Toon posts:

Windows die.... alternatieven onder linux

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik wordt echt schijt en schijt ziek van die monopoli van windows en de verplichting op al hun mooie software met hun mooie praatjes te gebruiken. Ik wil overstappen op linux. Echter dan moet ik alternatieve drivers voor sommige dingen van me hardware en software hebben.

Drivers voor

- Hauppauge WINTV PVR
- Create SB Live! Platium 5.1
- Scanner HP Scanjet 6300

alternatieve software voor:

- Office Xp
- Kazaa
- WinDVD

Ik ben pas 6 maanden bezig met linux en heb al wat rond gekeken. De meeste zeggen dat voor Office XP het beste alternatief Start Office is. Volgens mij is er nog geen alternatieve software voor kazaa onder linux of wel?

Kan iemand mij over het bovenstaande wat meer info geven?

Alvast bedankt!

Welke interface onder linux is het mooiste en welke lijkt het meest op die van windows?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 22:06 ]

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Office >> Staroffice :)
Kazaa >> Kazaa (die draait ook onder linux , mits goede versie (geloof ik))

de meeste hardware zal wel worden herkend door linux daar hoef je eigenlijk niet bang over te zijn

suc6

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
kazaa doet het perfect met wine, en voor WinDVD kan je xine pakken :)

office --> openoffice/koffice (of dus staroffice :))

tvkaart aan de praat krijgen zal wat moeilijker zijn, drivers voor die sblive zitten standaard bij bijna elke distro in de kernel afaik.... :)

scanner weet ik niet.... :)

Verwijderd

Topicstarter
veldmuis schreef op 14 December 2002 @ 22:00:

tvkaart aan de praat krijgen zal wat moeilijker zijn, drivers voor die sblive zitten standaard bij bijna elke distro in de kernel afaik.... :)

Wat is precies wine en xine?
Zijn die windows emulators ofzo?

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 December 2002 @ 22:02:
[...]

Wat is precies wine en xine?
Zijn die windows emulators ofzo?
idd, dat zijn emulators

Wine staat voor: Wine Is Not an Emulator :)

Verwijderd

Topicstarter
veldmuis schreef op 14 december 2002 @ 22:00:

Ik heb aan mijn soundcard een Cambridge Soundworks DTT3500 Digital hangen. Met die drivers onder linux, wordt dat ook mijn Din-uitgang ondersteunt? En kan ik ook gebruik maken van 5.1 geluid.

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
xine is echter een video player :)
die tvkaart is goed aan de praat te krijgen waarschijnlijk. De ontwikkeling gaat steeds beter. Beelzebubu weet ik dacht ik meer van.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 21:53:
Drivers voor
- Hauppauge WINTV PVR

alternatieve software voor:

- Office Xp
- Kazaa
- WinDVD

Welke interface onder linux is het mooiste en welke lijkt het meest op die van windows?
Hauptpage klinkt alsof hij door de bttv driver voor video4linux wordt ondersteund (heeft hij een bt 8x8 chipset) Kijk eens op www.bytesex.org.
Creative is zo standaard dat dit moet kunnen.
Voor de scanner moet je kijken of sane (www.mostang.com/sane) hem ondersteund.
Ik weet dat dit soort hardware onder SuSE makkelijke geconfigureert kan worden.

Alternatief voor winDVD: xine, ogle
De anderen worden hierboven al genoeg genoemd.

Wat betreft de interface: De meesten gebruiken KDE. Daarvan wordt gezegd dat hij het meest op windos lijkt. Gnome is wat sneller. Zelf heb ik geen ervaring met KDE. Verder hangt het nogal al van je eigen smaak af. Gewoon allebei proberen dus. Er wordt soms nogal geflamed over KDE vs. Gnome. Ik hoop niet dat mijn opmerkingen een flame veroorzaken.
Een goed alternatief voor oudere computers of mensen die absoluut niet op een interface willen wachten is XFCE.

Succes.

Verwijderd

Voor kazaa heb ik ook nog geen oplossing gevonden. Wine en kazaalite 2.0 krijg ik iig geval niet werkend hij chrashed zodra hij het logotje heeft laten zien, maakt niet uit welke dll ik native laad.

Verwijderd

hmmmmzzz. Ligt natuurlijk aan de distributie die je gebruikt. Als beginnend n00b (myself included) is RedHat 8.0 een aanrader. Als interface natuurijk KDE en daarnaast herkent Redhat de meeste hardware. Je TV-kaart kan misschien nog een probleem worden. Software voor DVD zit er geloof ik bij. Verder gewoon lekker StarOffice gebruiken en er is ook een geporte (lees 'speciaal voor linux gebouwde) versie van Kazaa.

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Is dit niet wat? KaZaa client for GNU/Linux volgens mij zit daar geen spyware en dat soort troep in...

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 22:27:
Voor kazaa heb ik ook nog geen oplossing gevonden. Wine en kazaalite 2.0 krijg ik iig geval niet werkend hij chrashed zodra hij het logotje heeft laten zien, maakt niet uit welke dll ik native laad.
Ik heb het draaiend. Gewoon aanwijzingen volgen op standaard sites die je via google/search kan vinden en de windows DLLs van de windows system directory op je windows installatie naar de windows system directory van wine copieren. Het werkt. :Y).
Verwijderd schreef op 14 december 2002 @ 21:53:
Ik wordt echt schijt en schijt ziek van die monopoli van windows en de verplichting op al hun mooie software met hun mooie praatjes te gebruiken. Ik wil overstappen op linux. Echter dan moet ik alternatieve drivers voor sommige dingen van me hardware en software hebben.
Niet om je eeuwige linux zealotisme de grond in te boren, maar dat heeft weinig zin zo. Je kan linux wel proberen, maar als je er zo in duikt, dan gaat dat niet goed. Believe me. Zet een mooie dualboot op, zorg ervoor dat je er de tijd voor neemt, en met name als je dingen wilt doen zoals wine aan de praat krijgen of matig-gesupporte hardware aan de gang krijgen (zoals de WinTV PVR), dan zou ik een goede portie geduld bewaren, en veel koffie... Verwacht niet dat je na een uurtje een systeem hebt dat windows tot dromenland doet behoren. Linux is goed, maar niet zo goed.
Drivers voor
- Hauppauge WINTV PVR
Ja, dit wordt een probleemgeval. Er is driverondersteuning voor, maar het is niet een 'piece of cake'. Download BTTV-0.7.x van http://bytesex.org/bttv/ (niet de 0.9.x serie nemen!). Je zult zien dat de PVR in de lijst gesupporte cards staat (CARDLIST). In de standaard kernel is dit niet het geval. Okee, vanaf hier moet je zelf wat initiatief tonen. A) de meeste moderne distributies leveren 2.4.18 mee, die heeft BTTV-0.7.91. Dat is irritant, want fatsoenlijke PVR support zit we pas in sinds 0.7.95, vandaar dat je de nieuwe BTTV-0.7.x moest downloaden. Zorg dat je tijdens de installatie de kernel sources hebt geinstalleerd. Nu kun je met 'make && make install' de nieuwe BTTV-versie installeren. Gaat dat niet goed, copieer dan /boot/config-<whatever> naar /usr/src/linux/.config en draaie make dep. Werkt dat ook niet, dan moet je je eigen kernel compileren en sta je er alleen voor, daar kan ik je niet mee helpen. Is genoeg info over te vinden, waar dan ook. Daarna alsnog 'make && make install' in de source directory van de nieuwe BTTV-0.7.x driver. Daarna kun je in de in die tarball meegeleverde CARDLIST de card ID van de PVR opzoeken, en zo de kaart werkend krijgen. Note: hardware MPEG encoding zal niet werken, Hauppauge kan wegens contractuele verplichtingen geen informatie loslaten of is niet geinteresseerd, hier weten we weinig vanaf. Als het goed is kun je dan dus TV kijken en opnemen met software-encoding (dus dat je processor de encoding doet) via bijvoorbeeld zapping of xawtv.

Behoorlijk lang verhaal, dussuh: suc6! Probeer het uit, en neem er de tijd voor. Dit soort kaarten zijn niet de makkelijkste.
Worden door standaard installaties a la Suse, RedHat en Mandrake automatisch herkend.
- Office Xp
Kom op, heb je zelf gezocht? RedHat levert OpenOffice mee, je kan het ook via (bijvoorbeeld) Red Carpet installeren. Zie http://www.ximian.com/.
Zoals hierboven gezegd, probeer beiden uit.

Nogmaals, duik er niet middenin om uiteindelijk the hard way uit te vinden dat het te moeilijk is, ga rustig aan de slag en neem er de tijd voor, als je zoveel wilt.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mwa, heel leuk dat je met Linux aan de gang wil enzo, maar het is hier geen helpdesk. Drivers en software mag je echt zelf opzoeken ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Je hebt inmiddels al info gekregen, maar deze topic gaat dicht. Lees onderstaande draad eens door voordat je weer een topic in NOS opent. We zijn hier geen helpdesk. Dit soort info is zelf ook wel te vinden met wat moeite.
[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]
FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 26/10

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 23:06 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.