waar vind ik gede-ioniseerd water?

Pagina: 1
Acties:
  • 559 views sinds 30-01-2008

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Als ik straks waterkoeling heb, lijkt het mij het beste om gede-ioniseerd water te nemen. Waar kan ik dat krijgen? Als ik het goed begrijp, zitten er in gedestileerd water nog allerlei stoffen. Daarom heb ik liever gedeioniseerd water. Of maakt dat gewoon niet uit?

Halfgaar

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04:35

AMDFreak

Intel is zo..

Bij de kruidvat, formido hebben ze ut vast wel liggen!!

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• halfgaar
Ik heb het idee dat ze me dan vreemd aankijken en vragen "wat bedoelt U". Maar ik kan het proberen.

• AMDFreak
  • Laatst online: 04:35

AMDFreak

Intel is zo..

Bij de formido hebben ze het liggen bij de wasbenzine, thinner enzo.. (weet ik zeker!!)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Verwijderd

Op wat voor school zit je? In scheikunde kabinet kunnen ze zo een paar liter maken voor je

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 20:04

Epsilon

koop gedestileerd water

zit nog minder rotzooi in als in demi water

gewoon bij drogist te krijgen

Verwijderd

ge watte :S?

Verwijderd

Drogist, benzinepomp, supermarkt, overal wel...

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Gedestilleerd:

Eerst water gekookt; waterdamp laten condenseren en opvangen....

Verwijderd

Tja, CO2 lost op in water en vorm zo het carbonaat-ion.... (en een zuur proton) volledig ionvrij water bestaat eigenlijk nauwelijks..... tenzij je het flink flushed met Argon :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2002 22:54 ]

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Ja netzoals je die bliokoerdische distimagnitiseur kan bioflippen met een ionenmuffer :P
Mikado even in ABN A.U.B. ?

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Wat is daar nou niet volledige ABN aan ;)

Ceci n'est pas une signature!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:23

The Bad Seed

Chaotic since 1983

caspergt schreef op 14 December 2002 @ 23:38:
Ja netzoals je die bliokoerdische distimagnitiseur kan bioflippen met een ionenmuffer :P
Mikado even in ABN A.U.B. ?
Even een ruwe vertaling :)

Het is praktisch onmogelijk om volledig ionvrij water te maken, want in de lucht zit CO2, dat lost goed op in water en vormt daar een ion (carbonaat-ion)
Alleen onder labocondities kan je ionvrij water maken, door een inert gas doorheen het water te jagen nadat je het gedesioniseerd hebt.(= door een ionwisselaar laten stromen hebt)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:58
ABN als in:algemeen begrijpelijk nederlands?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Verwijderd

Leuke praat allemaal, maar waarom zou je in vredesnaam gede-ioneseerd water gebruiken? Dat heeft geen enkel nut...

Verwijderd

Duracell schreef op 14 December 2002 @ 23:52:
[...]

Alleen onder labocondities kan je ionvrij water maken, door een inert gas doorheen het water te jagen nadat je het gedesioniseerd hebt.(= door een ionwisselaar laten stromen hebt)
Als je in een omgeving werkt met een weinig oplosbaar gas kan het ook

• halfgaar
Even on topic:

Demi-water is toch gedemineraliseerd water? Gedestileerd water is toch schoner dan demi-water? En gede-ioniseerd is toch schoonste, of is dat hetzelfde als demi?

Met andere woorden: Wat is het schoonste water. Ik wil het schoonste water in mijn koeling hebben.

Verwijderd

gedestilleerd water is gedestilleerd water.
zo logisch als wat als je weet wat destillatie betekend.
het is het scheiden van stoffen door middel van verschil in verdampingspunt/kookpunt.
wat je vast wel weet is als je water verdampt, dat er dan alleen puur "schoon" water verdampt, vandaar dat wanneer je een pannetje droogkookt er nog wat kalkschilfers ofzo in blijft zitten.
gedestilleerd is echt het beste wat je kan gebruiken.
nou duidelijk?
of wil je gewoon perse iets anders horen, want het is al verteld.

• Robin
  • Niet online
Je kunt het beste gedestilleerd water kopen (verkrijgbaar bij de plaatselijk bouwmarkt voor een euro per liter ofzo). In gedestileerd water zit een flink stuk minder rotzooi dan in kraanwater (waar kalk, chloor en nog wat zut inzit) :).

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 09:01

EaS

Demi-water is toch gedemineraliseerd water?
Yep
Gedestileerd water is toch schoner dan demi-water?
Yep

Alleen... klopt dit ook weer wel:
Tja, CO2 lost op in water en vorm zo het carbonaat-ion.... (en een zuur proton) volledig ionvrij water bestaat eigenlijk nauwelijks..... tenzij je het flink flushed met Argon
Maar ja ....dan kun je aan de gang blijven, bij het destilleren van water gaan er ook ionen mee in de opwaartse flow die de H2O moleculen creeren tijdens de verdamping van water.
Gedestilleerd water bevat in ieder geval minder ionen dan demiwater. Een ionen-wisselaar vangt gewoon minder ionen weg dan het destillatie proces.
Gedestilleerd water nog eens door een ionen wisselaar flikkeren levert je waarschijnlijk het schoonste water op.....tot dat je de dop er af haalt :)

Verwijderd

Het maakt echt geen ene ruk uit, bespaar je de moeite, pak gewoon kraanwater en flikker daar wat anti-vries doorheen. Heb ik nu al 6 maanden draaien nog geen spoortje alg of enige andere soort aanslag dan ook.

Verwijderd

ik zou net zeggen, gewoon paar bussies accuwater halen, en klaar ist ie...

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
halfgaar schreef op 14 December 2002 @ 21:35:
Als ik straks waterkoeling heb, lijkt het mij het beste om gede-ioniseerd water te nemen. Waar kan ik dat krijgen? Als ik het goed begrijp, zitten er in gedestileerd water nog allerlei stoffen. Daarom heb ik liever gedeioniseerd water. Of maakt dat gewoon niet uit?

Halfgaar
Eventueel kan je ook aan olie denken neemt nog beter de temperatuur over van je CPU geleidt ook geen stroom.
Geen problemen met koper en alluminium.
Verdampt niet

nadeel olie is dikker dan water dus opletten dat je dunne olie neem.
en inverband met de olie heb je vermoedelijk wel een eheim pomp nodig die zijn krachtiger

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• halfgaar
Ik was ook wel van plan een eheim pomp te nemen. Maar olie lijkt me toch wat onpraktisch.

En ik ga absoluut geen kraanwater gebruiken.

Nog een vraagje trouwens. Bij xxlcases.nl verkopen ze anti-corrosie vloeistof. Is dat nou hetzelfde als antivries? Want antivries beschermt ook tegen corrosie.

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:44

Airpower

Feel the Power!

Waarom zou je demiwater gebruiken ipv gewoon water?
De enige voordelen die ik kan bedenken is dat demiwater een ietsje hogere soortelijke warmte heeft en dat het de stroom niet geleid.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 22:21
Airpower schreef op 15 december 2002 @ 14:44:
Waarom zou je demiwater gebruiken ipv gewoon water?
De enige voordelen die ik kan bedenken is dat demiwater een ietsje hogere soortelijke warmte heeft en dat het de stroom niet geleid.

En dat er geen rotzooi in je radiator blijft hangen. Met gedestilleerd water heb je geen last van kalkaanslag of andere aanslag. Dan nog een beetje anti-algenspul of Water Wetter erin en je water, en dus ook waterkoeling, blijft mooi schoon.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Hmmmz gedestilleerd water niet??? Dimension volgens mij zit jij in de war! je moet gedemineraliseerd water hebben (demi dus) :+
MilliQ zou nog beter zijn :p Maar ja, da's flink duur, en je kunt t niet overal krijgen!

Eigenlijk de ene keus ook nog ff steriliseren :p

En natuurlijk moet dan ook je waterkoeling systeem geautoclaveerd zijn... steriel toevoegen... en afsluiten!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Het is allemaal een beetje onzin. Als je in een gebied woont waar het water erg hard is kun je het beste wel demi water nemen, anders krijg je misschien kalkaanslag in je onderdelen. Verder heeft gedemineraliseerd water of zelf gedestileerd water geen enkel nut, na een dagje door je waterblok en radiator stromen barst het alweer van de koper ionen.

Dus tegen kalkaanslag is het zeker aan te raden, maar verder is het onzin. En als je er rekening mee houd dat ik bijvoorbeeld al bijna een half jaar draai zonder bij te vullen maakt het kwa kalk ook erg weinig uit.

Wat wel aan te raden is is een fikse scheut koelvloeistof of anti-vries door je water, mijn watertemperatuur hangt bijvoorbeeld constant rond de 35 graden, een temperatuur waar bacterien en algen erg blij mee zijn. Scheutje glycerol rekend daar wel mee af :Y)

Dus kort samengevat:
ga naar het kruidvat, koop een tank gedemineraliseerd water en een fles auto koelvloeistof. Meng je koelvloeistof in een verhouding van ongeveer 1 : 10 door je water en je kan er maanden tegen aan.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• David
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 15:20:
Hmmmz gedestilleerd water niet??? Dimension volgens mij zit jij in de war! je moet gedemineraliseerd water hebben (demi dus) :+

Nope, ik bedoel echt gedestilleerd water. Kijk maar naar boven in deze thread. MilliQ is trouwens ook wel leuk, maar ik denk dat je daar in waterkoel-kringen niks mee opschiet. In de leidingen en de rad zit sowieso wel zooi die oplost in water, dus ook ionen.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

DiMension schreef op 15 December 2002 @ 15:50:

[...]

Nope, ik bedoel echt gedestilleerd water. Kijk maar naar boven in deze thread. MilliQ is trouwens ook wel leuk, maar ik denk dat je daar in waterkoel-kringen niks mee opschiet. In de leidingen en de rad zit sowieso wel zooi die oplost in water, dus ook ionen.
Even wat verduidelijking verschil tussen gedestilleerd en gedemineraliseerd water.

Maar eerst: Ionen-vrij water bestaat NIET. Zelfs bij pH=7 heeft water nog altijd ionen. Water heeft namelijk een pKa van 10E-14 en kan zichzelf (de-)protoneren en zo H3O+ en OH- vormen -> ionen dus. (8>

Maar goed.. dat zijn nog zo weinig ionen -> boeit in geen van de WC-gevallen een kont.. :P

Omdat gedestilleerd water dus via destillatie wordt 'geproduceerd' bevat 't dus vrijwel geen 'vreemde' ionen en gesolvateerde zouten (Ca2+ enzo) maar 't bevat nog wel sporen van koolwaterstoffen waarvan 't kookpunt onder/in 't temperatuurtraject van de destillatie liggen. Het bevat overigens vaak een relatief grote concentratie opgelost CO2 (oa in de vorm van HCO3-)

Gedemineraliseerd water verschilt niet zoveel van gedestilleerd water qua samenstelling, anders dan dat er een iets hogere concentratie van alifatische koolwaterstoffen in aanwezig kan zijn. Het wordt geproduceerd door middel van membraanfiltratie gevolgd door ionenwisselaars.

MilliQ-water of Millipore-water is demi-water dat nog eens extra door zeer dichtgepakte ionenwisselaars wordt gestuurd. (Filtercartidges zijn fokking duur :( ) Deze apparaten worden door Millipore (Bradford, USA) geleverd.

Dit water is 't zuiverste wat je in principe kan krijgen. en 't water dat je gaat gebruiken, als je syntheses uit gaat voeren en je niet wil dat je yields van enkele ug veranderen in enkele ng... (8>

Anyway, nog een tipje: Ga naar 't dichtstbijzijnde universitaire scheikundelab, Neem een dikke 2,5liter fles mee bij de glasbak (Methanol fles ofzo) zoek een kraan met een witte stip = demiwater -> tappen! En anders lief vragen :>

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Wel eerst die fles goed omspoelen dan, anders schiet je er nog geen ruk mee op :+

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• David
Verwijderd schreef op 15 December 2002 @ 16:19:
Even wat verduidelijking verschil tussen gedestilleerd en gedemineraliseerd water.

Dan klopt het toch dat gedestilleerd water 'beter' is dan demiwater? Of snap ik er nou helemaal niks meer van?

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

So what, je vult 'm gewoon met kraanwater. Zelfs in de hardste gebieden van Nederland zit er toch echt maar enkele tientallen milligrammen PER liter... en zoveel liter zuipt je koeling nu ook weer niet.

In het ergste geval koekt dat aan als kalk in je pomp/radiator en zit er een laagje kalk van ~50 mg in je pomp, maar je water is dan schoon.
Water vrij maken van reut-deeltjes gaat prima door het water zelf zijn reutdeeltjes in te zetten, zo erg is die 50 mg kal niet.

Dat een wasmachine verkalkt komt louter omdat er jaar in jaar uit Vers water instroomt die keer op keer Kalk afzet.

En Koper roest nauwelijks....

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

wat d8 je van barleduc? :P

is ook lekker :P :Y)

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

[b][message=16373555,noline]
En Koper roest nauwelijks....
koper roest niet

Verwijderd

DiMension schreef op 15 december 2002 @ 16:59:

[...]

Dan klopt het toch dat gedestilleerd water 'beter' is dan demiwater? Of snap ik er nou helemaal niks meer van?
als je puur kijkt naar verontreiniging op ion/molecuul-basis ja. Echter zal in de praktijk geen van beide 'beter' zijn dan de ander. Dit komt omdat 't geen van beide in Klasse A labcondities worden geproduceerd.

Als ik water bewaar in die plastic flessen als in de winkel, en ik ga na een maandje de verontreinigingen (mbt de koolwaterstoffen) in dat water meten mbv een massaspectrometer, kom ik allemaal phtalaten tegen -> weekmakers uit plastic.

Dus kijk gewoon welk 't goedkoopst is.
Dat hangt van jouw definitie van 'roesten' af. Als voor jou persoonlijk alleen 'ijzer roest', nee dan roest koper niet.

Maar roesten is in mijn boekje nog steeds 'corroderen' of beter nog: oxideren

En dat doen zowel ijzer als koper(koperoxide -> groen & Giftig!)

• halfgaar
Als ik veel euro's ga uitgeven aan een waterkoel systeem, ga ik natuurlijk niets besparen door stomweg kraanwater te gebruiken. Zo'n sloddervos ben ik niet.

Ik word hier trouwens wel gebombadeerd met opties. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Vraagje: Is de klax corrosieprotect vloeistof hetzelfde als antivries?

Als je trouwens het dure blok van innovatek koopt (100 euro), dan kunnen daar geen ionen van in je koper terecht komen. "Verder is het CPU koelblok van binnen en buiten zo afgewerkt dat corrosie (roest) niet mogelijk is.Toch raden we je aan gedestilleerd water als koelmedium te gebruiken." (dat komt van de xxlcases.nl site).

Ik ga eens een scheikunde lab binnenlopen op school en vragen aan zo'n knakker. Of ik ga naar de autogarage...

Verwijderd

Ik heb er gewoon water in gepleurd.

Is dat schadelijk?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 00:10:

Is dat schadelijk?
Niet echt.

Ik woon in een gebied met nogal hard water, daar zit dus nogal veel kalk in. Als ik dat water zou gebruiken zou ik in et ergste geval wat kalkaanslag krijgen in de radiator ed.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

koper roest wel corrosie is roest is alleen niet bruin maar groen :7

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
Verwijderd schreef op 16 December 2002 @ 00:10:

Is dat schadelijk?
Ik ook, en boeie :p
af en toe water wisselen (open res, dus verdampt wel bij mij) dus algen enzo heb ik geen last van (niet gezien tenminste)

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-02 17:31

The Wizard

Moderator Mobile
Juns : Nee, koper roest niet, alleen ijzer roest (roest = ijzeroxidatie)
Alle metalen oxideren (behalve goud als ik het goed heb, ben al weer een enkele jaartjes van de laboratoriumschool af..). Bij bijv. aluminium krijg je zo`n dof laagje.

Bij mij op het werk hebben we dus verschillende soorten water, wat het goedkoopst is, is demi water. Voor de bepalingen (ik werk op een ziekenhuislab) gebruiken we MilliQ water, zie enkele reacties terug wat dat inhoud. Die filters zijn wel errug duur, maar ze kunnen ook wel enkele jaren mee gaan. (ok, mag niet van de fabrikant ;))

Voor de waterkoelingssetje, gewoon het advies opvolgen wat hierboven ook al is gezegd, haal gewoon bij een autozaak wat antivries, paar liter demi-water (wat je ook gebruikt om je accu bij te vullen) en verdunnen. Zou geen kraanwater nemen, kalkaanslag is vervelend en lastig te verwijderen. (Doorspoelen met een zurige oplossing, ontluchten ivm met CO2 vorming) en kalk geleid warmte ook slechter.

Hou er wel rekening mee dat Koperionen Aluminium wel aantast! Dus af en toe het water vervangen kan geen kwaad. Duurt wel een tijdje voordat het aluminium erg aangetast is, maar beter voorkomen dan genezen.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

Verwijderd

InterCC schreef op 16 December 2002 @ 00:51:
[...]

Ik ook, en boeie :p
af en toe water wisselen (open res, dus verdampt wel bij mij) dus algen enzo heb ik geen last van (niet gezien tenminste)
Bij mij verdampt het ook.

Maar het is nog sneller weg , omdat mijn katten het ondekt hebben als drinkplaats. :9

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 09:44

Bluppy2

Hip!

FF voor de duidelijkheid:
hier staat nog wat info over "water":
Verwijderd in "Alternatief voor WaterWetter"

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Verwijderd

Er is al veel over dit onderwerp geschreven. Mijn persoonlijke mening: kraanwater is goed genoeg.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.