Toon posts:

Firewall poorten open --> alle pc's poorten open?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij zitten thuis met 3 pc's (eigenlijk 2 die we gebruiken) met ADSL met zo'n routermodem van KPN. Daar zit ook een firewall in enzo, werkt allemaal goed. Maar voor allerlei programma's die ik gebruik; MP gamen, DCC enz moet ik poorten open zetten. In de configuratie van het modem kan je het interne IP aangeven + welke poort open moet. Dan geef ik de poorten en mijn interne IP op. Dan gaat die poort open en kan ik de services goed gebruiken :) Maar op de anders PC's gaan dan ook die poorten open :? Dat hoort toch niet, of gaat dat altijd zo? En is het erg om verschillende poorten open te hebben staan?
Nog één klein vraagje; Heeft mijn ADSL basic van Wanadoo een vast extern IP?

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee. Die poorten worden dan alleen naar die PC met dat IP nummer open gezet. Tenminste, dat is zo bij mij Winroute. Anders zou je ook geen poort + IP op hoeven te geven :?
Volgens mij is het zo dat alle verkeer die aanklopt op poort X gewoon doorgelust wordt naar het bijbehorende IP (wat dus in je router staat).

Of ik zie iets over het hoofd ;)

Je hebt volgens mij in principe een dynamisch IP, maar het komt er vaak op neem dat je erg lang hetzelfde IP hebt. Bij sommige providers heb je echt een statisch IP, maar dan moet je het MAC adres van je NIC doorgeven.

[ Voor 15% gewijzigd door stok op 15-12-2002 13:52 . Reden: stukje added ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja je moet IP + poort opgeven, maar als ik dan op een andere PC in het netwerk naar www.grc.com ga zie ik toch dat daar poorten openstaan. Dat zou toch niet moeten? Naja bedankt iig voor je reply :) Zo'n gevaar zal ik niet lopen met een paar open poorten (hoop ik)

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 21:17

Pogostokje

* twiet *

Ga je maar eens afvragen wat GRC ziet. Jouw interne PC's of je router. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 17:29:
Ja je moet IP + poort opgeven, maar als ik dan op een andere PC in het netwerk naar www.grc.com ga zie ik toch dat daar poorten openstaan. Dat zou toch niet moeten? Naja bedankt iig voor je reply :) Zo'n gevaar zal ik niet lopen met een paar open poorten (hoop ik)
Die site ziet je router, en op die router worden die pakketjes opgenomen en doorgestuurdt. Kijk maar eens hoe TCP/IP werkt :)

maw, je router (of interne PC, dat weet ik zo ff niet) stuurt een ACK terug naar die site. Site concludeerd: poort is open :)

[ Voor 14% gewijzigd door stok op 15-12-2002 18:59 . Reden: stukjes toegevoegd ]