langs/door de heatsink zuigt en dus naar boven blaast. Er komt ook aardig warme lucht uit het roostertje aan de linkerkant (deurtje) van m'n case. Al m'n casefans werken op 7 V, m'n cpu-fan is regelbaar met een potmeter.
De outtake fans aan de achterkant van je kast zijn volgens mij het belangrijkst, maar er moet natuurlijk wel minstens 1 intake fan bij aan de voorkant van je kast. Het enige wat een blowhole doet is de luchtstroom geleiden, en kan dus gebruikt worden om je cpu-fan zoveel mogelijk koude lucht aan te laten zuigen. In combinatie met een luchtstroom van de voorkant naar de achterkant van de kast zou dan wel effectief gekoeld kunnen worden.
Als je zo'n blowhole juist als 'suckhole' wilt gebruiken, moet je wel (net als bij mijn heatsinkfan) je cpu-fan van je heatsink af laten blazen (in de zuigstand dus), en niet erop. De luchtstroom moet dan op de suckhole gericht zijn. Intakefans worden hier belangrijker, omdat de warme lucht van de cpu al door de suckhole afgevoerd wordt.
Bij zo'n suckhole gaat de warme lucht van je cpu wel via de korste weg je case uit. Deze warme lucht warmt de rest van je systeem dan ook niet op, want hij gaat niet meer langs het mobo en videokaart enzo, maar meteen aan de zijkant van de kast eruit. Daarom is dit misschien wel de effectiefste methode. Of dit ook de stilste methode is, betwijfel ik echter.