Online games lopen niet.

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 18:18
Hey,

Ik speel het spel DAoC, dit is een mmorpg van Mythic, je speelt met ruim 2000 man per server. De servers zijn van redelijk tot goede kwaliteit, de meeste mensen hebben hier ook dan geen lag. Helaas ben ik een van de mensen die wel lag heeft tijdens het gamen en hier lijd ik nogal onder omdat het vaak toch op die enkele seconden aan komt. Meestal als ik in contact kom met de vijand (Andere spelers)
krijg ik enorme lag spikes soms wel van een 10secs, dit resulteerd dus 9 van de 10 keer in mijn dood :p.

Waar deze lagspikes vandaan komen weet ik niet ! Ik heb laatst op zitten letten en zag dat er op mn hub een oranje lampje ging branden tijdens een hevig gevecht. (+- 40 man)

Mijn systeem zit wel ok in elkaar want, niet-online games gaan prima tot in hoge resoluties en het scherm propvol met ai enemies. Ik denk dus dat het netwerk waar ik op zit het probleem is... Nu wil ik graag te weten komen of iemand toevallig een mogelijkheid kan verzinnen om dit een beetje te versnellen.

Sys :
k7s5a + LAN
AMD xp 2000+
Radeon 8500pro (300/310)
256mb DDR
SBLive! 5.1
SiS900 LAN o.b

Netwerk :

Bestaat momenteel uit 2 pcs (zat voorheen een 3e op)

server
p3 550
192mb ram
2 NIC'jes (Realtek)

Tussen de verbinding Mij > server zit nog een 10MB hub, deze omdat er waarschijnlijk op een andere plek in mn huis nog een pc bij komt.
Het netwerk heb ik aangemaakt met xp, die het automatisch detecteerde, ookal zet ik alle 3rd party programs uit op zowel de server als mijn pc, ik blijft last hebben van choke en loss tijdens games (ook CS, Ut, etc...)

Mn nics hebben allemaal een verse driver install gehad...Tevens heb ik op mijn server geen lag en ben verbonden met Wanadoo Broadband Premium van Casema...

Iemand een idee ? Misschien een uitleg over hoe een klein netwerk opzetten zonder allemaal protocollen er omheen ?

ps. niet blaten over OS'es etc... want de server staat in de huiskamer en is de pc van mn pc-labiele ouders ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Mathizsias op 15-12-2002 06:30 . Reden: Ossen vergeten ! ]

• Supern00b
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05-2023
Tja das een goeie vraag waar lag vandaan komt, maar allereerst is het wel handig om te weten wat de snelheid is van je internetverbinding.

Om een voorbeeld te geven ik heb zelf 1536 Kb down en 128 Kb up (met andere woorden +/- 150 Kb max downloaden en pakweg 14 Kb uploaden). Dit wil zeggen dat ik maximaal een eigen spel kan hosten van pakweg 4 man. Dan zit namelijk mijn upload vol. Ga ik daar overheen (bijv. 5 man) ervaren alle spelers die geconnect zitten lag. Hangt dus erg af van je upload.

Ook zeer belangrijk is het om te weten of je verbinding naar je internet provider stabiel is. Dat kan je zelf checken door bijvoorbeeld te blijven pingen naar je internet provider. Als je dit blijft doen en er zitten niet te veel fluctuaties in je ping kan je er vanuit gaan dat het met de verbinding wel goed zit. Gebruik deze manier ook eens tijdens het spel.

Daarnaast is het zo dat als je 40 man ziet rondlopen in het spel er vertraging op kan treden (zeker in gevechten). Dat merk je dan ook o.a. in drops in frame rates en dit kan zeer snel gaan. Alle spelers ervaren dit, immers alle info moet vanuit de spel-server naar al die 40 man. Als dit niet soepel verloopt krijg je spikes. Het hoeft dus niet perse aan je internetverbinding te liggen maar het kan ook de spelserver zelf zijn.

Dan heb je nog de setup van het spel zelf. Als je die hebt gezet op bijvoorbeeld 33k6 ken je als te ware niet genoeg bandbreedte aan het spel toe, waarna (als het dan drukker begint te worden) je steeds meer lag ondervind.

Al met al is het nog niet zo simpel om effe een oorzaak aan te wijzen. Maar had je dit altijd al of vanaf een bepaalde periode ? Is er iets veranderd aan je software / hardware configuratie waardoor je systeem wat anders zou kunnen reageren, zijn vragen die je jezelf kunt stellen. Met name de "internet optimalisatie" programma's willen naderhand nogal eens problemen geven met spellen, omdat de instellingen dan zo veranderd zijn dat het spel er niet goed weet mee om te gaan.

Het andere vraagje van het netwerk is wat simpeler. Je installeert 2 netwerkkaarten in de PC met de internetverbinding en shared het netwerkkaartje waar de internetverbinding op zit. (optie zit in je properties van je netwerkkaart, tabblad advanced) Dan fungeert je PC eigenlijk als een soort kleine DHCP server waardoor (als je de andere PC aanzet) de 2e PC een IP-adres krijgt waardoor die ook toegang heeft tot het internet. Tussen je 2 PC's zet je dan de hub.

[ Voor 30% gewijzigd door Supern00b op 15-12-2002 07:35 ]

Abit KR7A-RAID, Athlon TB-1200, Corsair PC-2400, Hercules Geforce 3 Ti 500 Numero 1 Till 1400MHz 8737 Numero 1 Till 1500 MHz 9013

• Mathizsias
Er is geen sprake van een periode, het is altijd al zo geweest, ik snap het ook niet, mn netwerk heb ik alles mee geprobeerd en heb nu idd een soort can DHCP opstelling maar ik blijf volgens mn HUB packetloss hebben. Geen grote veranderingen in de software van het netwerk of iets in de regio van een OS verandering die kan leiden tot een verslechtering...

Framerate drops zijn het niet want dat kan ik bijhouden, in het spel zijn er 3 iconen, Ping, Packetloss en FPS en maakt niet uit hoe druk FPS blijft goed(na tuurlijk wel drops maar onmerkbaar omdat ik op FSAA speel :) en VSync), maar na zon 'spike' is packetloss rood...Dwz slecht...Ook hebben maten van me die dit spel ook spelen met vergelijkbare hardware en een zelfde internet connectie niet, het enige voordeel van hun, ze zitten niet op een netwerk, ik denk dan ook dat dit de hoofdoorzaak is :(

64Kb Down / 16Kb Up
512KB Down / 128KB Up

[ Voor 9% gewijzigd door Mathizsias op 15-12-2002 07:42 ]

• Supern00b
Haal anders het netwerk er effe tussenuit en koppel je PC rechtstreeks aan het internet. Daarmee kom je er wel achter of idd je netwerk de oorzaak is van je packetloss.

Abit KR7A-RAID, Athlon TB-1200, Corsair PC-2400, Hercules Geforce 3 Ti 500 Numero 1 Till 1400MHz 8737 Numero 1 Till 1500 MHz 9013

• Mathizsias
Supern00b schreef op 15 December 2002 @ 07:48:
Haal anders het netwerk er effe tussenuit en koppel je PC rechtstreeks aan het internet. Daarmee kom je er wel achter of idd je netwerk de oorzaak is van je packetloss.
Ik heb een periode gehad dat ik dit idd had, direct op internet bleek geen probleem te zijn... :(

• Supern00b
Maar dan heb je ook packets loss als je kopieert van de ene naar de andere PC neem ik aan.

Tja dan kom je al heel dicht in de buurt van je 2 netwerkkaarten of hub (even ervan uitgaande dat het niet je software is). Eigenlijk zou je eens andere netwerkkaarten moeten uitproberen. En/of de hub ertussen uit halen door crosslink kabel te plaatsen. Dan moet volgens mij de oorzaak wel naar boven komen. Iets anders lijkt me vooralsnog niet echt de oorzaak.

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Ergens een storing op je netwerkkabel misschien?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
De laatste paar dagen zijn er nogal wat mensen met ADSL lite , basic en extra met connectie problemen (packet loss) Wat heb je voor verbinding ?

Je bent verder niks over die hub aan het doen?? Eventueel je hub vervangen door switch want bij een switch kunnen meerdere pc`s tegelijk lullen bij een hub is het maximaal 1 tegelijk.

• Mathizsias
raymonvdm schreef op 15 december 2002 @ 23:44:
De laatste paar dagen zijn er nogal wat mensen met ADSL lite , basic en extra met connectie problemen (packet loss) Wat heb je voor verbinding ?

Je bent verder niks over die hub aan het doen?? Eventueel je hub vervangen door switch want bij een switch kunnen meerdere pc`s tegelijk lullen bij een hub is het maximaal 1 tegelijk.
Wanadoo Broadband Premium Cable | 512KB down / 128KB up

• Mathizsias
Onbewust schopje ;)

Het probleem zat hem in de hardeschijf, ik merkte telkens vaker dat tijdens veel activiteit in het spel er een enorm kabaal van mn hd af kwam. Volgende week maar eens een nieuwe kopen... ;(

Rottig 5400rpm Seagate geval

Verwijderd

óf je zet er meer geheugen bij

256 is met XP + games wel erg krap

• Supern00b
Hmm, dit geeft wel een hele andere wending aan je topic, maar dan had je ook met andere spellen, programma's en (misschien in mindere mate en dus niet zo merkbaar) in Windows zelf problemen moeten hebben met kopieren, al dan niet over het netwerk.

Maar goed, fijn dat je erachter bent. Heb je een schijfcontrole geprobeerd of de Event viewer nagekeken of zo, om te achter te komen ?

Pagina: 1