Toon posts:

processor dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een systeem die niet meer opstart. Ik heb alles geprobeerd, alle onderdelen vervangen of eruit gehaald tijdelijk. Alles deed het gewoon. Nuvoelde ik even aan het koelblok op de Duron 700, die was na een tijdje nog steeds koud.
Koelblok eraf gehaald computer aangezet gevoeld aan de processor zelf. Na een tijdje was het nog steeds koud. Is de processor nou dood of ligt het aan het mobo?

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:12
je hebt dus die duron zonder koeler en koelblok aangezet als ik het goed begrijp, dan lijkt het me bijna 100% zeker dat hij dood is.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Als je alleen met een reepje memory, de proc en een videokaart start wat doet ie dan?

Hoor je piepen, gaat je voeding wel aan, spint je HD op, blijft alles helemaal dood?

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
de koeler haald ik er pas af nadat hij kapot was

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 14:26:
de koeler haald ik er pas af nadat hij kapot was
Als hij koud blijft is er iets anders aan de hand. Beginnen de fans en HD's wel op te spinnen? Zelfs als ie dood is hoort ie nog warm te worden, omdat er stroom doorheen gaat.

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
De beeldkaart,de proc(met koeler!!) en het geheugen erin laten,dan de bios even resetten en eens opstarten.

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

Verwijderd

Probeer eventuel ff de proc er opnieuw in te doen

Verwijderd

Topicstarter
Kan het ook zijn dat het bios het niet doet?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

dat je de fan van de koeler effe uitzet OK, maar haal NOOIT maar dan ook NOOIT de koeler eraf !!

Zonder koeler kan de warmte niet weg en is het meteen gebeurt als ie aanspringt.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Denk eerder dat het mobo naar de jing jang is

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 13:33
Interne kortsluiting ? misschien

Verwijderd

Je hebt wel risico gelopen door hem op te starten zonder koelblok. Stel dat ie het ineens wel deed dan was je hem alsnog kwijt. Een duron fikt na 3 seconden al door, dus dan was je er te laat bij geweest.

Btw kun je die duron dan niet gewoon even in een ander systeem proppen?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de processor eeen uur geleden getest op een andere PC. Hij deed het daar wel op.
In de pc waar hij uit komt doet hij het niet en na een tijdje hoor je heel heel zacht
tikjes uit de pc-speaker komen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 18:13:
Je hebt wel risico gelopen door hem op te starten zonder koelblok. Stel dat ie het ineens wel deed dan was je hem alsnog kwijt. Een duron fikt na 3 seconden al door, dus dan was je er te laat bij geweest.
..
Om nog maar niet te spreken over de derde graads brandwonden aan je vinger.. |:(

Die Duron 700 heeft een oppervlakte van om en nabij de 1 cm2 en produceert zo'n 32Watt aan warmte, dus zeg zo'n 30W/cm2

Een fiks strijkijzer op de linnen-stand produceert slechts 13W/cm2!!

Maar goed, dat leed is je godzijdank bespaart gebleven..

Kijk trouwens eens op je moederbord (Welk moederbord? merk, type?) zoek vlak bij de socket naar een cluster met condensatoren, check of die niet bol staan.

Vlak bij die condensatoren zitten oa ook 'voltage regulators', 'power transistoren' en/of (MOS)FETS (allemaal afhankelijk van moederbordontwerp). Ze zien eruit als zwarte blokjes iets rechthoekig bv 0,8 bij 1cm en langwerpige ICs (van fabrikanten als HIP enzo)

Controleer die eens op verkleuringen en tekenen van oververhitting.

'T lijkt me namelijk dat 't voedingcircuit van de processor helemaal naar z'n gaartje is als de proc niet meer warm wordt..

Zoals eerder vermeldt: probeer voor alle zekerheid de proc in een ander systeem.

Laatste vraag: Sinds wanneer start de pc niet meer op eigenlijk?

edit:
Was ietsje te laat

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 18:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sinds diegene hem aanzette

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het is dus het moederbord: deed de pc het zomaar ineens niet meer of heb je de FSB in het bios of met jumper even op 133 gezet ofzo? Even clear cmos en nog eens proberen?
Wat voor moederbord is het?

• Hi-Sintar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:52
Volgens mij is ie nu wel zeker dood, als je processor eerder al niet dood was. Zelfs 1 seconde zonder koelblok een pc met amd processor aanzetten = fataal...Tenzij je mobo defect is, dan heb je misschien nog geluk dat je processor het wel doed. Ff langs een winkel gaan, die kunnen een voor een de onderdelen vervangen waardoor je weet wat er mis is...

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 18:34:
ik heb de processor eeen uur geleden getest op een andere PC. Hij deed het daar wel op.
In de pc waar hij uit komt doet hij het niet en na een tijdje hoor je heel heel zacht
Hij heeft al gezegd dat de processor het nog deed...

• Hi-Sintar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:52
Gianni Rombios schreef op 15 December 2002 @ 19:38:
[...]

Hij heeft al gezegd dat de processor het nog deed...
Oeps sorry overheen gelezen :)

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 18:34:
brak mobo denk ik? die 'tikjes' kunnen kortsluiting betekenen ofzo d8 ik...

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-08 08:11

r0b

Je hebt nu dus al uitgesloten dat het aan de processor ligt

Zou nu het beste idd nog even een clear bios kunnen proberen, en als dat niet help, Happy_On_MDMA z'n tips opvolgen .. :)

Verwijderd

Topicstarter
we hebben zo'n beetje alle onderdelen getest, alleen de fout kan in het mobo zitten. Alleen het vreemde is dat het mobo het waarschijnlijk wel doet, want alles krijgt spanning, ook de video kaart, want de fan op de gpu gaat ook draaien. Wij denken dat het bioschipje op de een of andere manier beschadigd is geraakt. Want de dag ervoor was de pc prima afgesloten en de volgende dag geeft hij alleen maar spanning aan de onderdelen, maar start de bios niet op. Kortsluiting op het mobo lijkt mij dus uitgesloten, want er is tussentijds niets in geweest. Oververhittingsverschijnselen zijn ook niet te zien. Maar blijft de proc koud als het bios stuk is, want de proc wordt niet heet, terwijl deze op een ander systeem het wel wordt.

Degene van wie de computer is.

Verwijderd

Topicstarter
specs:
amd duron 700 doet het
msi ms 6340 ver1
xfx geforce 4 mx440 doet het
geheugen sdram, 1 * 64, 1* 128 doen het
hard disk maxtor fireball 20,4 doet het
rest is er tijdelijk uit
ami bios, uithaalbare chip
Pagina: 1