Toon posts:

[Samba] Niet lokaal, maar publiek over internet

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem, ik moet voor een website (van een golfclub) een oplossing verzinnen om een aantal MS-DOS en Microsoft Windows programma's publiek toegenakelijk te maken via de website. Dat wil zeggen dat iedereen op hun computers thuis via de website het programma moeten kunnen opstarten en alles wat het programma opslaat ook weer netjes op de server komt te staan. Ik heb voorgesteld om zelf ledenadministratie en handicap programma's in php te schrijven maar ze moeten perse met de bestaande programma's werken. De programma's hebben een netwerk licentie.

Nu dacht ik dus aan samba, link op de website (alle leden draaien Microsoft Windows 95/98/ME/XP) naar \\sambaserver. Nu dacht ik de volgende (en waarschijnlijk wel meer) problemen tegen te komen:

- Windows 9x gebruikers moeten een netwerk kaart hebben anders zal windows niet vragen bij het opstarten naar gebruikers naam en wachtwoord voor de samba server toch?
- In smb.conf staat natuurlijk een lijstje met IP ranges die toegang hebben tot de samba server, maar het gros van de leden die het programma moeten gaan gebruiken bellen in en hebben dus een dynamisch IP adres (DHCP) daarnaast is het niet de bedoeling dat ik van tientallen mensen de IP range moet gaan noteren lijkt me.

Kan iemand me uitleggen hoe ik dit samba kan realiseren, of mischien en eigenlijk liever een andere oplossing bedenken die wat praktischer is. De server die ik hiervoor beschikbaar gesteld heb (staat nu thuis) is de volgende: http://server.fampabst.com/

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 12:40 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Ik denk dat je hier beter geen samba vor kan gebruiken... De grootste reden hiervoor geef je zelf al; dynamische ip's. Sowieso is samba (naar mijn mening) niet voor bedoelt. Samba is filesharing over een intranet. Wat jij wil is een tunnel opzetten..

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:49
Dit is sowieso geen bijzonder goed idee, want volgens mij moet je dan op die Win98 bakken ook 'windows filesharing' aan hebben staan, en dat over het internet is echt geen handig plan.

Tja, ik zie in het algemeen niet echt heil in deze architectuur, 't spijt me maar kan zo geen handige oplossing bedenking die zonder veel gezeur gaat werken. SMB over internet is volgens mij door veel providers zelfs geblockt (om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen). Maar dat weet ik niet zeker....

Verwijderd

Met het risico dat ik hier (in NOS) voor mannelijk geslachtsdeel wordt uitgemaakt:
Terminal server gebruiken. Tot een gebruiker of 3 (tegelijk) is dat nog te doen met je server.
RDP (en ICA) zijn nog redelijk firewall-technisch af te timmeren. SMB (CIFS) dus niet.

Andere mogelijkheid is VPNnen. Dan maak je de de PC van de gebruiker deel van het locale netwerk. Samba werkt dan wel, maar de software moet alsnog bij de gebruiker op de PC geinstalleerd worden.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 13:13 . Reden: typo ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Heel bot gesteld... Als je server krachtig genoeg is en de programma's mbv bijvoorbeeld wine/dosemu zouden werken kun je ook overwegen om een Xserver (exceed, x-win32) op de gebruiker hun pc's te instelleren en ze dan via een ssh-client gewoon enkel de ge-wine-de schermoutput naar hun lokale X-server laten sturen... Overigens is het allemaal wel rete traag als ze een inbelverbinding hebben... Met mijn @home kabel ben ik al ongelukkig met de traagheid van niet lokaal werken... Advies, laat ze gewoon alle prog's lokaal installeren en laat ze enkel de bestanden syncroniseren met de server...

• Egbert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-12-2025
Dit lijkt beter geschikt: webdav.
Webdav is een protocol voor filesharing over internet. Netjes mogelijk met username/pass beveiliging en SSL-encryptie. Onder windows is het mogelijk zo'n share gewoon als 'netwerkmap' oid (net als in een intranet) te gebruiken. Webdav kan daarbij gelijk zorgen voor een locking-meganisme, om te voorkomen dat twee gebruikers tegelijk een bestand proberen te veranderen etc.
Some view DAV as a network filesystem suitable for the Internet, one that works on entire files at a time, with good performance in high-latency environments. Others view DAV as a protocol for manipulating the contents of a document management system via the Web. An important goal of DAV is to support virtual enterprises, being the primary protocol supporting a wide range of collaborative applications.

[ Voor 37% gewijzigd door Egbert op 15-12-2002 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 15 December 2002 @ 13:30:
Heel bot gesteld... Als je server krachtig genoeg is en de programma's mbv bijvoorbeeld wine/dosemu zouden werken kun je ook overwegen om een Xserver (exceed, x-win32) op de gebruiker hun pc's te instelleren en ze dan via een ssh-client gewoon enkel de ge-wine-de schermoutput naar hun lokale X-server laten sturen... Overigens is het allemaal wel rete traag als ze een inbelverbinding hebben... Met mijn @home kabel ben ik al ongelukkig met de traagheid van niet lokaal werken... Advies, laat ze gewoon alle prog's lokaal installeren en laat ze enkel de bestanden syncroniseren met de server...
Nee geen X, dan moet ik weer X server gaan aanschaffen voor alle clients de meeste mensen zijn daar 60+ en A-Technisch
Egbert schreef op 15 december 2002 @ 13:59:
Dit lijkt beter geschikt: webdav.
Webdav is een protocol voor filesharing over internet. Netjes mogelijk met username/pass beveiliging en SSL-encryptie. Onder windows is het mogelijk zo'n share gewoon als 'netwerkmap' oid (net als in een intranet) te gebruiken. Webdav kan daarbij gelijk zorgen voor een locking-meganisme, om te voorkomen dat twee gebruikers tegelijk een bestand proberen te veranderen etc.

[...]
Bedankt dat ga ik even uitzoeken. En is dat zoiets als samba over internet, dat ik een WebDAV server draai en dat de clients met hun Windows PC naar een netwerk share kunnen connecten zoals dat met SAMBA/SMB ook gaat?
Verwijderd schreef op 15 december 2002 @ 12:52:
Ik denk dat je hier beter geen samba vor kan gebruiken... De grootste reden hiervoor geef je zelf al; dynamische ip's. Sowieso is samba (naar mijn mening) niet voor bedoelt. Samba is filesharing over een intranet. Wat jij wil is een tunnel opzetten..
Zit er standaard geen vpn ondersteuning in Windows? en welke software moet ik op die server gaan draaien. Ik zoek het zelf nu even uit maar als iemand een handige HOWTO heeft zou ik zeer dankbaar zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 14:24 ]

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 14:27

MrG

VPN is misschien een goeie oplossing? Dan werken ze veilig en lokaal tegelijk.

• Egbert
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 14:19:

Bedankt dat ga ik even uitzoeken. En is dat zoiets als samba over internet, dat ik een WebDAV server draai en dat de clients met hun Windows PC naar een netwerk share kunnen connecten zoals dat met SAMBA/SMB ook gaat?
Ja, clients maken met naam en wachtwoord een verbinding met de server, en je krijgt er een netwerkmapje voor terug. Ik ben er zelf net een beetje mee aan het experimenteren, het is me nog niet gelukt dit netwerkmapje ook aan een drive-letter te koppelen, zoals bij smb-shares wel kan. Voor de rest is het net een 'gewone' windows map.
Er zijn verschillende webdav-servers. Mijn voorkeur gaat uit naar de webdav module bij apache. (webdav is een uitbreiding van het http/1.1 protocol)

Verwijderd

Topicstarter
Egbert schreef op 15 December 2002 @ 15:02:
[...]

Ja, clients maken met naam en wachtwoord een verbinding met de server, en je krijgt er een netwerkmapje voor terug. Ik ben er zelf net een beetje mee aan het experimenteren, het is me nog niet gelukt dit netwerkmapje ook aan een drive-letter te koppelen, zoals bij smb-shares wel kan. Voor de rest is het net een 'gewone' windows map.
Er zijn verschillende webdav-servers. Mijn voorkeur gaat uit naar de webdav module bij apache. (webdav is een uitbreiding van het http/1.1 protocol)
mod_dav laden en configgen and that's all?

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

VPN is inderdaad volgens mij de beste oplossing.
je laat ze een vpn verbinding opzetten (dat valt nog wel uit te leggen met wat screenshots) en vervolgens kunnen ze overal bij waar je ze bij wilt laten kunnen. perfecte oplossing toch lijkt mij?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mod_dav draaien en een dir waarin alle files toehoren aan de user waaronder mijn apache draaid. En nu?

• Egbert
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Ik ben pas net begonnen met de client-kant van het verhaal.
Op WinXP: via "mijn netwerklocaties"->"Een netwerklocatie toevoegen"->'http://dav.server.nl' -> username/pass invullen... klaar.

aanvulling: windows noemt het een "web-share"

[ Voor 20% gewijzigd door Egbert op 15-12-2002 18:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Egbert schreef op 15 december 2002 @ 18:49:
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Ik ben pas net begonnen met de client-kant van het verhaal.
Op WinXP: via "mijn netwerklocaties"->"Een netwerklocatie toevoegen"->'http://dav.server.nl' -> username/pass invullen... klaar.

aanvulling: windows noemt het een "web-share"
uhh waar maak ik users aan :*) ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2002 20:28 ]

• Egbert
Ik heb het zelf inmiddels ook op een server ingeschakeld. Users kan/moet je aanmaken op de 'normale' apache manier(en), dus door middel van 'AuthType', 'require valid user' etc.

Verwijderd

Topicstarter
Egbert schreef op 16 December 2002 @ 11:42:
Ik heb het zelf inmiddels ook op een server ingeschakeld. Users kan/moet je aanmaken op de 'normale' apache manier(en), dus door middel van 'AuthType', 'require valid user' etc.
en niet publuk zonder password?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

je zou de gebruiker via PHP kunnen laten inloggen, en dan vervolgens zijn IP in de smb.conf file updaten, zodat hij eraan kan. Dan kan ie de shares mounten en de software starten.

Maar persoonlijk zou ik voor VPN gaan, lekker makkelijk en stukken veiliger.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Egbert
Verwijderd schreef op 16 december 2002 @ 11:43:
[...]

Dat kan ook. Als je er geen user/pass op zet, dan kan iedereen erbij, net zoals bij normale website :P

Maar ik weet er dus ook nog niet zoveel van af, net een beetje mee aan het experimenteren :)

[ Voor 17% gewijzigd door Egbert op 16-12-2002 12:09 ]

• Egbert
deepspace schreef op 16 December 2002 @ 11:50:
je zou de gebruiker via PHP kunnen laten inloggen, en dan vervolgens zijn IP in de smb.conf file updaten, zodat hij eraan kan. Dan kan ie de shares mounten en de software starten.

Maar persoonlijk zou ik voor VPN gaan, lekker makkelijk en stukken veiliger.
Ik had dat webdav een stuk sneller aan de praat dan een VPN, dus lekker makkelijk gaat niet op. Voor clients leveren VPN's volgens mij veel meer problemen op met firewalls e.d. WebDAV loopt gewoon over http, dus komt altijd overal wel door zo'n beetje.

WebDAV over ssl is m.i. net zo veilig.

(of reageerde je nog steeds alleen op titel van topic, en heb je het verloop ervan niet gelezen?)

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 11:43:
Je hebt het over read/write access over internet. Als je daar geen user/wachtwoord opzet da kan iedereen er dus bij. Ik krijg de indruk dat je dat ook wilt, maar het is erg af te raden. In de loop van een paar maanden zullen er verschillende virussen op komen te staan, mensen zullen de software downloaden, terwijl ze geen licentie hebben (dus illegaal), terwijl de BSA daarvoor achter jullie aan zal gaan. Iedereen kan dingen verwijderen, instellingen, software, etc. Gewoon niet slim om te doen. Internet is geen vriendelijke omgeving.

https://timelord.nl

Verwijderd

Topicstarter
mpol schreef op 16 December 2002 @ 14:04:
[...]

Je hebt het over read/write access over internet. Als je daar geen user/wachtwoord opzet da kan iedereen er dus bij. Ik krijg de indruk dat je dat ook wilt, maar het is erg af te raden. In de loop van een paar maanden zullen er verschillende virussen op komen te staan, mensen zullen de software downloaden, terwijl ze geen licentie hebben (dus illegaal), terwijl de BSA daarvoor achter jullie aan zal gaan. Iedereen kan dingen verwijderen, instellingen, software, etc. Gewoon niet slim om te doen. Internet is geen vriendelijke omgeving.
ja maar heb nix van wachtwoorden ingesteld en als k die map toevoeg in windows zegt windows dat userpass fout us terwijl hij geen pass of user ingesteld heeft en ik nix invul?

• Unique
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05-2025
Daar ik zelf ook via internet en samba een remote hd mount in mn windows, en dit nogal sloom is (1/10 van ftp perfomance) vond ik die webdav opmerking wel ff mooi.

Klinkt haast temooi, windows share xs, en snelheid van apache..
Vraag is dus of je met webdav ook files kunt "streamen", gewoon openen dus zoals met samba...(mp3, avi etc)
Zonder da je eerst hele file moet leeche..

Dit kon ik namelijk 123 niet vinden in de webdav specs..
Alvast bedankt!

Verwijderd

Unique: als je het probeert weet je het toch ook?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Modbreak:Ik heb net die twee reply's van de heren maar even gedelete, die voegen namelijk niks toe. En zo'n vraag wordt dus niet met een UTFS gesloten, tenzij je zelf niet de moeite neemt om het even te proberen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1